Kritika 43. (2014)

2014 / 3-4. szám - Kállai Katalin: A félelem kitüremkedik. Maxim Gorkij: Fényevők

34 A félelem kitüremkedik Maxim Gorkij: Fényevők Tehetséges, zamatos író. Csak miért ír színdarabokat? Ez egy­általán nem neki való.... Gorkijnak regényeket kell írnia, nem pedig drámát... Különben ő is elmondhatja ugyanezt rólam. Valóban, miféle drámíró vagyok én...” Csehov Gorkijról­­ 1904. április A nap gyermekei (flora comma) című darabját 1905-ben vetette pa­pírra a Maxim Gorkij néven elhíre­­sült szerző, írótársa, a vele mind­végig barátságot tartó örök kétke­dő, a tüdőbajos orvosdoktor, Anton Pavlovics Csehov akkor már nem élt. Az irodalomtörténet egyebek között így lett szegé­nyebb egy Gorkij-szövegre reflek­táló sommás véleménnyel, amely a Kispolgárok esetében így hang­zott: Új nincsen benne, de jó da­rab. A Katona József Színház Fény­evők címen játssza A nap gyerme­keit. A cím csonttá soványodott, ki­éheztetett kisdedeket, éhenpusz­­tult terhes anyákat sugall, szektás­sá tudatmosott családot, látszólag konszolidált közösséget, mely a társadalom igazságtalanságaitól való távolságtartás e kegyetlen, lát­szatra szelíd, ám valójában végte­lenül agresszív, ártatlanokat sem kímélő útját választja. Az előadás maga a fényevést a szó átvitt értel­mében, mint metaforát használja. (A szöveget fordította és átdolgoz­ta: Radnai Annamária.) Azokról mesél, akik ellátnak a horizontig, de nem látnak a saját árnyékukon túl. Akik egyfajta szellemi erő bir­tokában úgy vélik, hogy bármikor, bárkinek igazságot szolgáltathat­nak - ha épp úgy tartja kedvük - miközben morális fölényük rég szertefoszlott, a realitásoktól elsza­kadva, a valóság tápláléka nélkül, elszigetelten léteznek a társada­lomban. A Katona frissen készült színpa­di változatában a szellemi szám­űzetésbe vonult, látszólag szelíd, de szavakkal ölni képes, morálisan kiszáradt “fényevők” társadalmi el­lenpólusa kap az eredetinél na­gyobb hangsúlyt. Az eleve elren­­delten hátrányos helyzetűeké, a végsőkig elesetteké, a remény­­vesztett nyomorba taszítottaké. A történet ezzel nemcsak a fény­evők, de a másik pólus tévútra te­relő igazságait is megmutatja. Be­­zerédi Zoltán leküzdhetelenü­l el­lenszenves és tragikusan sajnálatra méltó Jegoriáét, akinek egyetlen érve a létezésre - családon belül és kívül - a saját ökle. Lengyel Ferenc sunyi házmesteréét, aki a jelentő­ségét vesztett, anakronisztikus szolgai hűség és a lázadó hajlam között tipródik cél és remény nél­kül. Ötvös András valaha jobb na­pokat látott Jakov Trosinjáét, akit családi tragédiája sodort a kisemmizettek egyre ag­­resszívabbá váló társadalmi csoportjába. A két pólus között áll Máté Gábor és Tasnádi Bence sziporkázó apa-fiú kettőse. A friss vagyont gyűjtő apa és a nyavalygó fiú érzelemmentes össze­tartozást, ősi szövetséget mutat. Egy új kor újrafogal­mazott családi kapcsolat­­rendszerét, Ascher Tamás rendezé­se maga a morális dilem­ma. A nincs igazság igazsá­ga. Kikerüli a csapdát. Nem ítélkezik. Sem erkölcsi fö­lény tudatában, sem anél­kül. Valóságdarabokat mu­tat. Azokat csiszolja egyre simább­ra, fényesebbre, hogy annál köny­­nyebben