Telegraful Român, 1922 (Anul 71, nr. 1-101)

1922-05-16 / nr. 35

4 Carte extrem de tendențioasă ni se trimite la redacție: Istoria bisericii creștine universale cu deosebită privire la istoria bisericii române cu Roma, de loan Georgescu, lucrare «aprobată de autoritățile bisericești» și tipărită la Blaj, 1921. Dr G. Bogdan-Duică, profesor universitar, într-o critică publicată în Patria din Cluj, dă autorului o binemeritată lecție de a face istorie pe seama școlarilor. Destituire. Secretariatul general de culte din Cluj a destituit din posturile lor 25 de învățători maghiari confesionali din județul Sălajului. Cauza acestei destituiri e că învățătorii au propus în școală istoria statului maghiar în locul istoriei statului român, folosindu-se de manualele vechi ungurești. Presa maghiară, din Cluj scuză pe învățători, pe motivul că ei au procedat cu bună credință propunând istoria maghiară în conformitate cu planul de învățământ aprobat de autoritatea lor superioară bisericească. Bunurile bisericești din Rusia. In fața tribunalului din Moscova se desfășoară procesul împotriva patriarhului rus Tifon și a altor preoți, acuzați de a nu fi dat ascultare decretului sovietic în afacerea confiscării bunurilor bisericești. În «Biblioteca meseriașului român» editată de «Reuniunea meseriașilor români din Sibiu» au apărut următoarele 2 broșuri în a doua ediție: 1. Nr. 2. ^Pribegii», comedie în 2 acte, localizare după Nestroy de Dr. Sebastian Stanca. Prețul 5 Lei, plus porto poștal 1 Leu. 2. Nr. 4. Bucoavnă n’a învățat și umblă la însurat, sau « Vlăduțul mamei», comedie într’un act de Lupean. Prețul 4 Lei, plus porto poștal 1 Leu. — Se pot procura dela Reuniunea meseriașilor, Sibiu, str. Brukenthal Nr. 17, precum și de la toate librăriile din Sibiu. Nr. 7—1922. (85) 13 Concurs Pentru întregirea parohiei urbane ortodoxe române Zălau aparținătoare protopresbiteratului Unguraș, se publică concurs cu termin de 30 zile de la prima apariție în «Telegraful Român». Emolumentele împreunate cu acest post sânt cele pasionate în coala B, pentru întregirea venitelor dele stat. Alesul va fi obligat să prevadă catehizarea elevilor noștri de la toate școlile de orice categorie din Zălau, și să îndeplinească și datoria de preot al garnizoanei din acest centru. Reflectanții la acest post își vor înainta în terminul deschis cererile prevăzute cu documentele prescrise la oficiul protopresbiteral al tractului Unguraș, și pe lângă observarea dispozițiilor reglementare până la publicarea terminului de alegere se pot prezenta în parohie în vreo Duminecă sau serbătoare spre a funcționa și a face cunoștință cu credincioșii. — Zălau, 13/26 April 1922. loan Ciupe m. p. loan Luca m. p. prez. corn. parohial. notar corn. parohial. Nr. 158-1922. Văzut, Unguraș, 17/30 April 1922. Ion Ghirnițan protopresbiter 4 Cum se vindecă Reumatismu și Gutta _1 este o broșură foarte interesantă și instructivă. Acolo , veți găsi arătat pe larg toate boalele cum ar fi: reumatismul, j gutta, artrita, durerile de seale,f [ durerile de picioare], migrena, dureri de cap, nevralgii, gravelă urică, boli de piele, etc etc. precum și modul lor de vindecare. E Această broșurică se trimete la cerere, în mod gratuit, însă numai câteva zile. Deci vă sfătuim! Și interesul. Dv. să cereți chiar astăzi această f broșurică, prin a cartă poștală adresată la FARMACIA VOREL din Piatra-Ni Moldova Redactor responsabil: Dr. George Proca. TELEGRAFUL ROMAN C oncurs (72) 3—3 Pentru Întregirea parohiei, de cl. N. Bod, protopopiatul Brașov, să publică concurs cu termin de 30 zile dela prima publicare în Telegraful Român. Venitele împreunate cu acest post sânt cele fasionate în coala B, pentru întregirea dotației dela stat. Cei ce doresc a ocupa acest post își vor înainta cererile de concurs oficiului protopopesc al tractului Brașov, în terminal legal și se vor prezenta, pe lângă observarea dispozițiilor reglementare, în vre-o Duminecă sau sărbătoare, pentru a face cunoștință cu poporul. Brașov la 11/24 Aprilie 1922. Oficiul protopresbiteral ortodox român al tractului Brașov. Ioan Hamzea protopop. Nr. 69/922. (49) 2-3 Concurs Pentru întregirea postului de capelan cu drept de succesiune lângă neputinciosul paroh Eustatiu Cibu, in parohia de clasa I Cala-română, protopresbiteratul Sebeșului, se publică concurs cu terminul de 30 de zile de la prima publicare în «Telegraful Român». Dotația: jumătate din venitele fasionate ln coala B, pentru salaril de la