Foaia românească, 2015 (Anul 65, nr. 1-52)

2015-01-23 / nr. 4

Cei mici, în lumea lui Mihai Eminescu Grădinița Română din Bătania aduce mereu în atenția copiilor proiecte și teme inedite. Astfel, comemorarea a 165 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu a fost punctul de pornire pentru derularea proiectului tematic „Cei mici în lumea lui Mihai Eminescu". Inițiativa derulării acestui proiect tematic aparține educatoarelor Olteanu-Sturza Adelina, Putin Mihaela și Nagy Belanc, care au dorit să introducă copiii în minunata lume a creației eminesciene, considerând că preșcolarii trebuie să cunoască și să aprecieze marii scriitori ai literaturii române, precum și operele acestora, chiar dacă au vârste cuprinse între 3 și 6 ani. Micuții au derulat numeroase activități culturale, precum audiții de poezii, au recitat poezia„Somnoroase păsărele", înconjurați fiind de fotografiile poetului și de imagini reprezentative din poezie. Copiii grupei Bambi au realizat lacul cu nuferi ilustrând poezia „Lacul", iar copiii din grupa Dino au prezentat natura eminesciană prin pictură, surprinzând totodată elementele naturale care au consacrat opera marelui poet. Toată munca lor s-a concretizat într-o expoziție dedicată acestuia cu titlul „Eminescu în suflet și în gând". Obiectivele generale ale activităților dedicate poetului nepereche și desfășurate în cadrul grădiniței noastre au vizat stimularea potențialului artistic și creativ al copiilor, cunoașterea poeziei eminesciene, dezvoltarea limbajului și în special a expresivității acestuia prin recitarea poeziilor eminesciene, precum și dezvoltarea sentimentelor de dragoste și prețuire pentru valorile naționale. Doamnele educatoare împreună cu copiii au făcut din această zi o sărbătoare, acest lucru bucurând sufletele pure ale copiilor, iar emoțiile trăite de aceștia au fost magice. Adelina Olteanu-Sturza 23 IANUARIE 2015 FOAIA PT) românească UU O oră extraordinară cu Mihai Eminescu, la liceul din Jula Marele poet național român Mihai Eminescu a fost omagiat de către elevii Liceului „N. Bălcescu", săptămâna trecută, cu o zi înainte de aniversarea propriu-zisă, pe 14 ianuarie, în Sala festivă a Centrului Cultural Românesc din Jula. Evenimentul a fost deschis de către directoarea Maria Gurzău Czeglédi, care a ținut să le împărtășească elevilor importanța zilei de 15 ianuarie. în continuare, invitatul programului, profesorul universitar, dr. Florin Cioban, de la Catedra de română din Budapesta, autor al mai multor manuale, studii din cele mai diferite domenii ale culturii române, a vorbit despre cel mai frumos pretext posibil: Eminescu. A început într-un mod cât se poate de plăcut, pe un fond muzical, care în ultimii ani a devenit un imn al lui Eminescu, urmat de poezia „De ce nu-mi vii?" recitată de eleva Maria Olteanu, care a părut a fi cel mai potrivit început pentru discuție. Profesorul universitar a făcut o mică prezentare a vieții lui Mihai Eminescu, lucru pe care l-au cunoscut cu toții, dar mai important a fost sugestia pe care a făcut-o liceenilor, să găsească fiecare un mod de a-l avea pe Eminescu în mintea, în gândul lor, în toată viața lor de acum înainte. Cu atât mai uimitoare a fost întrebarea pe care a pus-o: cum un om născut într-o familie simplă, într-un sat din nordul Moldovei reușește până astăzi, la mai bine de 150 de ani de la nașterea sa, să uimească o întreagă cultură vorbitoare de limba română. La capitolul legat de profesia poetului, au fost înșirate acele profesii care au marcat viața poetului.Toate acestea aparent prezintă o biografie banală, o biografie neieșită din comun, care ar putea să treacă într-o istorie a literaturii române, neînsemnată. Prin această prezentare interesantă, elevii au primit răspuns la întrebarea„De ce Eminescu iese din comun?", și rămâne, iată, și pentru noi, încă astăzi un motiv pentru care profesorii aduc omagiu lui Eminescu. Profesorul universitar a mai vorbit despre trecerea lui Eminescu prin trupele de teatru ca sufleur și, nu în ultimul rând, copist, care a însemnat din nou o întâlnire, la fel ca și întâlnirea cu mireasma teiului din Iași, cu Ion Luca Caragiale, o întâlnire care pentru viitorul scriitor a însemnat foarte mult. Profesorul Florin Cioban a încercat să convingă elevii ca toate acestea să însemne pentru ei o căutare, o găsire ușoară și o trăire cu convingerea că, avându-l pe Eminescu, vor avea un lucru mare. A.C.