Cuvântul Libertății, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 7338-7360)

2014-01-15 / nr. 7346

miercuri, 15 ianuarie 2014 „ElectroColibri”: Porți deschise pentru copii și spectacol folcloric De Ziua Culturii Naționale, „ElectroColibri” (Calea București nr. 56) își deschide porțile pentru craiovenii de toate vârstele. între orele 10.00 și 17.00, iubitorii teatrului de animație sunt poftiți în lumea magică a poveștilor: se pot bucura de personaje, pot admira decoruri și costume, îi pot cunoaște pe cei ce însuflețesc păpușile pe scena Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri”. Fiecare colț al instituției va putea fi explorat, descoperit de ochii curioși ai vizitatorilor! Tot aici, la ora 18.00, Ansamblul Folcloric „Maria Tănase" prezintă spectacolul intitulat „ Vis de iarnă", susținut de soliștii Mariana Ionescu Căpitănescu, Constantin Enceanu, Marius Măgureanu, Lavinia Bîrloghe, Liliana Popa, Filuța Bogdan, Manuela Motocu, Aneta Șișu, Cristian Bănățeanu și Ciri Mayer. Li se alătură formația de dansuri (coregrafia: Ionel Garoafă) și, desigur, orchestra condusă de maestrul Nicu Crețu. Intrarea va fi liberă. cultură cuvântul libertății / 7 Pagina realizata de MAGDA BRATU Maraton de evenimente, de Ziua Culturii Naționale Concerte, spectacole de cântec, poezie și dans, recitaluri, expoziții de carte, concursuri literare, vizionări de filme marchează, astăzi, la Craiova, dar și în județ, Ziua Culturii Naționale. Evenimentele sunt dedicate împlinirii a 164 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu, ca și comemorării, la 15 iunie a.c., a 125 de ani de la trecerea acestuia în eternitate. Numeroase programe speciale vor avea loc în întreaga țară, dar și în străinătate, în rețeaua Institutului Cultural Român. Zi a Culturii Naționale a fost stabilită data de 15 ianuarie a fiecărui an prin Legea nr. 238 promulgată în decembrie 2010. •kick Opera Română Craiova. „Gânduri printre rânduri” ,,Gânduri printre rânduri" se intitulează spectacolul de cântec, poezie și dans dedicat Zilei Culturii Naționale de Opera Națională Română. Realizat în parteneriat cu Departamentul de Arte al Universității din Craiova, evenimentul va avea loc mâine, 16 ianuarie, ora 19.00, pe scena Operei, iar vineri, 17 ianuarie, ora 17.00, va fi prezentat în Aula „Buia” a Facultății de Agronomie. Pe scenă vor evolua studenți din cadrul Departamentului de Arte al Universității craiovene (Muzică și Actorie, sub coordonarea profesorilor Diana Țugui și Haricleea Nicolau). Regia este realizată de Cosmin Vasilescu, scenografia de Răsvan Drăgănescu, iar coregrafia, de actorul Laurențiu Nicu. De asemenea, își vor da concursul Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Române Craiova. •kkk „Răscruci cu poezie care cântă” Agora Artelor și Arhitecturii vă invită, ca la fiecare mijloc de ianuarie, la sărbătoarea poeziei. Actori, muzicieni, poeți într-un cuvânt, prieteni și „toți care încă mai iubesc poezia” sunt așteptați sâmbătă, 18 ianuarie, ora 19.19, la un .. Răscruci cu poezie care cântă". Locul de întâlnire - același: Calea Unirii nr. 64C. Biblioteca Județeană: Expoziție de carte „Mihai Eminescu - poetul tuturor românilor” Biblioteca Județeană „Alexandru și Arisba Aman” - Secția Audio-video și American Corner - marchează Ziua Culturii Naționale și aniversarea poetului național Mihai Eminescu prin evenimente organizate pe parcursul întregii săptămâni, la care participă elevi de la școli din Craiova și din județ. După ce, ieri, copii de la Școala Gimnazială „Sfântul Dumitru” au văzut filmul documentar,, Eminescu, o călătorie virtuală spre absolut”, astăzi, ora 10.00, elevii claselor a IlI-a și a V-a de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, însoțiți de profesori coordonatori Alina Vancica, Dana Popescu și Marieta Ungureanu, vor participa la vizionarea filmului artistic ., Un bulgăre de humă”. Invitați să îl vadă vor fi și elevii clasei a IlI-a , de la Școala Gimnazială „Sfântul Dumitru”, însoțiți de profesor coordonator Aurelia Vlad (mâine, 16 ianuarie, ora 12.00) și ai Școlii Generale Bârza din județul Olt, împreună cu prof. coordonator Ana Constantin (vineri, 17 ianuarie, ora 14.00). „Copiilor li s-au pregătit activități ca narea de filme documentare despre viața marelui poet național Mihai Eminescu, discuții libere despre opera și viața poetului, dar și o expoziție de carte având ca temă documente de bibliotecă referitoare la viața și opera Luceafărului poeziei românești”, a comunicat