Budapesti Hírlap, 1930. június (50. évfolyam, 123-145. szám)

1930-06-08 / 128. (129.) szám

90 rencia határozatai következtében az autó­buszösszeköttetések száma az eddigi 7-ről 24-re emelkedett. Ezen autóbuszvonalak közül a rossz vagy egyáltalában hiányzó vonalösszeköttetések pótlására is hivatot­tak a következők: 1. Abbázia—Laurana— Pola—Fasano, 2. Trieszt, Sappada, Cor­tina d'Ampezzo, 3. Trieszt, Gorizia. Allo­­piano di Tarnova, 4. Laurana, Abbázia, iVilla del Nevoso. San Canziano, Trieszt, A. Gorizia, Predil, Tarvisio, 6. Fiume. Ab­bázia, Trieszt. Predil, Tarvisio (Villachig való esetleges meghosszabbítással), 7. Triest, Pontebba, Tarvisio, 8. Udine Lago di Cavazzo. Tolmezzo, Villa Santina i Piera di Gadoré. 1 Bár ezek a vonalak is nagy mértékben számolnak a nagyobb kiránduló és fürdő­helyek igényeivel, a többi 16 lokálisabb je­lentőségű vonal majdnem kizárólag turisz­tikai célokat szolgál amennyiben részben Triesztet vagy Abbáziát köti össze egyes nevezetesebb kiránduló­helyekkel, részben pedig Gradónak a közeli Trieszttel, Udiné­­vel és Goriziával való összeköttetés­ét ja­vítja. Jugoszláv határátlépés: Jugoszláviába utazók figyelmébe ajánlandó, hogy a jugo­szláv hatóságok a következő szigorú ren­delkezéseket léptették életbe: Minden, ju­goszláv határt átlépő (belépő) gépkocsi a vámközegektől hivatalos plombát kap. Külföldön székelő jugoszláv konzulátusok csakis abban az esetben igazolnak jugo­szláv vámterületről kilépett gépkocsikat, ha azokon a jugoszláv hatósági plomba sértetlenül fellelhető. Minden más esetben, akár rosszul kiléptetett triplque-ről (car­­netről), akár pedig előbb említett okmá­nyok elvesztéséről van szó, amennyiben a plomba hiányzik, a gépkocsi nem igazol­ható, tehát a jugoszláv vám feltétlenül megfizetendő. Jugoszláv határátlépéseknél járjunk el tehát a leggondosabban. Magyar autóturisták kedvezményei kül­földön. Az Automobil Clubok Nemzetközi Szövetségében egyesült klubok s így a KMAC is a külföldön túrázóknak kívá­natra egy úgynevezett Carte de Presenta­tiont szolgáltatnak ki, amely feljogosítja a klubtagokat arra, hogy bármely külföldi országban igénybe vegyék azokat a kedvez­ményeket, amelyeket az ottani elismert Automobil Klub, illetve annak karlelklub­­ jai élveznek. Ez az igazolvány különösen nagy értékkel bír azokban az országokban, ahol a nemzeti automobilklubok, mint például Olaszországban, valósággal ható­sági jelleggel bírnak, avagy elsőrendű szer­vezeteik révén (Anglia, Franciaország, Né­­metország) a túrázóknak előnyöket tudnak biztosítani A Somogy megyei Automobilklub év­könyve. A Somogymegyei Automobilklub az idén is kiadta évkönyvét, amely Hai­de­cker Pál igazgató szerkesztésében a na­pokban hagyta el a nyomdát. Az ötletesen megírt könyvecske beszámol a SAG múlt­­évi működéséről, az egyes rendezésekről, jóízű humorral adva elő a kisebb-nagyobb kalandokat, amelyek a túrautakon adód­tk s melyek évek múlva is kedves emlé­kei a résztvevőknek. A SAC 1929-ben igen élénk tevékenységet fejtett ki s tagjainak száma 214-re emelkedett. A klub bajnok­ságát Lantos József dr. nyerte el 84 pont­tal, mestervezetők lettek: Haidekker Pál 67 ponttal, Merényi Dezső 59 p., Antal Já­­nos­ 58 p., Fenyő Károly 53 p., Baán Ist­­ ván 51 p., Balogh István 45 p., Bien Huba 41 p.. Wolf József 37 p., Papp Ferenc dr. 30 ponttal. Az évkönyvet számos jól sike­rült fényképfelvétel díszíti. Athén gépjárómű forgalma. Bár Athén város nagy közlekedés lebonyolítására egyáltalában alkalmatlan, útjai keskenyek, kövezete