Noi, săptămînal al românilor din Ungaria, 1996 (Anul 6, nr. 1-52)

1996-05-17 / nr. 20

fc ■ ■■ ■ ■ ............. ■ ^ 11 mai 1996 Serbare de bun rămas la Liceul N. Bălcescu din Giula V................................................■■..........................................................V Iar a trecut un an şi, asemenea anilor precedenţi, în luna lui florar în toată ţara se desfăşoară festivităţile tradiţionale de Rămas bun, care se înscriu cu litere de aur în amintirea absolvenţilor sărbătoriţi. „Sunt ani la mijloc şi-ncă mulţi vor trece Din ceasul sfint în care ne-ntîlnirăm, Dar tot mereu gîndesc cum ne iubirăm" (M. Eminescu). Acest citat a figurat pe invitaţia celor 29 de absolvenţi ai Liceului românesc „N. Bălcescu”, îndrumaţi la şcoală de diriginta Maria Oroian, iar la căminul de elevi, de profesorul Florin Olteanu, citat cu care absolvenţii s-au adresat familiei, cadrelor didactice, rudelor, cunoscuţilor. In atmosfera acestui vers a decurs şi Serbarea de bun rămas, din ziua de 11 mai a.c. în arhiplina sală de gimnastică a liceului. Festivitatea propriu-zisă a început şi de data aceasta prin depunerea unei coroane la bustul lui N. Bălcescu din curtea şcolii şi de pelerinajul prin toate clasele de liceu, cu melodiile tradiţionalelor cîntece de adio, îmbrăcaţi în haine festive, aliniaţi pentru ultima oară în această formaţie în faţa oaspeţilor numeroşi şi a profesorilor, tinerii au primit ca „merinde de drum”, cuvintele încurajatoare sincere adresate minţii şi sufletului de directorul Ion Budai şi diriginta Maria Oroian. Aceste cuvinte cu siguranţă îi vor însoţi şi îi vor ajuta la înfrîngerea obstacolelor vieţii, în ceasul despărţirii, la sfîrşitul unei etape şcolare, la începutul unui nou drum, al unui viitor necunoscut, în pragul maturităţii, tinerii sărbătoriţi au avut nevoie de sprijinul şi încurajarea ce li s-a adresat. La suportarea înfrîngerilor, fără îndoială va ajuta şi dragostea nemărginită a părinţilor, compasiunea nesfîrşită a celor apropiaţi, care în această zi s-au mîndrit de tinerii lor, care azi-mîine devin adulţi. Au fost bine formulate şi cuvintele de despărţire adresate de elevele clasei a IlI-a, asigurînd absolvenţii că anii petrecuţi împreună o să fie păstraţi în amintirea lor cu dragoste sinceră. Inima celor sărbătoriţi a bătut mai repede în clipele cuvintelor de adio, de despărţire de şcoală, profesori, colegi. Cu ochii împăienjeniţi au privit spre bunicii, părinţii lor, recunoscători pentru grija, osteneala, mîngîierea, îngrijorarea continuă purtată faţă de ei. Tot în cadrul festivităţii a fost decernat şi premiul special al fundaţiei întemeiate de doamna profesoară Iuliana Zsúró Rád. Acesta s-a acordat absolventului Ştefan Gulyás din comuna Aletea. Noua promoţie a liceului românesc, cei 29 de absolvenţi într-o atmosferă festivă şi familială, cu traiste cu merinde pe umeri, cu buchete minunate de flori de mai în mîini, cu sentimente de tristeţe pornesc să-şi încerce norocul, pe căile necunoscute ale vieţii. Să ne luăm şi NOI rămas bun, cu bine, succes la examenele de maturitate şi de admitere, bucurie în viaţă şi împlinirea viselor dorite, dragi absolvenţi! - E. Bányai - O A JL.) Examen în scris la română Absolvenţii Liceului Nicolae Bălcescu din Giula şi-au început examenele de maturitate în scris, în ziua de 10 mai a.c., din limba şi literatura română. La această disciplină cei 10 elevi, care au învăţat româna ca obiect de studiu vor da examen în scris în ziua de 23 mai. Două eleve Monica Marc şi Monica Kozma, obţinînd rezultate bune la concursul pe ţară de română (ORTV) au fost scutite la examenul în scris de română, la care „şi-au încercat puterile” restul colegilor de clasă, cei 17 absolvenţi. Subiectele (trei) examenului în scris la română au fost următoareledintre care se putea alege unul, la liberă alegere: 1. Aspecte ale romantismului în firica lui M. Eminescu şi Petőfi Sándor (Mai am un singur dor de M. Eminescu, în suflet simt o teamă cum s-aşterne, de Petőfi (traducere de O. Goga) - analiză comparativă - (textele celor două poezii au fost date) 2. Sentimentul dragostei adevărate învinge prejudecăţile, barierele sociale. Poezia de dragoste în creaţia lui G. Coşbuc (Duşmancele, Numai una) - se putea folosi culegerea de texte -3. Baltagul de Mihail Sadoveanu. Dîrzenia Vitoriei Lipan. -E. B. -