Evenimentul Zilei, mai 2010 (Anul 19, nr. 5861-5886)

2010-05-14 / nr. 5872

EVENIMENT Când două instituții se ceartă, statueta lui Enescu dispare Obiectul de artă a fost sustras, luna trecută, din clădirea împărțită de Muzeul „George Enescu“ și Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor. Oficialii aruncă vina dintr-o cameră în alta Vlad Odobescu vlad.Odobescu-evz.ro Mai vechile neînțelegeri dintre cele două instituții de cultură care împart Casa „George Enescu“, din Capitală, au ușurat misiunea unui hoț de obiecte de artă. Statueta „Pro Merito“ - realizată de sculptorul francez Emile Picault și dăruită lui Enescu de Orchestra Ministerului Instrucțiunii Publice a dispărut Irma trecută dintr-un spațiu expozițional al muzeului care poartă numele compozitorului. Din neglijența conducerii muzeului, spun reprezentanții Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor (UCMR), care funcționează într-o aripă a clădirii. Din cauza lăcomiei UCMR, care administrează întregul spațiu, susține, de cealaltă parte, conducerea muzeului. Cele două instituții funcționează din 1956, cu pauze, în clădirea de pe Calea Victoriei, iar de atunci divergențele au fost numeroase. Acum, conflictul se poate înteți dacă ministrul culturii, Kelemen Hunor, se ține de cuvânt și reușește să paseze administrarea clădirii de la UCMR la Muzeul „George Enescu“ Pentru asta, trebuie să desfacă un contract pe 30 de ani, care îi pune într-un avantaj clar pe compozitori Președintele UCMR, Adrian Iorgulescu, spune că asta ar presupune nerespectarea unor clauze și amenință că va face toate demersurile ca imobilul să reintre în posesia familiei compozitorului. O zi de luni, în două variante Cert este faptul că, pentru cel care a furat statueta dragă lui Enescu, n-a fost prea greu: în acea după-amiază, la UCMR - „vecina“ Muzeului „George Enescu“ - se ținea o adunare. Așa că hoțul a profitat și a intrat în sala de expoziții, a pus obiectul sub haină și dus a fost. Statueta, în valoare de 5.000 de euro, nu face parte din patrimoniul național. „Furtul s-a petrecut pe 26 aprilie, într-o zi de luni, când muzeul e închis. Individul a profitat de context - o întrunire la UDMR -, s-a refugiat în hol și a așteptat momentul prielnic, când portarul a mers la toaletă, spune directoarea muzeului, Laura Manolache. De altfel, susține aceasta, angajații instituției pe care o conduce nu au nici măcar chei de la poartă și se află la mila UDMR: „Ne-au fost confiscate în urmă cu un an și jumătate“ Rezumatul acelor clipe, făcut de Adrian Iorgulescu, arată substanțial diferit: hoțul a intrat direct pe ușa muzeului, a înșfăcat statueta și a plecat liniștit. „Sunt intrări diferite, înseamnă că muzeul nu era închis. Din câte știu eu, portarul fusese trimis chiar de doamna directoare ca să-i cumpere de mâncare“ spune Iorgulescu, „victimă“. Statueta „Pro Merito“, realizată în bronz, are o valoare de aproximativ 5.000 de euro FOTO. GEORGE ENESCU.RO MUZEUL GEORGE ENESCU ANCHETA DIFICILA Imaginile, greu de descifrat Până să se afle vinovații, ministrul culturii, Kelemen Hunor, are ceva presupuneri în legătură cu autorul furtului: „Cred că cel care a furat statueta cunoștea foarte bine muzeul. Altfel, n-ar fi putut s-o facă dispărută în zece secunde“, în paralel cu ancheta poliției, Hunor a cerut una și din partea Corpului de Control al ministerului și o alta coordonată de conducerea muzeului. Probleme se vor găsi, asta e clar încă de pe acum: sistemul de supraveghere a sălilor nu este pus la punct. „Avem și un sistem de avertizare audio, dar spațiul în care acționează nu poate fi separat de cel al birourilor, așa că nu poate fi acționat“, precizează directoarea muzeului, Laura Manolache. Nici cu partea video muzeul nu stă prea bine: există imagini înregistrate de camera de supraveghere din sala respectivă, însă sunt neclare și nu le-au fost de prea mare ajutor polițiștilor: acum, la peste două săptămâni de la furt, încă se încearcă descifrarea lor. Președintele UDMR, Adrian Iorgulescu, spune că și camera de supraveghere care a surprins imaginea hoțului bună sau rea aparține instituției pe care o reprezintă. „E vorba clar despre faptul că muzeul n-a luat măsurile necesare pentru prevenirea unui furt“, explică Iorgulescu. Acesta acuză și faptul că muzeul n-a inclus obiectul de artă dispărut în patrimoniul național, deși ar fi îndeplinit condițiile necesare. 10 I Vineri, 14 mai 2010 I Evenimentul zilei EVENIMENTE „Cutremure“ la Noaptea Muzeelor Azi, muzeele bucureștene se pregătesc cum pot mai bine pentru ediția din acest an a Nopții Muzeelor. Spre exemplu, Muzeul Național de Artă al României le pregătește vizitatorilor un tur a Galeriei Naționale, respectiv al Galeriei de Artă Europeană. Programul începe sâmbătă, la ora 16.00, și se încheie duminică, la ora 4.00. Muzeul Țăranului Român (MTR) propune trei expoziții temporare. Două aduc la București artă populară mexicană, respectiv picturi țărănești din China. Cea de-a treia este o expoziție-manifest, intitulată „www.distrugeri.ro“, care prezintă locuri ignorate și vandalizate ale orașului. Un eveniment aparte, organizat de European Comision for Humanitarian Aid (ECHO), le propune bucureștenilor o incursiune prin modulele unui Labirint Umanitar care reproduc fidel cele mai puternice calamități, fie ele naturale sau provocate de om, tsunami, conflict armat, cutremure și foamete. Acestea vor fi amplasate la MTR, la Muzeul Municipiului București, la cel de Geologie și la Muzeul de Artă Contemporană.