és járdái siralmas állapotban van­nak és alig van világítva, mégis több mint 20.000 gépjárómű közlekedik a város te­rületén. Hozzátehetjük még azt is, hogy a balesetek száma más nagy városokéhoz viszonyítva , igen kevés. Egészben véve Athénben az 1929. évben 21.508 járómű volt, ebből 9284 automobil, 6208 lovassze­kér, 5769 kerékpár, és alig 247 lovaskocsi. A 9284 automobil közül 2867 taxi, 1981 magántulajdonban lévő automobil, 1478 bérautomobil, 1509 teherkocsi, 1084 autó­busz és 365 motorkerékpár volt. A soffö­rök száma Athénben ez időszerint 12.210, ebből 134 a női gépjárművezetők száma. Nemzetiség szerint 11.260 a görög, 335 az orosz, 227 az örmény sofförök száma, vannak ezenkívül angol (50) egyiptomi 36, olasz 30, román 29, francia és bolgár 128—28, német 24, amerikai 23, perzsa (5) spanyol és hollandi 2—2, i­zlandi, norvég, abesszíniai és japán (1—1) sofförök. A sofförök közül 20—30 év között 5980, 30-tól 40-ig 3468, 40 fő! 50 ig 1508, 50-től 60-ig 708, 60 on felül 11, 20 éven alul 495-nél több a soffőr. Az 1929. évben Athénben összesen 1147 baleset volt, ezek­ből 776 könnyű, 331 komoly és 40 halá­los. E baleseteket 532 esetben taxik, 214- szer autóbuszok, 57-szer bérautók, 61-szer teherautók, 21-szer magánkocsik és 16 esetben katonai járművek, 25 esetben mo­torkerékpárok, 85 esetben villamos vas­utak és 56 esetben teherkocsik okozták. A legtöbb baleset ősszel történt. A balesetek áldozatai legnagyobbrészt 30 év alatti embe­­­rek, van azonban közöttük egy 110 éven felüli. Az áldozatokból 773 férfi és 264 nő volt. A balesetekért felelősek 1027 esetre vonatkoztatva 746 esetben 30 éven felüli és csak 281 esetben 30 éven aluli sofförök. A balesetek okai között 126 esetben talá­lunk a megengedettnél nagyobb sebessé­get. 793 esetben a sofförök nemtörődöm­sége, 47 esetben a mozgó járművekről való leszállás és 13 esetben a sofförök iszákossága okozta a balesetet. Prebichl-m­eeting. A prebichli meeting keretében ezúttal először rendezte meg a stájer automobilklub a vordernbergi úton autók számára a hegyiversenyt a Prebichl­­magaslatra. A verseny rekordlátogatottság­­nak örvendett, mintegy 15.000 néző jelent meg. A 4,2 km. hosszú útvonal minden ré­szét ellepte a közönség. Az értékelés a kö­vetkező képlet szerint történt: súly kilo­grammokban szorozva 100-zal, osztva egy szorzattal, melynek tényezői a másodper­cekben kifejezett menetidő és a valóságos lóerő plusz 10. A legjobb eredményt Ho­­rina dr. (Tátra) érte el s a Tátra győzelme annál eklatánsabb, mert a második helyre is Tátra-kocsi (Vermirofsky) futott be. A motorkerékpárosok versenyében Kuntsch (Douglas) győzött 2:35 idővel, ami új út­vonalrekord. Eredmények: 1. Ilorina dr. (2300 Tátra), értékelési szám 10.8, 2. Ver­­mirovsky (1675 Tátra), 10.25, 3. Scheiner dr. (1459 Fiat), 8.96. 4. Wischenbart (Auslro-Daimlcr), 9.74, 5. Rieckh (Austro- Daimler), 8.96, 6. Ahorner (Austro-Daim­­ler), 8.89, 7. Jelien (Bugatti), 8.72, 8. Wegmaier (Tátra), 8.7, 9. Reisinger (Ford), 8.6, 10. Pressfreund dr. (F. N. 7.876. A léghűtéses automobilokról. A technika fejlődésének történetében igen érdekes és gyakran ismétlődő jelenség, hogy az egyes nagyszerű műszaki megoldások, találmá­nyok eléréséhez, sokszor igen körülményes úton jutottunk el. Az automobil-motornál, a modern közlekedési eszköz erőgépénél is hasonló eset áll fenn, amidőn az explosiók által termelt meleg elvezetése, úgy a ter­­­vezőknek a gyártásnál, mint az automobilt használóknak sok és súlyos gondot oko­zott. A jelenleg