Honismeret, 2002 (30. évfolyam)

2002 / 5. szám - KRÓNIKA - Elment a Garam-menti krónikás (Dániel Erzsébet)

KALOCSAI PÉTER-MOLNÁR JÓZSEF: „Balra tarts, jobbra előzz!" Magyarország városi közlekedés régi képeslapokon 133 év telt el azóta, hogy az Osztrák-Magyar Monarchiában, a világon elsőként, forgalomba hozták az első levelezőlapokat (1869. október 1.). 1878. június 1-én Párizsban, a nemzetközi posta­forgalmi konferencián fogadták el hivatalos postai küldeménynek a levelezőlap képpel ellátott válto­zatát. Ezzel útjára indult az emberi kapcsolattar­tásnak egy máig népszerű formája. Tartózkodási helyünk nevezetességeit ábrázoló képeslapot kül­deni annyi, mint megosztani vizuális élményein­ket másokkal. A dualizmus korában bekövetkezett életmód­változás kedvezett a képeslapok gyors elterjedésé­nek. A fejlődő fotótechnikának köszönhetően az üdvözlőkártyákon megjelentek a modernizálódás és urbanizálódás eredményeit bizonyító nevezetes építmények, és az adott település életképességét bizonyító mozgalmas utcaképek - a hozzájuk tar­tozó közlekedési eszközökkel. Kalocsai Péter és Molnár József e képes levele­zőlapokból válogatva állította össze a „Balra tarts, jobbra előzz!" című színes albumot, amely a nyolc­van-száz évvel ezelőtti Magyarország városi köz­lekedéséről nyújt átfogó képet. Munkájukat külö­nösen értékessé teszi az a tény, hogy a kötetben szereplő valamennyi képeslapot magángyűjtők féltve őrzött archívumaiból közölték. Az album alapvetően Molnár József gyűjteményéből készült, a 283 közölt képeslap mintegy ötödét hét másik gyűjtő bocsátotta közre. Akkor tudjuk igazán értékelni a szerzők gyűj­tőmunkáját, ha figyelembe vesszük, hogy Magyar­országon 1910-ben 138 városi rangú települést tar­tottak nyilván, ugyanakkor az albumban 119 váro­si rangú, vagy városi szerepkört betöltő település­ről találunk közlekedéstörténeti értékű képesla­pot. Minden olyan város szerepel, amelyben 1896 és 1920 között valamilyen kötöttpályás közhasz­nálatú személyszállító eszköz működött. Az igényes küllemű, dekoratív kivitelű, átgon­doltan szerkesztett kötetet képeslaptörténeti feje­zet, angol nyelvű összefoglaló, ajánló bibliográfia, helységnévmutató, rövidítésjegyzék, két térkép valamint a dualizmus kori modernizáció, urbani­záció és városi közlekedés kapcsolatát taglaló adatgazdag tanulmány emeli ki a szokványos ké­peslapalbumok sorából. A tudományos igényű, ugyanakkor olvasmányos stílusú, képekkel il­lusztrált bevezető fejezetek számos szakmai kurió­zumot tartalmaznak. Külön hangsúlyt kaptak azok a közlekedéstörténeti tények, amelyekre ma is büszkék lehetünk (néhányat kiemelve: a buda­pesti földalatti vasút, az Erzsébet-híd és a temes­vári Liget úti vasbeton híd világelsősége, az Oszt­rák-Magyar Monarchiában elsőként Nagyvára­don létesített városi gőz­vasút és az első két troli­buszjárat Tátrafüreden és Nagyszebenben). A bemutatott képeslapok zöme 1896 és 1920 között, néhány darab 1920 és 1938 között jelent meg. Látható a székesfehérvári omnibusz, a szege­di lóvasút, a debreceni gőzvasút, a békéscsabai benzin-elektromos motorkocsi, a szombathelyi villamos, a pozsonyi trolibusz, a zágrábi sikló, az aradi autóbusz stb. Külön fejezetet szentelt a szer­zőpáros az utaknak, hidaknak, alagutaknak, a gyalogos és a lóháton való közlekedésnek, a ke­rékpár-, a motorkerékpár- és az autóközlekedés­nek. Rendkívül érdekes, olykor megmosolyogtató az „Elképzelt jövő" című, a Verne-regények il­lusztrációit idéző fejezet. Zeppelinek, égen járó szekerek, Ikarosz nyomdokait követő repülő al­kalmatosságok, sohasem volt automobilok nyü­zsögnek a földön és a levegőégben. Nem csak a szakmai és esztétikai szempontok szerint kitűnően válogatott képeslapok teszik ér­dekes böngésznivalóvá és különleges forrásközlő munkává a kötetet. Két történeti forrástípus, ké­peslap és az újsághír kerültek itt egymás mellé. A szerzőpáros a fotótechnika segítségével megraga­dott és a korabeli hírlapok írásaiban felvillanó pil­lanatképek egymás mellé helyezésével mutatja be a letűnt világvárosi közlekedésének ma már csak a játékfilmekből ismert mozgalmasságát. A színes képeslapok szemet gyönyörködtető és szívet me­lengető látnivalói között szerényen bújnak meg a gondosan válogatott hírlapi idézetek, amelyeket összegyűjteni óriási munka lehetett - de megérte a fáradságot! 49 hírlap csaknem 120 idézett cikkel öleli körül a történeti Magyarországot a „Nagy­szebeni Újság"-tól a „Pécsi Napló"-n át a „Rába­vidék"-ig, a „Győri Hírlap"-tól a „Szepesi La­pok"-on és a „Nyírvidék"-en át egészen a „Mára­maros"-ig. Beszámolnak a korszak impozáns új lé­tesítményeiről, a hidak, városi villamosvasutak át­adásáról, üzembe helyezéséről, „nagy automobil elgázolásokról" és más közlekedési balesetekről, vagy a városi hatóságok közlekedéssel kapcsola­tos szigorú rendelkezéseiről. Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Mi­nisztérium politikai államtitkára az albumhoz írott ajánlásában így fogalmaz: „Tágas terek, mí­ves épületek, pompás köztéri szobrok, patinás üz­leti portálok és feliratok, kecsesen libbenő úrhöl­gyek, délceg urak, fáradtan baktató bácsikák, kí­váncsiskodó gyerkőcök - megannyi apró részlet, amely a polgári lét fejlettségét és életerejét bizo­nyítja. Minden lap egy bonyolult kis külön világ, amely eltűnt és mégis él. Nyugalmas csendes esté­ken e könyv segítségével újra felidézhetjük." (B. K. L. Kiadó Szombathely, 2001.) Tóth Kálmán SZÉNÁSSY ÁRPÁD: A népi élelmiszerelőállítástól az ipari feldolgozásig Komárom megyében 1945-ig Szénássy Árpád könyve a fényközpontúság és a tisztánlátás jegyében fogant. A szempontok gon­dos összeválogatásával, szelektálásával, ellenőrzés

Next