Foaia Românească, 2020 (Anul 70, nr. 1-52)

2020-06-12 / nr. 23

FOAIA românească : Calendar ortodox 15 iunie, luni, Sf. Prooroc Amos, Sf. Mc. Isihie; Fel. Ieronim și Augustin (începutul Postului Sf. Ap. Petru și Pavel) (Post) 16 iunie, marți: Sf. Tihon, Ep. Amatundei, Sf. Sfințit Mc. Marcu (Dezlegare la ulei și vin) 17 iunie, miercuri, Sf. Mc. Manuil, Pavel și Ismail (Post) 18 iunie, joi, Sf. Mc. Leontie, Ipatie și Teodul; Sf. Cuv. Erasm (Dezlegare la ulei și vin) 19 iunie, vineri, Sf. Ap. luda, ruda Domnului; Sf. Cuv. Paisie cel Mare (Post) 16 iunie, sâmbătă, Sf. Mc. Metodie, Ep. Pa tarelor; Sf. Calist, Patr. Constantinopolului (Dezlegare la pește) 21 iunie, duminică, Sf. Mc. Iulian din Tars și Afrodisie (Dezlegare la pește). Duminica a II-a după Rusalii (a Sf. Români; Chemarea primilor Apostoli) ACTUALITATI ! Omul săptămânii Ion Luca Caragiale în ziua de 9 iunie s-au împliniți 18 ani de la moartea celui mai mare dramaturg român, Ion Luca Caragiale. Caragiale s-a născut pe 30 ianuarie 1862 sau 1 februarie 1852,în Haimanale,în familia administratorului moșiei aparținătoare mănăstirii Mărgineni. Bunicul lui Ion Luca Caragiale, Ștefan, era de origine greacă și a venit la București în alaiul domnitorului fanariot Ioan Gheorghe Caragea de la care i se trage și numele. Ștefan Caragiale a avut trei fii: Costache, Iorgu și Luca, dintre care primii doi au devenit nume de rezonanță în istoria teatrului românesc. Primele studii le-a făcut cu părintele Marinache de la Biserica Sfântul Gheorghe din Ploiești, iar între anii 1860-1864 a urmat clasele primare la Școala Domnească din Ploiești. Atras de teatru, a urmat, în cadrul Conservatorului din București, Clasa de Mimică și Declamație a unchiului său Costache Caragiale (1868-1870). A ocupat diferite funcții: copist la Tribunalul de Prahova în 1870, sufleur și copist la Teatrul Național din București în anul următor, redactor la „Timpul” (din 1878), a fost numit revizor școlar în județul Neamț și Suceava (1881-1884), iar apoi a fost mutat la cerere în 1882 în circumscripția Argeș-Vâlcea, funcționar la Regia Monopolurilor Statului, profesor la liceul particular Sf. Gheorghe din București în 1890, director general al teatrelor din 1888. Și-a început activitatea literară colaborând la publicațiile vremii. Cele mai cunoscute opere ale lui sunt: comediile „O noapte furtunoasă”, „O scrisoare pierdută", „D-ale carnavalului” și drama „Năpasta”. în iunie 1912 moare subit, la Berlin, în urma unui atac de inimă. Este înmormântat la cimitirul Bellu din București. Pe copertă. Serbări de bun rămas la școlile generale, altfel... Foto: Ana Ruja Primărița Micherechiului îi ajută pe copiii care din toamnă vor începe școala să-și găsească casele lor pe poza aeriană a satului. Poza săptămânii 12 IUNIE A Gheorghe Santău (1946-2020) In duminica Rusaliilor, pe 7 iunie, Gheorghe Santău din Leucușhaz a pierdut lupta cu viața. Aștepta cu nerăbdare o intervenție chirurgicală la inimă,însă prin întârzierea acestei operații, suferințele l-au doborât, răpindu-l din mijlocul familiei și al comunității sale. Gheorghe Santău s-a născut pe 3 octombrie 1946, în localitatea Chitighaz, iar soarta l-a dus la Leucușhaz, localitate în care de mulți ani s-a activat ca președinte al Autoguvernării de Naționalitate Română din Leucușhaz, sarcină la care s-a angajat cu mare drag în interesul de a susține școala, acțiunile sportive și de tineret, precum și predarea în limba română la școala din localitate. începând din toamna anului trecut, a fost și membru al Autoguvernării de Naționalitate Română a județului Bichiș. Condoleanțe familiei îndurerate! Dumnezeu să-l odihnească în pace! Ziua pedagogului la Micherechi Vineri, 5 iunie, la Casa de cultură „Gheorghe Durău" din Micherechi în cadrul festivității ocazionate de Ziua Pedagogilor, Margareta Tat, primarul localității a înmânat, într-un cadru festiv, distincții de onoare pentru câțiva pedagogi din localitate. Aceștia au fost întâmpinați prin cuvintele de bun venit și de apreciere ale primarului satului: „Vă mulțumim că ne-ați călăuzit pașii spre lumina învățăturii, ne-ați ajutat să trecem cu mintea dincolo de paginile cărților, ne-ați ocrotit cu căldură părintească și ne-ați arătat cum putem descoperi acea taină, care ne ajută să putem păși cu încredere și speranță spre viața plină de obstacole, greutăți și încercări. Vă mulțumim că ne-ați arătat ce înseamnă să fii român din Micherechi, ce înseamnă să fii mândru de valorile moștenite. Vă mulțumim pentru activitatea dumneavoastră, prin care s-a ridicat nivelul de predare al limbii române, vă mulțumim că ne-ați învățat copiii cum să-și cultive și în viitor valorile locale românești. Prin jertfa pedagogilor, satul Micherechi a devenit o pildă strălucitoare, un model în Ungaria și în comunitatea românească din Ungaria”. La eveniment au fost distinși cei mai în vârstă profesori din comunitate: Elena Hodoja și Ioan Ruja, precum și doica Maria Martin; în același timp, li s-a mulțumit pentru munca lor și doamnelor care anul acesta ies la pensie: educatoarea Aurica Martin și profesoarele Maria Martin și Maria Condoros Petroșan. A.B. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție.