Foaia Românească, 2005 (Anul 55, nr. 1-52)

2005-01-21 / nr. 3

Mihai Eminescu a fost sărbătorit în întreaga lume An de an, în luna ianuarie îl sărbătorim pe marele poet român Mihai Eminescu. în Ungaria, acest „Luceafăr" al literaturii româneşti este sărbătorit, în mod special, în două localităţi: în comuna Apateu şi în capitala Ungariei, la Budapesta, în ambele părţi aflându-se câte un bust al poetului. Dar, alături de sărbătorile de comemorare desfăşurate la noi, în diferite părţi ale lumii românii şi-au amintit de marele poet prin numeroase acţiuni. Vineri, 14 ianuarie a avut loc la Roma, Italia, prima întâlnire pe anul 2005 a Accademiei di Romania, întâlnirea fiind dedicată marelui poet naţional Mihai Eminescu. La aceasta au avut loc conferinţe şi discuţii pe tema vieţii şi carierei eminesciene, susţinute de profesori de la diferite universităţi. La Islamabad, Pakistan, a avut loc lansarea unor timbre omagiale dedicate marilor poeţi Mihai Eminescu şi a poetului naţional al Pakistanului, Allama Iqbal, fiind inaugurat şi un monument al celor doi poeţi. Această apariţie a timbrelor s-a bucurat de mare succes atât în Pakistan cât şi în România. La lansarea festivă desfăşurată în marea sală a Colegiului Poştelor din Islamabad au participat numeroşi ambasadori, precum şi mulţi oficiali pakistanezi şi români, alături de care s-au aflat scriitori şi artişti. Comunitatea românilor din oraşul Offenbach, Germania, a organizat, pe data de 15 ianuarie, o serată literară dedicată poeţilor Mihai Eminescu şi Nichita Stănescu. Tot pe data de 15 ianuarie a avut loc lansarea primului volum în facsimil al „Caietelor" eminesciene de către Academia Română. Evenimentul s-a desfăşurat la sediul instituţiei culturale din Bucureşti, fiind coordonat de preşedintele acestuia, Eugen Simion. Volumul face parte dintr-o colecţie de 23 de volume, apărute sub egida Editurii Enciclopedice. Toma Iova Institutul Cultural Român are un nou preşedinte Horia Roman Patapievici este noul preşedinte al Institutului Cultural Român, înlocuindu-l din funcţie pe predecesorul său, Augustin Buzura. Acesta din urmă a fost revocat din funcţia deţinută luni, 17 ianuarie, printr-un decret semnat de preşedintele Traian Băsescu - informează RGN-Press. Prin acelaşi decret de revocare s-a numit şi succesorul său. Horia Roman Patapievici s-a născut la data de 18 martie 1957 şi a absolvit în anul 1982 Facultatea de Fizică din cadrul Universităţii din Bucureşti. Totodată, este cercetător ştiinţific încă din 1985, iar din anul 2000 este membru în Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, funcţie din care a anunţat că îşi va da demisia. Noul preşedinte al Institutului Cultural Român este şi un scriitor cu succes la public, cărţile sale „Cerul văzut prin lentilă", „Zbor în bătaia săgeţii", „Politice" şi „Omul recent" bucurânduse de aprecierea criticilor şi a cititorilor. Institutul Cultural Român a fost înfiinţat în anul 2003, la iniţiativa preşedintelui de atunci, Ion Iliescu, şi constituie o formă restructurată a Fundaţiei Culturale Române pe care a condus-o Augustin Buzura. Institutul îşi propune să promoveze cultura română în interiorul ţării, dar şi peste graniţele ei. E. Iova Bal românesc la Aletea Autoguvernarea Românească din Aletea va organiza, şi în anul acesta, balul cu merinde, la Casa de Cultură, pe data de 22 ianuarie, cu începere de la ora 19.00. Muzica va fi asigurată de o formaţie sosită din Sântana. T. Iova 21 IANUARIE 2005 FOAIA fel românească IALI Românii din Apateu l-au sărbătorit pe Eminescu (Urmare din pag. a 3-a) Această expoziţie de la Apateu reprezintă o mică parte din materialul expus la Dobriţan, alcătuit din 42 de piese ale artiştilor mai sus amintiţi şi ale artistelor Ileana Vlad şi Gabriela Popa. în cuvântul său, Gheorghe Costea a vorbit despre modul realizării icoanelor pe sticlă, după care artistul a donat o piesă şi pentru Centrul Cultural din Apateu. Festivitate Eminescu Oaspeţii au luat apoi parte la manifestările organizate de biserica ortodoxă locală cu ocazia a 155 de ani de la naşterea marelui poet român Mihai Eminescu. Aici, alături de participanţii la consfătuire, a fost invitat un grup de 20 de elevi ai Şcolii Generale „Dimitrie Cantemir", însoţit de directoarea Teodora Anca Şandor şi învăţătoarea pregătitoare Doina Lunga, şi un grup de 16 elevi de la Liceul Românesc din Jula, însoţit de profesoarele Vera Gurzău şi Elena Olteanu. Bineînţeles au luat parte şi elevii şcolii generale locale. După salutul părintelui paroh Origen Sabău, a urmat o rugăciune de pomenire în memoria lui Mihai Eminescu. Ioan Moldovan, redactorul şef al revistei „Familia" din Oradea a vorbit despre marele poet naţional al românilor, un reformator al limbii române de astăzi, care este viu prin poezia sa. „Pretutindeni unde există simţire şi spiritualitate românească, şi aici la Apateu, facem o reverenţă lui Eminescu, pentru că astfel vrem să ne aducem aminte mereu de el, nu numai la ziua lui de naştere, ci de câte ori zilele noastre ne îngăduie, când citim şi recitim poeziile. Şi astfel vom şti mai multe despre noi, şi ne vom cunoaşte partea bună şi adâncă a sufletului nostru", a conchis Ioan Moldovan. Grupul copiilor orădeni a fost invitat apoi să prezinte un program artistic. în prima parte a programului au interpretat poezii de Eminescu şi cântece pe versurile marelui poet, după care, în curtea bisericii, au interpretat şi dansuri populare româneşti. Ziua Eminescu a luat sfârşit prin depunerea coroanelor de flori la bustul poetului aflat în curtea parohiei, în faţa căruia şi-au exprimat omagiul toţi oaspeţii din Ungaria şi România. Text: Rita Pătcaş, Foto: Cristian Martin