Cuvântul Libertății, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 6741-6763)

2012-01-05 / nr. 6742

joi, 5 ianuarie 2012 cultură Academia Română va organiza, pe 15 ianuarie, de ziua nașterii poetului Mihai Eminescu, Ziua Culturii Naționale, în colaborare cu Fundația Națională pentru Știință și Artă (FNSA), un triplu eveniment omagial la București, a anunțat acad. Eugen Simion, președintele FNSA. „La Academie va avea loc, dimineața, o sesiune omagială, iar seara, la Ateneul Român, un concert și o expoziție dedicate poetului național”, a spus fostul președinte al prestigiosului for de cultură. La Craiova, dedicat Zilei Culturii Naționale și împlinirii a 162 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu va fi un concert susținut vineri, 13 ianuarie, ora 19.00, la Filarmonica „Oltenia”, de Corala Academică a instituției, condusă de dirijorul Manuela Enache. Invitată este actrița Alexandra Velniciuc, iar Corina Stănescu va asigura acompaniamentul la pian. Vor fi interpretate lucrări precum „Floare albastră” de Vasile Spătărelu, „Sara pe deal” de Vasile Popovici, „Revedere” de Dumitru Georgescu-Kiriac, „Serenada” de Tudor Flondor, „Trei valsuri pe versuri de Mihai Eminescu” de Vasile Timiș, „Ce te legeni, codrule?” de Gheorghe Scheletti ș.a. Doritorii își pot procura bilet pentru concert de la Agenția Filarmonicii, la prețul de 10 lei (5 lei pentru elevi, studenți și pensionari). Dedicată acestui eveniment reprezentativ pe plan național și personalității eminesciene va fi și o expoziție de cărți și documente organizată la Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman”. Totodată, vineri, 13 ianuarie, după-amiaza, la Casa de Cultură „Traian Demetrescu”,se va deschide o expoziție de artă plastică realizată de membrii Cercului de arte plastice „Junior Art” care își desfășoară activitatea în cadrul acestei instituții, vernisajului urmându-i un miniprogram de recitări. De asemenea, și alte instituții de cultură și învățământ - printre care Școala cu clasele 1-V1II nr. 37 „Mihai Eminescu” - vor desfășura în această perioadă programe de manifestări cu ocazia Zilei Culturii Naționale. Proiectul de lege, adoptat după modelul altor țări europene Camera Deputaților a adoptat, pe 16 noiembrie 2010, un proiect de lege prin care ziua de naștere a lui Mihai Eminescu a devenit zi a Culturii Naționale, act normativ ce a întrunit 175 de voturi favorabile, unul împotrivă și două abțineri. Proiectul a fost inițiat de 50 de deputați și senatori PSD și de liberalul Mircea Diaconu, care a semnat și el aceasta inițiativă, inițiatorii susținând că există precedente pentru această sărbătoare și în alte țări europene. Astfel, în Spania, Ziua Culturii a fost fixată în ziua morții lui Miguel de Cervantes, iar în Portugalia - în ziua de naștere a lui Luís de Camões. Mai mult, autoritățile din Republica Moldova au hotărât deja ca ziua de naștere a lui Mihai Eminescu să devină Ziua Culturii Naționale. „Ziua Culturii Naționale va fi, în viziunea noastră, o zi în care nu numai celebrăm un mare creator, dar și o zi de reflecție asupra culturii române, în genere, și a proiectelor culturale de interes național. Menționăm faptul că, în Italia, de ziua lui Dante în toate orașele italiene au loc serbări publice, lecturi din opera lui, dezbateri publice, târguri de carte etc.”, se arată în expunerea de motive a inițiatorilor. Prin această lege, posturile publice de radio și televiziune sunt obligate să reflecte în mod adecvat evenimentul. Craiovenii, invitați la concert, la expoziții de carte și de arte plastice Evenimente omagiale de Ziua Culturii Naționale - ziua nașterii lui Mihai Eminescu Tinerii muzicieni români se pot înscrie la preselecția pentru Orchestra Europeană de Iur Tinerii muzicieni români cu vârste cuprinse între 14 și 24 de ani mai au timp de o lună posibilitatea de înscriere pentru a participa la selecția anuală pentru Orchestra Europeană de Tineret (European Union Youth Orchestra). Se pot înscrie în concurs și tinerii muzicieni care au cetățenie română, indiferent de țara în care locuiesc. în România, preselecția - organizată de ARTEXIM și Institutul Cultural Român - va avea loc pe 10 februarie a.c., la București, data-limită de înscriere fiind 3 februarie. Mai multe informații privind condițiile de participare se pot obține latel.: 021.317.8081 sau urma audițiilor de la București din februarie 2011, trei muzicieni români au fost selectați: Andrei Mihăilescu (contrabas), Adrian Dima și Ana Popescu- Deutsch (vioară). . EUVO este un proiect muzical european care reunește cei mai talentați muzicieni din toate cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene sub bagheta unor dirijori de faimă internațională. Prin concertele și turneele susținute în întreaga lume și prin nivelul excepțional de pregătire a muzicienilor, EUYO a devenit una dintre cele mai prestigioase orchestre ale lumii. EUYO susține în general două turnee anuale, primăvara și toamna, care includ reprezentații în cele mai importante săli de concerte ale Europei. Fiecare turneu este precedat de o perioadă de rezidență, de studiu și repetiții intensive. în anul 2012-2013, sub conducerea artistică a lui Vladimir Ashkenazy și avându-i