Munca, noiembrie 1963 (Anul 19, nr. 4972-4997)

1963-11-29 / nr. 4996

Nr. 4996 Contractul colectiv in viaţă Angajamentele au fost îndeplinite Era o şedinţă de lucru. Oamenii vorbeau puţin clar clar. Membrii comitetului sindicatului şi conducerea administrativă a schelei de extracţie Urlaţi, regiunea Ploieşti, se întruniseră să discute despre felul cum au fost realizate prevederile contractului colectiv. Pe un grafic, desfăcut pe masă, în care sunt trecute angajamentele, se poate vedea în dreptul fiecăruia : „realizat". Pe o altă foaie de hîrtie sunt înșirate alte înfăptuiri realizate în plus. I ....Vom da peste planul anual produse în valoare de 224.000 lei... productivitatea muncii va creşte cu 0,81 la sută faţă de prevederi... se vor realiza economii suplimentare la preţul de cost în valoare de 1.600.000 lei... şi beneficii de 500.000 lei“, stă scris la loc de frunte în contractul colectiv. Angajamentele au fost îndeplinite şi depăşite, în numai 10 luni, petroliştii din schela Urlaţi au realizat peste plan produse în valoare de 560.000 lei, productivitatea muncii a crescut cu 1,05 la sută, s-au înscris economii la preţul de cost în valoare de 1.388.000 lei şi beneficii de 700.000 lei. Aceste cifre oglindesc preocuparea întregului colectiv de a descoperi şi pune în valoare noi rezerve interne de producţie. Era o vreme cînd la brigăzile de intervenţie sonde treburile şchiopătau. Timpul de oprire a sondelor pentru schimbarea pompelor şi a materialului de fund era mare. Se pierdea mult ţiţei. Comitetul sindicatului, prin comisia inginerilor şi tehnicienilor, a făcut un studiu asupra muncii brigăzilor de intervenţie. Apoi a mers la conducerea uzinei cu o seamă de propuneri privind organizarea muncii şi asigurarea bazei materiale a brigăzilor de intervenţie, pentru ca acestea să-şi poată îndeplini angajamentele. Totodată, a organizat cîteva schimburi de experienţă cu sondorii de la intervenţie, din schelă şi cu alte unităţi de extracţie din regiune. Aceste acţiuni, care de altfel figurau şi în contractul colectiv, au ajutat pe membrii brigăzilor să muncească mai bine. Mărturie este faptul că timpul de intervenţie la sonde a scăzut anul acesta cu 18,9 la sută faţă de cifra planificată. Aceasta înseamnă o cantitate importantă de ţiţei extrasă peste plan. Se pot da şi alte exemple. Este vorba de activarea unor sonde vechi care acum produc ţiţei, de montarea unor separatoare pentru recuperarea gazelor, montarea de noi unităţi pentru pompare... II Punctele din contractul colectiv privind protecţia muncii au fost şi ele realizate. Numai anul acesta, pentru lucrări de protecţia muncii s-a cheltuit mai bine de un milion lei. Enumerarea tuturor realizărilor nu-şi are locul. Membrii comitetului sindicatului au urmărit şi controlat permanent cu prevederile din contractul colectiv, precum şi propunerile făcute în cursul anului de către sondori să fie înfăptuite la timp. Astfel au fost realizate lucrări ca : montarea de bariere metalice la rezervoare, construirea rampelor pentru descărcarea tijelor la sonde, înlocuirea scărilor vechi la turlele multor sonde, împrejmuirea batalelor și a locurilor de scurgere a reziduurilor de ţiţei etc. Acestea au contribuit la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, la prevenirea accidentelor, la scăderea numărului lor. Majoritatea lucrărilor au fost efectuate la timp. Sînt şi unele cazuri — ce-i drept puţine la număr — cînd cei care răspundeau de realizarea unor angajamente din contractul colectiv sau propuneri făcute de petrolişti în consfătuirile de producţie şi cu alte ocazii, le tărăgănau. Aşa s-a întîmplat