Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-06-29 / nr. 26

29 IUNIE 2018 I EVOCARE I www.foaia.hu 9 FOAIA românească „Strada Eminescu” este titlul unui nou serial de manifestări interdisciplinare care a pornit pe 15 iunie. Filiala din Seghedin a Institutului Cultural Român de la Budapesta,împreună cu Consulatul General al României la Seghedin, Catedra de Limba și literatura română a Facultății Pedagogice Juhász Gyula” a Universității din Seghedin, Catedra de filologie română a Universității ELTE - Budapesta, Autoconducerea Naționalității Române din Seghedin, Universitatea de Vest din Timișoara și Departamentul „Litere” al Facultății de Teologie a Universității „Emanuel” din Oradea, a organizat prima ediție a evenimentului interdisciplinar internațional „Strada Eminescu”, care s-a bucurat de prezența unor participanți din Timișoara, Oradea, Seghedin, ]ula și Budapesta. Conferința a avut rolul de a marca 129 de ani de la trecerea în veșnicie a poetului Mihai Eminescu. Evenimentul interdisciplinar internațional „Strada Eminescu” s-a desfășurat la sediul Filialei Seghedin a ICR Budapesta. A fost deschis prin alocuțiuni susținute de domnul Daniel Bana, consul general la Seghedin și doamna Banicia Trif coordonator misiune la ICR Budapesta. în cadrul manifestării am putut vedea și asculta două montaje artistice, interpretate de elevii Liceului „Nicolae Bălcescu” din Jula și studente de la Universitatea „Emanuel”din Oradea, respectiv am ascultat șapte prelegeri. Cu trei dintre conferențiarii de la „Strada Eminescu” am stat de vorbă după eveniment. Mihaela Baciu, șefa Catedrei de limba și literatura română a Universității din Seghedin este una dintre inițiatorii evenimentului, care a dorit să-l prezinte pe Eminescu în diferite ipostaze. „Cel mai vechi monument eminescian din Ungaria este prima lucrare de doctorat, prima dizertație doctorală despre opera și viața poetului Mihai Eminescu, care a apărut la un timp foarte scurt de la moartea acestuia, și anume în 1895. Este vorba despre lucrarea de doctorat a lui Mie Cristea, un român născut la Toplița, dintr-o familiei de români, cu mamă greco-catolică. El a studiat la Budapesta, trimis fiind de Mitropolia de la Sibiu. Este vorba de nimeni altcineva decât de viitorul și primul patriarh al României, Miron Cristea. După terminarea studiilor universitare la Budapesta, el și-a făcut lucrarea de doctorat în limba maghiară, a prezentat-o în limba maghiară, a fost publicată în limba maghiară și doar de curând, după 2000, a fost publicată și în limba română.” Conf. dr. Mihaela Bucin și dr. Zsolt Szabó, lectorul Catedrei de română au prezentat un material despre locuri și monumente dedicate lui Eminescu în România și Ungaria, cu titlul „Străzile Eminescu: toponimie culturală”. „în Ungaria sunt trei străzi care poartă numele lui Eminescu: la ]ula, și cred că pe această stradă stau cei mai mulți români pe metru pătrat din oraș, la Micherechi, unde se află la colț cu strada Bălcescu și știu cei de acolo sunt foarte mândri că strada lor poartă numele poetului național român, și la Chitighaz, unde strada Filimon Sârbu a fost rebotezată de curând primind numele lui Eminescu. Poetul mai are în Ungaria și două busturi: unul este chiar în grădina Institutului Cultural Român din Budapesta, iar celălalt în curtea bisericii ortodoxe române din Apateu, fiind un cadou dăruit în 2000 de Universitatea din Oradea. La Budapesta, la colțul străzii Váci, găsim o placă ce ne amintește că pe acel loc a funcționat redacția revistei Familia, unde a debutat poetul Mihai Eminescu. La Micherechi mai găsim un monument dedicat lui Eminescu, care a fost amplasat la dorința locuitorilor de acolo, fiind un bloc de marmură dăruit de Primăria din Beiuș cu o placă memorială ce amintește tuturor celor ce trec pe strada Eminescu din Micherechi de poetul național român”, a spus doamna Bucin. Szabó Zsolt a vorbit publicului despre locuri și străzi dedicate lui Eminescu în trei județe din România, cu populație majoritar maghiară: „în toate orașele din aceste trei județe avem străzi Eminescu sau monumente ale marelui poet. în municipiul Gheorgheni, de unde vin eu, este interesant faptul că strada Mihai Eminescu este o stradă relativ nouă, și pe această stradă locuiesc foarte mulți oameni bogați. Eu nu locuiesc pe strada Eminescu. Nu am aflat de ce a primit tocmai numele lui Eminescu această stradă, dar cred că este de salutat acest gest.” La conferință au mai fost susținute următoarele comunicări: prof. dr. Gheorghe Petrușan (Universitatea din Seghedin) - „Importanța scriitorului Mihai Eminescu pentru românii din Ungaria”; prof. univ. dr. Otilia Hedeșan (Universitatea de Vest, Timișoara)- „Basmele lui Mihai Eminescu”; drd. Gabriela Elekes (Budapesta)-„Mihai Eminescu în cultura maghiară”; lect. dr. Peter Weber (Universitatea din Seghedin) -„Eminescu și lupta de clasă”; prof. univ. dr. Florin Cioban (Catedra de Filologie Română, ELTE, Budapesta) - „Mihai Eminescu și darea sa de seamă în legătură cu mișcarea literară de acum 200 de ani”. Ștefan Crista ................. „Strada Eminescu” o nouă manifestare interdisciplinară la Seghedin