Pesti Napló, 1865. április (16. évfolyam, 4087–4511. szám)

1865-04-16 / 5000. (4100.) szám

Vasárnap, ápril 16.1865 16. évi folyam 88 - 5000 Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám, 1. emelet. EUB szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok, hirdet­mények) a kiadó­hivatalhoz in­­tézendők.PESTI EAPLO Előfizetési feltételek: Vidékre, postán , vagy helyben, házhoz hordva . Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. Évnegyedre . 5 frt 25 kr. o. é. Hirdetmények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hirde­tésnél 7 uj kr. Bélyegdíj külön 30 uj kr. Nyilt-tér: 5 hasábos petit­sor 25 uj kr. Pest, april 15.1865. Még nehány szó a „Botschafter“-nek april 9-iki czikkére. Azt mondja többek között a „Botschaf­ter“ april 9 diki számában, hogy „a ma­gyar történelmen egy elkülönző vágy vonul végig (Sonder Zug), mely nemze­dékről nemzedékre száll, s n.a ép oly ele­venen él, mint száz évvel ezelőtt.“ Ha ezen elkülönző vágy alatt a „B.“ azt érti, hogy a magyar nemzet mindig hűen ragaszkodott saját alkotmányos ön­állásához, s mindig határozott ellenszenv­vel viseltetett a hatalomnak, s még inkább a hatalom némely kezelőinek azon törek­vései ellen, melyek Magyarország alkot­mányának mellőzésére, sőt megsemmisí­tésére, s némileg az ország beolvasztá­sára voltak irányozva, nincs okunk ellen­mondani a „Botschafter“ idézett sorai­nak; mert azon hű ragaszkodás s a be­olvasztás elleni határozott ellenszenv csakugyan nemzedékről nemzedékre szállt a magyarnál, s ma ép oly elevenen él, mint száz évvel ezelőtt, és ha a minden­ható kegyelme tőlünk el nem fordul, élni fog még századok múlva is. De ha a „Botschafter“ az idézett so­rokban oly elkülönző vágyat kívánt ér­teni, mely a végelszakadási törekvést fog­lalja magában, akkor kénytelenek va­gyunk néhány szóval válaszolni állítására. Ha mutatkozott a magyar történelem­ben időnként ilyen vágy, sőt valóságos törekvés, mi szülte azt, s mi emelte ma­gasabb fokra? — Maga felel e kérdésre a „Botschafter,“ midőn elmondja, hogy Magyarország törvényei és alkotmánya gyakran megsértettek a hatalom, vagyis inkább annak kezelői által. Valamely komoly megfontolás után kötött kapcsolatnak megszakasztására egy egész nemzetnél, csak a legnagyobb fokra emelkedett közelégületlenség szülhet vá­gyat és törekvést, s még ez is csak akkor, ha a dolog jobbra fordultának minden reménye elenyészett. A múlt időkben nem egy osztrák államférfiú, ta­nácsa és befolyása által, melylyel a feje­delemre hatott, akarva vagy nem akarva elkövetett mindent, hogy a nemzetben ily vágy támadjon. Több szomorú kor­szakot lehetne idéznünk e részben a ma­gyar történelemből, bizonyságául annak, hogy az elégületlenségnek s a bizalom meg­rendelésének nem a magyar nemzet volt az oka. És midőn évek hosszú során keresz­tül a magyar alkotmány ellen intézett meg­támadások egymást érték, midőn azok­nak természetes következése, a fokonként növekedő keserűség, már-már tetőpontját érte, mi volt az, mi a bajt megorvosolta, a felizgatott kedélyeket megnyugtatta, s a megrendített bizalmat innét hely­reállította ? Talán azon osztrák állam­férfiak változtatták meg nézeteiket , s a tapasztaláson okulva, jobb tanácsot adtak a fejedelemnek ? Nem. Ez nem történt, vagy, legalább a történelem bi­zonyítása szerint, ritkán történt. Mindig a fejedelmek voltak azok, kik mélyebb belátással és szigorúbb lelkiismeretesség­gel a magyar alkotmány ellen intézett rendeleteket visszavették, a sértett törvé­nyeket helyreállították, s a nemzet bizal­mát és reményét ismét felélesztették. Csak néhány példát