Korunk 1980 (39. évfolyam)

1980 / 5. szám - KÖNYVRŐL KÖNYVRE - Gerda Barbilian: Ion Barbu. Amintiri

Wenckheim: Az ország nem szerzett vagyon, ami fölött szabadon rendelkezünk, hanem örökség, amellyel elszámolni tartozunk az utókornak. Jól értettem?“ Száraz igaz politikus — így igaz művész. Dramaturgiája ily módon az egye­düli létjogosultságot élvező közéleti, politikai színház erőteljes támasza lehet. Csu­pán e kötet kapcsán, a kiteljesedés útján járó művész drámatörténeti helyét kije­lölni korai lenne, de hazai közönségünk tájékoztatására el kell mondanunk, hogy a jelenkori magyar színműírás jelentős egyéniségei közé tartozik. A kötet darabjai közül számunkra a legjelentősebb az ítéletidő. Keresi azokat a történelmi kulcshelyzeteket, amelyek elronthattak testvéri kapcsolatokat, válasz­falakat emelhettek népek közé, hogy modellé szublimálva, világossá tegye a jelen­kor falrombolóinak a tennivalókat. Mondanivalója számára a hátteret Kossuth megbízottja, Dragoș abrudbányai tragikus küldetésének története szolgáltatja, amikor hiábavaló volt Kossuth jószándéka, Avram láncú békevágya, a nemzeti türelmetlenség mindkét részről megnyilvánuló előítéletei Zalatna és Abrudbánya felégetéséhez vezettek, s ez a közös történelmi küldetés teljesítése helyett évti­zedekre megmérgezte két egymásra utalt nép viszonyát. A történelmi objektivitás és emberi tisztesség drámája: nincs rossz és jó nemzet, minden népnek megvol­tak és­­vannak az önmaga és mások létére veszélyes ideológiát hirdető — nevez­hetjük visszamenőleg és előre — fasisztái, vallja a szerző; feladatunk, hogy ne ezek sugallatára, szemet-szemért, fogat-fogért alapon viszontgyújtogatással köze­ledjünk egymáshoz, hanem az összekötő és nem az elválasztó kapcsokat keresve éljünk egymás mellett, egymásért. Mindezek után egyértelmű lehet: Száraz történelemidézése nem megbocsátó, szép üzenet, hanem ítélőszék, nemzeti — és emberi önismeretre tanító, felzaklató drámasorozat. (Magvető, Budapest, 1979.) K. J. GERDA BARBILIAN, ION BARBU. AMINTIRI Nem regényes életrajz ez, hanem pontos, tárgyilagos emlékezés és egyben emlékeztetés az életben mellőzött, máig sem kellőképpen méltatott matematikus­költőre (ez a sorrend több szempontból is indokolt: 1. matematikai munkásságát hamarabb elismerték, mint a költőit; 2. matematikával egész életén át foglalko­zott, az irodalommal egy idő után — ő úgy vélte — végleg szakított). George Calinescu biztatására írta ezt a könyvet Ion Barbu felesége, nem írói szándékkal, hanem a birtokában levő, eddig még kiadatlan levelek, levelezőlapok, széljegyzetek közléséért és a férjéről kialakult hiányos, hamis, túlzó kép helyre­­igazításáért. A szülőkkel folytatott levelezésen kívül Tudor Vianu, Alexandru Ro­­setti, George Calinescu, Lucian Blaga, Mateiu Caragiale, Miron Radu Paraschivescu jelenléte és sok más íróval váltott levele teszi a könyvet igazán érdekessé, annál is inkább, mert Ion Barbu minden idegen városból képeslapon rövid kis verset küldött barátainak. Barbu szigorú és jó arányérzékű kritikus. Egy vita alkalmával ezt mondta: „A kritikus olyan fontos egy kultúra számára, mint Keresztelő Szent János a ke­reszténység történetében.“ Majd kiegészítette: „egy kritikus keresztel, mert nevet ad olyan valóságoknak, melyek nevük nélkül nem is léteztek volna.“ Sokallva a népi elemeket Lucian Blaga egyik versében, ezt írja: „A költők hazaszeretete ab­ban áll, hogy minél kevésbé megvesztegethető verset írnak, s hogy az emberi sor­sokat költeményeik felsőbbrendű és erőteljesebb életéhez kötik. Úgy gondolom, hogy a faragott kapuk, hímzett ingvállak, sárkányok, táltos vitézek, a bizánci mo­zaikok és freskók a verset tarka stílusutánzattá teszik.“ Költészet és matematika viszonyát így jellemzi (a matematika későbbi fej­lődése ezt teljesen igazolta): „Az Erlangen előtti szűk szakosodás vagy korlátozott szakszerűség helyébe egy felvilágosult eklekticizmus lép. Ez folytatja minden el­mélet elmélyítését anélkül, hogy szem elől tévesztené az egész homogenitását és egységét. Így a matematikai alapkutatás a költészettel rokon felépítést nyer, mely diszjunktív elemeket metaforákkal közelítvén kibontakoztatja az érzelmek vilá­gának szerkezetét. Hasonlóan, axiomatikus vagy csoportosító­ elméleti megalapo­zottsága révén, a matematika különböző rendszereket tesz magáévá, azzal a ma­gasrendű céllal, hogy a fogalmak világának egységét hirdesse. Ilyen módon a matematika megszűnik fáradságosan kidolgozott idegenszerűség lenni, és egy har­monikus világkép kialakításának résztvevőjeként új humanizmussá válik.“ Kedvenc kávéháza, a bukaresti Cap?a­­melynek egykor Ion Luca Caragiale

Next