cu lucrările de împrejmuire a rezervoarelor, repararea scărilor şi podurilor de trecere de pe rezervoare, montarea instalaţiilor de protecţie la automatele electrice de pornire, automatizarea probei pompelor de la atelierul pompe-fund. De rezolvarea acestor probleme răspundea tovarăşul Ladislau Gobjilă, şeful serviciului suprafaţă. Comitetul sindicatului a intervenit la conducerea administrativă cerînd să ia măsurile necesare pentru ca acest şef de secţie să-şi facă datoria. Discutarea atitudinii tov. Ladislau Gobjilă a constituit pentru toţi maiştrii, conducătorii de brigăzi şi secţii un bun exemplu. De atunci, asemenea cazuri nu s-au mai petrecut. III Pe adresa comitetului sindicatului sosesc zilnic ilustrate din diferite staţiuni de odihnă şi tratament din ţară. Cele recent primite au fost expediate de sondorii Ion Roncea, aflat la tratament la Slănic Moldova, Dumitru Necula la Tuşnad, sondorul Nicolae Ioniţă la Borsec... Cu bilete primite de la comitetul sindicatului şi-au petrecut în acest an concediul de odihnă în staţiunile balneoclimaterice aproape 200 petrolişti de la schela de extracţie Urlaţi. Referindu-ne la angajamentele cu caracter social din contractul colectiv nu putem să trecem cu vederea o seamă de realizări cum sunt: dotarea tuturor dormitoarelor din schelă — în care locuiesc peste 500 de petrolişti— cu mobilier, paturi, saltele şi cearşafuri noi, construirea în sectorul Orzoaia a unei clădiri pentru băi sărate, asigurarea în bune condiţii a transportului salariaţilor la locul de muncă şi din schelă în localitatea unde domiciliază etc. Şedinţa a luat sfîrşit.. în cadrul discuţiilor s-au făcut noi propuneri privind bunul mers al producţiei şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale petroliştilor din schelă. Toate acestea exprimă grijă deosebită faţă de oamenii muncii. L. BĂRBIERI corespondent al ziarului „Munca" pentru regiunea Ploieşti ★  ip o iRur •s iprom ir Echipa de fotbal a R. P. Romíno ,a eliminat din turneul preolimpic matic de mare luptă care a durat 120 de minute cu un adversar bine pregătit şi decis să-şi apere şansa. Fotbaliştii romîni au condus cu 1-0 pînă în minutul 87 cînd adversarii lor au reuşit să egaleze. In prelungiri voinţa şi elanul jucătorilor noştri şî-au spus însă cuvîntul. Tînărul Sasu de la Minerul Baia Mare, cel mai bun component al echipei R. P. Romíno, a înscris golul victoriei, aducîndu-ne mult aşteptata revanşă asupra fotbaliştilor danezi. Aşadar echipa noastră olimpică rămîne mai departe în lupta pentru calificarea în turneul de la Tokio. Următorul său adversar în preliminarii va fi selecționata olimpică a R. P. Bulgaria. Cei mai buni jucători ai echipei române au fost Sasu, care și-a făcut un debut strălucit, Constantin, Crăiniceanu, Mîndru, Caricaş. Danezii au jucat şi ei bine, au luptat cu multă ardoare dar n-au reuşit să se ridice la nivelul formaţiei noastre. S-au remarcat din echipa Danemarcei : O. Madsen, J. Madsen, Danielsen, Thorst şi portarul L. Soerensen. Au jucat formaţiile: R.P. Romina, Mîndru, Popa, Caricas, Greavu, Petru Emil, Koszka, Pîrcălab, Sasu, Voinea, Constantin, Crăiniceanu. Danemarca: L. Soerensen, Johanssen, J. Madsen, J. Hansen, B. Hansen, Petersen, Berthelsen, Thorst, O. Madsen, Soerensen, Danielsen. (Agerpres) TORINO. — Echipa de fotbal a R.P. Romíno a repurtat ieri la Torino o preţioasă victorie reuşind să elimine din turneul preolimpic selecţionata Danemarcei, finalistă la 1 O, de la Roma. Olimpicii noştri au cîştigat cu 2—1 (1—0, 1—1) meciul de baraj la capătul unui joc din selecţionata Danemarcei ------------------ Festivitatea decernării titlului