hozunk fel a tör­ténelemből. Alig volt szomorúbb korszak Magyar­­országra néz­ve,mint azon tizenegy év,mely az 1681-iki országgyűlést megelőzte. Nem említve a vérontást, egyes személyek poli­tikai és vallási üldöztetését, csak azt emel­jük ki, hogy ezen idő alatt az ország alkot­mánya hatályon kívül létetett, s az ország idegen helytartónak kormányzatára biza­­tott.Igaz,hogy ezt egy nagyobb terjedelmű összeesküvés előzte meg, melynek része­sei megbűnhődtek életükkel és minden vagyonukkal. De nem hiányoztak állam­férfiak, kik azon egyesek tetteit alkalmul és ürügyül használták az egész nemzet el­len intézett szigorú és alkotmányellenes lépésekre. S midőn az ebből származott keserűség mindinkább növekedett, I. Leo­pold maga volt az, ki az alkotmány elleni rendeleteket megszüntette, s az 1681-diki országgyűlésen az ország rendeivel együtt ismét teljesen és sértetlenül visszaállította a magyar alkotmányt. Nem is maradt el ezen igazságos lépés­nek jótékony következése: az ismét hely­re állott bizalom és ragaszkodás, melynek eredménye jön hat év múlva, hogy a nem­zet az 1687-ki országgyűlésen egész kész­séggel törvényt alkotott, mely a fejede­­­lem kívánsága szerint megállapította a­­ Habsburgi ház fiágának trónöröklési jo­­­­gára nézve az elsőszülöttséget. Tette ezt a­­ nemzet saját javáért is , de kétségtelen az, hogy ha a bizalom 1681-ben helyre nem állíttatik, ily törvényt az ország önkényt nem alkotott volna. A XVIII-ik század elején véres belhá­­ború folyt Magyarországban, mely belhá­­borunak oka, vagy legalább előmozdítója volt nagy részben az osztrák államfér­fiaknak a magyar alkotmány ellen inté­zett újabb törekvése. A szathmári béke­kötés vetett véget ezen belháborunak,­­ azon békekötés, mely az ország alkotmá­nyos szabadságát újabban ismét biztosí­­totta. És e békekötés után tizenkét esz­tendővel a jvmagyar nemzet önkényt, sza­bad akaratból átruházta a trónöröklési jogot a Habsburgi ház nőágára. Mi való­ságos jele annak, hogy a bizalom és ra­gaszkodás a nemzet és az uralkodó ház között ismét helyreállott. — Mert ha a szathmári béke nem úgy köttetik, ha az ország alkotmánya teljesen helyre nem állittatik, a meg nem nyugtatott és bizal­mát vesztett nemzet aligha hozzá­járult volna a sanctio pragmatica megkötésé­hez. És akkor mi történik 1741-ben? — azt fejtegetni nem akarjuk. 1780 után II. József ismét félretette az ország alkotmányát, s némely osztrák ál­lamférfiak régi tervei szerint Magyaror­szág beolvasztását, vagy legalább alkot­mányos önállásának teljes megsemmisíté­sét tűzte ki czélul. De ő maga visszavonta érte végnapjaiban rendeleteit, s utódja, II. Leopold, az ország rendeivel egyetértve, nemcsak visszaállította ismét a magyar alkotmányt, hanem újabb, c­élszerű tör­vényekkel meg is erősítette azt. Következtek csakhamar a véres fran­­czia háborúk , melyek hosszabb ideig Ausztriára nézve szerencsétlen fordulatot venek. E háborúk bebizonyították, hogy a sértetlenül visszaállított alkotmányhoz hű magyar nemzet, hű volt egyszersmind királyához is. Teljes készséggel, sőt lel­kesedéssel felelt meg kötelességének a bi­rodalom védelmében, s midőn a diadal­mas ellenség hatalmas császára 1809-ben itt benn az országban állott győzedelmes seregével, s a magyar nemzetet elszaka­dásra szólította fel proclamatioiban, ke­csegtetve azt oly reményekkel , mik­nek teljesülhetése nagyon valószínűnek látszott, e proclamatiók nem ingatták meg a nemzet jogszerű ragaszkodását és bizalmát. Minden csábitó ígéretek és ke­­csegtetések nyom nélkül maradtak. 