Foaia Românească, 2005 (Anul 55, nr. 1-52)

2005-01-21 / nr. 3

FOAIA românească 21 IANUARIE 2005 Eminescu, Slavici şi Goga la olimpiada de română în data de 11 ianuarie, la Jula a avut loc olimpiada pe ţară la limba şi literatura română, cunoscută sub denumirea OKTV. De această dată concursul s-a ţinut în sala festivă a Centrului Cultural Românesc, timp de patru ore, între 14-18. La întrecere au luat parte 31 de elevi din clasele 11 şi 12. La proba de română, şi de data aceasta, au avut posibilitatea să participe atât elevii de cetăţenie română, care studiază la Liceul „Bălcescu", cât şi tinerii de naţionalitate română din Ungaria. Proba scrisă a constat din două etape: prima dată elevii au avut ca sarcină completarea unui test gramatical, la care le-a stat la dispoziţie o oră, iar în partea doua au avut ca subiect literatura, unde au scris un eseu din cele trei subiecte stabilite. La această probă s-au putut folosi de culegerea de texte. Subiectele au fost următoarele: 1. Mihai Eminescu: „Luceafărul" 2. Nuvela „Moara cu noroc", de Ioan Slavici. 3. Crezul poetic a lui Octavian Goga. Miza olimpiadei este foarte mare. Odată cu schimbărie din sistemul de învăţământ, s-a modificat şi regula de calificare în runda următoare. Proba orală va avea loc peste trei luni, în data de 14 aprilie, în finală au dreptul să intre 30 de elevi, în caz dacă vor corespunde cerinţelor. Pe lângă scutirea de la bac, elevii care vor obţine locurile 1 -15, o să obţină diploma corespunzătoare a bacalaureatului la nivel înalt, iar cei de pe locurile 15-30 au șansa să ia un bacalaureat de bază, cu un rezultat de 100%, de media cinci. Cristian Martin Copii în biserica din Săcal Pe data de 6 ianuarie, cu ocazia sărbătorii Botezului Domnului, copiii de la grădiniţa din Săcal au fost duşi de către educatoarele lor la biserică, acesta fiind al patrulea an de când cei mici participă la slujba Sfinţirii Apei celei Mari. Conducătorii bisericii an de an îi aşteaptă pe copii cu multă dragoste, dăruindu-le mici cadouri, făcându-i astfel şi mai fericiţi, ne-a informat doamna Etelka Pálfi, conducătoarea grădiniţei din Săcal. T. Iova O nouă donaţie de cărţi româneşti . 9 Pe data de 12 ianuarie o delegaţie sosită din Arad, în frunte cu Gavril Buza, vicepreşedintele Consiliului Judeţean, şi şeful Serviciilor de Relaţii Externe şi Integrare Europeană, Mihaela Stănescu, a făcut o vizită oficială la sediul AŢRU. Cu această ocazie, Gavril Buza a semnat un protocolul de colaborare cu preşedintele Traian Cresta. în a doua parte a întrevederii, oaspeţii au vizitat Centrul de Documentare şi Informare, unde au lăsat o importantă donaţie de cărţi, ce cuprinde Biblii, dicţionare şi cărţi de istorie aduse de arădeni. T. I. Foaia românească poate fi citită și pe Internet www.foaia.hu Concurs de desen pentru copii Centrul Cultural „Erkel Ferenc" din Jula a lansat un concurs de desen pentru copiii şcolilor generale din oraş. în acest concurs, copiii vor trebui să realizeze desene în care să prezinte măşti sau costume de bal mascat, pe foi A/4. în realizarea acestora se pot folosi orice fel de tehnici de desenat. Lucrările vor trebui trimise până pe data de 31 ianuarie la adresa instituţiei (Jula, Riv. Beke nr. 35). Cele mai reuşite lucrări vor fi premiate şi vor fi expuse în luna februarie în galeria de elevi a Centrului Cultural. Mai multe informaţii puteţi afla la numărul de telefon: 66/ 463—544. Toma Iova Serbare Eminescu la Liceul Românesc Ziua de 15 ianuarie, data naşterii poetului Mihai Eminescu, înseamnă în fiecare an o zi de sărbătoare pentru iubitorii literaturii române. Cu ocazia aceasta, marţi, 18 ianuarie, şi Liceul „Nicolae Bălcescu" din Jula şi-a amintit de marele poet român printr-un program literar pe versuri eminesciene, recitate de elevii liceului. La manifestare au participat şi copiii de la şcoala generală, împreună cu profesorii. C. Martin Primul spectacol pe scena din Apateu în ziua de 13 ianuarie, echipa de teatru de amatori a Liceului Românesc „Nicolae Bălcescu" din Jula a avut o nouă reprezentaţie, de această dată, la Apateu. Spectacolul a avut loc la Casa Culturală, unde era o sală mare, destul de încăpătoare. La ora 14.00 am pornit de la liceu cu doamna profesoară Vera Curzău, care mereu are grijă să ne ridice moralul şi este lângă noi la bine şi la rău, iar acolo urma să ne întâlnim cu domnul profesor Eugen Ţugulea. Spectacolul a decurs foarte bine, cu mici improvizări. In sală s-au adunat cu mic cu mare să ne vadă, ceea ce ne-a bucurat foarte mult. Şi domnii profesori au fost mândri de noi, care din nou ne bucură foarte tare, deoarece părerea lor contează. După spectacol am fost invitaţi la cantina şcolii şi am fost serviţi cu sandvişuri şi ceai, care ne-au prins foarte bine. Mulţumim directoarei şcolii generale Elsabeta Vad şi domnului Ioan Blaga, preşedintele Autoguvernării Româneşti locale, pentru primirea călduroasă. Ne-a plăcut foarte mult această călătorie. Adela Curcan, clasa 10/B