de maestru emerit al sportului şahistului Florin Gheorghiu Joi dimineaţă la sediul U.C.F.S. a avut loc festivitatea decernării titlului de maestru emerit al sportului şahistului Florin Gheorghiu, care recent a cucerit titlul de campion mondial de juniori, înmînîndu-i înalta distincţie sportivă, tov. Aurel Duma, preşedintele U.C.F.S., l-a felicitat pe campionul mondial, maestrul internaţional Florin Gheorghiu, şi i-a urat noi succese. La sfirşitul festivităţii campionul lumii Florin Gheorghiu a declarat: „M-am pregătit temeinic pentru meciul de baraj cu cehoslovacul Janata care s-a disputat in Iugoslavia. Sunt fericit că am reuşit să-mi înscriu numele pe lista învingătorilor acestei mari întreceri şahiste. In viitor voi depune toate străduinţele pentru a mă comporta la înălţime. Mulţumesc pentru distincţia ce mi-a fost conferită“. (Agerpres) Zilele trecute, pe stadionul din Parcul Copilului din Capitală, muncitori, tehnicieni şi ingineri de la uzinele „Griviţa Roşie" şi elevi ai şcolii profesionale a uzinei, au luat startul în întrecerile spartachiadei de iarnă. Elevii şcolii profesionale s-au întrecut la cros. O dată cu întrecerile spartachiadei, muncitorii uzinei luptă ca să cucerească şi Insigna de polisportiv. Printre aceştia se numără şi Nicolae Tihon, pe care vi-l prezentăm In clişeul alăturat, in proba de tracţiune a braţelor. Primirea de către prim - vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romine, Gheorghe Apostol, a ambasadorului R. P. Mongole Joi, 28 noiembrie, prim-vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Romíne, Gheorghe Apostol, a primit în audienţă de prezentare pe noul ambasador extraordinar și plenipotențiar al R.P. Mongole, Togoodin Ghenden. Primiri la vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, Alexandru Drăghici Joi, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Româno, Alexandru Drăghici, a primit în audienţă protocolară pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al R. D. Germane la Bucureşti, Anton Ruh, în aceeaşi zi a fost primit în audienţă protocolară ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al R. P. Polone la Bucureşti, Wieslaw Sobierajski. (Agerpres) INFORMAŢII Radioascultătorii şi publicul prezent joi seara în Studioul de concerte al Radioteleviziunii au ascultat un program de muzică simfonică dedicat în întregime creaţiei romîneşti contemporane. Concertul, susţinut de Orchestra simfonică a Radioteleviziunii, dirijată de Iosif Conta, a avut ca solişti pe pianista sovietică Henriette Mirvis şi baritonul Nicolae Gafton. Au fost interpretate suita II-a din baletul „întoarcerea din adîncuri“ de Mihail Jora (în primă audiţie), şapte cîntece „Din uliţa noastră“ pentru bariton şi orchestră de Paul Constantinescu, pe versuri de Cicerone Theodorescu, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră de Pascal Bentoiu (în primă audiţie), Poemul eroic „Filimon Sîrbu“ de Dumitru Bughici. Concertul s-a bucurat de o caldă primire din partea publicului. ★ Tot a sosit în Capitală, la invitaţia Uniunii Scriitorilor din R.P.R., o delegaţie de scriitori sovietici condusă de Petr Brovka, secretar al conducerii Uniunii Scriitorilor din U.R.S.S. Din delegaţie fac parte Alexandr Dementiev, critic literar, Iustinas Marţinkiavicius, vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor din R.S.S. Lituaniană, şi Liudmila Hitrova. • (Agerpres) Printre achiziţiile mai recente ale Muzeului Literaturii Române se află şi o serie de manuscrise, scrisori şi fotografii aparfinind lui A. Macedonski, Al. Vlahuţă (versuri ocazionale dedicate lui V. A. Ureche — 1892), I. A. Basarabescu şi Cezar Petrescu (corespondentă de familie — piese inedite). In afară de acestea s-a achiziţionat o parte din corespondenta scriitoarei engleze Lucy Byng, traducătoare in limba engleză a unor clasici români: Eminescu, Creangă, Caragiale, Duiliu Zamfirescu. Piesele inedite ale corespondenţei privesc munca asupra traducerilor. (Rep.) •k ■ în raionul Botoşani numărul depunătorilor este mereu în creştere. îndemnul „fiecare cetăţean — un depunător activ la C. E. C.“ a cuprins secţii, sau chiar întreprinderi şi instituţii întregi, în decurs de 30 de zile, numărul depunătorilor a crescut cu 3 100. DAN VASILIU funcţionar ★ MUNKA Veşti din comerţ „Luna cadourilor“ Intre 1 şi 31 decembrie se va organiza în întreaga ţară tradiţionala „Lună a cadourilor“. Cu acest prilej magazinele vor amenaja standuri speciale pentru desfacerea articolelor pentru cadouri, vitrine special împodobite, expoziţii cu vînzare. La magazinul „Bucureşti“ din Capitală vor avea loc convorbiri zilnice între Moş Gerilă şi copii, concursuri fulger pe tema „Să cunoaştem magazinul“, iar în raionul de parfumerie se va instala o fîntînă arteziană cu apă... de colonie. Reţetar pentru produsele de cofetărie Direcţia alimentaţiei publice din cadrul Ministerului Comerţului Interior a elaborat un nou reţetar pentru produsele de cofetărie-patiserie. Această lucrare, care se află sub tipar, cuprinde reţete din cele mai variate, precum şi modul de preparare. „Vinul casei" In vederea îmbunătăţirii aprovizionării unităţilor de alimentaţie publică cu unele vinuri omogenizate, care să aibă continuitate în desfacere, s-au stabilit cu furnizorii sortimentele ce urmează a fi livrate. Unele unităţi vor introduce un anumit sortiment de vin sub denumirea de „vinul casei" care va fi găsit permanent de către solicitanţi. Reţeaua comercială din Braşov s-a îmbogăţit cu o nouă unitate : magazinul alimentar cu autoservire din bulevardul „V. I. Lenin“ Foto : C. PETRE ir Agendă Sîmbătă şi duminică sala Dinamo din Capitală va găzdui întrecerile finale ale campionatelor republicane de gimnastică individuale şi pe echipe. Sîmbătă de la ora 10 au loc exerciţiile impuse. Duminică dimineaţa de la ora 10 se desfăşoară exerciţiile liber alese, iar după-amiază cu începere de la ora 18 concursul pe aparate al primilor 6 clasaţi. ★ In ziua de 1 decembrie 1963, ora 16, Şcoala sportivă de elevi nr. 2 organizează, la bazinul acoperit Floreasca, un concurs de înot cu elevii şcolilor din Capitală. Scopul concursului este depistarea elementelor valoroase pentru acest sport. Se pot prezenta elevi din clasele I—IV, care ştiu să înoate şi nu sunt legitimaţi la nici un club sau asociaţie sportivă. Prezentarea la bazin la orele 15,30. ÎN EDITURA POLITICĂ a apărut: G. Serebreakova KARL MARX 648 pag. I 18,50 lei Pe fondul evenimentelor istorice ale perioadei respective, autoarea înfăţişează copilăria şi tinereţea lui Marx la Trier şi Berlin, familia lui, prietenii şi tovarăşii de studiu. Viaţa lui Marx este prezentată, într-o strînsă împletire cu momentele istorice mai importante, al căror martor şi participant a fost. Din carte aflăm amănunte interesante despre activitatea Uniunii comuniştilor, despre revoluţia din 1848, Internaţionala I, Comuna din Paris etc. Autoarea arată cum s-a format concepția filozofică a lui Marx, cum a elaborat el teoria revoluționară cu care a înarmat clasa muncitoare. Vremea s-a normalizat Luna noiembrie a fost excesiv de caldă, caracterizindu-se prin temperaturi anormal de ridicate şi un timp deosebit de uscat, mai ales in jumătatea de sud-vest a tării. In ultimele zile au căzut, insă, deasupra