Előre, 1989. június (43. évfolyam, 12906-12931. szám)

1989-06-15 / 12918. szám

ELŐRE ~ 1989. június 15. ­ A fővárosi Román Athenaeumban sor került a Szocialista Mű­velődési és Nevelési Tanács és Románia Szocialista Köztársaság írószövetsége rendezésében a Mihai Eminescu-centenáriumnak szentelt emlékszimpózium plenáris munkálataira. Június közepén, hársfavirágzáskor a fővárosból, az egész or­szágból különböző életkorú és foglalkozású dolgozók adtak egy­másnak találkozót az impozáns épületben, amely előtt nemzeti költőnk szobra őrködik, hogy halálának századik évfordulója alkalmából alkotó munkásságára és életére emlékezzenek. A rendezvényen részt vettek a következő elvtársaik: Emil Bobu, Constantin Olteanu, Dumitru Popescu, Suzana Godea, Ioan Toma, Ion Ursu. Ott voltak országunk kulturális-tudományos életének jeles képviselői, valamint az eminescui életművet ismerő több kül­földi vendég. A centenárium alkalmából városon és falun lebonyolított ren­dezvények gazdag sorát betetőző emlékszimpózium ama üzenet megható és nemes eszméi és értékelő megállapításai jegyében zajlott le, amelyet NICOLAE CEAUSESCU elvtárs, a Román Kommunista Párt főtitkára, Románia Szocialista Köztársaság elnöke intézett a részvevőkhöz. Az üzenetet Emil Bobu elvtárs, az RKP KB Politikai Végre­hajtó Bizottságának tagja, a KB titkára olvasta fel. A jelenlevők mély megelégedéssel és hálával fogadták pártunk és államunk vezetőjének üzenetét, amely megható elismerése és nagyrabecsülése nagy költőnknek és a nép, ama nép életéből és eszményeiből ihletődő halhatatlan művének, amelynek köréből kiemelkedett. Az irodalom és a művészet nemes nevelő küldeté­sével kapcsolatos értékelő megállapítások, az alkotókhoz intézett meleg ösztönző szavak, hogy tehetségüket és munkabírásukat állítsák az emberiség jogos béke- és haladástörekvései, a tuda­talakító nemes humanista eszmék szolgálatába, minden művé­szeti és kulturális dolgozó számára mozgósító akcióprogramot al­kotnak olyan értékes művek megalkotására, amelyek a szocia­lista jelen nagyszerű beteljesüléseiről szólnak az utókornak. Ezek a gondolatok és érzések, amelyeket az országos szimpó­zium nyomatékosan hangsúlyozott, tükröződnek abban a távi­ratban is, amelyet a Román Athenaeumban sorra került rendez­vény részvevői a munkálatok befejező részében hatalmas lelke­sedéssel NICOLAE CEAUSESCU elvtárshoz, a Román Kommu­nista Párt főtitkárához, Románia Szocialista Köztársaság elnöké­hez intéztek. A szimpózium részvevői nevében a táviratot Radu Voinan elvtárs, Románia Szocialista Köztársaság Akadémiájának elnöke olvasta fel. Suzana Gâdea elvtársnő, a­ RKP KB Politikai Végrehajtó Bizottságának póttagja, a Szo­cialista Művelődési és Nevelés Tanács elnöke felszólalásában ezeket mondotta: Ma azért gyűltünk itt egybe hogy tisztelettel emlékezzünk Mihai Eminescura, a román tá­jakon, e föld emberei között született és nevelkedett költőre arra, aki zsenge gyermekkorá­tól kezdve érzéseit országi szépségeivel ötvözte, arra, aki szívét-lelkét a távoli időkben megalkotott kincsekkel gyara­pította, aki e kincsekről lerázta ,­régi krónikák porát“ és pél­dátlan ragyogást kölcsönzött nekik, szomjasan kutatva mind­azt, ami az elődök harcának és dicsőségének napjairól szólt neki. E földről, ezek közül az emberek közül, ebből az ország­ból, amelynek már zsenge fia­talkorában „nagy múltjához méltó tündöklő jövőt“ kívánt Indult útnak Eminescu, hogy bátor gondolkodásmódjával ki­tartóan és fáradhatatlanul ma­gáévá tegye mindazt, amit az emberi géniusz a megismerés töretlen útján egybegyűjtött. Költészete, amely a román ter­mészet éltető nedvében fogan­­tatott, amelyet a páratlan ro­mán nyelv aranyszálai szőnek­ át, amelyet a nép törekvései, álmai és gondolatai ötvöznek, az egyik legmélyebb, legpateti­­kusabb megnyilatkozása a tu­dásszomjnak, annak a törekvés­nek, hogy az élet, a világegye­tem, a történelem jelenségeinek lényegébe hatoljon. A halála óta eltelt évszázad halhatatlanságának évszázada Műve, amely tudományos fo­­gantatású és széles népszerű­ségnek örvendő kiadásokban látott napvilágot, amelyet szá­mos országban tanulmányoznak, amelyet tucatnyi nyelvre fordí­tottak le, impozáns elterjedt­ségnek örvend minálunk és a földkerekség valamennyi kon­tinensén. Mélyen szívünkbe-lelkünkbe ivódtak és mindannyiunk szá­mára iránymutatók Nicolae Ceausescu elvtárs megható sza­vai, amelyekkel az emlékszim­pózium részvevőihez intézett mai üzenetében Eminescu e­­gyénisége előtt tisztelgett, s a­­melyekért kifejezzük mély kö­­szönetünket. Gondolataink ma is a kommu­nista párt felé szállnak, amely­nek bölcs politikája folytán sor került az egész nemzeti kul­turális kincsestár hasznosítására. Mély tisztelettel és a legmesz­­szebbmenő hálával gondolunk Nicolae Ceausescu elvtársra, Elena