Familia, 1892 (Anul 28, nr. 1-52)

1892-06-14 / nr. 24

284 Bonboné. La o escursiune in munţi. Escursioniştii sue muntele călări pe cai până la jumătatea Lui. Aici călăuză le spune: — Dior, de aici ’ncolo povîrnişul e prea mare; caii nu mai pot urca, numai măgarii. De aceea descălecaţi şi urcaţi pe jos mai departe. ’ * Actorul. — Ce dici despre debutul meu de adi ? O să scrii ceva ? Diaristul. — Desigur. Voi constată mai intei vise, faptul că sala a fost pe jumătate deșărtă. Actorul. — Te rog, nu face acesta. Scrie mai bine că sala a fost pe jumătate plină. * — Aide, Elisa, sărută pe noua ta guvernantă. — Nu indrăsnesc, mamă. — De ce ! — Mi-e frică să nu-mi dea și mie o palmă peste gură, cum i-a dat tatei mai deunădi ? * Intr’un ospiciu de nebuni. Un visitator vorbind cu un bolnav, ce i se părea a fi cu creeri sânetoşi, după câteva vorbe îl întrebă: — Dar voi ce aveţi ? -v- E . . . sânt surdo-mut. LITERATURĂ şi ARTE. Scrii literare şi artistice. Dl N. Petraşcu a publicat la Bucureşci un studiu asupra lui Mihai Eminescu, care se află de vândare in toate librăriile de acolo. — Dl Titu Maiorescu a scos o ediţie nouă din lucrarea sa intitulată «Critice», deşi multe din ele nu se mai potrivesc cu situaţiunea nostră literară de acuma. — Dl inginer Zâne a dăruit 113 documente Academiei Române, pentru care acesta aduce mulțumirile sale vii. — Dl Lazăr Şăinean, profesor la scoala superiora din Bucuresci, a fost decorat cu medalia cl. I, pentru lucrările sale sciintifice. — Dl D. Mirescu, profesor la liceul Lazăr in Bucuresci, a scos la lumină o broşură sub titlul «O învăţătură». Fabulele dlui Sion. Afară de celelalte lucrări ale sale, poetul nostru dl George Sion a publicat înainte de asta cu vr’o 25 de ani un volum de fabule. Aceste acuma au apărut in ediţiune poporală la librăria Ciurcu in Braşov. Fabulele poetului nostru academician se deosebesc de ale lui Esop, nu sunt scrise in genul acela, au crescut un colorit mai modern. Multe din ele sunt niste istoriere, care ni se povestesc, fără vise de a pune la sfărsit invătătura morală, asta e lăsată la chibzuăla cetitorului. Astfel lectura lor e şi mai plăcută, de aceea in deosebi recomandăm tinerimei cărticica acăsta. Ea portă titlul «Una sută una fabule» de G. Sion, membru al Academiei Române. Din acăsta reproducem una in fruntea foii noastre de acuma. Se află de vândare la Braşov, in librăria Ciurcu, preţul 30 cf. Parnasul român. Credem a implini o lacună de mult resimţită in literatura nostră, adunând şi publicând sub titlul de mai sus poesiile cele mai frumoase şi mai potrivite pentru declamat ale bardilor noştri, după cum s’au adunat şi s’au publicat deja poesiile tuturor naţiunilor inaintate. Pentru ca acăsta culegere de poesii să fie cât se poate mai complectă său mai bine dis, să cuprindă câte vr’o poesie, doue, trei d’ale fiecărui poet român, am colectat cu ajutorul mai multor specialişti prin toate publicaţiunile româneşti, cari ne-au stat la disposiţiune şi am găsit o sămă de poeţi aleşi, după cum se va vedèa la însemnarea lor alfabetică, reprodusă la sfârşitul acestui aviz. Cu toate astea, ne temem, ca nu cumva să fi trecut cu vederea pe vr’unii dintre poeţii noştri recunoscuţi şi rugăm deci pe onoraţii cetitori să binevoască a implini