Budapesti Hírlap, 1930. június (50. évfolyam, 123-145. szám)
1930-06-08 / 128. (129.) szám
90 rencia határozatai következtében az autóbuszösszeköttetések száma az eddigi 7-ről 24-re emelkedett. Ezen autóbuszvonalak közül a rossz vagy egyáltalában hiányzó vonalösszeköttetések pótlására is hivatottak a következők: 1. Abbázia—Laurana— Pola—Fasano, 2. Trieszt, Sappada, Cortina d'Ampezzo, 3. Trieszt, Gorizia. Allopiano di Tarnova, 4. Laurana, Abbázia, iVilla del Nevoso. San Canziano, Trieszt, A. Gorizia, Predil, Tarvisio, 6. Fiume. Abbázia, Trieszt. Predil, Tarvisio (Villachig való esetleges meghosszabbítással), 7. Triest, Pontebba, Tarvisio, 8. Udine Lago di Cavazzo. Tolmezzo, Villa Santina i Piera di Gadoré. 1 Bár ezek a vonalak is nagy mértékben számolnak a nagyobb kiránduló és fürdőhelyek igényeivel, a többi 16 lokálisabb jelentőségű vonal majdnem kizárólag turisztikai célokat szolgál amennyiben részben Triesztet vagy Abbáziát köti össze egyes nevezetesebb kirándulóhelyekkel, részben pedig Gradónak a közeli Trieszttel, Udinével és Goriziával való összeköttetését javítja. Jugoszláv határátlépés: Jugoszláviába utazók figyelmébe ajánlandó, hogy a jugoszláv hatóságok a következő szigorú rendelkezéseket léptették életbe: Minden, jugoszláv határt átlépő (belépő) gépkocsi a vámközegektől hivatalos plombát kap. Külföldön székelő jugoszláv konzulátusok csakis abban az esetben igazolnak jugoszláv vámterületről kilépett gépkocsikat, ha azokon a jugoszláv hatósági plomba sértetlenül fellelhető. Minden más esetben, akár rosszul kiléptetett triplque-ről (carnetről), akár pedig előbb említett okmányok elvesztéséről van szó, amennyiben a plomba hiányzik, a gépkocsi nem igazolható, tehát a jugoszláv vám feltétlenül megfizetendő. Jugoszláv határátlépéseknél járjunk el tehát a leggondosabban. Magyar autóturisták kedvezményei külföldön. Az Automobil Clubok Nemzetközi Szövetségében egyesült klubok s így a KMAC is a külföldön túrázóknak kívánatra egy úgynevezett Carte de Presentationt szolgáltatnak ki, amely feljogosítja a klubtagokat arra, hogy bármely külföldi országban igénybe vegyék azokat a kedvezményeket, amelyeket az ottani elismert Automobil Klub, illetve annak karlelklub jai élveznek. Ez az igazolvány különösen nagy értékkel bír azokban az országokban, ahol a nemzeti automobilklubok, mint például Olaszországban, valósággal hatósági jelleggel bírnak, avagy elsőrendű szervezeteik révén (Anglia, Franciaország, Németország) a túrázóknak előnyöket tudnak biztosítani A Somogy megyei Automobilklub évkönyve. A Somogymegyei Automobilklub az idén is kiadta évkönyvét, amely Haidecker Pál igazgató szerkesztésében a napokban hagyta el a nyomdát. Az ötletesen megírt könyvecske beszámol a SAG múltévi működéséről, az egyes rendezésekről, jóízű humorral adva elő a kisebb-nagyobb kalandokat, amelyek a túrautakon adódtk s melyek évek múlva is kedves emlékei a résztvevőknek. A SAC 1929-ben igen élénk tevékenységet fejtett ki s tagjainak száma 214-re emelkedett. A klub bajnokságát Lantos József dr. nyerte el 84 ponttal, mestervezetők lettek: Haidekker Pál 67 ponttal, Merényi Dezső 59 p., Antal János 58 p., Fenyő Károly 53 p., Baán Ist ván 51 p., Balogh István 45 p., Bien Huba 41 p.. Wolf József 37 p., Papp Ferenc dr. 30 ponttal. Az évkönyvet számos jól sikerült fényképfelvétel díszíti. Athén gépjárómű forgalma. Bár Athén város nagy közlekedés lebonyolítására egyáltalában alkalmatlan, útjai keskenyek, kövezete