Ceausescu elvtársnőre, akiknek nevéhez közvetlenül kapcsolódik a román tudomány és kultúra szüntelen felvirágoz­tatása. Ma azzal a bizonyossággal emlékezünk Mihai Eminescura, hogy életműve a román lélek ünnepe. Azzal a büszkeséggel, hogy elmondhatjuk: az emines­cui életmű megbecsülésének igazi dimenzióit és jelentőségét a szocialista forradalom éveiben és különösképpen a nemzeti kul­túra összes nagy értékei hely­reállításának korában — a Nicolae Ceausescu-korszakban — nyerte el. A Kortársunk: Mihai Emines­cu című értekezésében, Dumitru Radu Popescu, az írószövetség elnöke hangsúlyozta: Mélyen m­eghatott, hogy a pártfőtitkár, a szocialista Románia elnöke, Nicolae Ceausescu elvtárs az emlékszimpózium részvevőihez üzenetet intézett, amely ismé­telten rávilágít a zseniális költő, Mihai Eminescu, a román szelle­miség kvintesszenciája, a román nép életében mélyen gyökerező művész, a modern román nyelv, irodalom és kultúra megalkotója nagyrabecsülésére. Az 1889. június 15. óta eltelt száz esztendő során Eminescu mindvégig jelen volt a modern Románia születését fémjelző e­­seményekben. Évszázadnyi tör­ténelem mélyén sem maradt csupán történelem, csupán pél­dakép az elkövetkezendők szá­mára. Eminescu mindig is kö­zöttünk volt, mindig is kortár­sunk volt — és marad. A leg­nagyszerűbb oszmózis ez a láng­ész és szülője, a nép között. Mit jelent számunkra Emi­nescu? A lehetséges válaszok közül talán az első, amellyel kö­telességünk szolgálni, a követ­kező: Eminescu a hazát jelenti a számunkra. Több mint száz esztendővel ezelőtt ő emelte ma­gasra a dicső zászlót örökbecsű verssoraiban: „Áldott hon, ro­mán hon, mit kívánjak néked, / Szerelmetes ország, ékes, dicső föld?“ E költői hitvallás ritmu­sában a haza zseniális intuíciója tükröződik. A „szerelmetes or­szág“ a jobbra-szebbre törek­vés, a nép, az oly szerencsés ge­nezisből származó, de olyan nemzet gazdag tárháza abszolút hasznosításának talaja, amelynek gyakran súlyos viszontagságok­kal kellett megküzdenie. A „sze­relmetes országot“, amelyet e­­gész lényébe ötvözött, a maga rendkívüli ráérzésével, józansá­gával, alkotó nyugtalanságával „szegénységében, gondjaiban“ is ismert. A „szerelmetes országot“ Eminescu belső, lényegi dimen­zióiban azonosította a nemzeti öntudattal, a nemzeti és nyelvi egységgel, az ősi föld független­sége megvédelmezésének­ esz­ményével, annak az eszménynek­­ az olthatatlan lángjával, hogy megszülessen a modern Romá­nia összhangban mindazzal, ami akkori időkben a leghaladóbb volt. Eminescu száz esztendővel az­után, hogy az örökkévalóságba lépett, a megismerés erős és dús fájaként áll előttünk. A kultúra jelképeként, szellemi gyarapo­dásunk programszerű építésének alapvető összetevőjeként. A ro­mán irodalom érdemben Emi­nescu útján kapcsolódik a nagy­világ irodalmához, de ugyanak­kor a művelődés szomj­ától, a megismerés fáradhatatlan törek­vésétől áthatott írót állít a nagy­világ elé, olyant, aki igazi prog­ram szerint bontakozik ki, aki igazi program szerint alkot. E­­minescu a román kultúra totális alakja, Eminescu nem csak azt irodalom számára mérce. Példás" erőfeszítést szentel a megisme­résnek — kezdve a mindennapi élettől el egészen a történelem mélységeiig, vagy a népi ethosz rejtélyeiig, el egészen a ling­visztika, az egzakt tudományok, a képzőművészet mélyenszántó kutatásáig — s így az elmúlt évszázad egész román szellemi fejlődése számára érvényes al­kotási példakép. A rom­án kultúra számára olyan évszázadot jelent, amelyet Emi­nescu évszázadának nevezhet­nénk. A Mű és a Költő valóban delejes erővel hat az irodalom­ra, de erőteljesen és jótékonyan a társadalmi élet minden szek­torára is. Románia megújhodása, a felszabadulást követő nemzeti újjászületés, a forradalom óriási lendülete a maga belső szubsz­tanciájába ötvözi az eminescui jobbra-szebbre törekvés lángját is. Eminescu átfogó exegézise egyazon Akadémia kupolája alá gyűjtötte a román kultúra eru­­dícióját és törekvéseit. Az emi­nescui életmű tanulmányozásá­nak az utóbbi évtizedekre kiter­jedő titáni munkája, amelynek gyümölcse a hatal­mas Emi­­nescu-kiadás, a több ezer más munka, a mai nemzedékek rész­vételét tanúsítja nemzeti köl­tőnk örök megismerésében és elismerésében. Igazi Eminescu­­kultúra született és épül tovább. Ma a költő emléke előtt, an­nak az emléke előtt tisztelgünk, aki örökségként Estcsillagot ha­gyott ránk az égen, a költőre emlékezünk, akinek számára a nemzeti irodalom a nemzeti szel­lemiség gyújtópontja volt, ahol összefutnak a szellemi élet min­den irányából érkező sugarak, s amely a szellemi közélet szint­jét mutatja. Annak az embernek az emléke előtt tisztelgünk, aki, Calinescu szavaival élve, képes volt kifejezni egy olyan egysze­rű sokaság lelkületét, amelyet az a veszély fenyegetett, hogy gyö­kerestől kiszakítják földjéből. Az Ember emléke előtt tisztel­günk, akinek révén a román gondolkodás és szenzibilitás szétsugárzott a világ négy égtája felé, akinek gondolkodásmódja és érzésvilága lényegesen meg­változtatott bennünket. A románok legnagyobb költő­jét illető mély nagyrabecsülés jeléül, engedjék meg, hogy idéz­zem Nicolae Ceausescu elvtára, a Román Kommunista Párt fő­titkára, Románia Szocialista Köz­társaság elnöke szavait. „Nagy nemzeti költőnk, Mihai Eminescu emléke előtt, annak az emléke előtt tisztelgünk,­ akinek irodal­mi művével egyidejűleg olyan csillag ívelt fel a román kultúra égboltjára, amely örökkön-örök­ké ott fog ragyogni, fényt és me­legséget sugározva az emberek, népünk szívébe-lelkébe.