Gazeta de Sud, decembrie 2018 (Anul 24, nr. 7116-7133)

2018-12-20 / nr. 7129

LOCAL ] Joi, 20 decembrie 2018 • Gazeta de Sud Nouă elevi olimpici internaționali din Dolj vor fi premiați Elevii cu performanțe la olimpiadele internaționale obținute în anul școlar anterior sunt premiați astăzi de Ministerul Educației Naționale în cadrul unei gale care va avea PUBLIKEPORTAJ Investiții de în Gângiova Aflată la aproape 60 de kilometri de Craiova, comuna Gângiova este o așezare în care își duc ostența aproximativ 2.500 de oameni, iar în această perioadă, toată suflarea localității se pregătește de finalul anului. Un an decisiv în ceea ce privește investițiile, spune primarul Preda Cristache, întrucât s-au făcut pași importanți în direcția dezvoltării comunei. Mare parte din investiții au fost realizate cu fonduri de la Uniunea Europeană. Nu mai puțin de 2,3 milioane de euro aust alocate comunei printr-un prod re vizează rețeaua de canalizare, rețeaua de alimentare cu apă, dar și alte obiective reprezentative. „Anul acesta a fost unul deosebit de important în ceea ce privește investițiile în comună întrucât am început canalizarea, precum și alimentarea cu apă. Totodată, am achiziționat utilaje performante, de care aveam mare nevoie. Este vorba de un autogreder, un cilindru compactor, două mașini de pompieri, două autogunoiere, precum și un buldo excavator“, a spus prima Preda Cristache. Nici vârstnicii din comună au fost dați uitării. Pentru ei, autoritățile au demarat lucrările de construire a unui cămin loc la Universitatea Politehnică din București. La acest eveniment vor participa și reprezentanți ai județului Dolj, după cum a anunțat ieri conducerea Inspectoratului Școlar, cu ocazia realiîn care vor fi îngrijiți cei care nu mai au putere să își poarte singuri de grijă. „Sunt oameni care au rămas singuri, după ce copiii le-au plecat în străinătate, să își croiască o soartă mai bună. Nu mai pot să aibă grijă de ei, motiv pentru care au nevoie de tot sprijinul nostru, în acest moment avem șase bătrâni internați în Centrul medico-social din Bechet și vrem să le dăm posibilitatea să se întoarcă acasă“, a precizat primarul Cristache Preda. Capacitatea căminului de bătrâni va fi de 20 de locuri, iar investiția va fi realizată prin același proiect prin care au fost alocați 2,3 milioane de euro pentru comuna Gângiova. Un alt segment extrem de important pentru o localitate din mediul rural - infastructura - a obținut finanțare prin Ministerul Dezvoltării, iar lucrările de asfaltare vor începe zării bilanțului rezultatelor obținute în acest an calendaristic. La premiere vor fi prezenți nouă elevi de la patru unități de învățământ din Craiova și județ împreună cu părinții lor, în primăvara anului viitor. „Am semnat contractul de finanțare cu Ministerul Dezvoltării, a fost desemnată prin licitație firma câștigătoare, iar în primăvara anului viitor vor demara lucrările de asfaltare pe o porțiune de șase kilometri. Mai avem depus la Ministerul Dezvoltării un alt proiect de asfaltare, pe încă șapte kilometri “, a spus primarul Cristache Preda; în vizorul autorităților locale au fost și unitățile de învățământ, astfel încât elevii învață în școli și grădinițe reabilitate, care sunt dotate cu centrale termice și în care s-au realizat lucrări de termoizolație. Investiții s-au făcut însă și în petrecerea timpului liber. Căminul cultural a fost reabilitat și va fi dotat cu scaune și videoproiectoare, astfel încât să poată găzdui evenimente care să-i bucure pe locuitori. Mai mult de jumătate dintre olimpicii internaționali provin de la Colegiul Național „Frații Buzești“, care au participat la diverse competiții internaționale și au obținut premii și medalii. Alin Marian Tiberiu Buruiană a participat anul școlar trecut, când era clasa a X-a, la Olimpiada Internațională de limba franceză și a obținut premiul I, fiind pregătit de profesorul Doina Dida Riza. Elevul Florian Călina Chiriac a participat în clasa a XI-a la Olimpiada Internațională de Științele Pământului și a obținut medalie de bronz. Elevul a fost pregătit de profesorii Octavian Georgescu de la Colegiul Național „Carol I“ din Craiova și Ioana Ioniță, Camelina Ștefan, de la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova. Liceanul Adrian Emanuel Dicu a obținut medalie de bronz la Olimpiada pluridisciplinară Tuymaada - secțiunea informatică, fiind pregătit de profesorul Marius Nicoli. Printre premianți se află și absolventa Colegiului Național „Frații Buzești“, Elena Diana Gavroveanu, care a participat anul trecut, când era în clasa a XlI-a, sub îndrumarea profesorului Genelîa Petrescu, la Olimpiada Internațională de Biologie, fiind medaliată cu bronz. Și Elena Fez Papalytsas a obținut premiul III la Olimpiada Intrenațională a Elenismului, iar Alexandra Maria Udriștoiu a fost medaliată cu argint la Olimpiada Balcanică de Informatică. Performanțe a făcut și eleva Irina Maria Palaghia de la Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu“ din Craiova, medaliată cu argint la Olimpiada de Științe a Uniunii Europene (EUSO-biologie). Alte două eleve au obținut premii când au fost anul trecut în clasa a VIII-a. Este vorba de Nicoleta Izabela Dincă, elevă a Liceului Teoretic Amărăștii de Jos, care a luat premiul II la Olimpiada Internațională a Elenismului, iar eleva Letiția Maria Gherghe Ciurezu de la Școala gimnazi1l „Mircea Eliade“ a obținut la Olimpiada Internațională de Lectură, premiul III, fiind pregătită pentru acest concurs de profesorul Anca Rădulescu, Carmen Rusan 2,3 milioane de euro Alexandra Udriștoiu și Adrian Emanuel Dicu, olimpici Diana Gabroveanu, medaliată cu bronz la Olimpiada Internațională la Informatică Internațională de Biologie Irina Maria Palaghia de la Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu" din Craiova, medaliată cu argint la Olimpiada de Științe a Uniunii Europene (EUSO-biologie) 1 ^ 1 "■ Expoziția anului la Muzeul Olteniei Muzeul Olteniei Craiova, secția Istorie-Arheologie, în colaborare cu Muzeul Municipiului București, a găzduit ieri cel mai important moment cultural al anului 2018 și anume vernisarea expoziției „Iluzii, Deziluzii și Marea Unire“, un proiect dedicat centenarului. Expoziția a adus în fața publicului piese de patrimoniu, documente, fotografii, brevete, piese în premieră care ne amintesc atât de perioada Marelui Război, cât și de momentele importante de la 1 Decembrie 1918. Una dintre piesele de rezistență ale expoziției este Albumul lui Samoilă Mârza. Numit „fotograful Unirii“, acesta a realizat singurele fotografii care se păstrează din timpul evenimentelor din 1 Decembrie 1918. Publicul vizitator a avut ocazia să intre în atmosfera vremurilor de acum 100 de ani, când visul unei națiuni a devenit o îndreptățită realitate. Vizitatorii au făcut o incursiune în timp, parcurgând drumul plin de jertfă al românilor în timpul Marelui Război. Specialiștii Muzeului Olteniei au realizat o îmbinare reușită a informației științifice cu spectaculozitatea butaforiei, cu scopul reconstituirii cât mai fidele a evenimentelor istorice din epoca respectivă. Beatrice Spătaru FOTO;