1823-ban a magyar alkotmánynak egyik alaptörvénye­sen megtámadva tett­leg a hatalomnak parancsoló szava és fegyvere által. De pár évvel azután az igaz­ságos fejedelem kinyilatkoztatta ünnepé­lyesen az 1825-iki országgyűlésen, hogy azon események, melyek az ő atyai szi­vének is kedvetlenek, jövendőben ismé­telteim nem fognak, s kimondotta az or­szág rendeinek hozzájárultával alkotott III-ik törvényczikkben, miszerint „telje­sen meg van győződve, hogy­ a fejedelem és ország boldogsága a törvények szoros megtartásán és épségben maradásán alap­szik, s ha akár a királynak, akár az ország rendeinek jogaiból valami elvonatik, a törvényeknek és az ország törvényes rendszerének összes szerkezete, melyet századok erősítettek meg, aláfogasalni.“ Kimondotta továbbá, hogy „az oszág al­kotmányát, melyet koronázási esküjével is megerősített, minden időben védni fogja és fenntartani. Ugyanazért az 1790/91-ik évi X-ik, Xll-ik és XIX ik törvényczik­keket szorosan megtartandja és másold­­ai is megtartatja. “ Tette pedig e nyilatkozatot ő Felsége ama jeles államférfiunak tanácsa folytán is, ki a birodalom ügyeit a legnehezebb körülmények között annyi bölcseséggt­ vezette, s ki Magyarországra vonatkozó­lag ezt mondotta a felséges uralkodónak : „Ha felséged Magyarországot köny­­nyen és jól akarja kormányozni, kormá­nyozza azt saját alkotmánya szerint.“ De nem akarjuk e fejtegetéseket to­vább vinni. Csak azt ismételjük a törté­nelem nyomán, hogy valamikor Magyar­­országban súlyosabb megelégedetlenség mutatkozott, és ezen megelégedetlenségi bizalmatlanságot s talán különválási vá­gyakat is ébresztett, azt majd mindig az osztrák államférfiaknak a magyar alkot­mány mellőzésére intézett tanácsa és tö­rekvései okozták,s mindig a fejedelmek­nek lelkiismeretes igazsága és mélyebb belátása orvosolta a bajt, állította helyre ismét a bizalmat és ragaszkodást. A történelem tehát kimutatja időnkénti okait azon időnként felmerült elkülönző vágynak (Sonder-Zug),melylyel minket a „Botschafter“ vádol, s kimutatja egyszer­smind azon egyetlen, de biztos módot, melylyel e vágy mindig meg lön szün­tetve. Ha tehát igaz Cicerónak azon mon­dása: „historia est testis temporum, ma­­gistra vitae,“ tanulnunk kell a történe­lemből.­­ Mi a múlt idők eseményeiből azt tanul­tuk, hogy a legnehezebb körülmények között fejedelmeink igazsága, bölcsesége segített bajainkon, ők mentették meg alkotmányunkat másoknak támadásaitól. Ez azon hit, melynek élni kell bennünk. Miért akarja e hitet keblünkből kiszakasz­­tani a „Botschafter“ annak mutogatásá­val, hogy akármennyit biztosítottuk mi alkotmányunkat újabb, határozottabb tör­vényekkel, akár­mennyit biztosították azt fejedelmeink koronázási hitleveleikkel, törvényeink mégis mindig megsértettek,­­ alkotmányunk mellőztetett? Miért akar minden bizalmat, minden jobb reményeket elérni azon fenyegetés­sel, hogy valamint azon hatalom, mely­­ előbb az osztrák tartományokban absolut uralkodott, meg nem tartotta a mi alkot­mányunkat, úgy az alkotmányos osztrák népek sem lesznek több kímélettel irán­tunk? Az osztrák kormány, a Lajthán túli la­pok és egyes államférfiak gyakran emle­getik a békés kiegyenlítés szükségét, oly kiegyenlítését, mely mind a két fél meg­nyugtatásával eszközöltessék. Ily ki­­­­egyenlítésnek alapja csak a kölcsönös bi­­zalom lehet, s azt hiszi-e a „Botschafter,“ hogy ezt a kölcsönös bizalmat növeli an­nak emlegetése, miszerint alkotmány­un­­­­kat eddig sem respectálta a hatalom, s ezután sem fogják azt kímélni még az al­kotmányos osztrák népek sem ? Vagy ha maga sem hiszi a „Botschaf­ter“, hogy mindez a bizalmat növelje, va­jon érdekében