“ A halhatatlanság egy évszáza­da teljesedik ki ebben a hónap­ban, amióta Mihai Eminescu szerves része a román történe­lemnek, a román nép történeté­nek és dicsőségének. Az elődeit becsülő kultúra ön­magát becsülő kultúra. Népünk, amikor Eminescut ünnepli, ön­magát ünnepli. A román nép ün­nepének részvevői vagyunk ma. Eminescu révén első ízben tárul­kozott ki a maga teljességében szívünk-lelkünk. Eminescu ma sorsunk nyitott könyve, az örök­kévalóság nyitott könyve. Az Eminescu műve a huma­nizmus eszméinek, a román nép magasztos eszményeinek és tö­rekvéseinek ragyogó megtestesü­lése című értekezésében Dumitru Ghise, a Társadalom- és Poli­tikatudományi Akadémia elnö­ke rámutatott: A nagy költők műve jelentőségteljes ragyogásá­ban maradandó alkotásként uta­zik az időben s minden nemze­dék számára az érzékelés új módját, sajátos érdeklődést hoz magával. Eminescu költői üze­nete nemcsak hogy nem tűnt le korával együtt, hanem ellenke­zőleg, az évek múlásával szép­ségeiben, mélységeiben és jelen­tőségében tovább gyarapodott, frissességükben meglepő vála­szokkal szolgálva a mi, a maiak szenzibilitása és gondolkodás­­módja számára. Az előadó a továbbiakban tag­lalta a költő életművének befo­gadását az idők folyamán, majd így folytatta: Eminescu, akinek emléke előtt­ ma tisztelgünk, nem csupán egyhorú pesszimista költőként, nem csupán múltba vagy az ábrándok világába for­duló, az abszolút pihenésről ál­modozó költőként áll előttünk. Posztumusz alkotásainak tanul­mányozása és közzététele folytán Eminescu-képünk mind közelebb kerül valós mivoltához. Előlépett a titáni, a forradalmári, a pró­fétai Eminescu is. A román lé­lek megnyilatkozása, szenzibili­­tásunk és gondolkodásmódunk örökké eleven fádolgása ő. Ha alkotó megnyilatkozásai­nak sokfélesége ellenére — lett­légyen szó költészetről, filozó­fiáról, közgazdaságról vagy poli­tikai publicisztikáról — mégis az eminescui életmű bizonyos uralkodó vonásairól szólhatunk, ezek minden kétséget kizáróan a következők: humanizmus és lángoló hazafiság, a román nép szellemi integritása, ezek min­dennél előbbrevalósága. Amint politikai cikkei mutat­ják, Eminescu a történelem sa­játos kultuszát művelte. Mint a zarándok a szent templomhoz, úgy fordult a múlthoz, hogy hi­téhez energiát merítsen, erőt gyűjtsön a harchoz egy olyan társadalmi-politikai valóság el­len, amely nem volt mindig a dicsőséges múlt magaslatán. Nem véletlen, hogy amikor visszalépett az időben, igyeke­zett visszajutni a genezis mo­mentumához, a mítoszok legen­dás dimenzióihoz és az aranykor képét a maga teljes alakító ere­jében vetíteni a jövőre. Az egyetemes megismerés olt­­hatatlan szófájától hajtva határo­zottan bízott nemzete sorsában. Eminescu egy olyan társada­lomfilozófia birtokában gondol­ta el a román társadalom fejlő­dését, amely, miként ma mond­juk, a szerves, a sajátos körül­mények, a konkrét történelmi adottságok közötti fejlődésre he­lyezi a súlyt. Országát gazdasági szempont­ból minél fejlettebbnek szerette volna látni, s ez késztette arra, hogy igazi himnuszt szenteljen a munkának mint alapvető em­beri tevékenységnek. A munka — eminescui szemléletben — nem csak a nemzet jólétének, hanem erkölcsiségének záloga is. Eminescu, amint minden írása tanúsítja, a szó legnemesebb ér­telmében szerette hazáját és honfitársai tudatában igyekezett fejleszteni az ország sorsa iránti mélységesen felelősségteljes el­kötelezettség gondolatának szük­ségességét. Számára világos volt, hogy jó románnak lenni „nem érdem, nem külön erény vagy monopólium ..., hanem köteles­ség az állam minden honpolgára számára, mi több, minden lakosa számára ennek a földnek, amely a román nemzet kizárólagos tör­ténelmi öröksége.