Prágai Magyar Hirlap, 1935. július (14. évfolyam, 149-173 / 3701-3725. szám)
1935-07-04 / 151. (3703.) szám
1935 stáíus 4, csütörtök. 3 CITROEN MEGHALT Franciaország leghíresebb nagyiparosának pályafutása Egy zseniális felfedező tündöklése és nyomorúsága ■ ■ áraik feléért. E büszke szavakat a fiatal konstruktőr tényleg tetté változtatta és csakhamar óriási állami megrendeléseket kapott. A javeli mezőn villámgyorsan hatalmas üzemet rendezett be és itt épült fel később az az autógyár is, amely a legmagasabb konjunktúra idején 50—60.000 embert foglalkoztatott. Az első Citroen-asató 1919-ben látott napvilágot. A konstruktőr valóban az amerikai eets-mademan típusát testesítette meg. Valahányszor valamit tervezett, máris azt mondotta, hogy készen van vele és a tervet megvalósította. Mindenki hitt neki. Első vevői bocsátották rendelkezésére a gyár forgótőkéjét Egy nagy lap hatalmas összegeket kölcsönzött ne Pfirfs, jufens 3. André Citroen, a leghíresebb idő alatt tizszer aranyi lövedéket gyártani a mai ki ,mert kiváncsi volt, vájjon ki francia automobilgyáros ma reggel hosszabb betegség után 57 éves korában meghalt. Citroen rákoperáció után halt meg. A nagyiparos egészsége üzemének tavalyi anyagi összeomlása óta rohamosan gyengült. Négy héttel ezelőtt egy párisi magánklinikára szállították, de állapotát az orvosok már akkor reménytelennek mondták. Citroennel a francia nagyipar és társadalmi élet egyik legjellegzetesebb alakja búnik el. Az autómobilgyáros nevét az egész világon ismerték és méltán Henri Ford mellett emlegették. Az alacsony sorból származó mérnök pályafutása tüneményes volt. Alkotó zsenije nyomán Franciaország közlekedési ipara óriási előhaladást tett és Franciaország valóban Citroennek köszönheti, hogy az európai államok között abszolútan és relatívan a legtöbb autóval rendelkezik. Az autó Franciaországiban a munka eszköze és nem luxuistárgy. Citroen volt az, aki a kiskocsi-típus bevezetésével, az árak leszállításával és a gigantikus reklámmal elérte, hogy az országban minden tizennyolcadik emberre jut egy autó. Minidig ő volt a kezdeményező és a többi gyár kénytelen volt az iramot követni. Nem Citroenben miatt, hogy más gyárosok az utóbbi időben utolérték és túlszárnyalták. Franciaország előkelő kaszinóiban és társadalmi elit köreiben Áradaté Citroen egyike volt a legismertebb habitüércnek. Óriási összegekben kártyázott, de ezt főleg reklámcélokból tette, ámbár környezete tudta, hogy a nagyiparosban hatalmas hazáírd szenvedély uralkodik, amely néha nemcsak a kártyaasztalnál jelentkezett, hanem üzemeiben is. Ha az este leszállt Párisra és a lámpák kigyultak, éveken keresztül kivilágosodott a háromszáz méteres Eiffel-torony is és hatalmas fényjátékkal Citroen nevét varázsolta a párisiak elé. A francia főváros legjellegzetesebb tornya Citroen nevét hirdette, így forrt össze Páris ismertetőjele Citroen cégével. Kétségtelen, hogy a feltaláló és mérnök egyike volt Franciaország legmodernebb embereinek. Első találmányai a világháború idejéből származnak. Ebben az időben a lövedékeket még hosszadalmas és drága módon gyártották. Citroen sokáig kilincselt, amíg elérte, hogy a hadügyminiszter fogadta és a mérnök elmondhatta terveit. — Megmutatom, miiként lehet huszor rövidebb ki ,mert kíváncsi volt, vájjon Citroen tényleg megépíti-e a behirdetett kis automobilokat. 