Biroul de Presă al Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman”. Instituția deschide astăzi și expoziția de carte intitulată „Mihai Eminescu - poetul tuturor românilor”, ce cuprinde numeroase volume. Dintre acestea: „ Basarabia-pământ românesc samavolnic răpit ” (București, 1997), Rave ” (București, 1970), „Basme și poeme originale de inspirație folclorică” (București, 1995), „Cugetări” (București, 1979), „ Din valurile vremii— Dali ‘onde degli evi ” (2008), „ Dorința ” (București, 1999) ș.a. Biblioteca Municipală Băilești: Actorul Ion Colan, invitat la Medalionul literar „Mihai Eminescu” mâine, 16 ianuarie. Programul cuprinde vernisajul expoziției de carte,Luceafărul poeziei românești”, marcarea a 20 de ani de la înființarea amintitului cenaclu și prezentarea creațiilor membrilor acestuia, scenete în interpretarea copiilor de la Școala Gimnazială Ghidici (coordonator: prof. Carmen Stănărîngă). De asemenea, va avea loc un concurs de recitări, la care s-au înscris elevi de la Școlile Gimnaziale din Băilești nr. 3 (coord. prof. Dragoș Coșereanu), nr. 4 (coord, prof. Mihaela Naghibaur), nr. 5. „Av. Petre Ivanovici” (coord, prof. Liana Poenaru), Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” (coord, prof. Monica Bolovan), Liceul Tehnologic „Ștefan Anghel” (coord, prof. Angela Staicu) și de la Școala Gimnazială Ghidici (coord. prof. Camen Stănărîngă). După cum a precizat bibliotecara Janeta Vlad, câștigătorii vor fi răsplătiți cu premii constând în cărți și diplome. Dedicat Zilei Culturii Naționale este și Medalionul literar „ Mihai Eminescu ", organizat astăzi, începând cu ora 10.00, de Biblioteca Municipală „Petre Anghel” și Cenaclul Literar „Speranțe", cu sprijinul Consiliului Local și Primăriei Băilești. Invitat special este Ion Colan, actor al Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova. Băileștean de origine, acesta va sărbători împlinirea a 66 de ani chiar Filarmonica „Oltenia”. Concert de muzică românească Filarmonica „Oltenia” vă invită astă-seară, de la ora 19.00, la un concert de muzică românească dedicat Zilei Culturii Naționale și împlinirii a 164 de ani de la nașterea poetului Mihail Eminescu, își dau concursul Victoria Stan (flaut), Rozalia Pataki (harpă), Geo Fabian (vioară), Olga Șaiu (soprană), Cristian Radina (tenor), Ciprian Ion (flaut), Corina Stănescu (pian). Cvartetul „Carmina” al instituției avându-i în componență pe Pompilia Popescu (vioara I), Floarea Bălășoiu (vioara a II-a), Nicoleta Gheorghiceanu (violă), Rucsandra Halițchi (violoncel)și Corala Academică a Filarmonicii „Oltenia”, dirijată de Manuela Enache. în program, muzică instrumentală și vocală de George Enescu (Cantabile și Presto), Ciprian Porumbescu (Balada), Marțian Negrea (Povestioară și Menuet), Dumitru Capoianu (Habanera), Gherase Dendrino (Ariile „Sărmane lăutar ” și „ Tu ” din opereta „ Lăsați-mă să cânt ”), Petre Elinescu (Introducere și Dansul vrăjitoarelor), Doru Popovici (Dans zglobiu din Codex Caioni), Constantin Dimitrescu (Dans țărănesc). De asemenea, se vor cânta lucrări corale din creația compozitorilor craioveni Mihail Barcă („ Mi-a zis tata să mă-nsor ” - versuri populare), Filip Lazăr („ Paparudele ”), Nicolae Julea (, Requiescat in pace ”), Dan Ionescu („ Tu te duci ” - versuri populare), Alexandru Racu („Cântec de jale" - text de C. Baban), Constantin Ungureanu („Și dacă... ’’-versuri de Mihai Eminescu) și Gheorghe Stănescu ( „Cine-a zis dorului dor”, „Cântă cucul la izvor"). Biletele se găsesc la Agenția Filarmonicii, la prețul de 10 lei, cu reducere la jumătate pentru elevi, studenți și pensionari. Casa de Cultură „Traian Demetrescu”. Conferință cu tema „Noutăți în eminescologie” susținută de N. Georgescu Iubitorii poeziei, ai memoriei marelui poet și gazetar Mihai Eminescu sunt, astăzi, invitații Casei de Cultură „Traian Demetrescu”. De la ora 17.00, aici are loc un recital de poezie eminesciană susținut de actorii Mirela Cioabă și Angel Rababoc. Violoncelistul Mircea Suchici va interpreta propria muzică pe versuri ale poetului, iar Nicolae Coande va citi pagini din scrisorile și publicistica eminesciană. Vineri, 17 ianuarie, în cadrul proiectului „Scriitori la TRADEM”, invitat să susțină conferința cu tema „Noutăți in eminescologie" este N. Georgescu, profesor universitar, cu o masivă teză de doctorat - „Eminescu și editorii săi. Nucleul maiorescian până la Perpessicius”. De altfel, opera cercetătorului N. Georgescu este dedicată aproape integral eminescologiei.