Cuvântul Libertății, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 6741-6763)

2012-01-13 / nr. 6748 (nr. 6749)

vineri, 13 ianuarie 2012 cultură ________________cuvântul libertății / 9 Pagină realizată de MAGDA BRATU Craiova sărbătorește Ziua Culturii Naționale cu spectacole, recitaluri și expoziții . JIL Ziua Culturii Naționale este sărbătorită, de anul trecut, pe data de 15 ianuarie, grație promulgării Legii nr. 238/2010. Inițiatorii proiectului - 50 de deputați și senatori PSD și liberalul Mircea Diaconu - au susținut atunci că există precedente pentru aceasta sărbătoare și în alte țări europene. Astfel, în Spania, Ziua Culturii a fost fixată ziua morții lui Miguel de Cervantes, iar în Portugalia - ziua de naștere a lui Luís de Camões. Mai mult, autoritățile din Moldova au hotărât ca ziua de naștere a lui Mihai Eminescu să devină Ziua Culturii Naționale. „ Va fi, în viziunea noastră, o zi în care nu numai că celebrăm un mare creator, dar și o zi de reflecție asupra culturii române, în genere, și a proiectelor culturale de interes național”, s-a arătat în expunerea de motive a inițiatorilor. Ziua poetului național al românilor, Mihai Eminescu, devenită prin lege și Ziua Culturii Naționale, va fi marcată și la Craiova printr-o serie de evenimente. Filarmonica „Oltenia propune un concert coral cu creații pe versuri eminesciene, iar Teatrul Liric „Elena Teodorini” - spectacolul „ Vis de iarnă”, cu soliști ai instituției, dar și cu interpreți dansatori ai Ansamblului Folcloric „Maria Tănase”. Teatrul Național „Marin Sorescu” ne invită la un recital de poezie susținut de actorul Emil Boroghină, apoi la o întâlnire cu elevi și profesori ai Colegiului Național „Elena Cuza”, prilej cu care vor recita poeme actorii Ilie Gheorghe și Natașa Raab. Artiștii Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri” oferă și ei o reprezentație cu „Fata babei și fata moșneagului”. De asemenea, la împlinirea a 162 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu, la Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” se deschide o expoziție reunind aproximativ 40 de cărți și periodice. Versurile eminesciene răsună, astă-seară, la Filarmonica „Oltenia”. De la ora 19.00, Corala Academică susține un concert în al cărui repertoriu se regăsesc creații precum „Sara pe deal", de Vasile Popovici; „ Revedere”, de Dumitru Georgescu- Kiriac; „Serenada", de Tudor Flondor; „Trei valsuri pe versuri de Mihai Eminescu ” („După ce atâta vreme”, „Și dacă...”, „Adio”), de Vasile Timiș; „ Ce te legeni, codrule? ”, de Gheorghe Scheletti (aranj. Enrico Mezzetti); „ Lacul ”, de Gheorghe Bazavan; „ Când amintirile ”, de Ioan Alexandrescu; „Patru madrigale pe versuri de Mihai Eminescu” („Freamăt de codru”, „La mijloc de codru des”, „Peste vârfuri”, „Stelele-n cer”), de Paul Constantinescu, „Floare albastră", de Vasile Spătărelu. Maestru de cor este Manuela Enache, absolventă a cursurilor Universității Naționale de Muzică din București (2008) și a unui Master în Stilistică dirijorală în cadrul aceleiași instituții (2010) și, totodată, beneficiara unei burse de studii în cadrul Conservatorului din Birmingham/Marea Britanie - specializarea Dirijat coral (2009- 2010). în perioada 2008-2009 a fost membră a Corului Patriarhiei Române, iar în prezent este maestru de cor al Filarmonicii craiovene. Invitata specială a concertului este actrița Alexandra Velniciuc, iar soliștii serii sunt Mirela Duță (soprană), Florin Neagoie (bas), Nelu Iorga (tenor) și Laurențiu Goșnea (bariton). De asemenea, își dă concursul la pian apreciata muziciană Corina Stănescu, actualmente solist instrumentist al Filarmonicii „Oltenia”, maestru corepetitor la Teatrul Liric „Elena Teodorini” și profesor asociat (acompaniament - corepetiție) în cadrul Departamentului de Muzică al Facultății de Litere din cadrul Universității din Craiova. FILARMONICA „OLTENIA "s Actrița Alexandra Velniciuc, invitată într-un concert coral à TEAIRUL NATIONAL „MARIN SORESCU99: „Recitindu-l pe Eminescu..." în cadrul programului permanent de