Semănătorul, 1901-1902 (Anul 1, nr. 1-40)

1902-11-10 / nr. 33

SÂMĂNĂTORUL 112  CĂRȚI ȘI REVISTE A. C. Cuza. Despre naționalizarea meseriilor. O broșură în 8 °. Radu D. Rosetti. — Din largul lumii. Editura Frații Grigoriu. Constanța. Un vol. 300 pag. Prețul 3 lei. C. N. Bour. — Cuvinte din inimă (versuri) Ed. tip. 7. Nebunelci. Galați. Iuliu Dragomirescu. — Poemele (Povești, Flori mărunte, Flori albastre) cu un portret al autorului de pictorul G. Pătrașcu. Prețul 1 leu. RĂSPUNSURI D-lui V. G. Loca. — Părerea și povața noastră ar fi : să nu pășiți în cîmpia poeziei spre care priviți printr’o ferestrae... D-lui N. M. Loca. Citiți pe Creangă, pe Eminescu, pe Caragiale și pe Delavrancea. D-șoareî C. M. Bîrlad. — Nici de astă dată n’ați avut «noroc»... dacă se poate zice vr’o dată noroc în loc de talent ! D-lui și în C. — Prea multă vorbă pentru ce vreți d-voastră să ne spuneți. Eminescu în «Călin Nebunul» ne-a dat într’adevăr un poem, în care intră sufletul basmelor noastre, cu marele fond de veselie isvorîtă din firea poporului romîn și cu minunatele năzdrăvănii ale închipuirii acestui popor. D-voastă, în două sute de versuri lungi, ne dați, pe ici pe colea, cîte va note adevărate din vieața țiganilor, dar sîmburele, ideia principală se pierde într’un noian de amănunțimi fără nici o însemnătate și de vorbe ciudate și destul de urîte ca sunet, cari par a nu avea alt scop, decît de a rima. Și rima pentru rimă e un vădit semn de slăbiciune. Ea descopere pe poet în secretele lui și ni-1 arată ca pe un scamator neîndemănatec. Poetul, fiind un creator de iluzii, o fi avînd și el ceva din meșteșugurile scamatorului. Noi atîta-i cerem, să ne ia văzul, să nu prindem de veste cum le scoate de pe mînecă, să ne ’nșele cu artă. D-lui N. P. Loca. — Strofa ’ntăi bună, a doua slabă, a treia și mai slabă. D-lui Cop. Loco. — Nu. Prea miroase-a zărăfie! D-lui C. G. B. Brădiceni-Gorj. — Pentru noi nu vă mai osteniți. D-lui A. T. Brăila. Lista completă a cărților prezintate pentru premiile Academiei o găsiți în «Adevărul» de marți, 5 Noembre. înscrierea s’a închis în ziua de 31 Octombre. Rezultatele se dau în Martie, anul viitor. Pentru carte adresați-vă librăriei Socec. D-lui D. A. Botoșani. — Sunt două cărți, cari se deosebesc și prin cuprinsul și prin destinația lor: una e intitulată «Carte de citire pentru clasele secundare» și alta «Bucăți alese pentru popor». Un editor e greu de găsit la vremea asta. Un sfat mai ușor. Cînd veți veni în București, treceți într’o zi cu manuscrisul pe la noi și... vom sta de vorbă. D-lui E. G. lași. — Cum vă faceți singur supărări, curat degeaba! Noi nu obișnuim să răspundem prin scrisori personale, și chiar pe pagina asta nu răspundem de cît de mare nevoe și la un număr foarte restrîns din cei care ne scriu. De cele mai multe ori nici nu mai știi ce să spui. Sînt lucruri așa de slabe și de școlărești, că nici în glumă nu poți vorbi de ele. Versurile D-voastră — nu ne mai aducem aminte cum erau, dar de vreme ce nu v’am răspuns, e lesne de înțeles că nu ne spuneau nimic. Trebuia «în orice caz» să vă răspundem ? Și încă prin «scrisoare»? Ei ași, că noi altă grijă n’avem !... Red INSTITUTUL DE ARTE GRAFICE ȘI EDITURĂ «MINERVA», STRADA REGALĂ, 6