Ethnographia • 58. évfolyam (1947) /Népélet/

Néprajzi hírek — Ethnographische Nachrichten - Ortutay Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter (Ortutay Gyula: Minister für Kultus und Unterricht) 144

szimbólumának tartani, akik viszont, egyben az atya ellen támadó fiú­csoport reprezentánsai is lennének (64). Mindent egybevetve : R. műve, sokszor fárasztóan egyhangú, de lelkiismeretességét bizonyító példái ellenére is mindvégig érdekes és olvasóját gondolkodásra serkentő, helyenként egyenesen zseniális is, a maga egyenetlen ötleteivel, meglepő, bár egyoldalú, de a saját irányában mindig logikus megoldásaival. Bizonyára nagy visszhangja lesz a tudományos világban. A mágiá­ról szóló megírandó könyvének, melyre gyakran hivatkozik, mindezért is szintén nagy érdeklődéssel nézünk elébe. Wagner Lilla NÉPRAJZI HÍREK Ortutay Gyulát, a Néprajzi Társaság elnökét Magyarország köztársasági el­nöke vallás- és közoktatásügyi minisz­terré nevezte ki. Idézünk elnöklő Tálasi István ügyvezető alelnöknek a Néprajzi Társaság március 26.-i felolvasó ülésén tartott üdvözlő szavaiból : «Ülésünk megkezdése előtt örömmel emlékezünk meg arról, hogy elnökünk, dr. Ortutay Gyula átvette a vallás- és közoktatás­ügyi minisztérium vezetését. Első eset, hogy Társaságunk egy tényleges elnöke kerül a köznevelés élére, s még­hozzá annak a nemzedéknek a tagja, amely egyetemi pályájának kezdetétől kemé­nyen dolgozott a demokratikus népi Ma­gyarország megteremtésén. Mivel széles népismereti alapokra épített etnológus tudóst ismerünk benne, tudjuk, hogy kultúrpolitikáját is a legkorszerűbben fogja érvényre juttatni . . . Most, midőn Elnökünket, őt megillető őrhelyén üd­vözöljük, munkájához és kitűzött céljai eléréséhez a legmelegebben erőt, egész­séget és békességet kívánunk». Egy magyar mandzsu-tungúz kutató, Baráthosi Balogh Benedek a Háromszék megyében, Lécfalván szü­letett 1870-ben. A székelyek hagyo­mány­világa gyújtotta fel lelkében a keleti népek iránti érdeklődést. Szívéhez legközelebb az eddig alig is­mert távoli rokon — az altáji család harmadik ága — a mandzsu-tungúz nép volt. Erre a népre vonatkozólag vajmi kevés anyag állott a tudomány rendel­kezésére, éppen ezért az anyaggyűjtést (néprajzi és nyelvészeti vonalon) tekin­tette legfontosabb feladatának. Három ízben járt a mandzsu-tungúzok között. Első útjára 1908 április elején indult el.­ Az Amur alsó folyása mentén lakó mandzsu-tungúz népeket tanulmá­nyozta. Radlov intézkedésére a vladi­vosztoki Keleti Intézet egyik hallgató­ját kapja útitársul. Vladivosztokban azt tanácsolják, hogy csatlakozzék az Amur partvidékét —a Khabarovszktól a torkolatig — tanulmányozó Szukha­nov-féle expedícióhoz. Ez az expedíció — tekintettel arra, hogy minden Amur­menti falunál megállott — igen alkal­masnak látszott Baráthosi céljának el­érésére. A Keleti Intézet hallgatója he­lyett az intézet kínai és mandzsu nyelv tanára, Schmidt (Smits) vállalkozott a tanulmányútra. A S­zukhanov-expedíció­hoz fűzött remények azonban nem vál­tak be : egyrészt anyagi okok miatt, másrészt — ez a súlyosabb — a tudo­mányos kutatás lehetetlensége miatt. A hajó ugyanis minden kikötéskor csak rövid ideig (10—15 percig) horgonyzott, s az őslakosság a sok egyenruhás idegen láttára elmenekült partmenti telepéről minden elmozdítható tárgyával együtt. Ezért három napi együttes utazás után Baráthosi és Schmidt elvált az expedí­ciótól. Tekintettel arra, hogy Schmidt szabadsága csak június közepéig tar­tott, úgy határoztak, hogy a Khaba­rovszk környékén élő goldokat járják sorra, s Baráthosi — amikor egyedül visszatér ugyanazon az úton — huza­mosabb ideig közöttük tartózkodva ki­egészíti majd az anyagot. Május 30.-án kezdték a munkát, gold, továbbá olcsó anyagot gyűjtöttek, július 4.-én azon­ 1 Első útjára vonatkozólag v. ö. NÉ. XIX (1927), 127, 255; XX (1928), 62; KSz. X, 168.

Next