Mozgó Világ, 1997. január-június (23. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 6. szám - ESSZÉ - Lengyel László: Az átmenet képregénye

Lengyel László Az átmenet képregénye Kádár-kori képek A Kádár-korban a televíziós kép csak zárt, visszafogott és szürke lehetett. A televíziós személyiségnek minden energiájával vigyáznia kellett, hogy személyisége az átlagot, a szürkeséget közelítse, hogy elfojtsa dinamikáját. A dinamikus, önkiadó személyiség szük­ségképpen lekerült a képernyőről mint komolytalan, mint túlzó, mint sztáral­lűröket hordozó. A szocialista televízi­óban nincsenek sztárok. A kádári tele­vízió nem tűri a bohóckodást. Az a te­levíziós személyiség, aki közvetítheti az olimpiai versenyeket, országos vetélke­dők műsorvezetője lehet, vagy megin­terjúvolhat minisztereket, az öltözkö­désében, viselkedésében semmiképpen se lehet kirívó. A kádári televízió azt sugallta, hogy a televíziós személyiség - legyen az Vit­­ray Tamás vagy Antal Imre, Tamási Eszter vagy Szabó László, Megyeri Ká­roly vagy Takács Marika, Kovalik Ká­roly vagy Molnár Margit - ugyanolyan mindennapi ember, mint nézői, csak ki­csit több szakmai tudással, jobb szó­készlettel van megáldva. A televízió és személyiségei évekig, sőt évtizedekig csiszolgatták változásaikat, modoruk, gesztusaik módosítását. A személyiség nem berobbant, nem üstökösként fel­tűnt és lezuhant, hanem mintegy „ki­ülte”, „kiböjtölte” lassan bővülő szemé­lyiségi terepének elfogadását. Mindennek alapja az évekre, évtize­dekre való berendezkedés volt. Nem­csak Kádár János személyisége vált örök mintává - Kádár mindig volt, Ká­dár mindig van, Kádár mindig lesz „ egyszer élünk, liheg az almában a féreg, most vagy soha!" Orbán Ottó: Ám­on hanem a televíziós alakoké is. Vitray mindig volt, Vitray mindig van, Vitray mindig lesz. Takács Marika mindig volt, mindig van, mindig lesz. A televí­zió az örökkévalóságot sugározta. A személyiségek a folytatásos sorozatok részesei, összekötői és túlélői voltak. Nekik adatott meg az a tisztesség, hogy túléljék Robin Hoodot és Tell Vilmost, a Tenkes kapitányát és Stirlitzet, Maci Lacit és Foxi Maxit. Állandóság, állandóság és állandóság - ez a legfontosabb. A televízió otthonos akart lenni, ismerős és megbízható. A 27 váratlanság, a kiszámíthatatlanság, a kockáztatás szóba se jöhetett. Minden­nek simán kellett mennie, s ehhez zárt rendszerben zárt személyiségek zárt és megbízható szokásaira volt szükség. A meglepetés odáig terjedhetett, hogy a mindig szolid, mindig lassú, magát so­ha ki nem adó Vitray Tamás ordítani kezdett egy olimpiai döntőben a ma­gyar győzelemért, hogy Hajdú János nem szokásos Vörös Október ruhagyári zakóban, hanem nyugati stílusú öltöny­ben jelent meg és meghajolt a Hét mű­sora végén. Később megértettük, hogy e váratlan dolgok is beleszámítanak a szürke folyamatosságba, s már elvár­tuk, hogy Vitray minden olimpiai győ­zelemnél kiabáljon - sikoltozott is sze­gény -, és hogy Hajdúnak legyenek mindig mindenkinél elegánsabb nyak­kendői és meghajlásai. A kádári televíziós képi világban a kamera álldogált, és a legkevésbé se kí­vánt behatolni az arcok világába. A jel­legzetes elkapásának kegyetlensége, a

Next