“ Eminescu legnemesebb gondo­latai, lelkületének rezdülései folytán nem csak illusztris elő­dünk, hanem ugyanakkor nagy­szerű és szeretett kortársunk, a maiak kortársa is. Ma, egy év­század perspektívájában, „a csil­lag, melynek fénye kilob­bant ,­még ragyogóbban tün­dököl. A nagy költő törekvései ragyo­góan beteljesülnek a szocialista és kommunista építésben, ama történelmi műben, amelyet népünk a dicsőséges Román Kommunista Párt, a pártfőtitkár, Nicolae Ceausescu elvtárs veze­tésével, annak a vezetésével va­lósít meg, akinek — ez alkalom­mal is — kifejezzük határtalan tiszteletünket, szeretetünket és hálánkat fáradhatatlan munkás­ságáért a haza felvirágoztatása, a haladás és a civilizáció mind ragyogóbb horizontjai felé hala­dása szolgálatában. Ugyanakkor megkülönböztetett nagyrabecsüléssel és elismeréssel adózunk doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnő­nek különleges jelentőségű hoz­zájárulásáért az ország sokolda­lú haladásához, a román tudo­mány, oktatás és kultúra — a haza általános fejlesztésének döntő tényezői — egyre erőtel­jesebb kibontakozásához. Amint a párt főtitkára, a köztársaság elnöke, Nicolae Ceausescu elvtárs hangsúlyozta meleg hangú üzenetében, ame­lyet a tisztelet és a megelégedés mély érzéseivel fogadtunk. E­­minescu alakja elkísér bennün­ket, mindinkább hozzátartozik létünkhöz. Idézzük hazafias, sze­relmes verseit vagy fájdalmas verssorait, magunkra fű­­tjük em­­berszeretetének köpenyét, az ő mély és tisztavizű forrásaiból oltjuk igazságosság-, szabadság- és igazságszeretetünk szomját, határtalan hazaszeretetének ö­­rökké lobogó lángjánál meleg­szünk, vele együtt hittel hiszünk nemzetünk mind boldogabb jö­vőjében. Ezután Ion Dodu Balan, a Bucuresti-i Egyetem professzora előterjesztette a következő cí­mű értekezést: Mihai Eminescu műve — a román irodalom nem­zeti jellegének ragyogó szinté­zise. A dolgozatból idézünk: Eminescu a szó legmélyebb és legösszetettebb értelmében nem­zeti költő, amely igazságot az összes hazai és külföldi kritikai szövegmagyarázatok igazoltak. Eminescu a maga nagyszerű személyiségében és páratlan művében megtestesít egy gon­dolatokban és érzésekben gaz­dag, geográfiai, történelmi és szellemi koordinátái között ere­deti világot a maga mítoszai­val, hagyományaival, hitével, a románok etnopszichológiai arcképét nagyszerűen megraj­zoló sajátos összetevőkkel. A nemzeti létünk szerves ré­szét alkotó Eminescu hangot adott népe minden fájdalmának és viszontagságának, kifejezte annak egész gondolat- és ér­zésvilágát. A román költészet nyelvét elképzelhetetlen csú­csokra emelte, beleötvözte cso­dálatos egyéniségét annak min­den ízületébe. Eminescu nyel­vezetében felleljük világok szü­letését, az emberiség történelmi fejlődését, nemzeti történetünk minden sorsfordító momentu­mát. Tőle, a nagy költőből szár­mazó kifejezésbeli gyarapodás­sal ejtjük a román nyelv sza­vait. Számunkra, románok szá­mára a haza természete magá­ban hordozza Eminescu lelkü­letének egy darabját is. Nemzeti költőnk tollából hal­hatatlan dalként fakadt egy or­szág, egy nép. Eminescu, amikor örök em­beri problematika koordinátái között írta le önmagát és em­bereink arculatát, művészi uni­verzumából kigyöngyözte nem­zetünk portréját, ábrázolta ama képességét, hogy megértse s az idő és a tér racionális egyen­letébe állítsa a világot, tükröz­ze azt a természetben és saját sorsában. Eminescu kifejezte a románok sajátos tiszteletét az ősök és az ősi föld iránt, azt, ahogyan szeretni és gyűlölni tudnak, az életre és a halálra reagálni, életet építeni önerő­ből és önmaguknak, miként azt oly világosan tükrözi publi­cisztikája. Ennek középpontjá­ban a nemzeti értékrendbe il­leszkedő munka gondolata áll. Az eminescui mű a román univerzum páratlan művészi ki­fejezése, népi, lingvisztikai és irodalmi értékeink ragyogó szintézise,­­ mint ilyen, magas célvonal és egyben kiinduló­pont a román költészet és kul­túra számára. A lángész szikrá­jával felruházott Eminescu rövid és tragikus élete során meg­ragadta az összes nagy téma­köröket, amelyeket lírikánk­at követően fejleszt és bontakoz­tat majd ki. Mindaz, ami a ro­mán szellemiség dimenzióiban fellelhető, a lánglelkű költő melankolikus tekintete alatt táplálkozott poézissal. Amint Nicolae Ceausescu elv­társ, a párt főtitkára, a köztár­saság elnöke hangsúlyozta Üze­netében: „Mihai Eminescu mint népünknek költője egy olyan művész képét hagyta az utókor­ra, aki szívvel-lélekkel országa földjéhez, a néptömegek jobb­ra-szebbre törekvéseihez kap­csolódik, aki fogékony korának nagy kérdései, a nemzeti lét megvédelmezéséért és érvénye­sítéséért folytatott harc nagy kérdései iránt, amelyek nagy­szerű alkotásának mindig is örökké eleven forrását képez­ték“. Eminescu műve, kezdve az 1883-as Maiorescu-féle kiadás­tól, mindig is kulturális életünk egyik állandója volt. Az emlí­tett 11 egymást követő kiadáson kívül az ország felszabadulásáig 60, többé-kevésbé tudományos kiadás látott napvilágot. A tör­ténelmi jelentőségű IX. kong­resszust, ama kongresszust kö­vetően, hogy Nicolae Ceausescu elvtársat az ország élére válasz­tották, a román kultúra meg­szabadult a dogmatizmustól