1928-ban Citroen a becsületlégió lovagja lett. A kitüntetés megindokolása a következő mondatokat tartalmazta: — Citroen Amdré Gunstave, iparos, kilenc évig és hat hónapig katonai szolgálatot teljesített, hat harctéri akcióban vett részt. Érdemei: hathatós mértékben előmozdította Franciaország automobiliparának fejlesztését és saját találmányai, hernyójáratú autóival először kelt át a Szaharán és így megteremtette az összeköttetést az északfarikai és a nyugat afrikai francia gyarmatok között. A háború alatt nagy szolgálatot tett a nemzetvédelemnek a pompás lövedékek előállításával. Citroen karrierje 1933-ig ivelt felfelé. 1934-ben az üzemek anyagilag összeomlottak. Konkurrensei megnövekedtek s főleg a Renault-cég nyomult előtérbe. Citroen ellen különböző intrika folyt, többek között azt hangoztatták, hogy zsidó származású és magánélete erkölcstelen. Gyára, Franciaország legnagyobb gyára 1934 decemberében nehézségekbe került és csak a Francia Bank közbelépése mentette meg. Kezdetben az állam nem rendelt katonai fölszereléseket Citroennél s ez okozta, hogy az üzem bajba jutott. Csak amikor Citroen kierőszakolta e katonai megrendeléseket, virult föl újra az üzem. Viszont André Citroen kénytelen volt lemondani vállalatainak vezetéséről s csak az igazgatóságban kapott helyett, hogy tapasztalatait az új vezetőség rendelkezésére bocsáthassa. Az Universum korlátozni akarja az erdé vi magyarok rádióhallgatás szabadságát Bukarest, július 3. Az Universul legutóbbi számában ismét élesen támadja az erdélyi magyarságot, mert — mint írja —■ az erdélyi magyarok tüntetőleg kinyitják ablakaikat s az ucca felé fordítják a rádióhangszórókat, ha a budapesti stúdióból „politikai propagandaanyagot" adnak le. Ez nem más — írja a továbbiakban a lap —, mint provokáció a román nép ellen. A lap ezután követeli, hogy a kormány azonnal tegye meg a szükséges erélyes intézkedéseket, hogy ilyen esetek a jövőben többé elő ne forduljanak. A lap azt ajánlja a kormánynak, hogy hozzon olyan intézkedést, amelynek értelmében a budapesti rádióállomás leadását csak akkor legyen szabad az erdélyieknek „fogniok", ha az nem ad le „politikai anyagot. Vrany agrárpárti szenátor új kampányt kezd a valuta értékcsökkentése érdekében A nem-agrár cseh sejtő elítéli „a köz rendszeres nyugta tanítását** Prága, julius 3. Vrany agrárpárti szenátor pártja hivatalos lapjában ismét a valuta értékcsökkentését sürgeti. Vrany kezdeményezése élénk visszhangot vált ki a cseh sajtóból. A ,,Lidové Listy“ Vrany eljárását a köz rendszeres nyugtalanításának nevezi. Vrany célja a csehszlovák valuta értékének újabb csökkentése. Vrany már tavaly is kezdeményezte ezt a kampányt s azt állította, hogy újabb devalvációra van szükség, mert csak így érhető el az árszínvonal emelkedése. Ezt a kezdeményezést azonban — a Lid. Listy szerint — igen kétes értékű, mert a valuta értékének csökkentése a változatlanul hagyott bérek és fizetések mellett ezeknek rövid úton való tényleges leszállítását jelentené. Ez az eredeti jelszó most már nem alkalmas az agrárpártnak, amely az utóbbi időben igen nekifeküdt a munkásság beszervezésének és ezért Vrany most fordított egyet a dolgon s az eredményt az ellenkező párt felől akarja elérni. Dr. Broz az agrárpárt lapjában írott cikkében azt bizonygatja, hogy a csehszlovák köztársaság a devalváció után is a legdrágább államok közé tartozik és ez a drágaság okozza azt, hogy nem tud versenyképessé válni a világpiacon. Szerinte ezt a drágaságot a valuta magas értéke okozza. Vrany sajtóorgánuma szerint a környező államok nem csupán azért olcsóbbak, mert jobban sikerült lenyomniuk a nagykereskedelmi árakat, hanem