diversificare al activităților sale, Teatrul Național „Marin Sorescu” și-a propus în 2012 să desfășoare manifestări cultural-artistice în instituții de învățământ din Craiova și județul Dolj. începutul unor astfel de evenimente va fi cu ocazia Zilei Culturii Naționale. Astfel, duminică, 15 ianuarie, de la ora 12.00, în cadrul unei manifestări menite să evoce personalitatea poetului Mihai Eminescu, TNC și Colegiul Național „Elena Cuza” vor organiza, la sediul instituției de învățământ, o întâlnire cu elevi și profesori, prilej cu care vor recita poeme eminesciene actorii Ilie Gheorghe și Natașa Raab, precum și elevi ai liceului. Totodată, directorul Naționalului craiovean, regizorul Mircea Cornișteanu, va citi din publicistica gazetarului Eminescu, iar poetul Nicolae Coande, secretar literar al TNC, va vorbi despre semnificația Zilei Culturii Naționale și despre opera eminesciană. Tot duminică, dar de la ora 11.00, Teatrul Național „Marin Sorescu” va prezenta în Sala „Ion D. Sîrbu” un recital din poezia lui Mihai Eminescu susținut de actorul Emil Boroghină, sub genericul „Recitindu-l pe Eminescu... La steaua Duminică, 15 ianuarie, ora 12.00, Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri” va prezenta pe scena Teatrului Liric „Elena Teodorini” spectacolul „Fata babei și fata moșneagului”, după cunoscutul basm al lui Ion Creangă. Regia este realizată de Todor Valov (Bulgaria), scenariul poartă semnătura lui Valentin Dobrescu, scenografia este creația Stefkăi Cyuvlieva, iar muzica ii aparține lui Alin Ma ovei Moraru. Spectacolul a fost invitat la mai multe festivaluri internaționale ale teatrelor de păpuși și într-un turneu al Institutului Cultural Român în Ucraina și a obținut două premii în Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși de la Kragujevac (Premiul pentru cea mai bună regie și Premiul pentru creația de păpuși) și o mențiune pentru valorificarea potențialului literaturii clasice la Festivalul Internațional al Teatrului Țăndărică - București. Păpușarii craioveni vor ieși la rampă și mâine, 14 ianuarie, de la ora 12.00, pe aceeași scenă, în „Șoricelul și balerina de porțelan”, spectacol cu Ionica Dobrescu, Iulia Cârstea, Adriana Iancu, Alin Cebotari și Mihai Brumă Uzeanu în distribuție. Scenariul și regia îl au ca autor pe Adriana Stamate, scenografia este realizată de Eustațiu Gregorian, iar muzica este compusă de Alexandru Iosub. TEATRUL PENTRU COPII ȘI TINERET„COITARI99: ,Fata babei și fata moșneagului, care a răsărit”. TEATRUL UNIUC „ELENA TEODORINI 99. „Vis de iarnă" Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” și Teatrul Liric „Elena Teodorini” prezintă astăzi, ora 17.00, spectacolul intitulat „ Vis de iarnă”. își dau concursul soprana Magda Gruca Negoescu, mezzosoprana Georgeta Grigore, baritonul Ioan Cherata, soliștii de muzică populară Liliana Popa, Lavinia Bîrloghe, Manuela Motocu, Marius Măgureanu, alături de formația de dansuri a amintitului ansamblu. Acompaniamentul spectacolului este susținut de orchestra condusă de maestrul Nicu Crețu și de cea a Teatrului Liric, în frunte cu maestrul Florian George Zamfir, iar coregrafia este realizată de maestrul Ionel Garoafă. Spectacolul are loc în sala Teatrului Liric, iar intrarea este liberă. bliioteca județeană „î/JXiAtmtS/niUS/lî AMAN39: „Mihai Eminescu în colecțiile bibliotecii” împlinirea a 162 de ani de la nașterea poetului național prilejuiește și deschiderea expoziției de carte „Mihai Eminescu în colecțiile bibliotecii”, în cadrul Salonului Expozițional al Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman” sunt expuse aproximativ 40 de cărți și periodice, dintre care prima ediție a „Istoriei literaturii române de la origini până în prezent” (București, Fundația Regală pentru Literatură și Artă, 1941) a lui George Călinescu, lucrarea „ Opere ”, ediție critică îngrijită de Perpessicius, „ Istoria literaturii române ” (București, Editura „Cartea Românească”, 1941) a lui Dumitru Murărașu, revistele „ Convorbiri Literare ”, „Steaua", „Revista Fundațiilor Regale”.