és a megcsontosodástól, s így máig több mint száz kiadás látha­tott napvilágot összesen 70 mil­liós példányszámban, a Művek monumentális kiadásában csú­csosodva ki. Ezt Perpessicius kezdte meg és a Román Irodal­mi Múzeum munkaközössége fejezte be — a legnagyszerűbb emlékműként nemzeti költőnk számára. Korunk, amikor a kulturális örökség hasznosítása, különös­képpen az utóbbi két évtized során, különleges méreteket öl­tött, Eminescu a román alkotó géniusz szimbólumává vált. Büszkén szemlélünk minden nagyszerű és maradandó meg­valósítást ezen a területen is, a kultúra területén, és lelkiisme­reti kötelességünknek tartjuk, hogy mély hálával mondunk köszönetet Nicolae Ceausescu elvtársnak, Elena Ceausescu elv­társnőnek a román szellemiség szüntelen felvirágoztatása iránti állandó gondoskodásukért.­­• Eminescu életműve magán vi­seli egy egész nép­­alkotó­­ gé­niuszának jegyeit. Éppen ezért a románok érdeklődése állandóan növekszik iránta, akárcsak a költő iránt, aki egyik posztu­musz versében, Odin és a költő­ben így írt: „Hajnalcsillagként jártam a világot, / Egekbe pil­lantottam és a földre.“ Eminescu életműve így ölel­hette fel az egész román uni­verzumot, mely föld és ég kö­zött húzódik, gondolataink és érzéseink egész univerzumát és az egész földkerekséget, és nem­zeti költőnkként a világirodalom egyik legnagyobb költőjeként áll előttünk. Az eminescui alkotás a román művészi értéknek, a román iro­dalom nagyszerű társadalmi­­hazafias eszmei tartalmának csúcspontja című értekezést Constantin Ciopraga, a Iași-i Al. I. Cuza Egyetem tanára terjesz­tette elő. Az előadó az emi­nescui életmű jelentőségét tag­lalva, hangsúlyozta, hogy pár­tunk és államunk, személy sze­rint Nicolae Ceausescu elv­társ, Elena Ceausescu elvtársnő állandóan gondoskodik nagy költőnk alkotásainak, kulturá­lis-művészeti örökségünknek a megismertetéséről és hasznosí­tásáról. Az idő kellőképpen bizonyí­totta — fejtegette az előadó —, hogy a legbonyolultabb jelensé­geket is a lehető legegyszerűb­ben meg lehet határozni. Ám másként állnak a dolgok, ha nagy alkotókról van szó, közöt­tük Eminescuról, erről a sokrétű egyéniségről, szellemiségünk e­­gyik halhatatlanjáról, s ugyan­akkor az egyetemes kultúra e­­gyik sajátos alakjáról. Nicolae Iorga szerint, aki maga is szel­lemiségünk monumentális figu­rája volt, Eminescu „a román lélek szintézise, e nemzet tudá­sának, gondolkodásmódjának, érzés- és ösztönvilágának szin­tézise“. A nemzeti tudatban mélyen gyökerező Eminescu a mi Sh­akespeare-ünk, az ő műve a mi humanizmusunk, sajátos dialógusunk a természettel, megkérdezése a történelemnek és a világegyetemnek. A mitoló­gia, a folklór, a népi ethosz a legnagyobb román költő gé­niuszának köszönhetően egyete­mes perspektívára tett szert és egyetemes visszhangot keltett. Eminescu kortársa volt Cara­­gialénak, Creangának és Maio­­rescunak — és kortársunk ne­künk is. Eminescura volt szük­ség ahhoz, hogy a grandiózus és a szépség kísértése, amely elad­dig nem nyert kifejezést, hal­hatatlan formákban jelentkez­zék. Etnogenezisünk megisme­résének szüksége Eminescu szá­mára eszmei erővonal, ebből fakadnak izgalmas vizsgálódá­sai különböző korokban, eszten­dőkben és hónapokban nem, hanem csak érzelmi viszonyu­lásukban mérhető utazásai az időben; így villannak fel előt­tünk romantikus mesevilág je­gyében született végtelen pa­norámák. Az eminescui életmű első pél­damutató tanulsága: a költő rendkívüli képességgel, tökélyt sugárzó konstrukcióban ábrá­zolja a mulandót, a mindenna­post és a maradandót. Ha feltesszük magunknak a kérdést, miből fakad bámulatos költői ábrázolóereje, a válasz­adáshoz sokrétű vizsgálódások­ba kell bocsátkoznunk, miköz­ben nemegyszer bizonyos szö­vegrészek áthatolhatatlanságába ütközünk. Annak az egyszerű megállapításnak, hogy az est­­csillag és a Sarmanus Dionis szerzője a reneszánsz monumen­tális alakja vagy személyisége, nincs értelme, ha mellőzzük a szöveg szubsztanciája és kifeje­ző ereje közötti viszonyt a ma­ga zeneiségében és mozgásában. A költő alakját csakis úgy raj­zolhatjuk meg a maga teljes valójában, ha korába vetítjük, ha taglaljuk, mi volt előtte és mi következett utána. Az eminescui életműben alap­vető jellegűek a román földraj­zi térséghez és történelmi idő­höz kapcsolódó anyagi, szellemi és etikai normák. Eminescuról, az új idők emberéről, a nemzeti identitásunk érvényesítésén munkálkodóról, soha sem le­het eleget szólni. Az örökkéva­lóság költőjének, prózaírójának, alkotójának egyéniségében ko­losszális személyiségek ötvöződ­nek. Cantemir és Hasdeu, de Horea és Mureșanu is — e de­­miurgoszok más értelemben. A történelmi léttel párhuzamos mítoszi gondolkodóképessége óriási és Lucian Blaga kivéte­lével, aligha léphet valaki nyomdokaiba. Az estcsillag szer­zője, a