fekszik-e nehezíteni a kie­­­­gyenlítés lehetőségét; bizalmatlanság mag­,­rát szórni a Lajthán innen és túl levő nép­­­pek és országok között; úgy állítani őket egymással szembe, mint ellenségeket, és pedig oly ellenségeket, kik egymás jogait kímélni nem hajlandók ? Józan, becsületes,­­ bölcs politikának tartja-e a „Botschaftet “ tőlünk még azon reményt is elragadni, melyet a fejedelem személyébe helyezünk, s midőn ekkér igyekszik ő maga is el­különző vágyakat ébreszteni a magyar­ban , szemrehányásképen ugyan azon vágygyal vádolni a nemzetet ? Gyakran hallottuk már azon tant is­mételteim, hogy midőn két szerződésél között az egyik meg nem tartja a szerző­dés pontjait, a másik sem köteles azt meg­tartani. E tan a „ Venwirkungstheoria“, melyet mi a közjog­ terén mind elméle­t­­leg, mind gyakorlatilag helytelennek tar­tunk. De azon­ban, amelyet a „Botschafter“ hirdet, hogy midőn a kötött szerződést az egyik fél minduntalan megszegte, s min­den újabb és határozottabb biztosítások és ígéretek daczára újra és ismételve a szer­ződés ellen cselekedett, a másik félnek se legyen többé joga a szerződés megtartá­sát kívánni, hanem azt egyoldalulag át­alakítani, sőt részben megsemmisíteni le­gyen kénytelen — valóban uj tan, és meg­­lepőleg sajátságos. * Ha Rudolf alatt 1608 előtt, Leopold alatt 1681-ben, II. József alatt 1781-ben, Ferencz alatt 1825-ben e tant követték volna őseink, hol állaha most sz magyar alkotmány ? De — szerencsére — több bi­zalommal voltak mégis fejedelmeik iránt, s e bizalom tartotta meg Magyarország szabadságát. * „ Azt mondja a „Botschafter“, hogy azért jön minduntalan megszegve a magyar alkotmány, mert az összes birodalom ér­dekei lehetetlenné tették annak megtar­tását ; meg fog az ezentúl is szegezni, ha­csak azt a birodalmi alkotmányhoz nem alkalmazzuk és módosítjuk. Nem hozzuk mi kétségbe a birodalom szilárd fennállhatásának fontosságát. Hi­szen az 1861-iki országgyűlés felirata is kijelentette, hogy azt a magyar nemzet veszélyeztetni semmiképen nem akarja. De, véleményünk szerint, a birodalom szi­lárd fennállhatását nem akkér kell biz­tosítani, hogy félrelökve minden ünne­pélyes szerződéseket, törvényeket és jogo­kat , az ezek által biztosított magyar alkotmány egészen azon mintába öntes­sék, melybe a február 26-ki alkotmány d­öntetett, hanem mindenek felett szem előtt tartva a birodalom biztosságát, melyet a sanctio pragmatica is szem előtt tartott, arra kell törekedni, hogy mind a biroda­lom biztossága teljesen eléressék, mind a magyar alkotmány alaptörvényei a lehe­tőségig fenntartassanak, mind a Lajthán­túli országok alkotmányos szabadsági kifejtessék és teljesen biztosíttassék. Egyik czél tehát a birodalom szilárd fennállása, melyet nem kívánunk semmi más tekinteteknek alárendelni. Másik czél pedig fenntartása Magyarország alkotmá­nyos fennállásának, jogainak, törvényei­nek, melyeket a sanctio pragmatica is ünnepélyesen biztosít, s melyekből töb­bet elvenni, mint a­mit a birodalom szi­lárd fennállhatásának biztosítása múlha­tatlanul megkíván, sem jogos nem volna, sem czélszerű. Párhuzamosan a magyar alkotmány­­nyal megfér a közös uralkodó alatt, a közös védelem mellett, a Lajthán túli orszá­gok teljes alkotmányos szabadsága is. Nem állanak ezek ellentétben egymás­sal; azt hiszszük, hogy megállhatunk egy­más mellett, a­nélkül, hogy egymást ab­­sorbeálni akarnák. Végre, még egy szí­r visszatekintve a tör­ténelemre, bátorkodunk egy kérdést in­tézni a „Botschafter“-hez. Ha 1527-ben I. Ferdinándot a magyar nemzet meg nem választotta volna kirá­lyának, alakult volna e az osztrák