Aetas, 2003 (18. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Hitler Európája (István Deák: Essays on Hitler’s Europe. University of Nebraska Press, Lincoln/London, 2001.) Vajda Mihály

Hitler Európája István Deák: Essays on Hitler's Europe University of Nebraska Press, Lincoln/London, 2001. Nagyon jó könyv. Jó, mert szinte sem­mit sem állít, csak kérdez szakadatlanul és gyakran mesél. Szerzője, mintha minden lényeges könyvet elolvasott volna, amely az elmúlt két évtizedben a témáról­ íródott, s meggyőződött arról, hogy alig-alig akad olyan lényeges kérdés, amelyet illetően akár csak a szerzők többsége is egyetértene. S eb­ből arra, a számomra rendkívül szimpatikus végkövetkeztetésre jutott, hogy a leglénye­gesebb kérdések nemcsak megválaszolatla­nok, hanem elvileg megválaszolhatatlanok is, mert minden kategorikus válasz megen­gedhetetlenül általánosít. A kérdések meg­válaszolhatatlanságából számára sem az kö­vetkezik azonban, hogy felesleges feltenni őket. Éppen ellenkezőleg. Az elengedhetet­len megértésnek, főképp a megérthetetlen megértésének útja nem a tényeket interpre­táló „igaz" állítások fellelése, hanem a sza­kadatlan, a meg nem szűnő rákérdezés, és a dolgokba hol innen, hol meg onnan bele­világító történetek mesélése. Persze minden történet kivételes, Dániel atya minden aka­dályt leküzdő, népmesébe illő története ép­pen úgy, ahogy a gonosszá vált Stelláé is, vagy Victor Stempereré, aki Drezdában sok esetben kifejezetten szolidárisnak tapasz­talta a németeket.” Csakhogy „... idővel az ember beteun az általánosról és megint csak az általánosról szóló örökös locsogásba."5 A kivétel meg „önmagát és az általánost is állítja, és ha az általánost alaposan tanulmá­nyozni akarjuk, akkor pusztán egy jogos ki­vétel után kell néznünk, az sokkal világo­sabban mutat meg mindent, mint maga az általános."4 Kierkegaard persze jogos kivételről be­szél, s vajon a nehézség nem éppen abban rejlik-e: tudni, melyik kivétel jogos. Nem hinném. Hogy lássuk, melyik a jogos kivé­tel, nézzük először meg, melyik a jogosu­latlan. „... A jogosulatlan kivétel éppen az­által lesz észrevehető, hogy az általános kö­rül forog."­ Hogy értsük ezt? Kierkegaard gyakorta enigmatikus, de a holokauszt tör­ténetei, úgy vélem, segítenek megérteni, mire gondolt. Jogosulatlan a kivétel, ha se­gítségével az amúgy már „tudott" általánost kívánom megmagyarázni, megvilágítani. Ha a kivétel, azaz az egyedi valamilyen már megragadott általánost példáz. Nézzük mindjárt Goldhagen rendőrzászlóalját, ezt ! Ha az olvasó számára teljesen egyértelmű is, mégsem olyan egyszerű pontosan körül­határolni, mi is volna ez a téma. Az 1933 és 1945 közötti európai történelem, vagy esetleg „csak" a második világháború törté­nete a maga egészében? Semmiképpen. De a könyv témája nem szűkíthető le a holoka­usztra sem, még ha, kétségtelenül, az utóbbi áll is a Deák által a New York Review of Books­ban és a New Republic-ban tárgyalt könyvek és ezekről szóló esszéi érdeklődésének kö­zéppontjában. Talán nem tévedek, ha azt állítom, hogy a könyv a második világhá­ború történetétől elválaszthatatlan, de a ha­dicselekményekkel nem azonos tömeggyil­kosságokról és kegyetlenségekről, azok mo­tívumairól, elkövetőiről, áldozatairól és szemlélőiről szól. Ennek megfelelően tagolta a szerző az esszéket. A könyv fejezetei: Né­metek, Zsidók az „áriák" között, Áldozatok, A ho­lokauszt a többi országban és végül Szemlélők. S ha így van, akkor szükségképpen a zsidó nép kiirtásának vagy legalábbis Európából való teljes eltávolításának hitleri terve a könyv centruma. 2 Klemperer, Victor: I Will Bear Witness: A Diary of Nazi Years, 1942-1945. New York, 1999. ! Kierkegaard, Sörén: Az ismétlés. Constantin Constantius próbálkozása a kísérleti pszi­chológiában. Fordította: Gyenge Zoltán. Ic­tus, 1993. (a továbbiakban: Kierkegaard) 108. 4 Kierkegaard 106 sk. 5 Kierkegaard 106.

Next