Kritika 28. (1999)

1999 / 2. szám - SZÍNHÁZ - Tarján Tamás: Szigethy András: Kegyelem - Csáki Judit: Caragiale: Az elveszett levél

SZÍNHÁZ Szigethy András: Kegyelem B­laskó Péter Kádár János-alakítása messze előtte jár a darabnak, a rendezésnek, a pro­dukció egészének: az évad krónikája ezt a monodrámaszerűen is értelmezhető szerepformá­lást tartja majd feljegyzésre méltónak. Tény azon­ban, hogy a kiváló játék indukáló közege mégis­csak Szigethy András fikciós elemeket is tartalma­zó dokumentumkollázsa, serkentő matériája pedig Vándorfi László eklektikusan sokhúrú színpadi összhangzata. A Pesti Színház előadását tehát a színész nem írói anyag nélkül és nem a rendezői elképzelés ellenére viszi sikerre, noha a szöveg fo­gyatékosságai és a megjelenítés ellentmondásai sokkal kevésbé hárulnak őreá, mint a tragigroteszk szünet nélküli estéjére. Vándorfi intellektuális-morális esztrádát bon­tott ki az író eredendően puritánabb, egyben pub­­licisztikusabb alkotásából (a rendezői példány az alapművel egy kötetben hozzáférhető). Perlaki Róbert tárgy- és metaforahalmazt tervezett díszle­tül. Ennek júgos határolatlansága, zsibvásáros esetlegessége az otthonos - személyes és ideoló­giai - biztonság teljes elvesztését, a végeladás, végelszámolás utolsó, kiszolgáltatott stációját szimbolizálja. Az „élete végén zavart tudatúvá lett” politikus, Kádár János fantazmagóriáinak, halálos vízióinak, ön- és sorsértelmezésének ke­gyetlen kaleidoszkópjából kihullott érdes, szét­szórt fragmentumokként hevernek, kallódnak, la­pulnak, ágaskodnak az eszközök, relikviák, alkal­matosságok. Tárggyá és töredékké fokozzák le a maradék embert; parányi résszé teszik azt, aki va­laha - és három évtizeden át! - az „egész” volt. Justin Júliának ehhez a színpadi állaghoz valóban jelmezeket kellett szabnia, meglehetősen semati­kus történelmi képeskönyvből válogatva és vágva ki Ferenc József vagy Rákosi Mátyás, a tipikus proletáranya és­­feleség vagy „Korunk hőse” öltö­zékét. Szerev elvtárs első látásra nyakkendőként ható piros telefonzsinór-kravátlija (mely a belső zsebben hordott K-vonalas telefonkagylóba tor­kollik) olyan találó abszurdoid ötlet, amelyből szí­vesen láttunk volna többet Vándorfi ebbe az irány­ba kétségtelenül törekedő értelmezésében (fölös­leges maradt viszont a két öregecske tévékészülé­ken lepergő videofilm és néhány más, „kézzel fog­ható”, illetve elvont, erőltetett effektus). A halál felé zuhantában kegyelmet kérő, kereső főhőst Szigethy a históriai tények, a bőségesen idézett jegyzőkönyvek tárgyilagos ítélőszéke elé igyekszik állítani. Sokszorosan bűnös volt-e Ká­dár, elvtársainak vallatója és halálba küldője, adott szavának rémületes megszegője, a magyar nép el­­árulója és szabadságának, méltóságának semmivé foszlatója? - vagy a megfontolásoknak és a kény­szereknek engedő reálpolitikus, a viszonylagos függetlenség és a relatív jólét taktikusa, egy hosz­­szú XX. századi periódus megtestesítője és név­adója? Bár a szerző e végletek között némely ár­nyalatokat is fölkínál a közönségnek, s nem a szín­művet, hanem magát a nézőt hozza döntési hely­zetbe, konstrukciója korántsem támadhatatlan, s