biroda­lom úgy, és azon terjedelemben, mint az a választás után létre jött ? Megállott volna e az a birodalom 1­740 után úgy, a mint megállott? Birt volna-e a franczia hábo­rúk alatt ellent állani azon hatalmas el­lenségnek, mely Németország nagy ré­szét elsöprötte ? Ha tehát alakulásához szükséges volt Magyarország, mely szabadon választotta királyának Ferdinándot, nem természe­tes e, hogy ezen választás feltételeinek megtartása lényeges feltétele volt egy­szersmind a birodalom tényleges alaku­lásának? I. Ferdinánd pedig szabadon választatott Magyarország királyának, mint ezt ő maga is mondja az 1527-iki N­y ik törvényczikkben, és azon levelé­ben, melyet az 1527-ik évi június 29-ikén irt Magyarország rendeihez. Koronázása előtt biztosította az ország rendeit még 1526-ban november 30-án Bécsben ki­adott levele által, hogy az ország lako­sait jogaikban és szabadságaikban sértet­lenül meg fogj­a tartani. Koronázásakor ünnepélyes esküvel erősítette meg ezen biztosítást ; 1537-ben a XXIX-ik czikk­­ben pedig újra hivatkozott e biztosításra. Mindezek részint a birodalom első meg­alakulása előtt, részint annak megalaku­lásakor történtek. Lehet e tehát azokat most ignorálni ? A birodalom második, szilárdabb meg­alakulásának lehet a sanctio pragmaticát tekinteni, mely nélkül a birodalom III-ik, illetőleg Vl­ik Károly halála után való­színűleg szétment volna. Ezen újabb, szilárdabb alakulásnál is ki volt kötve határozott feltételképen Magyarország alkotmányának, törvényeinek sértetlen fenntartása. Ha tehát a birodalom csak ezen felté­tel mellett alakult és alakulhatott, azt félrelökni nem volna jogos. Valamint az 1861-iki országgyűlés, úgy mi is, csak a sanctio pragmaticából indul­hatunk ki. Meg van ott határozva az ural­kodóház közössége, az elválaszthatatlan és feloszthatatlan birtoklás, s az ebből ter­mészetesen következő közös védelem.­­ Megfelelt e feltételeknek Magyarország, teljesítette híven és szívesen közös védelmi kötelezettségét a legnehezebb időkben, s még akkor is késznek nyilatkozott e kö­telesség teljesítésére, midőn az országban magas fokra hágott az izgatottság, s a háború, mely ellen a közös védelem szük­séges volt, sokak előtt nem volt népszerű Nem azért említjük ezeket, mintha di­csekedni akarnánk, mert hiszen csak kö­telességét teljesítette a nemzet; a­mit tett, ön javáért is tette, s épen úgy védték Magyarországot a Lajthán túli országok seregei hosszú évek során keresztül. Csak azért szólunk ezekről, hogy a történe­lemben is bebizonyítsuk, miszerint alkot­mányos önállásunk mellett sem vesztett miattunk és általunk a birodalom biztos­sága. Mi nem akarjuk ezen alkotmányos önállást feláldozni csupán azért, mert a Lajthán túli népek új alkotmányának egyes pontjai másképen hangzanak, de készek leszünk mindenkor, törvényszabta után, saját törvényeinket a birodalom szi­lárd fennállhatásának biztosságával össz­hangzásba hozni, s a Lajthán túli orszá­gok szabadságának és alkotmányos kifej­lődésének útjában állani soha nem fogunk á­mítására is, s tervezett vonalait térképen is előtünteti. Mindezt egyébiránt nem szo­ros zsinórmértékül kívánja vétetni, hanem inkább csak azért terjeszti elő, hogy meg­állható számokkal bizonyítsa javaslati rendszerének gyakorlati kivihetőségét és előnyeit. A­mi a rendszer irányát és alapeszmé­jét illeti, azt a térképre vetett egy tekin­tettel fel lehet ismerni a vonalak elrende­zéséből, melynek lényegén, egyes előfor­dulható helyi igények által követelt mó­dosítások, változtatni nem fognak. Az országos m. g. egy. 1862-iki em­lékiratában , a magyar közlekedé­si rendszer középpontjául ha­zánk fővárosa volt felvéve.