regiunilor noastre, ploi mărunte ş dese, specifice anotimpului de toamnă. După cum ne informează Institutul Meteorologic Central, această schimbare in aspectul vremii se datoreşte tot unui proces de circulaţii atmosferică La 27 noiembrie, în bazinul central al Mării Mediterani s-a format o zonă de joasă presiune care a antrenat in cursul zilei di ieri mase de aer din partea centrală a teritoriului european al U.R.S.S Diferenţa de presiune dintre Ucraina şi bazinul Mării Mediterane a determinat intensificarea viatului ii toată jumătatea de sud a ţării, timp ce la suprafaţa solului aerul s deplasează din nord-est către sud vest, incepind de la altitudinea de 400 m, aerul circulă in sens contrar Datorită acestei convergente, ceru s-a acoperit în sudul şi estul tării unde au căzut precipitaţii mai multu caracter local sub formă de ploaie, exceptând nordul Moldovei, unde ploile s-au transformat in lapovtu si ninsoare. Este de menţionat faptul că un va de aer polar ce se deplasa din regiunea Arhanghelsk a ajuns in ziua de 27 noiembrie pînă In Ucraina, di unde s-a Îndreptat spre Caucaz. Numai un slab şuvoi din acest val de aer rece a atins nordul Moldovei Prin aceasta, teritoriul tării noaste a fost ferit de o perioadă excesiv de rece, care ar fi declanşat anotimpii de iarnă in tot sud-estul Europei. In regiunile de munte n-a începu să ningă decit local in munţii Moldovei, pentru zilele ce urmează nu se aşteaptă o răcire bruscă a vremii, ci menţinerea unei temperaturi mai ridicate faţă de normal, cu cer variabil şi cu precipitaţii sub formă de ploaie, mai ales in Oltenia, Banat şi Cimpia Crişului. (Rep.) Accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante (Urmare din pag. ) Sprijinind ridicarea nivelului tehnic al producţiei, Comitetul sindicatului acordă o grijă deosebită inovatorilor. Planurile tematice de inovaţii sunt axate pe perfecţionarea procesului tehnologic la producţia curentă. Din cele 76 inovaţii propuse în acest an, mai bine de 60 la sută au în vedere sporirea productivităţii muncii la produsele de serie mare. Aplicarea lor a contribuit la ridicarea nivelului tehnic în cîteva faze pe flux. Pînă nu demult confecţionarea fişelor-flex se făcea cu o maşină cu comenzi manuale, deservită de trei oameni. Prin realizarea inovaţiei „Maşina de injectat fişe-flex acţionată pneumatic“ productivitatea muncii a crescut cu 200 la sută. Tot datorită muncii creatoare şi stăruitoare a neobosiţilor căutători ai noului — inovatorii — la peste 80 la sută din sortimentele de conductori electrici a fost înlocuit cu bune rezultate învelişul protector din cauciuc cu fire din P.C.V., caracteristicele tehnico-funcţionale crescînd simţitor iar ciclul de producţie reducîndu-se de la 8 faze la 3. Reducerea ciclului de producţie a condus, cum era de aşteptat, la accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante. Introducerea şi aplicarea tehnicii noi cer în acelaşi timp ridicarea continuă a nivelului tehnico-profesional al muncitorilor. Ţinînd seama de aceasta, la indicaţia comitetului de partid, conducerea întreprinderii, cu sprijinul comitetului siindicatului, s-a orientat spre cele mai eficiente forme de ridicare a calificării şi specializare a muncitorilor şi tehnicienilor. Spre deosebire de trecut, în acest an au fost organizate cursuri diferenţiat, pe sectoare şi nivel de calificare, pe meserii şi schimburi. Pentru predarea lecţiilor au fost atraşi lectori din rîndul celor mai pregătiţi ingineri şi tehnicieni. O atenţie deosebită acordă comitetul sindicatului şi organizării unei susţinute propagande tehnice strîns legată de nevoile