Evenimentul Zilei, decembrie 2015 (Anul 24, nr. 7582-7606)

2015-12-24 / nr. 7602

22 | Evenimentul zilei, joi, 24 decembrie 201E Lumea lui Picasso, la Bușteni * La Castelul Cantacuzino din Bușteni sunt expuse, până pe 6 martie, 120 de litografii realizate de Pablo Picasso, în cadrul expoziției: „Que viva Picasso” Carmen Anghel carmen.anghel_erzgroup.ro Lucrările reprezintă litografii realizate de artist sub influența întâlnirii cu Fernand Mourlot, ilustrații pe texte semnate de artistul româno - francez Tristan Tzara și regizorul Jean Cocteau. Expoziția „Que Viva Picasso“ este curatoriată de colecționarul privat Thomas Emmerling. După cel de al Doilea Război Mondial, Picasso a creat din ce în ce mai multe litografii. Această tehnică, destinată tipăririi, este un procedeu prin care artistul își execută lucrarea pe o suprafață de piatră, fiind, apoi, transpusă pe hârtie. în principal a fost utilizată pentru crearea ilustrațiilor de carte. Intre 1945 și 1969, Picasso a creat mai mult de 400 de litografii, în atelierele de tipar ale lui Fernand Mourlot, din Paris. O expoziție, mai multe capitole în expoziția de la Castelul Cantacuzino apar mai multe serii. „L’espace et la flute“ (1948), reprezintă 12 desene pentru care Jean Tardieu a scris 12 poezii. Ca litografii, atât poeziile cât și desenele au fost publicate în 1958, într-o ediție limitată de 1600 de exemplare. în expoziție sunt prezentate litografiile originale din 1958. Un capitol foarte frumos reprezentat este ilustrația de carte, „Les Menines et la vie“; în total sunt 58 de gravuri, parțial color, în care Picasso transpune propria viziune asupra picturii în stil baroc clasic a lui Diego Velascquez „Les Menines”. Velasquez (descoperit pentru prima dată la vârsta de 14 ani) a fost obsesia vieții de artist a lui Picasso, tot timpul tinzând spre atingerea perfecțiunii pe care o prețuia la acesta. Guernica”, simbolul dureros al secolului XX O sală specială, o sală didactică, este dedicată lucrării „Guernica“, „imaginea secolului XX“, după cum o descrie curatorul expoziției. Aici este expusă o copie, realizată de un artist german. „In 1937, Picasso a creat odată cu Guernica, una dintre marile capodopere ale omenirii. în februarie 1937, vechea capitală bască, Guernica, din Spania, a fost bombardată de forțele aeriene germane și italiene, care susțineau mișcarea fascistă a generalului Franco. Mai mult de 1700 din cei 7000 de locuitori au murit, iar 70% din oraș a fost distrus; în doar o lună, Picasso a pictat Guernica pentru a exterioriza durerea provocată de această tragedie, cât și protestul său împotriva actului de teroare. Lucrarea și orașul Guernica au devenit simboluri ale uciderii si distrugerii inutile.  Lucrarea lui Picass o interpretează pe cea a idolului său, Velasque FOTOGRAFII: RAZVAN VÂLCĂNEANȚ „Mituri și legende din Olimp”, cu ilustrații CARTE, în„Mituri și legende din Olimp” veți întâlni zei atotputernici, monștri cumpliți și eroi care nu știu ce este frica. Miturile vechilor greci sunt prezentate într-o versiune accesibilă și superb ilustrată, alături de un ghid al numelor personajelor, locurilor și evenimentelor din mitologia greacă. Cartea apărut la Ediura Corint Junior. (Carmen Anghel) P(J( ) J( ]_{ Uimi) I i Pentru o istorie a simbolurilor: Tatuajul în România EXPOZIȚIE. „Pentru o istorie a simbolurilor: Tatuajul în România” este deschisă în perioada decembrie 2015 - aprilie 2016, la Muzeul Civilizației Urbane a Brașovului. Expoziția este organizată de Muzeul Municipiului București și INML. Este expusă colecția didactică de tatuaje realizată de dr. Nicolae Minovici încă de la finalul secolului al XIX-lea. (Carmen Anghel) □ Tristan Tzara Un capitol emoționant pentru noi, românii, este reprezentat de cele nouă litografii realizate de Picasso pentru poeziile scrie de poetul român Tristan Tzara „De memoire d’homme”. Este expusă, de asemenea, pagina de justificare a tirajului cărții, semnată de Tristan Tzara cu un creion pe hârtie Arches. Aceste litografii au fost realizate de artist prin tehnica amprentei digitale, cu degetul impregnat de cerneală a desenat pe piatră. MI >E MEMOIRE D'HOMME u TRISTAN TZARA NI MI LITI SOC RA PHI EJU PABLO PICASSO It / / IORDAS EDITELif Tauri, moarte, iubire, sacrificiu O altă serie interesantă este „Toros y Toreros” (Taurul și Toreadorul), 16 litografii, care vorbesc despre pasiunea arzătoare a lui Picasso pentru femei, dar și interesul deosebit acordat coridelor. Aceste pasiuni au fos interpretate de artist în multe lucrări, dar cel mai bine le-a creionat în „Toros y toreros“. Cei care vor vizita expoziția vor ai prilejul să audă și legenda unei mari iubiri. Un mare atador avea să fie ucis de un taur, în arenă, îndurerata iubită îi va lua hainele, se va îmbrăca în matador și lupta în arenă, în cinstea și spre răzbunarea celui ucis monstru, în expoziție mai apar: seria de desene ins rată de cele 24 de scrisori primite de Pablo Picasso la Jean Cocteau, afișul Congresului Mondial pentru darmare și Pace, din 1962, litografie originală, fotogr; realizate de Dora Maar, cu artistul lucrând, în atelie O nouă donație la Muzeul Colecțiile de Artă, din București ARTĂ. Muzeul Colecțiilor de Artă vă invită să descoperiți Colecția Șerbana Drăgoescu, expusă la sediul din Calea Victoriei nr. 111 începând cu de 27 decembrie 2015. Sunt 192 de piese, donate de artista Șerbana Drăgoescu, în structura colecției regăsim lucrări realizate de tatăl artistei, pictorul Radu Drăgoescu, lucrări ale donatoarei, dar și opere ale unor importanți artiști români, artă decorativă, mobilier etc. (Carmen Anghel)