Irodalmi Almanach, 1952 (3. évfolyam, 1-6. szám)

1952-01-01 / 1. szám

6 Fodor Sándor: garni sehogy se boldogult. Olyannyira nem, hogy egy idő után Caragiale szakított ezzel az irodalmi körrel. Ez a szakítás egyben hadüzenet is volt a Junimeanak. Cikkeiben (pl. Két jegyzet) és előadásaiban kíméletlenül lerán­totta a leplet erről a rendszer szekerét toló irodalmi körről s a tőkés-földes­úri rendszer irodalompolitikájáról. A rendszer kultúrpribékjeinek első kísérlete, amellyel — a Junimea révén — magukhoz akarták csalogatni Caragialet — csődöt mondott. Volt azonban más módszerük is: a nyomorba kergetés. Ezzel a „módszerrel“ hajszolták sírba Eminescut, a legnagyobb román költőt Caragialet azonban sem megtörni, sem letörni nem tudták: jól tudta ő, mi a nélkülözés ellen harcolni, hiszen tizennyolc éves korában már maga tartotta el édesanyját és húgát, hihetetlen munkabírással egyszerre három állást is vállalt: súgó és korrektor volt egy­­személyben, ezenkívül diákoknak órákat is adott. Ez a munkabírása tette lehe­tővé, hogy később is ellentálljon a rendszer csaknem minden nagy művésszel szemben tanúsított kiéheztető politikájának. A kiéheztető politikát azonban nem alkalmazták „mereven“ a nagy író­val szemben. Időnként lazítottak egysz­egyet az archimedesi csavaron: külön­böző állásokba juttatták, arra számítva, hogy­­ az író majd csak megpuhul, azonban tévedtek. Az időközben tett „engedmények“ ellenére, színműveivel, novelláival, karcolataival és újságcikkeivel változatlan hevességgel támadta a tőkés-földesúri rendszert. Lemondatták, elbocsátották állásából, megakadályoz­ták abban, hogy állást vállalhasson. Végülis azonban Caragiale a maga mód­ján felelt meg nekik; sörözőt nyitott, majd vasúti vendéglőt bérelt, amíg aztán 1904-ben, egy váratlan örökség következtében anyagi gondjai egyszer s min­denkorra megszűntek. Caragiale irodalmi tevékenységét természetesen a polgári sajtó sem nézte ölbetett kézzel: mihelyst alkalom kínálkozott rá, dühödt kirohanásokat inté­zett ellene. Az író Farsang című színművét a bemutatón egy liberális burzsoá körök által felbérelt banda kifütyülte. Kapva-kapott az alkalmon a burzsoá sajtó és nagyhangú támadást intézett Caragiale ellen. Az egyik lap például a következőket írta: „ ... micsoda színmű! Egy szemétdombról összeszedett piszkos hülyeség. A legközönségesebb utcai nők, borbélyok és agyalágyult alakok szavain ke­resztül durván sértegeti a szerző a február 11-i, szabadság-, egyenlőség- és testvériségért indított mozgalmunkat­­, amely politikai életünk alapja. A kö­zönség füttyben kifejezett véleménye azonban nem elég nekünk; a nevelés­ügyi miniszter feladata figyelmeztetni a színházigazgatóságot, hogy az eddigi caragializmust — Caragiale közönséges és tehetségtelen műveinek a kultuszát szüntesse be. Nemzeti Színházat akarunk, nem pedig egy közönséges ellen­zéki komédiát, amely inzultálja a népet és az állam intézményeit A burzsoá lap tehát a „nemzeti kultúra védelmében'­ legszívesebben indexre tétette volna Caragiale műveit. Érte azonban Caragialet durvább, aljasabb támadás is a korabeli sajtó­ban. Egy eddig teljesen ismeretlen Caion nevű újságíró hallatlan orcátlanság­­gal azt bizonygatta, hogy Caragiale — közönséges plagizátor. Megtorlás című színdarabja — a vádaskodó publicista szerint — egy állítólagos Kemény István nevű magyar írónak a műve, amelyet 1848-ban fordítottak volna le Brassóban. Amikor az ügy Caragiale kezdeményezésére a bíróság elé került. ’) 1866. február 11-én a tőkés-földesúri szövetség államcsínnyel megbuk­tatta Románia nemzeti uralkodóját, A. I. Cuzát, hogy helyébe Hohenzollern Károlyt „importálja“.

Next