Graiul Sălajului, ianuarie 2018 (Anul 29, nr. 6495-6515)

2018-01-12 / nr. 6503

SOCIETATE www.graiulsalajului.ro Vineri-12 ianuarie 2018 GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Luni se împlinesc 168 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu Așa arată Ziua Culturii Naționale în Sălaj data de naștere a lui Eminescu 15 ianuarie, Ziua Culturii Naționale, stabilită după 20 de exponate în "Clio - Box" la Muzeul Județean de Mihaela Peștean Pentru 15 ianuarie, Ziua Culturii Naționale, stabilită după data de naștere a lui Mihai Eminescu, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău a pregătit o expoziție ce își propune ca, prin 20 de piese reprezentative, expuse într-un "zid" de cutii, să ne poarte prin secole și să ne vorbească despre ceea ce definește istoria acestor locuri. Expoziția ete intitulată "Clio Box - secole de istorie din depozite și cutii într-o expoziție altfel". Cei care doresc să-și petreacă Ziua Culturii profitând de oferta Muzeului și să descope istoria din "cutii", sunt așteptați luni, 15 ianuarie, la Muzeul de Artă "Ioan Sima" de la ora 13.00, la vernisajul expoziției. Expoziția poate fi vizitată până în data de 4 februarie. Șezătoare de cusut și țesut la Centrul de Cultură Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, cu sprijinul Asociației de dezvoltare intercomunitară "Sălaj Plus", organizează de Ziua Culturii Naționale, luni 15 ianuarie, de la ora 17,30, la sala ce găzduiește expoziția de artă populară și interioare țărănești de la Centrul de Cultură și Artă, o haltă (șezătoare) specifică județului Sălaj. Participă clasele de cusut-țesut și design vestimentar de la Școala Populară de Arte și Meserii, Ansamblul folcloric "Meseșul", secția de conservare și promovare a culturii tradiționale, rapsozi și meșteri populari din județ. La Liceul de Artă "loan Sima" se va vorbi despre Mihai Eminescu și se va recita din Daniel Săuca La Liceul de Artă "loan Sima" Zalău se organizează luni, de la ora 13.00, în sala festivă a instituției de învățământ, o întâlnire literar- muzicală. Scriitorii Florin Horvath, Ion Pițoiu - Dragomir, Daniel Hoblea, Marcel Lucaciu și Daniel Săuca, membri ai Asociației Scriitorilor din județul Sălaj și ai Cenaclului literar "Silvania", vor vorbi despre actualitatea creației eminesciene și despre Anul Centenar și vor citi din lirica proprie, iar profesori și elevi de la Liceul de Artă "Ioan Sima" vor prezenta momente muzicale adecvate manifestării. Șimleu Silvaniei organizează concurs de poezie La Șimleu Silvaniei, Ziua Culturii Naționale este marcată prin organizarea unui concurs de poezie intitulat "Luceafărul poeziei românești". Manifestarea are loc luni, cu începere de la ora 12.00, la Biblioteca Orășenească Șimleu Silvaniei, fiind organizată în colaborare cu Primăria orașului Șimleu Silvaniei și Centrul Național de Informare și Promovare Turistică. S-au înscris în concurs 25 de elevi de la cele trei școli gimnaziale din localitate. Organizatorii spun că prin acest proiect doresc să antreneze și să stimuleze elevii să creeze și, în același timp, să cunoască și să promoveze valorile identitare ale poporului român. Concursul are dublu scop. Pe de o parte se dorește marcarea Zilei Culturii Naționale, iar pe de altă parte evocarea personalității celui care a fost poetul națiunii, Mihai Eminescu. Cele mai bune compoziții ale participanților vor fi premiate cu volume de poezii ale poetului Mihai Eminescu. Medicii care lucrează in centrele de permanență vor câștiga mai bine *s Viorel Varga începutul de an aduce mai mulți bani medicilor de familie și asistenților care lucrează în centrele de permanență, conform Ordinului 1484 din 21 decembrie 2017. Astfel, tariful orar pentru medicii