Revista Muzeelor și Monumentelor, 1985 (Anul 22, nr. 1-10)

1985 / nr. 3

stricat, s-au risipit și muzeul se află astăzi în complectă ruină, cu toate că statul îl subvenționează cu o sumă, neînsemnată de altfel și cu toate că fosta capitală a Moldovei, are atâta interes pentru ca acest cabinet de Istorie Națională, să devie un Muzeu serios. Un alt Muzeu, cu mult mai avut dar fără o destinațiune specială, fără un local propriu și fără nici una din condițiunile cerută de aceste institute de cultură, este muzeul din București. Creat încă de acum 70 de ani, el s-a separat de « Muzeul de Istorie Naturală » care era cu totul neânsemnat, dar care acum, având un local nou și ca Director un tînăr cunoscător, cred că va deveni ceia ce se cuvine, iar restul, sub denumirea de « Muzeul Național din București » s-a îmbogățit cu deosebire prin obiectele adunate după 1864, când s' au secullarizat averile Monastirești.. . Mai avem în niște mici săli, fără nici o însușire specială, câte o colecțiune de tablouri: una la Ateneul Român și alta la Iași. .. ” Considerăm deosebit de importantă rezolvarea ce se dă în adresă cu privire la secțiunile ce trebuie să cuprindă noul muzeu. ..Muzeul trecutului nostru, trebuiesă aibă următoarele secțiuni: a « Cultului », a « Culturei », a « Artelor frumoase », a « Armatei », « Etnografică » și « Econonomică », însă nu avem nimic din toateacestea !... Există însă o mică încercare începută acum 3 ani, așa numitul « Muzeu Etnografic român ». Cu toate că ar fi trebuit ca toate acestesecțiuni ale trendului nostru să fie la un loc, totuși e bine că s’a gândit chiar astfel, să se facă ceva și să se adune un material care mai tîrziu va fi greu sau imposibil de găsit. Pentru acest « Muzeu al trecutului nostru », am făcut mici sacrificii din fondul propriu al Expoziției, pentru a aduna, a fotografia și chiar a cumpăra numeroaseobiecte............... Seria înființării acestui muzeu, pe lângă altele care privesc pe Ministrul de Domenii, a fost dezvoltată, chiar din momentul când am publicat primele circulări pentru înființarea expozițiunei.. . să se pună în actul de fundație al Expoziției, următorul pasagiu : « Iar în această grădină să se ridice multe și mari clădiri, unele vremelnice, iar altelestatornice și desăvârșite, în care să se adunecomorile din trecutul neamului românesc și Proces verbal de predare a obiectelor de artă populară de la Expoziția generală din 1906 Proces verbal de predare a obiectelor de artă populară de la Expoziția generală din 1906 79