Cuvântul Libertății, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7561-7587)

2014-10-15 / nr. 7573

miercuri, 15 octombrie 2014 cultură— Conf MintaJati Mati^/feA^Infe^ culturale”, la Muzeul Olteniei Muzeul Olteniei în colaborare cu Consiliul Județean Dolj organizează în perioada 15-17 octombrie cea de-a V-a ediție a Conferinței Naționale „Oltenia. Interferențe culturale”. Deschiderea oficială are loc astăzi, ora 11.00, în clădirea nouă (strada „Madona Dudu” nr 14), în cadrul conferinței - împărțită pe două secțiuni, Arheologie și Numismatică - se va desfășura totodată și cea de-a XXXI-a ediție a Simpozionului Național de Numismatică. La eveniment și-au anunțat prezența 62 de specialiști de la numeroase instituții de prestigiu din țară, între care Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române din București, Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Municipiului București, Muzeul Banatului din Timișoara, Institutul de Arheologie al Academiei Române din Iași, Muzeul Național Brukenthal Sibiu, Muzeul Băncii Naționale a României, Universitatea din Craiova, Universitatea din București, Muzeului Național al Unirii Alba Iulia, Institutul de Artă și Arheologie al Academiei Române din Cluj-Napoca. Conferința se va desfășura pe două secțiuni: Arheologie (cu subsecțiunile „ Arheologie și istorie antică ” și „ Arheologie preistorică ”.) și Numismatică (de asemenea cu două subsecțiuni, „Numismatică antică și medievală” și „Numismatică modernă și contemporană ”). * 1 Descoperirile ultimilor ani din castrul roman de la Răcari (comuna Brădești, județul Dolj) - statui, ceramică, monede castrul roman de la Apulum (Alba Iulia), mărturii ale simbolismului omului de Neanderthal găsite în peștera Cioarei de la Boroșteni (comuna Peștișani, județul Gorj), rezultatele cercetărilor arheologice de la Sucidava - campania 2014 sunt doar câteva dintre temele lucrărilor care vor fi prezentate în prima dintre secțiuni. Cea de-a doua va reuni cercetări ce abordează în principal diverse descoperiri de tezaure monetare, dar și rolul pieselor numismatice în activitatea instituțiilor financiare, preocupări de numismatică și arheologie oglindite în activitatea lui Ștefan Ciuceanu - primul director al Muzeului Olteniei, medalii craiovene emise în perioada 1966-1989 etc. Spectacol-lectură dedicat Anului Brâncoveanu, la Teatrul National din Craiova ’ j „Autorii sunt în sală” este un proiect menit să încurajeze dramaturgia contemporană românească, din dorința de a sensibiliza regizorii aflați în căutare de texte valoroase, precum și de a atrage publicul către creația dramatică autohtonă. Proiectul este destinat prezentării în premieră pe țară a unor texte din dramaturgia originală românească a ultimilor ani. Până în prezent au fost puse în scenă spectacole după scrieri de Cornel Mihai Ungureanu, Valentin Nicolau și Cornel Udrea. „Cină cu soarele sus” îi are în distribuție pe actorii Ilie Gheorghe (în rolul Brâncoveanu), Natașa Raab (Doamna Marica), Cătălin Vieru {Matei), Marian politic {Radu), Cătălin Băicuș (Constantin), Cosmin Bădescu {Ștefan), Ștefan Mirea (Ianache Văcărescu) și Tudorel Petrescu Mustața). Autorul textului, Gheorghe Truță, s-a născut la 1 iunie 1958, în localitatea Călui din județul Olt. A urmat cursurile Liceului „Frații Buzești”, apoi pe cele ale Facultății de Matematică a Universității din Craiova. Din 1993 este membru titular al Uniunii Scriitorilor din Romania, filiala Craiova. . A publicat romanul „ Orașul” (Ed. Albatros, București, 1982) - cu o prezentare de Mirela Roznoveanu, volumul de proză „Pagoda” (Editura de Vest / Facla, Timișoara, 1992), romanele „Raiul șobolanilor” (Editura Matinal - Panorama, Petroșani - București, 1999) - cu o prefață de Dan Silviu Boerescu, și „îngere, vii?” (Editura Aius, Craiova, 2010). Li se adaugă volumele „ Teatru -piese jucate, premiate sau interzise ” (Editura Grinta, Cluj- Napoca, 2003) și „Alice nu știe să moară" (teatru, Editura Aius, 2010). Aproape toate i-au fost răsplătite cu Premiul filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor din România, precum și cu alte distincții literare. Piesa „Marea brambureală” (cu premiera absolută la 1 octombrie 1995, la Teatrul „Bacovia” din Bacău, în regia lui Mihai Manolescu) a fost nominalizată pentru Marele Premiu la Concursul Național de Dramaturgie „Camil Petrescu” - ediția I, iar „ Catedrala " a fost nominalizată de UNITER pentru „Cea mai bună piesă românească a anului 1999”. Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova i-a pus în scenă piesa „Alice nu știe să moară”, în regia aceluiași Mircea Cornișteanu, premiera având loc la 1 octombrie 2005. Textul primise anterior, în luna iulie a aceluiași an, la Turnu Severin, Premiul special al Fundației „Alice Voinescu”. Teatrul Național „Marin Sorescu” sărbătorește Anul Brâncoveanu printr-un nou spectacol-lectură programat în seria „Autorii sunt în sală”, lansată în 2013. Intitulat „Cină cu soarele sus” — după un text de Gheorghe Truță, în regia și scenografia lui Mircea Cornișteanu -, acesta va avea loc mâine, 16 octombrie, începând cu ora 17.00, în Sala „I.D. Sîrbu”. Intrarea publicului va fi liberă. _______________cuvântul libertății / 9 Pagini realizate de MAGDA BRATU întâlnire la Clubul de Lectură „Cărțile Copilăriei” La Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” are loc astăzi, de la ora 17.00, prima întâlnire din cadrul Clubului de Lectură „Cărțile Copilăriei”, găzduită de ludotecă. Clubul de lectură este organizat în cadrul Programului Național de Lectură „Cărțile Copilăriei”, inițiat de Curtea Veche Publishing și susținut de membrii Familiei Regale a României. Proiectul se adresează școlarilor și are ca scop atragerea acestora către lectură și către un mediu propice dezvoltării intelectuale, folosind metode atât clasice, cât și non-formale. „Atelierele din cadrul clubului îndeamnă la interactivitate. Cei mici pot lua contact cu o abordare neconvențională a cărților, care să-i încurajeze să le citească integral acasă. Micuții vor descoperi cât de distractive pot fi cărțile dacă le dai viață; în plus, îi vom provoca să deseneze personajele sau obiectele pe care le vor auzi descrise în poveste, așa cum și le imaginează ei”, spun reprezentanții Bibliotecii Județene. Aceștia își propun familiarizarea copiilor cu opere consacrate ale literaturii universale, care nu sunt incluse în programa școlară. Printre titluri se vor regăsi „Marile speranțe”, „Omul cu masca de fier”, „Black Beauty”, „Cocoșatul de la Notre-Dame”, „Odiseea”, „Cei trei mușchetari”, „Peter Pan”, „Alice în Țara Minunilor”, „Sherlock Holmes”. Expoziție de pictură a artistului Riza Ruben la Galeria „Vollard” Casa de Cultură „Traian Demetrescu” organizează astăzi, ora 17.00, la Galeria „Vollard”, vernisajul expoziției de pictură „Locuri” a artistului plastic Riza Ruben. Acesta a absolvit Colegiul Tehnic de Arte și Meserii „Constantin Brâncuși” din Craiova, iar în prezent este membru fondator al Cenaclului „Art Craiova”. în ultimii doi ani, Rita Ruben a deschis mai multe expoziții personale și a participat cu lucrări la expoziții colective în Craiova la Colegiului Tehnic de Arte și Meserii „Constantin Brâncuși”, Casa de Cultură „Traian Demetrescu” și Prefectura Dolj. Are lucrări de pictură și grafică în colecții particulare din S.U.A., Canada, Anglia, Germania și Italia. Gala laureaților Festivalului național de creație și Interpretare artistici pentru copii Laureații Festivalului național de creație și interpretare artistică pentru copii, care a avut loc la Casa de Cultură a Studenților din Craiova, pe 7 și 8 iunie a.c., sunt invitați, la acest sfârșit de săptămână, să-și primească binemeritatele premii în cadrul unei gale. Evenimentul se va desfășura în sala Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibi”, sâmbătă, 18 octombrie, începând cu ora 11.00, în prezentarea conf. univ. dr. Gabriela Rusu-Păsărin, realizator de emisiuni la Radio „Oltenia”, care a fost și președinte al juriului. „La acest spectacol de gală vor participa premianții - majoritatea de la Palatul Copiilor Craiova și din zona Olteniei -, precum și invitați speciali. Copiii vor prezenta piesa premiată și o piesă la alegere, iar în cadrul galei vor fi răsplătiți cu diploma de Laureat al festivalului și Albumul festivalului în format electronic”, a precizat prof. Iuliana Firan, vicepreședinte al festivalului. Evenimentul este organizat de trupa artistică „Anton Pann” din București (fondatorul acesteia, prof. Ioan V. Maftei-Buhăești, fiind președintele festivalului, Biblioteca Metropolitană București - Filiala „Ion Creangă” și Asociația „Trei DANI” din Bacău. Parteneri sunt Primăria și Consiliul Local Municipal Craiova, Asociația „Craiova-Capitală Culturală Europeană 2021 ”, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, Palatul Copiilor Craiova și Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri”.