és járdái siralmas állapotban vannak és alig van világítva, mégis több mint 20.000 gépjárómű közlekedik a város területén. Hozzátehetjük még azt is, hogy a balesetek száma más nagy városokéhoz viszonyítva , igen kevés. Egészben véve Athénben az 1929. évben 21.508 járómű volt, ebből 9284 automobil, 6208 lovasszekér, 5769 kerékpár, és alig 247 lovaskocsi. A 9284 automobil közül 2867 taxi, 1981 magántulajdonban lévő automobil, 1478 bérautomobil, 1509 teherkocsi, 1084 autóbusz és 365 motorkerékpár volt. A sofförök száma Athénben ez időszerint 12.210, ebből 134 a női gépjárművezetők száma. Nemzetiség szerint 11.260 a görög, 335 az orosz, 227 az örmény sofförök száma, vannak ezenkívül angol (50) egyiptomi 36, olasz 30, román 29, francia és bolgár 128—28, német 24, amerikai 23, perzsa (5) spanyol és hollandi 2—2, izlandi, norvég, abesszíniai és japán (1—1) sofförök. A sofförök közül 20—30 év között 5980, 30-tól 40-ig 3468, 40 fő! 50 ig 1508, 50-től 60-ig 708, 60 on felül 11, 20 éven alul 495-nél több a soffőr. Az 1929. évben Athénben összesen 1147 baleset volt, ezekből 776 könnyű, 331 komoly és 40 halálos. E baleseteket 532 esetben taxik, 214- szer autóbuszok, 57-szer bérautók, 61-szer teherautók, 21-szer magánkocsik és 16 esetben katonai járművek, 25 esetben motorkerékpárok, 85 esetben villamos vasutak és 56 esetben teherkocsik okozták. A legtöbb baleset ősszel történt. A balesetek áldozatai legnagyobbrészt 30 év alatti emberek, van azonban közöttük egy 110 éven felüli. Az áldozatokból 773 férfi és 264 nő volt. A balesetekért felelősek 1027 esetre vonatkoztatva 746 esetben 30 éven felüli és csak 281 esetben 30 éven aluli sofförök. A balesetek okai között 126 esetben találunk a megengedettnél nagyobb sebességet. 793 esetben a sofförök nemtörődömsége, 47 esetben a mozgó járművekről való leszállás és 13 esetben a sofförök iszákossága okozta a balesetet. Prebichl-meeting. A prebichli meeting keretében ezúttal először rendezte meg a stájer automobilklub a vordernbergi úton autók számára a hegyiversenyt a Prebichlmagaslatra. A verseny rekordlátogatottságnak örvendett, mintegy 15.000 néző jelent meg. A 4,2 km. hosszú útvonal minden részét ellepte a közönség. Az értékelés a következő képlet szerint történt: súly kilogrammokban szorozva 100-zal, osztva egy szorzattal, melynek tényezői a másodpercekben kifejezett menetidő és a valóságos lóerő plusz 10. A legjobb eredményt Horina dr. (Tátra) érte el s a Tátra győzelme annál eklatánsabb, mert a második helyre is Tátra-kocsi (Vermirofsky) futott be. A motorkerékpárosok versenyében Kuntsch (Douglas) győzött 2:35 idővel, ami új útvonalrekord. Eredmények: 1. Ilorina dr. (2300 Tátra), értékelési szám 10.8, 2. Vermirovsky (1675 Tátra), 10.25, 3. Scheiner dr. (1459 Fiat), 8.96. 4. Wischenbart (Auslro-Daimlcr), 9.74, 5. Rieckh (Austro- Daimler), 8.96, 6. Ahorner (Austro-Daimler), 8.89, 7. Jelien (Bugatti), 8.72, 8. Wegmaier (Tátra), 8.7, 9. Reisinger (Ford), 8.6, 10. Pressfreund dr. (F. N. 7.876. A léghűtéses automobilokról. A technika fejlődésének történetében igen érdekes és gyakran ismétlődő jelenség, hogy az egyes nagyszerű műszaki megoldások, találmányok eléréséhez, sokszor igen körülményes úton jutottunk el. Az automobil-motornál, a modern közlekedési eszköz erőgépénél is hasonló eset áll fenn, amidőn az explosiók által termelt meleg elvezetése, úgy a tervezőknek a gyártásnál, mint az automobilt használóknak sok és súlyos gondot okozott. A