stat. Concurenții au să-și înainteze cererile instruite conform normelor în vigoare, în terminul statorit, subsemnatului oficiu protopresbiteral, și să se prezenteze cu observarea dispozițiilor Regulamentului pentru parohii, înainte de alegere, poporului în biserică spre a celebra, respective a cuvânta și cânta, Oficiul protopresbiteral al Sebeșului, în înțelegere cu comitetul parohial concernent. Sebeș, 8/21 Martie 1922. Sergiu Medean protopop Nr 102/922 (73) 3—3 Concurs Pentru întregirea postului de paroh din nou înfințata parohie de cl. NI. Aninoasa în protopresbiteratul Hațegului se publică concurs cu termin de 30 zile dela prima publicare în «Telegraful Român». Emolumentele sânt cele pasionate în coala B, pentru întregirea de la stat. Concurenții sânt poftiți a și înainta cererile prevăzute cu documentele necesare la subsemnatul oficiu protopresbiteral în terminal deschis și a se presenta în comună spre a face cunoștință cu poporul Hațeg, la 24 Aprilie 1922. Oficiul protopresbiteral ort. român al tractului Hațeg în înțelegere cu comitetul parohial Dr. C. Popescu protopop. Spectacole în Sibiu La Apollo, în 18 și 19 Mai. Dramă în 5 acte de George Ohnet, în primul rol cu Fr. Berlini. In curând: Cesar Borgia, mare film istoric. Vila Ținte tn Ocna-Sibiului vis-a-vis de scălzi, constătătoare din 8 odăi mobilate, o sală mare și două bucătării, favorabilă și pentru restaurant, se închiriază pentru lunile de vară. (71) 5—10 ■ [UNK] Detalii se pot afla tot acolo. Lambrăria arhidiecezană din Sibiu se află în depozit spre desfacere broșurele din «Bibliotecele». 27. Nouă Nr. 8. Wells H. C.: Răsboiul aerian I. Nr. 9. „ „ ., „ ., II. Nr. 10. Serav Matilda: Mama vitregă. Nr. 11. Turghenev I.: Hangiul —Faust. 28. Noastră Nr. 3—4. Coșbuc O.: Versuri și proză. Nr. 7. Hodoș Z.: întocmai. Comedie. Nr. 48. Hodoș E.: Petrecere și învățătură. Nr. 49. Hodoș E.: „ „ Nr. 56. Hodoș E.: Frunzulițe din răsboi. 29. Națională Nr. 7. Vasiliu Bacău: Viața și moartea. Nr. 39—41. Vasiliu Bacău: Libertatea. Vulcanii. Educația pop. Nr. 42—44. Vasiliu Bacău: Bucovina. Cutremurile de pământ. Foloasele călătoriilor. Nr. 45—47. Vasiliu Bacău: Menirea armatei. Civilizația greacă și romanii. Însemnătatea comerțului. Nr. 48—50. Vasiliu Bacău: Aromânii. Omul preistoric. 24 Ianuar. Nr. 54—56. Vasiliu Bacău: Bulgarii. Foloasele Chimiei. Solidaritatea. Nr. 57—59. Vasiliu Bacău: Apărarea națională. Rușii. Sgârcenia. Nr. 60—62. Vasiliu Bacău: îmbunătățirea soartei țăranilor. Intâile popoare ale Europei. Răspândirea culturii. 30. Orizontul Nr. 7. Lombrosso C.: Hipnotism și spiritism. Nr. 8—9. Richet Charles: Omul stupid. 31. Pagini alese din scriitorii români Nr. 1. V. Alexandri: O primblare în munți. Nr. 2. I. Creangă: Moș Nichifor Coțcarul. Nr. 3. M. Eminescu: Poezii. Nr. 4. I. Brătescu-Voinești: Nuvele. Nr. 5. I. L. Caragiale: O făclie de Paște. La conac. Nr. 6. V. Alexandri: Ostașii noștri. Nr. 7. M. Eminescu: Luceafărul. Călin. Nr. 8. P. Ispirescu: Ileana Sinzeana. Nr. 9. V. Alexandri: Dan căpitan de plai. Orui Sânger. Nr. 10—12. Ispirescu P.: Ștefan cel mare. Nr. 13. Caragiale I. L.: Cănuța om sucit. Proces verbal. Nr. 14. Creangă I.: Moș Ioan Roată, Ivan Turbincă. Nr. 15—16. Coșbuc O., St. Iosif și 1. Ghica: Tudor Vladimirescu. Nr. 17. Ghica Ion: Despre muncă. Nr. 18. Eminescu M.: Făt frumos din lacrimă. Nr. 19. Coșbuc G.: Dintri ale neamului nostru. Nr. 20. Sadoveanu M.: Povestiri. Nr. 21. Ghica Ion: Scrisori către V. Alexandri. Nr. 22—23. Bolintineanu etc.: Isus Mântuitorul. Nr. 24—25. Ispirescu P.: Istoria lui Mihai Viteazul. Nr. 26. Pann A.: Istoria lui Arghir și Anadam. Nr. 27. Maior Petru: Extrase din operele sale. Nr. 28. Caragiale I. L.: Hanul lui Mânjoală. Nr. 29—30. Eminescu M.: Sărmanul Dionis. Nr. 31. Alexandrescu Gr.: Poezii (Seria I). Nr. 32. Negruzzi C.: Alexandru Lăpușneanu. Nr. 33. Vlahuță Al.: Nuvele. Nr.34. Coșbuc G.: Poezii. Nr. 35. Odobescu A.: Moții. Răscoala românilor sub Horia. Nr. 36. Caragiale I. L.: Schițe. Nr. 37. Anghel D.: Nuvele și amintiri. Nr. 38. Sadoveanu M.: Nuvele și povestiri. Nr. 39. Bălcescu N.: Din istoria lui Mihai Viteazul. Nr. 40. Cerna P.: Poezii. Nr. 41. Vlahuță AL: Nuvele. Reclama este sufletul comerțului l ȘȘȘȘ Ș ȘI ȘȘȘ ȘI American Bar Sibiu, Strada Mitropoliei Nr. 7—— Bufet de primul rang. — Vinuri naturale. — In fiecare seară concert. — Deschis toată noaptea. — Serviciu prompt. — Prețuri solide.Proprietarul. Editura și tiparul tipografiei arhidiecezane.