Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-01-22 / nr. 4

FOAIA românească Zi dedicată lui Eminescu, la Parohia Apateu La Biserica Ortodoxă Română din Apateu a fost ținută duminică, 17 ianuarie, o zi de sărbătoare zi a„poetului nepereche", Mihai Eminescu, și Zi a Culturii Naționale. La bustul lui Eminescu, aflat în curtea bisericii, au fost depuse coroane și flori, a fost oficiat un ceremonial religios și a avut loc un program cultural dedicat marelui poet. Eminescu este cinstit în Ungaria, la parohia Apateu începând din anul 2000, de la venirea în această parohie a părintelui paroh Origen Sabău, care a inițiat și punerea bustului poetului Mihai Eminescu pe aceste meleaguri. Anul acesta, la cea de-a 16 ediție, sărbătoarea a început la orele dimineții cu Sfânta Liturghie Arhierească săvârșită de Preasfințitul Episcop Siluan, pr. paroh Origen Sabău, diaconul Emanuel Văduva și cei doi preoți din Bihorul unguresc, pr. Cosmin Pop și pr. Ionuț Negrău. Răspunsurile la Sfânta Liturghie, date de Corul Bisericii„Sf. loan Iacob Românul", din cartierul „Nufărul" Oradea, au fost înălțătoare pentru toți credincioșii care au asistat la Sfânta Liturghie. Cântările corului, fără îndoială, i-au adus pe credincioșii prezenți la slujbă mai aproape de cer, prin glasurile care L-au preamărit pe Dumnezeu. Predica rostită de PS Siluan a fost plină de învățăminte, părintele Episcop ne-a amintit de minunile făcute de Mântuitor, începând cu vindecarea leproșilor, dar și îndemnul Mântuitorului la iubirea dăruită de Dumnezeu sufletului, de a dispărea ura și dușmănia dintre oameni și, mai ales, să facem deosebire dintre bine și rău, încrederea în adevăr și dreptate. în cadrul slujirii liturgice a fost săvârșit și un parastas pentru odihna sufletului poetului Mihai Eminescu, iar la final a urmat un program omagial, ce a cuprins un moment de poezie și cântec eminescian. Despre personalitatea și opera poetului a vorbit prof. univ. dr. Florin Ciobanu, de la Catedra de Limba Română a Universității ELTE din Budapesta. A urmat apoi un recital de poezii eminesciene, interpretate de trei studente de la Facultatea de Litere din Oradea și un concert de melodii pe versurile lui Eminescu, interpretate de corul orădean. La eveniment, alături de credincioși din Apateu, au participat: Florin Vasilen, consulul general al României la Jula, Tiberiu Juhasz, președintele AȚRU, Ligia Mirișan, directorul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai" din Oradea, Lucian Silaghi, directorul executiv al Direcției Județene pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național Bihor, Viorica Cherteș, președintele Asociației Femeilor Ortodoxe din Oradea și un număr mare de români veniți de la Oradea; în încheiere, părintele Origen Sabău, preotul paroh al comunității și consilierul cultural al Eparhiei Românești din Ungaria, a oferit „condee" cu steagul tricolor tuturor participanților, apoi au fost depuse coroane de flori în fața bustului celui care în urmă cu 166 de ani se altora în această lume și care avea să rodească roade bogate în cultura lirică a neamului românesc. A.B. Lucrările pictoriței Maria Furnea, expuse la Bichișciaba Maria Furnea, cunoscut artist plastic arădean, a fost invitată să organizeze o expoziție personală de pictură la Centrul Cultural„Csabagyöngye"din Bichișciaba. Vernisajul a avut loc în data de 13 ianuarie 2016. Expoziția poartă titlul „Gânduri colorate", conține 40 de lucrări și poate fi vizionată până pe 13 februarie. Expoziția a fost organizată sub egida Centrului Cultural din Bichișciaba și a Autoguvernării Românești din Bichișciaba. La vernisaj au participat invitați din România și Ungaria. Zile libere în anul 2016 în cursul acestui an, în Ungaria vor fi 15 zile libere, stabilite pentru sărbători publice sau religioase. O veste bună este că vom avea șase weekenduri prelungite. Zilele libere sunt următoarele: 1 ianuarie, vineri - Anul Nou (weekend prelungit) 14 martie, luni, zi liberă (va fi lucrată pe 5 martie) 15 martie, marți - Zi Națională (weekend prelungit) 27 martie, duminică - Pastile catolice 28 martie, luni - Pastile catolice (weekend prelungit) 1 mai, duminică - Ziua Muncii 15 mai, duminică - Rusaliile catolice 16 mai, luni - Rusaliile catolice (weekend prelungit) 20 august, sâmbătă - Zi Națională 23 octombrie, duminică - Zi Națională 31 octombrie, luni, zi liberă (va fi lucrată în 15 octombrie) 1 noiembrie, marți - Ziua tuturor sfinților (weekend prelungit) 24 decembrie, sâmbătă - Ajunul Crăciunului, zi liberă 25 decembrie, duminică - Crăciunul 26 decembrie, luni - A doua zi de Crăciun (weekend prelungit) Menționăm că în România, zilele libere și de sărbătoare, alături de Anul Nou și Crăciunul, care sunt identice cu cele din Ungaria, vor fi următoarele: 24 ianuarie, duminică - Ziua Unirii Principatelor Române 1 și 2 mai, duminică și luni - Paștele ortodox 19 și 20 iunie, duminică și luni - Rusaliile ortodoxe 15 august, luni - Adormirea Maicii Domnului 30 noiembrie, miercuri - Sfântul Andrei 1 decembrie, joi - Ziua Națională a României E.ș.