Haditechnika 46. (2012)

2012 / 3. szám - TANULMÁNYOK - Kiss László: Gallipoli, 1915 - a tengeri hadműveletek II. rész

A. támadósar­­ kították, és ezek a továbbiakban tartályhajóként, ballon­­anyahajóként szolgáltak tovább, néhányat pedig hullámtörő gátként elsüllyesztettek Mudrosznál. Mivel a Gallipoli-félsziget út- és vasúthálózata meglehe­tősen gyér volt, a félszigetet védő hadsereg ellátását fő­ként a tengerről látták el. Isztambulban és Izmitben tudtak nagyobb mennyiségű árut berakodni, amelyeket a Már­vány-tengeren hajóztak át, és Chanak Kale, Gallipoli, Ban­­dirma és Mudania kikötőiben lehetett kirakodni. Ezeknél volt nagyobb hajók fogadására alkalmas mélységű a víz, és megfelelő infrastruktúra; utóbbi két kikötő fontos vasúti csomópont is volt a tenger déli partján. A kevés kikötő miatt a nagyobb transzportokat leállították, és helyettük nyártól kezdve az ún. éjjeli expresszeket alkalmazták. Ezek öt vontatóból álltak, melyek mindegyike öt uszályt húzott. A hajókat torpedónaszádok biztosították. Emellett magá­nyos gőzhajók is szállítottak, főleg lőszert és felszerelése­ket. A TORGUT REIS és HAIREDDIN BARBAROSSA sor­hajók is bekapcsolódtak az ellátásba. Egymást váltották, amíg az egyik a szorosban állomásozott, a másik elhajózott csapatokért és utánpótlásért Isztambulba. Mivel a tengeri szállítás odavonzhatta az antant tenger­alattjárókat, a törökök a Márvány-tenger szigetein figyelő­­szolgálatot szerveztek, rendszeresek voltak a felderítő repü­lések, és tengeralattjáró-elhárító csoportot szerveztek gőz­hajókból. Létrehozták a saját Q-hajóikat is, de ezek jórészt könnyű fegyverzetű vitorlások voltak, amelyek képtelenek lettek volna komolyabb kárt okozni egy tengeralattjárónak. (Folytatjuk) QUEEN ELIZABETH AGAMEMNON LORD NELSON INFLEXIBLE Tartalék sor: ALBION IRRESISTIBLE VENGEANCE OCEAN Biztosító hajók; PRINCE GEORGE MAJESTIC TRIUMPH SWIFTSURE CANOPUS CORNWALLIS B. támadósori GAU LOIS CHARLEMAGNE BOUVET SUFFREN Nan, Kilid В a hr *"""'"42^ ° >2Д A Yildiz q Chemenlik О Hamidiye 1 Messudiye ‘ Dardanos vo / ga/ CAB / CO / QE / AG / ия/ mr/ alX bouS ж/ sv/ VE / TRf ось / / SWI / 1915. március 18. 19. ábra. Műveleti események Gallipolinál március 18-án (K. L.) 20. ábra. A 15 250 tonnás IRRESISTIBLE brit sorhajó Jegyzetek 11. Gibbons: The Complete Encyclopedia Of Battleships And Battlecruisers adatai alapján. A páncélzat oszlopban a perjel előtti érték az övvért, a perjel utáni a fedélzeti páncél legnagyobb vastagságát jelöli. Zárójelben a páncélzat fajtája van feltüntetve. Ezek erősség szerint csökkenő sorrendben: КС - Krupp cementált, H - Harvey, N - nikkelacél, A - acél. 12. Massie, i. m. 463. oldal. 13. A csatacirkáló embervesztesége ezen a napon 33 halott és 13 sebesült volt (Campbell, i. m. 9. oldal). A halottak között volt Rudolf Werner, a páncélos tüzér főtisztje is, akinek az előárboc tetején lévő állását is találat érte. 13. Halpern, i. m. 115. oldal. 14. Massie, i. m. 464. oldal. 15. A Queen Elizabeth fedélzetén például csak normál gránát volt, repeszgránát egyáltalán nem, mert ez a fajta lövedék az újonnan bevezetett 38,1 cm-es lövegeihez még nem készült el. 16. Mellettük a tengerészet aktív, vagy tartalékos állományából további öten, így a nap teljes mérlege tizenegy Viktória Kereszt. 17. Banks, i. m. 254. oldal. 18. Az INFLEXIBLE csatacirkáló sem tért vissza a javítását követően, hanem hazahajózott a szigetországba. 19. Halpern, i. m. 117. oldal. 20. Banks, i. m. 254. oldal. 21. Banks, i. m. 254. oldal. 2012/3 HADITECHNIKA­­- 11

Next