Irodalmi Szemle, 1965

1965/8 - DISPUTA - Szentgyörgyi Albert: A tudományos alkotó munkáról

séges feltételeket. Elképzeléseimet a hivatásos nevelésügyi szakemberek azzal az ellenvetéssel utasították vissza, hogy a lángésznek nincs­­szüksége segítségre, anélkül is utat tör ma­gának. Én viszont attól félek, hogy inkább a nyakát töri, mivel a lángelme gyakran nagy­fokú érzékenységgel párosul. Még ma is biz­tos vagyok benne, hogy rövid időn belül ki tudtam volna dolgozni a rendszert, s Magyar­­ország az élenjáró országok egyikévé válha­tott volna. Szerencsétlenségemre, a politikai változások korán véget vetettek ebbéli fára­dozásomnak. Úgy látom, hogy jelenlegi ha­zámban, az Egyesült Államokban a kiváló tehetségek fejlődését egy bizonyos mértékig gátolja a demokráciáról alkotott téves fel­fogásunk, hogy ti. mindnyájan egyenlők va­gyunk. A természet nem demokratikus, s az ész területén nem tesz mindnyájunkat egyen­lővé. Az emberiség arra törekszik, hogy a természetnek ezt a nem demokratikus visel­kedését ellensúlyozza, s az ész birodalmában is megteremtse az egyenlőséget, azáltal, hogy a szellemileg gyöngébbeket felemeli, a kiváló­kat pedig visszaszorítja az átlagos szintre. Ha a kiváló képességű gyermekekre a múltban fele annyi pénzt és gondoskodást fordítottunk volna, mint a gyöngébbekre, akkor a vezető ember nem volna manapság olyan ritka ke­reskedelmi cikk. Arra törekszünk, hogy a kimagasló tehetséget tömeggel, a minőséget mennyiséggel helyettesítsük. Eljárásunk ahhoz az okoskodáshoz hasonló, hogy ha egy asz­­szony kilenc hónapon át hord ki egy gyereket, kilenc asszony egy hónapon belül is megte­heti. Eljárásunk nem helyes, éppen mert ilyen leegyszerűsítve értelmezi az alkotómunkát. "Vannak közöttünk viselői, és vannak meddő emberek, s csak a viselősek, az eszmékkel viselősek válnak alkotókká. A demokrácia eszménye szerint a művelődéshez mindenkinek egyenlő feltételeket kell biztosítanunk. Az én szándékom az volt, hogy mindenkinek egyenlő feltételeket biztosítsunk természetes képessé­geinek legmagasabb szintre való fejlesztéséhez, kiválóknak és gyöngéknek egyaránt, ami pe­dig egyenlőtlen nevelési rendszert jelent. Mivel már kezdeti szakaszában felhagytam ezzel a sikertelen tevékenységgel, képtelen vagyok rá, hogy egy összefüggő, elfogulatlan tanulmányt olvassak fel önöknek, s így meg­próbálok erőt venni gátlásaimon, hogy szem­ügyre vegyem az egyetlen tudóst, akiről köz­vetlen értesüléseim vannak, önmagamat. Ha kívülről, elfogulatlanul szemlélem ma­gam, az első, ami szemet szúr, hogy korán reggel türelmetlenül rohanok a laboratóriumba. Délután, anélkül, hogy befejeztem volna a munkát, búcsút mondok a munkaasztalnak. Egész idő alatt tovább foglalkoztatnak a problémák, s agyam nyilván tovább működik, akkor is, ha alszom, mert akkor kapom meg problémáimra a kész választ, ha felébredek, olykor az éjszaka kellős közepén. Agyam bi­zonyára úgy működik, mint a Darmol nevű magyar hashajtó, amit így reklámoztak: „Amíg ön alszik, a Darmol dolgozik“. Emlékezetem óta csak elvétve fordult elő, hogy tudatos agymunkával találtam volna megoldást a problémáimra. Ez a tudatos munka csupán a gyutacs szerepét töltötte be agyamban, amely, úgy látszik, sokkal jobban dolgozott, ha nem zavartam, alvás vagy horgászat köz­ben. Azt hiszem, ilyen koncentrálás és hűség nélkül egyetlen komoly eredményt sem lehet elérni, sem a művészet, sem a tudomány területén. Amikor Newtontól megkérdezték, hogyan jutott el felfedezéseihez, így vála­szolt: „Szüntelen töprengéssel“. Első kérdésem, amit feltehetnék magamnak, az, hogy miért csinálom mindezt. A válasz egyszerű: csinálnom kell, s nyomorultul ér­zem magam, ha nem csinálhatom, és nem ismerek semmit, ami izgatóbb és lenyűgözőbb volna, mint a kutatómunka. Másodszor azt kérdezhetném magamtól, mi az, ami ezen a különös pályán megtartott kutatni a problémákat, amiket magam állí­tottam magam elé, mialatt mások pénz és más efféle dolgok után futkosnak? A tudo­mányok története sok példát szolgáltat fel­találókról, akiket, úgy látszik, kizárólag láng­elméjük hajszolt bele a kutatómunkába, te­hetségük, amely kielégítésre szomjazott. Mind­nyájan szeretjük a munkát, ha siker koro­názza, s ez a különleges adomány hatalmas hajtóerő lehet. Nem tudom, van-e valami különös tehetségem a lebzselésen kívül. Nincs hangyaszorgalmam. Mi az hát, ami mégis ku­tatóvá nevelt? Könnyű rá válaszolnom. Egy tudóscsalád negyedik nemzedéke vagyok, s olyan szellemi légkörben nőttem fel, ahol csupán a tudományos és művészi eredménye­ket becsültük. Mint gyermekek mit sem tudtunk pénzről, politikáról, de tudtunk egyet­­mást arról, ami a művészeti és tudományos életben történik szerte a világon. Mély meg­győződésem, hogy többségünk igen korán le­rakta fejlődése alapjait, s később mit sem változtathatott rajtuk. Egyenrangúságomnak megfelelően a szellemi alkotómunkát tartot­tam a legfőbb célnak, amelyre az ember töre­kedhet, az egyetlennek, amire törekedni ér­demes. Alapjaink korai lerakása a nevelés legfontosabb feladata, s gyakran eltűnődöm, miféle emberré nőnek azok a fiatalok, akik a tv-műsorok erőszakosságain és gyilkossá­gain, hazug reklámain nőnek fel, gyakran

Next