minden dimenziójában nemzeti költő ugyanakkor egye­temes értékek megalkotója is olyan nagy témakörökben, a­­melyek mindig érdekelték. Az ihletett látnok, a páratlan líri­­kus, aki végtelen tereket és a szerelmet énekli meg, aki mito-­­szokat és történelmet idéz, korának rangos képviselője ab­ból adódóan," hogy egyszerre mélyenszántó és közérthető, hogy páratlan a kifejezésmódja, az eszméket látomássá avató művészete. Reflekció, lírai fe­szültség és kifejezésforma fog össze, hogy ókori szentenciák erejét kölcsönözze a szónak. Régmúlt időkből szól hozzánk, emlékeztet bennünket patetiku­­san Eminescu, a próféta, hogy saját arculattal rendelkező nép­nek kell lennünk, ekként kell hallatnunk szavunkat a világ népei között. „És e helyen, ahol vagyunk, / Ahogy voltunk, meg­maradunk.“ Eminescu — nemzeti tartalom és egyetemes forma című érte­kezésében Eugen Todoran, a Timigoarai Egyetem tanára ki­domborította, hogy a román lí­ra nagy költőnkkel együtt — a költői képen, hangon, eszmén vagy témán túlmenően — a költői gondolkodásmód dimen­zióját nyerte eredeti szin­tézisben, amelyet joggal nevez­hetünk Eminescu-csodának. A­­mint Nicolae Ceausescu elvtárs, a párt főtitkára, a köztársaság elnöke hangsúlyozta az emlék­szimpóziumhoz intézett üzene­tében. Eminescu egy olyan mű­vész képét hagyta az utókorra, aki szívvel-lélekkel kapcsoló­dik országa földjéhez, a néptö­megek jobbra-szebbre törekvé­seihez, rávilágítva arra — hang­zik az értekezés —, hogy nagy költőnk „prototípus“, mert a román költészetben ő a költői gondolkodásmód „centruma“, függetlenül a költészet történe­tétől, de a nemzeti kultúra iga­zi zászlóvivője is annak minden megnyilatkozási formájában. Eminescu „mindent felszívó napnak“, nem pedig­ „nyomasz­tó kőnek“ akarta látni a szel­lemében nemzeti és megvalósí­tandó értékeiben egyetemes ro­mán kultúrát. Egy olyan idő­szakban, amikor a „nemzeti szellem“ írói a folklór iránti ér­deklődésükben egész irodalmat alkottak meg, Eminescu rámu­tatott, hogy ez mindaddig, ami formákra és formulákra szorít­kozik és nem a megértendő bel­ső gondolatra, csak folklórté­­m­ákra komponált utánzás és adaptáció marad. Ha viszont Eminescu művét akarjuk megérteni a nemzeti szellemnek ebben az eszmei kisugárzásában mint „belső mondandót“ a nemzeti kultúra „formáiban“, előbb számolnunk kell elméletével a folklórnak a nemzeti irodalomban való mű­vészi hasznosítási módjáról, az eszme és a művészi kép közötti relációval. Nagy költőnk sze­rint ugyanis a művészet a maga belső fundamentumából növek­szik ki bizonyos „tanulság“ szimbolikus kifejezésének for­máiban, amit ő „örök költői eszmeként“ értelmezett, „szel­lemet“ azonosított, amely u­­tóbbi a néplélek fejlődésének történelmi körülményei között született képekben tükröződik. A nemzeti szellemnek ez az elméleti fejtegetése rávilágít arra, hogy Eminescu az arány vagy a szimetria szabályát al­kalmazta az irodalmi mű nem­zeti eszmeként jelentkező belső mondandója és egyetemes köl­tői gondolatként jelentkező örök költői mondandója közötti a­­nalógia alapján. Ezzel az arány­szabállyal a nemzetiről az e­­gyetemesre térve rá megma­gyarázta, hogyan tárulkozik ki a kult.ft tapiszt világa a nemzeti és egyetemes irodalom más költőinek világa felé, illetve, hogy minél inkább „nemzeti“ egy költő, annál inkább „egye­temes“. Az eminescui életmű egyedi­ségéből adódóan, ha azt a ho­rizontális, történelmi sík és a vertikális, egyetemes költésze­ti sík váltakozásaként fogjuk fel. Eminescu nem csupán ro­mantikus költő a romantizmus történelmi kontextusában, ha­nem egyetemes is a dolgok ter­mészetéből adódóan, hiszen a román költészet modern költé­szetként neki köszönhetően ta­lált önmagára az egyetemes kultúrában. Az előadó a továbbiakban hangsúlyozta, hogy az emines­cui életmű összességének — költészet, drámairodalom, pub­­licisztika — átvétele, amely az utóbbi két évtizedben különle­ges méreteket öltött, mert pár­tunk és államunk vezetősége, Nicolae Ceausescu elvtárs, Elena Ceausescu elvtársnő messzemenő nagyrabecsüléssel és megkülönböztetett érdeklő­déssel viseltetik az eminescui kincsestár hasznosítása iránt, inkább mint bármikor rávilágít, hogy nemzeti költőnk géniusza azonosul a modern román kul­túra géniuszával, annak a törté­nelmi fejlődését biztosító belső erejével. Mihai Eminescu költészetének társadalmi jellege — ez a címe Hajdú Győző, a Târgu Mure?