la pupitru pe Gianandrea Noseda și Eric Stern, EUYO va susține turnee în Austria, Italia, Spania, Scoția, Germania, Olanda, Polonia și Elveția. Lista de evenimente a EUYO include și participarea la Olimpiada Culturală Londra 2012, în programul New Music 2012. Pentru cele aproximativ 130 de locuri din orchestră se organizează anual selecții în fiecare țară membră a Uniunii Europene. Chiar și membrii actuali ai orchestrei trebuie să se prezinte la audiții pentru a-și păstra locul. De asemenea, EUYO are o listă de rezerve de aproximativ 200 de muzicieni, care au șansa să cânte în orchestră în timpul anului. EUYO oferă șansa unei experiențe profesionale unice pentru tinerii instrumentiști care își doresc o carieră de muzicieni în orchestră. Dezvoltarea tehnicii interpretative la cel mai înalt nivel, experiența marilor săli de concert, întâlnirea cu cei mai buni maeștri îi pregătesc pentru o carieră internațională de succes. Peste 90% din membrii EUYO ajung muzicieni profesioniști de marcă, cei mai mulți dintre ei găsindu-și cu ușurință locul în orchestrele de prim rang ale Europei. Vladimir Ashkenazy, dirijor și pianist: „EUYO oferă o experiență neprețuită pentru viitoarea generație de mari muzicieni. Este o adevărată piatră de temelie pentru începutul unei „ cariere de succes. A fost și va fi mereu o orchestră unică”. I cuvântul libertății / 9 Pagină realizata de MAGDA BRATU Sărbătorile religioase ale lui fierar Prima lună a anului, cunoscută în popor și cu numele de Gerar, este bogată în sărbători creștin ortodoxe, o trecere în revistă a celor mai importante fiind făcută pe site-ul Mitropoliei Olteniei. Astfel, după ce la 1 ianuarie Biserica l-a cinstit pe Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, mâine, 6 ianuarie, va sărbători Botezul Domnului (Bobotează), în toate lăcașurile de cult creștin-ortodoxe se va săvârși, cu acest prilej, Slujba Agheasmei Mari, care amintește de momentul în care Mântuitorul Iisus Hristos a fost botezat în apele Iordanului. La 7 ianuarie, în Biserica Ortodoxă se va face pomenirea Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul, înaintemergătorul Domnului. Ca în fiecare an, pe 12 ianuarie, la Catedrala Mitropolitană „Sfântul Dumitru” din Craiova va fi cinstită în mod deosebit Sfânta Muceniță Tatiana diaconița, al cărei cinstit cap se află în acest sfânt lăcaș. Cuviosul Antonie cel Mare, ocrotitor al multor lăcașuri de cult din țara noastră, va fi pomenit la 17 ianuarie, urmându-i, pe 25 ianuarie, Sfântul Ierarh Grigorie Teologul, ocrotitor și al Seminarului Teologic din Craiova. în penultima zi a lunii ianuarie, Biserica va face pomenirea Sfinților Trei Ierarhi, Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur, zi în care toate instituțiile de învățământ teologic ortodoxe își vor sărbători ocrotitorii. Prima întâlnire din noul an a epigramiștilor olteni Casa de Cultură „Traian Demetrescu” va găzdui mâine, 6 ianuarie, ora 15.00, prima întâlnire din noul an a membrilor Cenaclului Epigramiștilor Olteni și colectivului de redacție al revistei „Cugetul” a acestuia. Ședința lunară va fi deschisă de Petre Gigea- Gorun, președinte al cenaclului, cu referiri la Festivalul Național de Epigramă, care s-a desfășurat la Craiova între 9 și 11 decembrie 2011. Cu același prilej, prof. dr. Ion Pătrașcu va rememora momente însemnate din istoria epigramei craiovene, iar Nelu Vasile, Nică Janet, Laurian Ionică, Marian Dobreanu, Nicolae Rogobete, Sandu Marin, Radu Florea și Buțu Elena vor prezenta epigrame proprii și ale clasicilor. De asemenea, vor avea loc lansarea cărților „Dumnezeu este singurul meu prieten”, de Any Drăgoianu, și „Degeaba” (versuri), de Marius Robu, și un moment festiv prilejuit de acordarea unor Diplome de Excelență acelor membri ai cenaclului care s-au evidențiat în decursul anului 2011. O ediție a operei integrale a marelui dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet, scriitor, director de teatru, comentator politic și ziarist român Ion Luca Caragiale va fi lansată de Fundația Națională pentru Știință și Artă (FNSA), la sfârșitul lunii ianuarie, cu ocazia împlinirii a 160 de ani de la nașterea scriitorului. «A apărut zilele astea în colecția „Opere fundamentale” de tip Pleiade. Este o ediție absolut extraordinară în cinci volume, pregătită de un colectiv de cercetători de la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu” al Academiei Române»", a declarat pentru Agerpres președintele FNSA, acad. Eugen Simion. Lansată în ianuarie 2000, colecția „Opere fundamentale”, care apare sub egida Academiei Române, sub coordonarea acad. Eugen Simion, publică lucrările cele mai reprezentative ale literaturii române clasice și contemporane, în ediții de înalt nivel științific și realizate de cei mai buni specialiști în doi Ediție a operei lui Car sub egida Academiei R meniu. Până în prezent au fost editate circa 130 de volume din operă unor 1 mari scriitori, precum D. Cantemir, I. Heliade-Rădulescu, Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, Ion Creangă, Ioan Slavici, Octavian Goga, Mateiu Caragiale, G. Bacovia, Panait Istrati, Liviu Rebreanu, Ion Barbu, Tudor Arghezi, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu ș.a.