lipsa ce vor constată, trimiţendu-ne câte una, doue din poesiile acelor autori al căror nume nu ar figură in lista de mai jos. «Parnasul român», va apără la începutul lui octombre a. c. A se adresă in toate cestiunile privitoare la «Parnasul român» către tipografia Alexi Braşov, însemnarea poeţilor din: «Parnasul român». Alecsandrescu Gr., Alecsandri V., Asachi G., Baboean N., Badea Pletea, Badescu I. Scipione, Barac Ioan, Bârsean A., Beldicean Nicolae, Beldiman Alesandru, Bengescu G., Bodnărescu S., Boliac Cesar, Bolintineanu Dimitrie, Bonachi C. A., Bonachi Michail Greg., Boniface Hetrat, Borcea Ioan, Botean George, Brătescu I., Budescu Vasiliu, Buticescul V. R., Cantemir Antioche, Cârlova Vasiliu, Cătină Ion, Chirica Sevasta, Conradini, Conta A., Cornea Al., Cornelia din Moldova, Coşbuc George, Creţan G., Crucean Stefi, Cuciureanul Michail, Cugler-Poni Matilda, Cuza A. G. Dan-Dry, Davila A., Demetrescu Traian, Densuşianu Arone, Depărăţian Alesandru, Dimbeteanul Poni loan, Djuvara T. G., Donici A., Dulfu P., Eliade loan, Eminescu M., Gane N., Gheorghian B. V., Grandea Haralambie, Gusti Dumitru, Hasdeu lulia, Helban I. G., Iamandi D. G., Iorga Neculai, Konachi Costache, Korne M. D., Lapedat I. Al., Lazu N., Macedonski Alesandru, Măldureanu Stefan, Marienescu Al., Micle Veronica, Miron Z., Morariu C, Mumuleanul Paris, Muntenescu V. B., Mureşian Andrei, Mureşian Iacob, Naum A., Negruzzi Constantin, Negruzzi Iacob, Neniţescu I., Nicolean N., Obedenar Alesandru, Oltănescu D. C, Pann Anton, Pann G., Pârvul Th. G., Pelimon Alesandru, Petrino D., Pogor V., Pompiliu M., Poppini G., Popa Traian H., Pribegea Niculai, Pruncu N. G., Rădulescu Eliade, Rădulescu Niger, Reteganul Pop I., Robean F., Roman I. N. Roman Roneti, Roşea Iuliu L, Rosetti C. A., Sacheti C, Schelitti N., Scrob Carol, Şerbănescu Th., Sihleanu A., Sion G., Smara, Speranţă Th., Stamati Constantin cav., Stavri Artur, Stefanescu Dobre, Sturdza V., Suciu Lucreţia, Sylva Carmen, Tincu Nicolai, Teutul George, Urechia V. A., Văcărescu Enache, Văcărescu Ioan vornicul, Vârgolici S. G., Vlahuţă A., Voinov Dimitre N., Volenti N., Vulcan Iosif, Zamfirescu Duiliu, Zamfirescu M. Veronica Micle, regretata nostră poetă, are bustul seu in foyerul Ateneului Român din Bucureşci. Cu ocasiunea inaugurării, dna Smara a ţinut un discurs; acesta s’a publicat acuma in o broşură intitulată: «Veronica Micle, viaţa şi operile sale.» Cetitorii noştri cunosc acăsta lucrare, căci ea s’a publicat inteiu in revista nostră. E interesantul studiu al unei poete asupra altei poete, scris cu pasiunea ardentă a unei inimi femeiesci compătimitore. Printr’ensul ni se face un portret psichologic și literar al nefericitei poete, care a murit atât de grabnic. Preţul 1 leu. Mineralogie. A apărut de sub presă la Bucureşci: «Mineralogia» pentru usul clasei III şi a IV liceale şi a gimnastelor reale, a şcolelor secundare de fete (precedată de noţiuni de chimie), de Alphonse Berget, (doctor in ştiinţele fizice de la facultatea de şciinţe din Paris, ataşat la lab. de cercetări fisice dela Sorbona) şi Dimitrie Negreanu (doctor in şciinţele fisice dela facultatea de şciinţe din Paris, prof. la universitatea din Bucureşci.) Ediţia II-a revedută din nou şi corigiată. FAMILIA Anul XXVIII.