-i Igaz Szó folyóirat főszerkesztője értekezésének, amely rámutat: Eminescu, minden idők legna­gyobb román költője, nem halt meg 100 esztendővel ezelőtt, hi­szen egy egész nép hordozza lel­kében, őrzi örökké emlékét. A román költészet géniusza nem költözött a nemlétbe, szelleme tovább él mindannyiunk által. Számomra, romániai magyar író számára az a lehetőség, hogy vallomást tehetek itt, ahol tisz­telegni gyűltünk egybe az emi­nescui szellem­­fényboltozata e­­lőtt, a legnagyobb megtisztelte­tés. Szeretném hangsúlyozni, ab­ban az örömben van részem, hogy naponta láthatom Emines­­cut minden reggel, útban a szer­kesztőség felé találkozhatok ve­le, és késő délután hazafelé jö­vet, amikor lépteim Tirgu Mures municípium keleti oldala felé visznek, ahol az ódon falak ár­nyékában emelkedik szobra. E­­zek az én hétköznapi találkozá­saim a nagy költővel. És mert Eminescu egész belső lényével a román térséghez tartozik, így Tirgu Mures-en az emberek tíz­ezrei találkoznak vele szüntele­nül, s versei, művei révén az emberek százezrei, milliói szer­te az országban, milliók az egész világban. Eminescu számunkra, romániai magyar írók számára is mindig példa és szellem­i tanítómester volt és marad. A továbbiakban a felszólaló a költő műveinek magyar nyelvű fordításáról szól­va rámutatott: Műveit még éle­tében elkezdték fordítani a Titu Maiorescu nevéhez fűződő prin­­ceps kiadás megjelenése után nem egészen két évvel. 1836-tól, amikor egy cluji kiadványban megjelent a Cseresnyefa fehér virága (At­t de frageda), kiemel­kedő magyar költők egymást kö­vető nemzedékei folyamatosan tolmácsolták Eminescu költemé­nyeit, majd műveinek lefordítá­sa legékesebben az utolsó négy és fél évtizedben bontakozott ki. Következésképpen, a hazafias büszkeség feljogosít bennünket annak kijelentésére, hogy jelen­leg csaknem teljes Eminescu­­fordítással rendelkezünk. A for­dítók száma több mint 100-ra emelkedik, nagy többségük a ro­mániai magyar költészet képvi­selőinek soraiból származik. És ha figyelembe vesszük azt is, hogy egyes verstolmácsolások több változatban vannak forga­lomban, e mű egészét egyetlen kötetbe összegyűjtve olyan iro­dalmi emlékművet alkothatnánk, amely képes bebizonyítani, hogy Eminescu géniusza szüntelenül ragyogott és állandóan jelen volt lelkünkben. Eminescu Homé­rosszal és Goethével együtt o­­lyan géniusz-triumvirátust al­kot, amely elengedhetetlen a kortárs világ szellemi egyensú­lyához. Számtalan tény tanúsítja, hogy Eminescu törekvései, aranyálmai itt és most, a szocialista Romá­niában teljesednek be. Mindezt társadalmunk vezető politikai erejének, az egész nemzet éltető központjának, a Román Kom­munista Pártnak, hőn szeretett és tisztelt vezetőnknek, Nicolae Ceausescu elvtárnak köszönhet­jük. Ugyanakkor mélységes nagyrabecsülésünket, tisztele­tünket és hálánkat fejezzük ki doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnőnek, a ki­váló politikai személyiségnek, a széles nemzetközi elismerés­nek örvendő tudósnak az állan­dó gondoskodásáért és ragyogó szakavatottságáért, amellyel ha­zánk kulturális és tudományos életét vezeti. Eminescu a lehető legteljesebb konfrontáció kifejezésének mes­tere: a végtelennel való konf­rontációnak. Megmutatta ne­künk, hogyan maradjunk mindig egyszerűek az összetettségek tu­datában, miként merítsünk a forrás ragyogó tisztaságából és éljük egyidejűleg filozófiai mélységeit. Egyetlen nagyszerű és nemes ügyet ismert és szol­gált: a román nemzet szabadsá­gát, függetlenségét és felvirá­goztatását. Megtanított bennün­ket arra, hogy csak az igazság nem ábrándíthat ki, hogy csak ennek kimondása nem fáraszt­hat ki. Tőle merítettük, hogy a legfelemelőbb érzés a hazasze­retet, drága közös hazánk, Ro­mánia iránti szeretet. Ezek azok az érzelmek, ame­lyekről hitet tettünk folyóira­tunk, a Tirgu Mures-i Igaz Szó mostani számában, amely Mih­ai Eminescu költő centenáriumá­nak ragyogó jegyében jelent meg, bevésve szívünkbe a kö­vetkező nagy igazságot: „Az em­ber lelke olyan, mint egy hul­lám, egy nemzet lelke olyan, mint­ egy óceán“. Nicolae Ceausescu elvtársnak, a párt főtitkárának, a köztársa­ság elnökének az üzenete arra ösztönöz bennünket, hogy szá­munkra Eminescu lángoló haza­fi­sága és költői modellje a to­vábbiakban is — amíg költők és költemények léteznek ezen a földön — útmutató, fényt adó Estcsillagot jelentsen. Phönix madárként ragyogóan feltámadhatok?, kérdezte Emi­nescu. Nem, nincs s­zükség a Phönix madáréhoz hasonló újjá­születésére, hiszen Eminescu szüntelenül itt van, itt él közöt­tünk. Soha nem hal meg az, akinek neve naponta az­ embe­rek ajkán van, egy egész nép lelkében és tudatában él, akit egész nemzetek szívük melegé­vel vettek körül. Az Eminescu líraisága című tudományos közlemény, ame­lyet Cézár Baltag költő ter­jesztett elő, kidomborítja Nicolae Ceausescu elvtárs, a párt főtitkára, a köztársaság el­nöke által a szimpózium alkal­mával intézett üzenete gondo­latgazdagságát és kivételes je­lentőségét, ami erőteljes ösztön­zőként hat országunk vala­mennyi művelődési személyisé­­gére és művészére, hogy e­­gész tevékenységüket állítsák népünk legnemesebb célkitűzé­sei szolgálatába. A tudomá­nyos közlemény kidomborítja azt a rendkívüli