Magyar Pedagógia 83. (1983)

1983 / 1. szám - CSAPÓ BENŐ: A kombinatív képesség és műveleteinek vizsgálata 14 éves tanulóknál

benyomásoknak, képeknek a reprodukálása. Ezzel szemben az alkotó képzelet előzőleg nem tapasztalt módon rendezi át a valóság egyes elemeit, s ezek új kombinációit hozza létre. Az elmélet értelmében a képzelet képes a korábban észlelt elemek nagyszámú, a valóságban nem tapasztalható kombinációját létrehozni, de nem képes új elemeket alkotni. Nem ad azonban számot arról, hogy milyen módon jönnek létre az új kombinációk, vagy pedig azok létrejöttét véletlenszerűnek tekintik. Wundt álomelmélete az álmot is a valóságban megélt benyomások teljesen új, szokatlan, néha fan­tasztikus kombinációjaként értelmezi. Az elemek kombinálódása véletlenszerű, illetve az agykéregben lejátszódó elektromos folyamatoktól függ. Ez a felfogás a kombinációk képződését lényegében az intellektus működésének tudattalan mechanizmusaként, az álom esetében egyenesen fiziológiai folyamatként értelmezi. Tehát az emberi kombinativitás csupán a filogenetikai fejlődés során létrejött biológiai produktum lenne. Semmi okunk sincs elvetni azt a gondolatot, hogy az agykéreg elektromos folyamatai vagy az intel­lektus tudattalan mechanizmusai „automatikusan” ingerek, benyomások, képzetek nagyszámú kombi­nációját termelik ki, azonban ha az ontogenetikus fejlődés tényeivel, különösen pedig a tanulás szere­pével is el akarunk számolni, nem szűkíthetjük le az alkotó fantáziát, általában az alkotóképességet a kombinativitásra, és a kombinativitást is többnek kell tekintenünk az előzőekben jellemzett tudattalan folyamatoknál. Rubinstein az elemek kombinálását szintén a képzelet egyik működési mechanizmusának tekinti, bár kiemeli, hogy nem ez az egyetlen mechanizmus: „A valóság észlelése nem megváltoztathatatlan elemek kötegeiből, csomóiból vagy mechanikus halmazaiból áll. Minden képződményét átalakítja a képzelet. Ezek az átalakítások rendkívül sokfélék, közéjük tartozik a kombináció múlt a fogások egyike, de nem lehet erre korlátozni: a kombináció csak az egyik fajtája vagy fogása a képzelet átala­kító tevékenységének. Ennek eredményeként nem változatlanul adott elemek vagy vonások új kap­csolata, kombinációja keletkezik, hanem egységes új kép, amelyben az egyes vonások nem egyszerűen összegződnek, hanem át is alakulnak, általánosítódnak. A kombinálás csak »mechanizmus«, hatása rendszerint valami olyan tendenciának engedelmeskedik, amely meghatározza a kombinálandó mozza­natok összeválogatását és értelmet lehel azokba.” (Rubinstein, 1964. 519.) Adós marad azonban Rubinstein annak felvázolásával, milyen mechanizmusok, átalakítások jöhet­nek számításba a kombinálás mellett, és mi ezeknek az egymáshoz való viszonya. Az alkotó képzelet problémája átvezet az alkotó gondolkodás, a kreativitás kérdésé­hez. Az alkotóképességet, az alkotás folyamatát már Leibnitz is összekapcsolja a kombi­­nativitással. Többek között a kombinatorika kifejlesztésén is azért munkálkodott, hogy az új alkotások létrehozásának egyetemes eszköze lehessen. Egy másik matematikus, Poincaré elképzelése szerint a matematikai alkotás folyamatában a tudatos szint alatt az összekapcsolható elemek nagyszámú kombinációja képződik, és ezek közül egy szűrőn keresztülhaladva csak azok tudatosulnak, amelyek bizonyos esztétikai követelmények­nek eleget tesznek. (Poincaré, 1908.) Az asszociációs pszichológia koncepciójára alapozva dolgozza ki kreativitáselméletét L. A. Mednick. Mednick elmélete szerint az alkotó folyamat lényege az, hogy olyan új képzettársítás-kombinációk jönnek létre, amelyek megfelelnek bizonyos hasznossági fel­tételeknek. Változatos kombinációkat azok az emberek képesek produkálni, akik távoli, a megszokott környezetben össze nem tartozó dolgok között létesítenek kapcsolatot. E megfontolás alapján dolgozta ki az alkotóképesség mérésére a „Remote Associations Test”-et, amely lényegében az asszociációk változatosságával és szokatlanságával jel­lemzi a kreativitást. (Mednick, 1962.)

Next