jelenleg legelterjedtebb megoldás a vízzel való hűtés, amelynek azonban többféle hátránya is van, nevezetesen a hűtő érzékenysége, a hűtés egyenetlensége és a fagyás veszélye. A léghűtés hosszú ideig nem tudott mégem versenyezni ezzel a komplikált hűtési móddal, míg végre a Franklin-utomobiloknak a léghűtésnek egy oly tökéletes módját alkották meg, amely nemcsak egyenrangú a vízhűtéssel, hanem azt igen sok tekintetben felül is múlja. Fontosabb előnyei, hogy külön hűtőléssre nincs szükség, a hűtést előidéző friss levegőáram éppen a legmelegebb pontján éri a hengert, az egyenletes hűtés folytán nem állanak elő elhúzódások és végül a fagy ellen teljesen érzéketlen. Ez okból ma már a léghűtés kezd erősen előnyomulni s ter-mészetesen elsősorban legtökéletesebb formája, amely a Franklin-autóknál van alkalmazva. Verooni kilométer verseny. A repülő starttal mindkét irányban lefutott kilométterversenyben a legjobb időt Brunet 3.1, Bugatti sport futotta 21.2 mp, idővel 169.811 km, átlagos sebességgel. Svájci forgalmi előírás. A Svájci Forgalmi Központ egy kis füzetben foglalta össze azokat az előírásokat, amelyeket a Svájcot járó automobilistáknak és motorkerékpárosoknak okvetlenül tudniok kell, ha nem akarnak a hatóságokkal öszeütközésbe kerülni és ilyképpen tufájukat kellemetlen kalandokkal tarkítani. A füzet német, angol, francia és olasz nyelven jelent meg és igyen áll a motorjármű-vezetők rendelkezésére. A kis füzet a svájci utazásnál használható ideiglenes belépőjegy előnyeivel is megismerteti az olvasót. A kis füzet szerkesztőségünkben betekinthető és a Schweizerische Verkehrszentrale zürichi irodájából kérhető. B. H. 1930, Június 8, vasárnap 7* A világ legjobb, leggyorsabb és legkitartóbb hegymászó kocsija a repülőgépmotoros léghűtéses AUTOMOBILE Vezérképviselet, Budapest, Vili., Thék Endre utca 8 NAPPALI VILÁGÍTÁSRA van szüksége az autó- és motorkerékpár-vezetőnek, ki többszáz méter távolságra éjjeli menetnél, ha motorjának sebességét ki akarja használni. A Bosch világítóberendezések kiválósága közismert. Saját biztonsága érdekében használjon megbízható dromozott Bosch fényszórót kényelmes Bosch fénytompítással és jól bevált Bosch dynamót. Az összes amerikai kocsikhoz megfelelő típusok raktárról szállíthatók. BOSCH BOSCH RÓBERT K.F.T. Budapest V., VÁCI ÚT 22/24. SZÁM Minden autóhoz MCNHONOR Javítása és készítése BUDAPEST, Szentkirályi u. 34. Tel. 1. 434—49. ACCUMULATOROK Hűti a motor belső részeit. Az autólopások elleni pályázat kiterjesztése. A német automobilklub által kiírt pályázat, amelyben autólopások ellen védelmet nyújtó szerkezetekkel lehet részt venni, a szakemberek körében nagy visszhangot keltett. Ámbár a pályázat csak augusztus 1-én jár le, már eddig is több mint 40 pályamunka érkezett be. Most a német automobilklub a pályázatot kiterjesztette, amennyiben motorkerékpárok ellopását lehetetlenné tevő készülékek is pályázhatnak. Ez lesz a pályázat C-kategórija s e kategóriában az első díj 200 márka, a második díj 100 márka s a harmadik díj 50 márka. Vernoni kilométer verseny. A repülő starttal mindkét irányban lefutott kilométer- versenyben a legjobb időt Brunet (31. Bugatti sport) futotta 21.2 mp, idővel 169.8131 km átlagos sebességgel PNEUJAVITAS jótállással évi Karbantartás D U N LOPSTOCK AA ll, Fő utca 45. Telefons Ant. 25—115 ffSTUDIO“ autóahkummulatorjai vezetnek Készítés, javítás 1 évi garanciával — Savkezelés díjtalan „Stúdió“ autóakkumulatorkészítő üzem “'A Sa