titulari de cabinet, precum și pentru medicii angajați este de 40 de lei pe oră, față de 20 de lei cât era până acum. Tariful orar pentru asistenți medicali care desfășoară serviciu de gardă în cadrul centrelor de permanență se determină în funcție de salariul negociat, cu toate sporurile și contribuțiile aferente, și nu poate fi mai mic de 20 de lei pe oră și mai mare de 22,5 lei pe oră. în Sălaj, la ora actuală există patru centre de permanență (Zalău, Cehu Silvaniei, Hida, Crasna) și unul în devenire la Ileanda. Aceste patru centre sunt deservite de 24 de medici de familie, în baza contractelor încheiate cu Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj. Potrivit directorului Casei, Olga Stana, la aceste centre de permanență au acces cetățenii din zona arondată, indiferent dacă sunt înscriși sau nu la medicul de familie, indiferent dacă sunt asigurați sau nu. Agricultura Business pentru "crescătorii de porci Ministerul Agriculturii a hotărât să dea gratis purcei din rasele Bazna și Mangalița în valoare de 4,6 milioane de lei Crescătorii trebuie să-i aducă la 130 de kilograme și îi va vinde cu 13 lei pe kilogram în vin al Viorel Varga Crescătorii de purcei din rasele Mangalița și Bazna vor beneficia în perioada 2018-2020 de o schemă de sprijin financiar pentru producerii cărnii de porc, pentru creșterea, îngrășarea și livrarea porcilor din cele două rase către un procesator sau altă persoană juridică, potrivit unei Hotărâri a Ministerului Agriculturii din 10 ianuarie. Potrivit acestui program de sprijin, crescătorii de porci din rasele Bazna și Mangalița care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare vor primi cu titlul gratuit un număr par de purcei, minim 2 și maxim 10, pentru creștere îngrășare și livrare către un procesator cu care a încheiat contract în acest sens. Purceii pentru creștere și îngrășare sunt preluați de procesatori de la furnizorii de purcei din rasele Bazna și Mangalița în baza unui contract de livrare și transportați crescătorilor de porci. Ajutorul de minimis reprezintă numărul de purcei primiți cu titlul gratuit din rasele Bazna sau Mangalița de beneficiari, iar valoarea acestuia se calculează solicitantului ajutorului, respectiv furnizorul de purcei, prin înmulțirea numărului de purcei cu 250 lei pe cap de purcel. ii Cum decurge afacerea Pentru a beneficia de acest program, crescătorii de purcei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarle condiții de eligibilitate: să dețină exploatații înregistrate sanitar veterinar; să încheie un contract cu un procesator sau altă persoană juridică; să primească gratuit un număr par de purcei, minim 2 și maxim 10, de la un procesator cu care a încheiat contract, să livreze minim 50 la sută din purceii primiți cu titlul gratuit la procesatorul cu care a încheiat contract, la o greutate în viu de 130 kg de animal. Porcul va fi achiziționat cu 13 lei pe kilogram în viu. în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestei hotărâri, furnizorii de purcei din rasa Bazna sau Mangalița, crescătorii de porci din cele două rase și procesatorii pot solicita înscrierea în Program în baza unei cereri care se depune la Direcția pentru Agricultură Sălaj. Durata de aplicare a acestei scheme de ajutor de minimis este de 2018- 2020, iar valoarea totală pentru 2018 este de 4,6 milioane de lei. GRAIUL SĂLAJULUI Daniel Munteanu - șef de, redacție Alina Rad - societate, economie Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Adrian Mastan - tehnoredactare Darius Teglaș - tehnoredactare Artur Székely - reporter, cameraman MARKETESTG și PUBLICITATE Bogluț Adriana - marketing - publicitate; Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Maria Jula - contabilitate.