legelterjedtebb megoldás a vízzel való hűtés, amelynek azonban több­féle hátránya is van, nevezetesen a hűtő érzékenysége, a hűtés egyenetlensége és a fagyás veszélye. A léghűtés hosszú ideig nem tudott mégem versenyezni ezzel a komplikált hűtési móddal, míg végre a Franklin-utomobiloknak a léghűtésnek egy oly tökéletes módját alkották meg, amely nemcsak egyenrangú a vízh­űtéssel, hanem azt igen sok tekintetben felül is múlja. Fon­tosabb előnyei, hogy külön hűtőléssre nincs szükség, a hűtést előidéző friss levegő­áram éppen a legmelegebb pontján éri a hengert, az egyenletes hűtés folytán nem állanak elő elhúzódások és végül a fagy ellen teljesen érzéketlen. Ez okból ma már a léghűtés kezd erősen előnyomulni s ter-­­mészetesen elsősorban legtökéletesebb for­mája, amely a Franklin-autóknál van al­kalmazva. Verooni kilométer verseny. A repülő starttal mindkét irányban lefutott kilomét­­terversenyben a legjobb időt Brunet 3.1, Bugatti sport­ futotta 21.2 mp, idővel 169.811 km, átlagos sebességgel. Svájci forgalmi előírás. A Svájci For­galmi Központ egy kis füzetben foglalta össze azokat az előírásokat, amelyeket a Svájcot járó automobilistáknak és motor­­kerékpárosoknak okvetlenül tudniok kell, ha nem akarnak a hatóságokkal öszeütkö­­zésbe kerülni és ilyképpen tufájukat kelle­metlen kalandokkal tarkítani. A füzet né­met, angol, francia és olasz nyelven jelent meg és igyen áll a motorjármű-vezetők­ rendelkezésére. A kis füzet a svájci utazás­nál használható ideiglenes belépőjegy elő­nyeivel is megismerteti az olvasót. A kis füzet szerkesztőségünkben betekinthető és a Schweizerische Verkehrszentrale zürichi irodájából kérhető. B. H. 1930, Június 8, vasárnap 7* A világ legjobb, leggyorsabb és legki­tartóbb hegymászó kocsija a repülőgép­­motoros léghűtéses A­UTOMOBIL­E Vezérképviselet, Budapest, Vili., Thék Endre­ utca 8 NAPPALI VILÁGÍTÁSRA van szüksége az autó- és motorkerékpár-vezetőnek, ki többszáz méter távolságra éjjeli menetnél, ha motorjának sebességét ki akarja használni. A Bosch világítóberen­dezések kiválósága közismert. Saját biztonsága érdekében használjon megbízható d­romo­­zott Bosch fényszó­rót kényelmes Bosch fénytompítással és jól bevált Bosch dynamót. Az összes amerikai kocsikhoz megfe­lelő típusok rak­tárról szállíthatók.­­ BOSCH BOSCH RÓBERT K.F.T. Budapest V., VÁCI­ ÚT 22/24. SZÁM Minden autóhoz MCN­HON­OR Javítása és készítése BUDAPEST, Szentkirályi­ u. 34. Tel.­ 1. 434—49. ACCUM­U­LATOROK Hűti a motor belső részeit. Az autólopások elleni pályázat kiterjesz­tése. A német automobilklub által kiírt pályázat, amelyben autólopások ellen védel­met nyújtó szerkezetekkel lehet részt venni, a szakemberek körében nagy visszhangot keltett. Ámbár a pályázat csak augusztus 1-én jár le, már eddig is több mint 40 pályamunka érke­zett be. Most a német automobilklub a pályá­zatot kiterjesztette, amennyiben motorkerék­párok ellopását lehetetlenné tevő készülékek is pályázhatnak. Ez lesz a pályázat C-kategórija s e kategóriában az első díj 200 márka, a má­sodik díj 100 márka s a harmadik díj 50 márka. Vernoni kilométer verseny. A repülő­ starttal mindkét irányban lefutott kilométer-­ versenyben a legjobb időt Brunet (3­1. Bu­gatti sport) futotta 21.2 mp, idővel 169.8131 km átlagos sebességgel PNEUJAVITAS jótállással évi Karbantartás D U N LOPSTOCK AA ll,­ Fő­ utca 45. Telefons Ant. 25—115 ffSTUDIO“ autóahkummulatorjai vezetnek Készítés, javítás 1 évi garan­ciával — Savkezelés díjtalan „Stúdió“ autóakkumulatorkészítő üzem “'A Sa

Next