producţiei. Una din formele deosebit de eficiente de îmbogăţire a cunoştinţelor muncitorilor o constituie conferinţele pe teme tehnice. Cele 21 de conferinţe tehnice prezentate de la începutul anului au fost audiate de peste 5.000 persoane. A intrat în practica comitetului sindicatului de aici organizarea cu regularitate a unor acţiuni cum ar fi: schimburile de experienţă, simpozioanele tehnicoştiinţifice, convorbiri între muncitori şi proiectanţi etc. Demn de remarcat este şi faptul că, preocupîndu-se de introducerea tehnologiei înaintate, de ridicarea nivelului tehnico-profesional al muncitorilor, conducerea întreprinderii și comitetul sindicatului nu scapă nici un moment din vedere și urmăresc, după grafic, analizînd periodic, îndeplinirea la termen a prevederilor cuprinse în planul de măsuri tehnico-organizatorice. Extinderea pe scară largă a tehnicii înaintate în producţie a contribuit în bună măsură la acelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante, prin scurtarea proceselor de producţie, reducerea consumului de materiale şi combustibil, reducerea volumului producţiei neterminate. Dacă în anul trecut s-au înregistrat deseori strangulări în producţie, anul acesta, ca urmare a măsurilor luate, ritmicitatea producţiei a fost constantă. Iată ritmicitatea decadelor în lunile cheie. La îndeplinirea planului in mod ritmic, decadă cu decadă, a contribuit şi aprovizionarea în mod regulat şi fără întîrzieri cu materii prime, materiale şi piese de schimb. Spre deosebire de anul trecut, încă din primele zile ale acestui an a fost organizată urmărirea operativă, judicioasă, a consumului de materiale pe baza normei de consum. Ca urmare, a fost posibilă stabilirea aproximativ reală a abaterilor de la norma republicană, cauzele care au determinat depăşirile pe fiecare sortiment în parte : abateri dimensionale, defecţiuni de material constatate pe fluxul de fabricaţie, rebuturi, capete neutilizate etc. Cunoaşterea la timp a cauzelor a permis colectivului de aici, pe de o parte să ia măsuri de îmbunătăţire a tehnologiei, să întărească exigenţa în recepţionarea materialului şi controlul tehnic de calitate şi să modifice chiar construcţia unor sortimente, pentru a se evita pierderi de materiale, iar pe de altă parte să evite stocurile supranormative. Demn de menţionat este faptul că, în analiza făcută stocurilor, esenţial a fost nu numai cunoaşterea schimbărilor lor în ansamblu, ci și pe diferite categorii de materiale, deoarece devierile acestora de la plan pot fi uneori ascunse de datele generale favorabile. Dacă în anul trecut în zece luni s-au plătit băncii dobînzi majorate pentru împrumuturi restante asupra stocurilor în sumă de 248.000 lei, în perioade corespunzătoare a acestui an, restanțele producătoare de dobînzi majorate abia au atins plafonul de o mie lei. Și această mie de lei se datorează faptului că în ianuarie cererile de materiale nu au fost fundamentate pe calcule exacte cu privire la necesar, normativele fiind prea largi. în prezent, se calculează gradul de asigurare în zile, comparînd stocul, nu cu consumuri din perioada trecută, ci cu consumuri prevăzute în plan pentru perioada următoare. Reflectînd introducerea tehnicii noi, a experienței înaintate și valorificarea rezervelor interne, normativele mijloacelor circulante au căpătat în acest an un caracter dinamic, mobilizator. Prin eliminarea factorilor care determină menţinerea unor normative ridicate, colectivul fabricii de conductori electrici a reuşit în 10 luni ale acestui an să înregistreze o economie la preţul de cost de 450.000 lei. Se ştie că accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante este strîns legată de rentabilitate. Tocmai de aceasta a ţinut seama colectivul fabricii cînd a acordat o deosebită atenţie accelerării vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante în toate stadiile de rotaţie — aprovizionare, producţie, livrări — fapt ce a permis să se înregistreze uri beneficiu peste plan în valoare de 1.994.000 lei. Rezultatele obţinute pînă în prezent ca şi hotărîrea muncitorilor, tehnicienilor, de a obţine în întrecerea socialistă noi realizări prin introducerea pe mai departe a tehnicii înaintate, vor contribui, fără îndoială, la accelerarea în continuare a vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante, la crearea premiselor necesare îndeplinirii exemplare a sarcinilor mobilizatoare ce revin colectivului pe anul 1964. LUNA_________________DECADA Aprilie I = 36,3 „ II » 36,6 „ III “ 31,92 Octombrie I = 35,2 „ II « 37,86 „ III - 31,3 Pagia Cursurile facultăţii de medicină a Universităţii de stat din Tirana sunt frecventate în acest an de peste 900 de studenţi, în primii trei ani ai celui de-al treilea cincinal, adică în perioada 1961—1963, au ieşit de pe porţile facultăţii 314 medici, iar la sfirşitul actualului an universitar vor absolvi facultatea încă 124 de medici. Cu alte cuvinte, în prezent sunt formaţi anual mai mulţi medici decit existau înainte de eliberare în întreaga Albanie, în cadrul lucrărilor ce se efectuează în R.P. Albania pentru redarea de noi terenuri agriculturii, anul acesta a fost dată în exploatare o staţie de pompaj electrică, destinată înlăturării apelor de suprafaţă din apropierea oraşului Durres, care face parte din obiectivele principale pentru asanarea cîmpiei Durres. Această staţie de pompaj va asigura ameliorarea a 4 200 hectare teren arabil. Albania este bogată în marmură şi pe această bază s-a dezvoltat o întreagă ramură Industrială. La Combinatul de materiale de construcţii din Tirana a intrat recent în funcţiune o fabrică care produce plăci de marmură de diferite culori pentru faţade, scări, planşee etc. Anul acesta, la combinat au fost date în exploatare alte două obiective importante: o fabrică de ciment şi o uzină de materiale prefabricate pentru construcţii. Datorită lucrărilor de prospecţiuni au fost descoperite numeroase noi zăcăminte de minereuri. în anul 1960 producţia minelor albaneze era de 20 de ori mai mare faţă de 1938, şi, după cum se prevede, în 1965 ea va creşte cu încă 49 la sută.Paralel cu sporirea cantităţii minereurilor extrase, sunt în curs de construcţie o uzină de extracţie şi rafinare a cuprului, o uzină siderurgică etc. ★ ★ Cu prilejul celei de-a 19-a aniversări a eliberării Albaniei Noi construcţii de locuințe în capitala R. P- Albania Un apel al lui Pablo Neruda SANTIAGO DE CHILE 28 (Agerpres). — Agenţia Prensa Latina a transmis un apel al cunoscutului poet chilian Pablo Neruda adresat popoarelor latino-americane în legătură cu situaţia din Ecuador. După cum se arată în apel, junta militară care a acaparat puterea în urma loviturii de stat a aruncat în închisori sute de persoane care fără a fi judecate sunt ţinute în cele mai grele condiţii. De asemenea, junta militară închide în mod arbitrar universităţile, iar numeroşi profesori sunt concediaţi sau persecutaţi. Scriitorii şi oamenii de artă din întregul continent, subliniază Pablo Neruda, nu pot rămîne indiferenţi faţă de evenimentele care au loc în Ecuador, ei trebuie să protesteze împotriva încălcării demnităţii umane şi înăbuşirii culturii în această ţară. n încheierea apelului său Pablo Neruda îşi exprimă speranţa că drepturile şi libertăţile