az igazi szépírói erényekben szűkölködik. Az 1849 utáni megtorlásról - s a vérengzések gyors feledéséről - cinikusan bölcselgő Ferenc József a gondosan maszkírozott Kőmíves Sándor karika­­turisztikus alakításában csupán élclapi vendég. A Bach-korszak legföljebb anekdotikus párhuzam lehet az 1956 utáni megtorlás merőben más törté­nelmi, világpolitikai és etikai konstellációjához (kezdve azon, hogy a Habsburg-császár nem a pél­dásan megbüntetett nép fia volt és nem idegen akaratnak engedett). A Kádár-történet első tapadá­si pontja Lenint, illetve és még inkább Sztálint kö­vetelné a tragigroteszkbe a kedélyes svarcgelb ka­rakter helyett. De Rajk László elvtárs, Rákosi Mátyás elvtárs és Mező Imre elvtárs hármas fogata sem vethető oly aggálytalan egységességgel a vád munkájába, mint ahogy itt, a hatásosan homogenizáló rendezői ko­reográfia láttán, a különös hármas énekbeszéde hal­latán tapasztaljuk. Kaszás Attila (Rajk), Raj­hona Ádám (Rákosi) és Borbiczki Ferenc (Mező) gyöngécske attribútumaiktól - hur­kolt kötéldarab, fotó-nyilvántartási rabszám, golyó tépte, vérkokárdás ing - kevéssé segít­ve se föl nem idézik, se újra nem teremtik a jelképes élőholtakat, akik bizonyára csak ak­kor lehetnének eszközemberek és tanúk a ke­gyelem kérdésének rémálomi mérlegelésé­ben, ha saját „kegyelmi ügyeik” legalább e darabon belül valamelyes nyugvópontra jut­nának. Míg a nagypolitikai vonatkozásokban az elemzés elmélyültségének hiánya, a popu­láris oldalon a stílus vérszegénysége a gond. Mrázik Istvánná szerepébe Hullán Zsuzsa már életkori-alkati okokból sem cse­pegtethet színpadi hitelt. Legalábbis egy Gobbi Hilda kortalansága és méltósága kel­lene a Kádár-párti, vádló-visszakövetelő as­pektusból káráló kisproletár, kispolgár mater familias közhelyes szólamainak úgy-ahogy elfo­gadható tolmácsolásához. A szöveg két dimenziót is alig enged Mráziknénak. Az Áron László adta Bang-Jensen Paul hűvösen elegáns perirati meghívott. Venczel Vera balladás elemeltségében is hétköznapi Mariska Borbáláját a kettős figura ellenére hamar lehagyja a darab. Három különféle színészi kiteljesülésnek azonban a mellékszereplők sorában is jól alájátszik a ke­gyelem. Ye Jinsené (Szerev elvtárs) nem az ábrá­zolás összetettsége folytán, hanem a kerékbe tört magyar nyelv fájdalmas komikuma és a szókere­sést követő groteszk mozgásdallam miatt érdekes. A gyermek kocsijából előbb a kisdobosok kék, majd az úttörők piros nyakkendőjével integető, az­tán - nemcsak mozgalmi úton - a szokott pimasz­­szá fejlő „Korunk hőse” értő színészgazdára talált a főiskolás Hujber Ferencben, aki Szigethy példá­­zatos mondandóját és Vándorfi attraktív szöveg­analízisét is ügyesen eltáncikálja, amint kiléphet a szabad(?) levegőre. E két kabinetalakítás mellett Hegedűs D. Géza - íróilag, nyelvileg, a névtabu által, és rendezőileg, a színpadot uraló pozi­­cionáltság révén jól megalapozottan, felcsigázó várakozás után - főszerep rangra lépteti Nagy Im­rét. A valóságos egyéniség problematikusabb vo­násait elhagyva szigorú moralistaként leckézteti és befejezi Kádárt. Kegyelem helyett kegyelemdö­fést ad. Olyan - nem fizimiskájában, kemény tar­tásában -, mint az Országház szomszédságában a hidacskájának magaslati pontján posztoló, időtlen szoborférfi Nagy Imre. Míg az áldozatot Hegedűs D. Géza redukált, a személyiség morális centrumába visszafogott moz­gással mintázza, Blaskó Péter mimika, gesztus, hanghordozás bátran vállalt szélsőségeit is igénybe veszi. Jelzésszerűen, alkalmanként kölcsönzi Ká­dár parodisztikusan is elkoptatott tónusait. Reme­kül él a textus és a rendezés inspirációival, melyek több jegyet hívnak elő a pokol tornácára jutott egoból, mint a konkrét, néven nevezett főhősből. A háborodottság és a meghasonlás lipótmezei villa­násainak lesújtó iróniája éppúgy sajátja a vonagló, csúszó-mászó, cikkanó, fohászkodó, fölmagasodó, mórikáló, befelé beszélő, szónokoló figurának, mint a saját énjére és koordinátáira rálátni valójá­ban képtelen fiókdespota fenyegető kifakadásai. Blaskó maga ítéletet mond - meglehet, az íróval és a rendezővel egyetértésben - a viaszsárga bábról: felfogása semmiféle nagyságot, jelentőséget nem mutat, nem tűr meg Kádárban. Ebben az elementá­ris kisszerűségben eleve nem lakozik tragikum (amelynek formátuma kellene a kegyelem hason­­líthatatlan adományához). Természetesen a látomá­sok közepette exitáló öreg tettei, döntései és rész­igazságai ettől még tragikusak, s ezt Vándorfi a színpadi megvalósítás profánabb, talmibb mozza­nataival - a vörös fények pocsékolásával, a terjen­gős ismétlésekkel, az önmagukért való térkezelési sajátszerűségekkel - sem vonja kétségbe. A Pesti Színház előadása nyilván nem szolgai adaptációja a Duró Győző dramaturgi gondozásá­val készült veszprémi ősbemutatónak. Ám vélhe­tően jobban, termékenyebben elszakadhatott vol­na attól az első kidolgozástól. A nyitó percekben fölhangzó névsorolvasástól az énekes-táncos ele­mekig rostálhatók, finomíthatók lettek volna a megoldások, s akkor a Kegyelem kevésbé emlé­keztetne a huszonöt év előtti amatőr színházak és irodalmi színpadok játékmódjára, s erősebben tá­jékozódna napjaink alternatív színjátszásának esz­köztára irányába. Nagy kérdés persze, hogy a po­litika közszférájának és a morál magánszférájának ilyetén összerántása, amilyennek ez esetben va­gyunk nézői, sőt részesei, kiforoghat-e magából közös konklúziónak vélelmezhető summázatokat. Kádár Jánossal mint próza-, dráma- és esszéiro­dalmi hősalakkal - például Esterházy Péter, Kor­­nis Mihály és Mohás Lívia írásait követően - még sokszor találkozni fogunk s találkoznunk is kell, az esetleges kegyelem viszont aligha lehet a mi kortársi kezünkben és lelkünkben. TARJÁN TAMÁS Rédei Ferenc felvétele 43 KRITIKA­ I Caragiale: Az­ elveszett levél Onesco a „legnagyobb ismeretlen drámaírónak” nevezte a románok nagyrabecsült és színházaik­ban is nagy becsben tartott íróját, Caragialét. E sorok írója szép színházi emlékei között őrzi a va­lahai, pesti színházi Farsangot, amelyet azonban elsősorban Gothár Péter remeklései közt tartott számon, az író nevét mindössze megjegyezte. És persze abszolváltam azért a többi Caragiale­­bemutató nagy részét is; lehetett fejbólintással nyugtázni, hogy az írónak a kisujjában van a fran­ciás bohózatdramaturgia és cselekményvezetés.

Next