illeszkedjenek össze. Tá­volságtartó. Nem hagy érzelegni. Nem tendenciózus. Részigazságo­kat keres, amelyből ki-ki levonhat­ja a saját komplex igazságait. Ha ívet keresünk a színpadi mű e szerteágazó valóságában, azt leg­inkább Pálmai Anna Lizájának a sorsában találjuk meg. Pavel Pro­­taszov szorgalmas feltaláló ideg­gyenge testvérhúgának a sorsá­ban, akit a félelem kerget az egyre erőszakosabbá váló társadalom nyílt tereiről a ház nappalijába s onnan is tovább, a saját szobájába, hogy elzárkózzon minden félelme elől, s ezzel a szerelem és a valami­revalóbb jövő lehetősége elől is. Ez az ő nagy, elkerülhetetlen téve­dése, amely végül tragédiába ve­zeti Nagy Ervin jóravaló lódokto­rát, s vele önnönmagát. Kettejük párosa a történet legerőteljesebb, átélhetőbb vonulata. Mert tévedni könnyű. A kérdés a közeg, amely eleve meghatározza tévedéseiket. S eb­ben a fényevő közegben terjeng a félelem. Nem csupán a túlérzé­­keny Lizát, betegesen beborítja mindannyiukat - mint a laboratóri­um ajtaja mögül előgomolygó köd a nappali szürke falait. Akarják vagy sem, a széthulló társadalom sikolya kezdettől fogva beszürem­­kedik. Csomna Judit dadája féle­lemből óvja fölnőtté öregedett kis­dedeit, Ónodi Eszter Jelenája féle­lemből hagyná el a férjét és féle­lemből marad itt, Fekete Ernő Váginja félelemből hódítaná el s törődik bele, hogy nem sikerül... Kocsis Gergely Pavel Protaszovja a legnehezebben megfejthető figu­ra. Családfői teendőkre alkalmat­lan, rövidnadrágos, gyermeki lakki. (Jelmez: Szakács Györgyi.) Jordán Adél ifjú özvegyének rajongásával együtt legalább olyan taszító figu­ra, mint amilyen szerethető is. A rendező morális távolságtartásá­nak sommás megnyilvánulása. Bevallva-bevallatlanul, valami elől ő is nyüszítve menekül. A félelem mindig minden tet­tükből kitüremkedik. Alapjában ez a félelem teszi al­kalmatlanná őket a létezésre. Kér­dőjelezi meg, zúzza porrá a társa­dalmi szerepüket, magyarázza a magukba fordulást, a gyávaságot, a tevékeny nihilt, az élettől való el­zárkózást, a saját világukba való menekülés megannyi formáját. Mentségük nincs. A tér, ahol mind­ez megtörténik, fontos szerepet játszik. Khell Zsolt díszletében ki­zárólag a tágasság utal a család (valahai) jómódjára, a sötétszürke falak között amúgy az Éjjeli mene­dékhelyet is bátran eljátszhatnák. Talán nem véletlenül. Családi kö­zösség híján­­ éjjeli menedékhely ez, melynek falai között senki nem lel otthonra. A nyugalmas élet, a szerető család mindenre képes. Mondja komolykodva Vajdai Vilmos or­vosdoktora, miután a történet ele­jén levizitálta a gyengélkedő Lizát. Akkor még nem tudjuk, hogy ez a megjegyzés milyen végtelenül ab­szurd. Nem gyanakszunk, pedig Kovács Márton és övéi muzsikál­nak hozzá. Az utóbbi néhány év alatt ez a harmadik Gorkij-darab a Katona József Színházban. Vissza­­emelése a színházi kánonba kor­szerűséget sugall. Gondolatiságá­nak modernsége nem vesztett az erejéből. Gorkij csügged. Gorkij egészséges. Egyelőre minden rendben van. Ahogy Csehov írja róla. KÁLLAI KATALIN Fotó: Szilágyi Lenke FEKETE ERNŐ, ÓNODI ESZTER, KOCSIS GERGELY 2014. március-április

Next