Korunk 2013 (III. folyam 24.)

2013 / 1. szám = Nemzet/köziség/fölöttiség? - HORVÁTH ANDOR: Az érettségi tétel: Caragiale

m 2013/1 HORVÁTH ANDOR AZ ÉRETTSÉGI TÉTEL: CARAGIALE A most ilyenformán a létezésben való könnyed lebegés kifejezése: önfeledt szabadság és felelőtlen biztonság 60 nyilatkozik meg benne... M­agától értetődő dolog, hogy Caragiale érettségi tétel az ország iskoláiban. Róla való töprengésem e rövid előadás­ kap­csán azzal kezdődött, hogyan fogalmaz­nék meg egy rá vonatkozó érettségi tételt. Az ötletet az adta, hogy egy alkalommal éppen a halhatatlan pedagógus, Mariu Chicos Rostogan történeténél ütöttem fel a kezem ügyében lévő Caragiale-kötetet, s folytattam az érettségiről szólókkal. Caragiale, mondhatni, vizsgáztatta korát és kortársait, ennél­fogva magától adódik a kérdés: hogyan vizsgázik belőle az utókor? Ami mindjárt két dolgot jelent: hogyan látja magát művei tükrében, és milyen mondanivalója van az általa teremtett szereplőkről, helyzetekről, egész írói világáról? A Caragiale-recepció történetének eddigi bő száz évében az volt az egyik legnagyobb kérdés: jót tett-e nemzetének szatirikus vénája vagy ellenke­zőleg, rombolta önérzetét és öntudatát, hozzászok­tatta ahhoz, hogy olyanként lássa és fogadja el ma­gát, amilyennek ő mutatta írásaiban. Érdekes tétel lehetne ez is, talán írtak is már belőle az évek so­rán érettségi dolgozatot. Én most mégis másfelé te­relem a kíváncsiskodó vizsgáztatást, és azt kérde­zem tételemben: Helytálló-e az állítás, mely szerint Caragiale prózai írásai - összefoglaló címük Momente si schice vagy Momente1 - a pillanatot rögzítik, és mégis halhatatlan írásművek, s ha igen, mit árul ez el tehetségéről és írói világáról? Életművének két médiuma: az újság és a szín­pad. Mindkettő - száz évvel később ez nagyon tisz­t A marosvásárhelyi könyvvásár alkalmából 2012. december 17- én elhangzott előadás bővített változata.

Next