nagyrabecsü­lést, amelyet nemzeti költőnk­nek, elévülhetetlen művének szentel a párt vezetősége, Nicolae Ceausescu elvtárs, Elena Ceausescu elvtársnő, an­nak a műnek, melynek átfogó értékesítése — mindenekelőtt abban az értelemben, hogy mi­nél nagyobb számú hazai és külföldi olvasó ismerje meg —, állandó törekvése országunk művelődési tevékenységének. A továbbiakban a tudomá­nyos közlemény többek között a következőkről szól: Mihai E­­minescu határtalan géniuszá­ban az igazság bemutatása az­zal az életerővel tükröződik vissza, mely mélységes ontoló­giai szükségletből fakad. Kü­lönben nem hiszem, hogy lé­tezhet nagy vers, amely legmé­lyebb magvában ne a lét örök kérdésének jelenvalóságából in­dulna ki. A lenni szóban, az e­­redendő állítmányban, ebben az alanigében, amelyből aztán az összes többi szavak szület­tek, csírájában, még kibontat­­lanul benne van a világ egész poézise. A világ, egészében, a költő tekintete alatt segítségül hívja a nyelvet, amely megne­vezéssel, szóval szellemi létet te­remt annak. „Én ennek a világnak a sor­sát egy emberi szívbe zárom“ — áll leírva valahol, az emines­cui kéziratokban. Létezik, hisz­­szük, a sorsnak egy román szemlélete, és az már abban testet ölt, amit mi művelődé­sünk fogantatási horizontjai­nak tekintünk, vagyis a Miori­­tában és Manóié mesterben. Aki megpróbálná az emines­cui „vágyódás“ — „dór“ — fe­nomenológiáját megalkotni, an­nak első és önmagától adódó megállapítása ugyebár az len­ne, hogy a vágyódás az az erő,a­mely segít a sorsot meghaladni, hozzájutás valamihez, amely meghaladja a lét viszonylagos kereteit. A vágyódás révén a sorstörténés, mint erő és érte­lem, beleolvad egy magasabb rendű átélésbe, amely túllép a megszokott időn és téren, és a teljesség fontosságát ölti magá­ra. Egész lényének, paradoxália feszültségében az ember olyan képességre tesz szert, amivel összefoghatja a valóságos kü­lönböző szintjeit,­­ uralhatja mindazt, ami volt és ami ezu­tán jön, s megleli az értelem fonalát, mindarra, aminek föl­di életében nem lelte értelmét. Csupán annak az értéknek a jegyében, melyet csak a hozzá fűződő lét és szenvedés magas szintű elvállalása szabhat meg, remélheti az ember, hogy meg­érti : élete és halála értelme nem egyéb, mint, hogy saját lényé­nek mélyrétegeiben felfedezze azt a titokzatos összefüggést, azt a nyilvánvaló formát, a­­mely a világ titkát rejti. Hiszen az eminescui­­lélek semmivel sem békül meg nehezebben, mint a felszín, a látszatok szint­jének összefüggéstelenségével. Az eminescui vágyódás az a terület, ahol az ellentétek kere­sik, hogy szerethessék egymást és összeforrjanak, az a terület, melyben a sötétség és a fény összeölelkeznek és csókolóznak, amelyben a márvány és a véső, az anyag és a szellem bevallják egymásnak egyesülésük igé­nyét, egymás iránti olthatatlan szomjukat. Minden ember egy új, a Vi­lágegyetem szelleméhez inté­zett kérdés, állította a költő, és úgy érezzük, hogy általa a Világegyetemnek szegezett, kér­dés hozzá és hozzánk illő vá­lasszal igazolt minket. Szíve, amelyet tűz emésztett, tovább világol nekünk olyan fénnyel, amit örökkön felismerünk majd szívünk mélyén. Szem nélkül nincsen fény, hallás nélkül nin­csen dal: ő, a költő az örökké­valóság felé tárulkozó román gondolatiság szeme, a szférák zenéjét meghalló közösségi lé­lek füle. Eminescu az író, aki va­laha is elveszítené időszerű­ségét, mint ahogy Dante, Sha­kespeare, Cervantes vagy Goethe sem vesztették el azt. Bármilyen gyorsan is változzék a költői eszmény, bennünk to­vábbra is a Lét és az Értelem meg­ nem szűnő áramlását vált­ja ki. Eminescu mindörökre a kife­jezéshez láncolta a titkot, a fényt összehangolta a nyelve­zettel, általa a román nyelv szótagjai felszikráznak, a világ­nak értelmet adó fényszerke­zetekké válnak. Minél jobban múlik az idő és minél mélyebben megismer­jük, annál inkább rájövünk, hogy ő létezik, hogy kortár­­sunk ma is, mindörökkön. Délután a Mihai Eminescu centenáriumának szentelt ün­nepi szimpózium , vitái két szakosztályban zajlottak. ÍrTisztelegve ma Mihai Eminescu — akárcsak a minden területről való összes nagy alkotó — ragyogó műve előtt, kötelességünk továbbfejleszteni, újabb és újabb alkotásokkal állandóan gyarapítani a nagyszerű nemzeti tárházat — a fejlett, forradalmi­ gondolkodás kincsestárát —, amely eszmei tartalmánál és mélységesen humanista, hazafias üzeneténél fogva jeles hozzájárulás az egész nép mozgósí­tásához az új társadalmi rend építésére, a szocializmust és a kommu­nizmust Romániában tudatosan és híven építő új, haladó ember formálására és nevelésére." NICOLAE CEAUSESCU Nagy nemzeti költőnk, a román nép életéből és eszményeiből ihletett halhatatlan műve nagyrabecsülésének megható ünnepsége A MIHAI EMINESCU-CENTENÁRIUMNAK SZENTELT EMLÉKSZIMPÓZIUM ★

Next