­­ S a fővonalak irányai ahhoz képest lettek ki­jelölve. A jelen emlékirat ugyanezen alapra támaszkodik a másod és har­madrendű vasutak vonalainak kijelölésé­nél. S a mennyiben ezen eljárásból a vi­déki érdekeltség magára nézve hátrama­radást látna, könnyű arról meggyőződni — úgymond a javaslat — hogy az aján­lott rendszer követése mellett alig talál­ható olyan vidék vagy hely, mely a miatt szenvedne rövidséget, hogy igényei ma­gasabb országos szempontoknak rendel­tetnek alá. Újabb időben több helyt megtörtént hazánkban a vasútvonalak tervezésénél, hogy természetükre és irányukra nézve kisebbrendű vonalak véletlen talál­kozásából, világforgalmi jelentőséget magyaráztak ki. Mire azon tekintetből fektettek nagyobb súlyt, hogy a­hol cse­kélyebb forgalomra volt kilátás, vagy az építés költséges volta a vonal kivihetősé­gét kétségessé tette, ezen magasabb je­lentőség attribútumával akarták biztosítni jövőjét. Erre nézve azonban figyelembe veen­dő , hogy terményeink kivitele főleg a keletről nyugatra tartó irányt követi, még­pedig mindannyi­szor nagy távolságokra. Mi mellett oly forgalmi combinatiók, melyek öt-hat mért­földdel rövidebb vonalok előnyére tá­maszkodnak , könnyen meghiúsulnak az által, hogy a versenyző másik vonal, dif­­ferentiális tariftákkal, az érintett különb­séget megszünteti. Ellenben az emlékiratban javalt rend­szer követésében, mint az abban közlött számításokból világosan kiderül, nem lesz­ a most említettekhez hasonló egy vonal sem, melynek rövid időn kiépítése, gazda­sági és általános forgalmi szempontból iga­zolva nem volna. Az első és másodrendű vonalok osztá­lyozása semmi rövidséget nem szül, mint­hogy ez utóbbiakon a szállítási képesség vonatonként 4000 mázsával van számba véve, s ez, hazánk jelen viszonyai közt, a vidéki termelés igényeinek tökéletesen megfelel. Azon előrelátással járván el az emlékirat, hogy a növekedő forgalom szükségleteihez képest a kisebb rendű vonalat magasabb rendűvé minden n­e­­hézség nélkül át lehessen változtatni. Megengedi a j­avaslat, hogy a kereske­delmi forgalom szabad kifejlődését sem korlátok közé szorítani, sem bizonyos meg­határozott utakra kényszeríteni nem le­het. De állítja, hogy a kereskedés Ma­gyarországon nem más, mint országos se­gélyezéssel kiállított vasutakat fog hasz­nálni. S ha nemzeti erőnk és hitelünkkel árulunk közlekedési eszközeink kiállításá­­­­hoz, igen természetes, hogy irányadóul azon szempontot tekintethetjük egyedül, mely fővárosunk kereskedelmi jövőjének előmozdításában találja helyes kifeje­zését. Nem mintha a fővárost mások rovására kegyelni kellene. De mert feledni nem szabad, hogy a „természetes központ“ emelkedése min­dig okvetlen maga után vonja az egész or­szág felvirágzását is. Igazolva látjuk ezt a miveit világ min­­den államaiban. S ki ellenkező forgalmi politikát ajánl: gondoljon a római népszó­nok meséjére, mely az emberi testnek a tétlen gyomor ellen fellázadt tagjairól szól. Kiviteli kereskedésünkben — mond tovább az emlékirat — különösen na­gyobb és oly­szerű középpontra van szükségünk, mely a forgalom minden kellékeivel bőven el van látva. S erre, mind kedvező fekvésénél fogva, mind egyéb tekintetekből, a főváros a legalkal­masabb. A külföldi kereskedő ha közvet­len vevő­ül jelenik meg, m­inél több kényel­met, minél nagyobb könnyebbséget talál Olcsó vasutakat! III. (A. K.) Érintettük, hogy az emlékirat kiterjeszkedik a kiállítási költségek hisz.­ A húsvéti szent ünnepek miatt lapunk legközelebbi száma szerdán, ápril lö­kén fog megjelenni.

Next