Foaia Românească, 2006 (Anul 56, nr. 1-52)

2006-01-27 / nr. 4

19 ]' FOAIA l±J românească 27 IANUARIE 2006 CALENDAR ORTOD0H 30 ianuarie, luni -1) Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur; 31 ianuarie, marţi - Sfinţii Doctori, făcători de minuni şi fără de arginţi, Chir şi Ioan; Sf.Mucenic Victorin 1 februarie, miercuri - înainteprăznuirea întâmpinării Domnului; Sf.Mucenici, Triton, Perpetua şi Felicitas 2 februarie, joi - (1) întâmpinarea Domnului; Sf.Mucenici Iordan şi Gavriil 3 februarie, vineri - Sfântul şi Dreptul Simeon; Sf.Proorociţă Ana 4 februarie, sâmbătă - Cuv.Isidor Pelusiotul; Sf.Sfinţit Mucenic Avramie 5 februarie, duminică - Sf.Muceniţe Agata şi Teodula AGENDĂ 30 ianuarie 1852 - s-a născut dramaturgul şi scriitorul Ion Luca Caragiale, în satul Haimanale-Prahova. 31 ianuarie 1418 - a murit Mircea cel Bătrân, domnul Ţării Româneşti. 1 februarie 1887 - revista Convorbiri literare din 1 februarie publică poezia „De ce nu-mi vii”, de Mihai Eminescu. 2 februarie 1928 - a apărut, la Bucureşti, revista „Bilete de papagal”, sub direcţia lui Tudor Arghezi, în mai multe serii, până în 1945. 3 februarie 1522 - a început domnia lui Radu de la Afumaţi în Ţara Românească. 1870 - s-a stins din viaţă, la Pesta, Emanuil Gojdu. 3 februarie 1544 - Filip Moldoveanul a tipărit la Sibiu „Catehismul românesc", prima carte tipărită în limba română. 1809 - s-a născut scriitorul Vasile Cârlova. 5 februarie 1953 - a murit în temniţa de la Sighet omul politic Iuliu Maniu. în 1947 a fost arestat, judecat şi condamnat la închisoare pe viaţă. 1965 - s-a născut, în comuna Săcele, judeţul Constanţa, fotbalistul Gheorghe Hagi, considerat cel mai bun fotbalist român al tuturor timpurilor. Generaţia „punk": Trecutu-i mort şi viitorul nu există A început campania electorală Ungaria va organiza primul tur al alegerilor generale la 9 aprilie, data celui de-al doilea fiind stabilită pentru 23 aprilie, a anunţat, joi, 19 ianuarie, preşedintele Solyom Laszlo. Coaliţia de guvernământ condusă de socialişti se va confrunta la aceste alegeri cu opoziţia de centrudreapta, reprezentată de formaţiunea Fidesz. Ultimele sondaje, efectuate în decembrie, arată că socialiştii sunt susţinuţi de 29% dintre alegători, în timp ce Fidesz, de 28%. Dezbaterile electorale vor fi dominate de cei doi lideri politici carismatici, fostul premier Orbán Viktor (Fidesz), de 42 de ani, şi actualul şef al Guvernului, socialistul Gyurcsâny Ferenc, de 44 de ani. Atacurile au început deja, Fidesz punând la îndoială averea milionarului Gyurcsâny, iar socialiştii îl acuză pe Orbán că face promisiuni deşarte. Nici un Guvern ungar nu a obţinut două mandate consecutive după 1990, an în care au fost organizate primele alegeri libere, după înlăturarea regimului comunist. Partidul care va câştiga scrutinul se va confrunta cu problema organizării resurselor financiare ale ţării, în vederea aderării la zona euro, după ce, timp de patru ani, veniturile bugetare au fost depăşite de cheltuieli. Nici socialiştii, nici Fidesz nu au discutat până acum despre reduceri bugetare, prezentând în schimb strategii privind reducerea taxelor. E. I. Ambasadorul român în vizită La 22 ianuarie, pentru prima oară de la instalarea sa, ambasadorul României la Budapesta a vizitat comuna Micherechi. Doamna Ireny Comaroschi şi Aurelia Zmeu, consilier la Ambasada Română, au participat la Sfânta Liturghie din biserica ortodoxă, săvârşită de parohul Ioan Bun. Părintele Bun a prezentat, după slujbă, localitatea românească şi comunitatea credincioşilor ortodocşi. La rândul său, doamna ambasador şi-a exprimat bucuria de a face cunoştinţă şi cu românii din această parte a ţării, însoţită de primarul Teodor Martin, conducătorii instituţiilor din localitate şi consilierii autoguvernării, Ireny Comaroschi a vizitat şcoala, grădiniţa, casa bătrânilor, primăria şi casa de cultură, unde tinerii păstrători de tradiţii tocmai ţineau repetiţiile obişnuite de duminică. Onorând prezenţa distinşilor oaspeţi, dansatorii au interpretat o suită din dansurile populare româneşti din Micherechi. Inspirat de dansul tinerilor, diplomatul român a propus să se prezinte Echipa „Gheorghe Nistor” la cât mai multe festivaluri folclorice din România. Vizita oficială a continuat la masa albă, unde discuţiile româno-române despre realizări şi proiecte au continuat. R. Pătcaş Baluri la românii din Ungaria Autoguvernarea Românească din Otlaca-Pustă va organiza şi anul acesta, tradiţionalul bal cu merinde, la Căminul Cultural din localitate, în ziua de 18 februarie, cu începere de la ora 19.00. La bal vor participa formaţia de dansuri populare şi orchestra de muzică populară din Siria. Intrarea la bal este gratuită. ❖ * * Autoguvernarea Românească din Medgyesegyhâza organizează pentru a treia oară balul românesc, pe 18 februarie, de la ora 18.00. Preţul biletului de intrare va fi 1300 Ft. La bal, copiii de la cercul de română al şcolii din localitate, vor prezenta un program de poezii şi dansuri populare. ❖ ❖ ❖ Pe 25 februarie, la Chitighaz va avea loc, cu începere de la ora 19.00, balul românesc cu merinde. Acesta se va ţine la Casa de Cultură şi va fi organizat de Autoguvernarea Românească din Chitighaz. Preţul biletului de intrare va costa 600 Ft. Muzica va fi asigurată de o formaţie sosită din Salonta. ❖ ❖ ❖ Autoguvernarea Românească din Micherechi, va organiza tot la 25 februarie, de la ora 19.00, balul românesc, care va avea loc la Căminul Cultural din localitate. Balul costă doar pentru cei care doresc să ia şi masa, pentru cei care vin doar pentru petrecere este gratuit. Muzica va fi asigurată de orchestra de muzică populară din Micherechi, iar soliştii vocali vor veni din România, Angelica Rusu de la Cluj şi Tinu Vereşezan de la Arad. A. L. Crişan Scrieţi-ne la noua adresă: * foaia@foaia.hu  Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.___________________ Pe copertă: Iarnă (Foto: din arhivă)