Viaţa Romînească, 1906 (Anul 1, nr. 1-6)

1906 / nr. 4

MISCELLANEA 115 strai și mai teribil de cit el,—căci d. Maiorescu încă din 1886 (Critice, II, 204) declarase că de acum nu mai este nevoe de critica aceea care ferește gustul, pentrucă autorii proști vor muri de la sine... D’apoi dacă ar fi așa, ce face d. Dragomirescu ? Că d-sa are menire să păzească gustul publicului!....... Dacă nu e D-zeu, d-sa e dintre aceia care-l inventează... ca să-l «distrugă»... Dar acolo unde reclama trece de margenile permise chiar şi celei americane, acolo unde autorul declară că a înfiinţat o lotărie unde sunt mai multe bilete cîştigătoare decit numărul celor puse în circulaţie, e cînd, după ce arată marele triumf al «Convorbirilor» asupra lui V. A. Ureche (Nu-i aşa că triumful acesta nu e de loc «eftin»?), asupra „naţionalismului eftin“ al «Revistei Contemporane", în care scria V. A. Ureche,—declară, plin de o nelegitimă satisfacţie, că „noi, cei tineri“, au distrus...ce ?... „internaţionalismul şi mai eftin“ al d-lui Gherea!... Careinternaţionalism», ditirambule ? „Internaţionalismul“ din articolele d-lui Gherea despre Coşbuc, despre Eminescu, despre Caragiale, despre Vlăhuţă, despre Duiliu Zamfirescu, despre Brociner, despre psichologia artiştilor din şcoala lui Eminescu ? Cum ? Gherla a lăudat pe Coşbuc, pe Eminescu, pe Caragiale, pe Vlăhuţă, pentru că aceştia cîntau «internaţionalismul» ? Coşbuc reese aşa de mare din articolul lui Gherea, pentru că Gherea a găsit şi a relevat «internaţionalismul» din opera lui Coşbuc ? Cum ? Gherea a învinuit pe Duiliu Zamfirescu („Pesimistul de la Soleni“) şi pe Brociner («Sanda»), pentru că în operele acestor scriitori a găsit şi a relevat «naţionalismul» ? Şi cum ? «Noi, cei tineri» au combătut—ei „combateau“, dar d. Gherea... intimidat se vede, nici nu răspundea.... —«internaţionalismul» din criticile d-lui Gherea ? D-lor făceau gimbuşlîcuri in jurul „artei pentru artă“, a „ personalitâţei în artă“, —acestea sunt «internaţionalismul» d-lui Gherea ? Unde este „internaţionalismul“ din criticile d lui Gherea ? Şi mai scrie la ditiramb că la «Contemporanul» se făcea literatură socialistă... Aşa? Şi d. I. N. Roman care acuza pe poeţii de la «Contemporanul» că nu cîntă „după cum a zis d. Gherea“!... (Vezi Gherea: Studii Critice, I, 307). Dar să vedeţi unde duce reclama. Ditirambul spune că dintre toţi scriitorii dela Revista Contemporană numai d. Ciru Oeconomu ocupă azi atenţia publicului; dintre toţi cei dela Contemporanul, numai d. O. Carp.... D. Ciru Oeconomu ocupă atenţia publicului ? Ce s’a întîmplat ? Apoi iată ce: d. Oeconomu... scrie la «Convorbiri».... Şi la „Convorbiri“ scrie şi d. O Carp. Curioasă... coincidenţă : singurii scriitori care ocupă opinia publică, dintre cei de la revistele pe care «noi» «le-au distrus», sînt tocmai şi numai cei doi care scriu la «Convorbiri»..... E american, e cu lampioane electrice multicolore! Dar, d. O. Carp, zice ditirambul, nu datorește, în ceea ce io