poporului din Ecuador vor fi restabilite. Expoziţie consacrată Tratatului de la Moscova • La Muzeul Marx-Engels din Moscova s-a deschis o expoziţie consacrată Tratatului privitor la interzicerea experienţelor cu arma nucleară în atmosferă, în spaţiul cosmic şi sub apă. Vizitatorilor le este prezentată copia Tratatului în limbile rusă şi engleză, parafat şi semnat de către miniştrii afacerilor externe ai U.R.S.S., Regatului Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de nord şi de către secretarul Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii. La expoziţie sunt prezentate, de asemenea, decretul Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la ratificarea Tratatului şi scrisori din diferite țări, în care acest document este călduros sprijinit. Comunicatul sovieto-cehoslovac cu privire la vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a Cehoslovaciei în UM.S.S. slovaciei şi a altor state socialiste pentru traducerea în viaţă a principiilor leniniste ale coexistenţei paşnice a statelor cu orînduiri sociale diferite dă rezultate rodnice care corespund intereselor vitale ale tuturor popoarelor“. în comunicat se relevă însemnătatea încheierii tratatului privitor la interzicerea parţială a experienţelor cu arma nucleară, se reafirmă poziţia fermă a celor două părţi pentru încheierea cit mai grabnică a Tratatului de dezarmare generală şi totală sub control internaţional, acordul lor că la destinderea încordării internaţionale ar contribui încheierea pactului de neagresiune între ţările N.A.T.O. şi Statele participante la Tratatul de la Varşovia, crearea de zone denuclearizate în diferite regiuni. Părţile consideră necesar să se pună capăt cit mai repede rămăşiţelor celui de-al doilea război mondial în Europa pe calea reglementării paşnice a problemei germane şi a normalizării pe această bază a situaţiei în Berlinul occidental. In comunicat se constată că anumite cercuri din ţările N.A.T.O. caută să pună în aplicare planurile primejdioase de a permite accesul la arma nucleară a revanşarzilor şi militariştilor vest-germani în cadrul aşa-numitelor „forţe nucleare multilaterale ale N.A.T.O.“ Părţile au subliniat din nou că în prezent războiul mondial poate fi preîntîmpinat cu eforturile unite ale ţărilor socialismului, clasei muncitoare internaţionale, mişcării de eliberare naţională, tuturor forţelor iubitoare de pace. în comunicat se arată că guvernele celor două ţări au căzut de acord să prelungească valabilitatea Tratatului de prietenie dintre U.R.S.S. şi Cehoslovacia cu încă 20 de ani. în cursul tratativelor s-a căzut de acord în problemele actuale ale dezvoltării colaborării economice între U.R.S.S. şi R. S. Cehoslovacă. ReprezentanţiiP.C.U.S. şi P.C. din Cehoslovacia au constatat adîncirea continuă a relaţiilor multilaterale dintre partidele comuniste ale celor două ţări Cele două partide şi-au reafirmat ataşamentul faţă de cele două declaraţii adoptate la consfătuirile de la Moscova a partidelor comuniste şi muncitoreşti din 1957 şi 1960 Ele şi-au exprimat hotărîrea fermă de a apăra puritatea ideilor marxismleninismului, linia comună elaborată în colectiv a mişcării comuniste mondiale, de a lupta pentru întărirea unităţii şi coeziunii sistemului socialist, mişcării comuniste internaţionale. MOSCOVA 28 (Agerpres). — După cum transmite agenţia TASS, la Moscova a fost dat publicităţii Comunicatul sovieto-cehoslovac cu privire la vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a Cehoslovaciei în Uniunea Sovietică, în cadrul convorbirilor s-a relevat că „activitatea perseverentă și consecventă a Uniunii Sovietice, Ceho-