Foaia Românească, 2012 (Anul 62, nr. 1-52)

2012-01-20 / nr. 3

FOAIA românească 20 IANUARIE 2012 De ziua lui Eminescu, un mesaj pentru liceenii din Jula: „învăţaţi corect limba părinţilor voştri!" Datorită unei colaborări vechi între actorul Eugen Ţugulea din Oradea, Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria şi Liceul „Nicolae Bălcescu" din Jula, domnul Ţugulea vizitează din când în când liceenii români. Pe 16 ianuarie, cu ocazia aniversării poetului naţional Mihai Eminescu, actorul orădean a susţinut un recital de poezie în sala festivă a Centrului Cultural Românesc din Jula. „Luceafărul" şi „Glossa" au fost interpretate în prezenţa tuturor liceenilor, profesoarelor de limba şi literatură română şi alţi profesori. Recitalul a oferit momente de excepţie, actorul dând dovadă de un talent impresionant prin recitarea sutelor de versuri, „Luceafărul" fiind alcătuit din 392 de versuri, iar „Glossa" din 80 de versuri. Prima întâlnire a domnului Ţugulea cu Liceul „Nicolae Bălcescu" a fost cu 11 ani în urmă, întâlnire din care s-a format o colaborare rodnică. Actorul orădean a recitat poeziile lui Eminescu pentru liceenii români din Ungaria pentru a sublinia importanţa limbii române. Acum 11 ani am recitat „Luceafărul" unui grup de elevi de la Liceul „Bălcescu". Atunci venisem împreună cu formaţia corală Camerata „Felix" cu o acţiune mai complexă prin unele sate din această zonă şi am susţinut mai multe spectacole. Am ţinut atunci să recit şi elevilor de la liceu. Pentru mine ziua aceea, momentul acela, a constituit unul dintre cele mai plăcute şi mai emoţionante din cariera mea, care nu este chiar aşa de scurtă, e de vreo 55 de ani. Eu am lucrat aproape cinci ani la formaţia de teatru a liceului. M-am legat de elevii acestui liceu, m-am legat de profesorii acestei şcoli. Am fost sprijinit totdeauna de doamna profesoară Vera Curzău şi de doamna directoare Maria Curzău Czegledi. Am simţit nevoia să mai vin, să mai recit, pentru că am considerat că pentru elevii de aici merită să fac sacrificiul, să vin de la Oradea până aici să ne spun câteva din poeziile lui Eminescu. Am spus poeziile „Luceafărul" şi „Glossa", împreună cu poezia „Trebuia să poarte un nume" de Marin Sorescu. M-am simţit foarte bine în perioada în care am colaborat cu Uniunea Culturală, cu Liceul şi cu „Foaia românească" şi aşa mi-a spus mie inima să vin să mai recit încă o dată. - Care credeţi că este mesajul poetului Eminescu pentru tinerii de astăzi? - Eminescu a scris atât de mult, nu numai poezii, ci proză, ziaristică. Eminescu este considerat de marea majoritate a oamenilor de specialitate fondatorul limbii române moderne. Mesajul lui cred că ar fi, pe lângă spiritualitatea prezentă în toate poeziile lui, acela că: „învăţaţi corect limba părinţilor voştri!" Pentru asta am venit şi eu aici. Domnul Ţugulea ne-a mai informat că la vârsta de 80 de ani colaborează cu un post de radio şi joacă din când în când la teatru, în perioada anterioară a mai regizat nişte spectacole pentru copii şi a scris o carte despre activitatea sa şi a Teatrului de Stat din Oradea. Rita Pătcaş „Foaia" se citeşte şi în penitenciare „Foaia românească" este citită şi în Penitenciarul din Baracska, judeţul Fejer. După cum ne-a informat recent preotul reformat Szenăsi Jonathan Săndor, deţinuţii români primesc în mod regulat săptămânalul românesc, pentru care sunt foarte recunoscători. Protopopul bisericii ortodoxe române din Budapesta, pr. Marius Maghiaru are grijă de sufletele deţinuţilor ortodocşi români, părintele săvârşind în capela penitenciarului şi slujbe pentru aceştia, aşa cum s-a făcut şi acum câteva zile, de Bobotează. Actualmente un singur deţinut român ortodox se află în penitenciarul din Baracska. „Foaia românească" se trimite periodic şi pentru deţinuţii români din penitenciarul din Jula. R.P. Sesiune de finanţare la DRP pentru anul 2012 Departamentul pentru Românii de Pretutindeni anunţă lansarea sesiunii de finanţare a proiectelor pentru anul 2012. Solicitanţii (asociaţiile, fundaţiile, organizaţiile, instituţiile sau persoanele fizice şi juridice reprezentative aparţinând comunităţilor româneşti de pretutindeni din afara graniţelor) vor trimite, în perioada 15 decembrie 2011 -31 ianuarie 2012, Cererea de finanţare pe suport hârtie, împreună cu anexele, prin corespondenţă recomandată sau curier la sediul DRP, la următoarea adresă: Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, Bulevardul Primăverii, nr. 22, sector 7, cod poştal CJ 1972, Bucureşti, România. Cererea de finanţare trebuie să respecte termenul limită de depunere: 31 ianuarie 2012 (data poştei). Cererile trimise după această dată nu vor fi considerate eligibile. Cererea de finanțare electronică, în format Word, prin e-mail, la următoarea adresă: drp@dprp.gov.ro. Valoarea maximă solicitată pentru un proiect nu trebuie să depășească sumele specificate pentru fiecare program. • Cultură - „Constantin Brâncuşi"- maximum 45.000 lei • Educaţie - „Nicolae Iorga" - maximum 45.000 lei • Mass-media - „Mihai Eminescu" - maximum 90.000 lei • Spiritualitate şi tradiţie - „Andrei Şaguna" - maximum 90.000 lei. Un solicitant nu poate depune mai mult de un proiect pe an pentru un Program de finanţare (maxim 4 proiecte pe an, câte unul pentru: Cultură - „Constantin Brâncuşi", Educaţie - „Nicolae Iorga", Mass-media - „Mihai Eminescu", Spiritualitate şi tradiţie - „Andrei Şaguna"). Beneficiarii finanţărilor nerambursabile DRP vor fi anunţaţi după data de 15 martie 2012.