azért is, mert jobban leszállították a valuta értékét. Ebből a fejtegetésből akarja levonni a csehszlovák korona újabb értékcsökkentésének szükségességét. A Kramár-párti Národní Listy Vrany taktikáját veszedelmesnek tartja, mert alkalmas a nem kellőképpen informált közönség megtévesztésére. Azt írja, hogy a Venkovnak igaza van abban, hogy a Csehszlovák Köztársaság a legdrágább államok közé tartozik, de nincs igaza abban, hogy ezt a drágaságot a valuta magas értéke okozza és hogy a valuta értékcsökkentése után a drága ág megszűnne. A Národní Listy vitatja a valuta értékcsökkentésére irányuló akció célszerűségét s megállapítja, hogy a már végrehajtott csehszlovák devalváció maga után vonta a nyersanyagok árának 20 százalékos emelkedését, mely természetszerűleg érezteti hatását az áruk áránál is. Kramár lapja megállapítja, hogy a koalíciós pártok eddig semmit sem tettek a termelés olcsóbbá tétele érdekében s az agrárpárt rovására írja az árszínvonal emelkedését. Például a gabonamonopóliumot hozza fel, melynek következtében az élelmiszer-tételek nagykereskedelmi indexe teljes 20 százalékkal emelkedett s azt a következtetést vonja le, hogy a valuta értékcsökkentése esetén megdrágulnának ismét a nyersanyagok s így természetesen az életszükségleti cikkek is. Ennek pedig maga után kellene vonnia a bérek, fizetések, valamint az amúgy is súlyos adóterhek emelését. Ez pedig természetszerűleg azt eredményezné, hogy a köztársaság ott lenne, ahol volt s ismét a legdrágább államok közt foglalna helyet. Vrany kampányával a „Právo Lidit" is foglakozik. Többek között a következőket írja: „Tudjuk, hogy a devalvációhoz való hozzájárulásunkkal az agrárok valutapolitikájának veszedelmes közelségébe jutnánk, amellyel azonban nem érthetünk egyet". A cikk további során azt írja a lap, hogy újabb valutaértékcsökkentés esetén süllyedne a bérre utalt tömegek életszínvonala. Ebből úgy látszik, hogy a szociáldemokraták nem hajlandók segédkezet nyújtani az agrárok valutapolitikájához s a Národní Listy azon véleményének ad kifejezést, hogy az csak néhány eladósodott spekulánson segítene, de semmi szín alatt sem a földműves rétegen és nagyon ráfizetne a munkás- és hivatalnokosztály. Az idézett lap cikkét azzal fejezi be, hogy nem akar foglalkozni Vrany valutapolitikájának az állami gazdálkodást veszélyeztető oldalával, mert nem szívesen írna a cenzor számára. Knox volt Saar-vidéki főbiztos lesz az új budapesti angol követ népszövetség volt Saar-vidéki főbiztoséval töltik be. Az angol kormány Knox kiváló érdemeit követi méltósággal akarja jutalmazni. I Ausztria visszaadja az elkobzott Habsburg-vagyont Hivatalos tárgyalás Zitával és Ottóval Budapest, július 3. (Budapesti szerkesztőségünk telefonjelentése.) A „Magyarország" bécsi szerkesztőségének jelentése szerint báró Karwinsky osztrák igazságügyi államtitkár a múlt héten Steenockerzeelbe utazott, ahol napok óta tárgyal Zita exkirálynéval és Ottó extrónörökössel, akikkel az osztrák kormány megbízásából az Ausztriában lévő Habsburg-vagyon visszaadásának módozatait beszéli meg. Az osztrák kormány ugyanis elérkezettnek látja az időt, hogy az ausztriai Habsburg-vagyont, amelyet 1918-ban elkoboztak, visszaadják régi tulajdonosaiknak a schönbrünni kastély és a bécsi Hofburg kivételével. Karwinsky a lap szerint egyúttal közölte az osztrák kormánynak azt az álláspontját is, hogy az exkirálynénak és fiának Ausztriába való utazása ez idő szerint nem kívánatos. A lap bécsi szerkesztőjének jelentése szerint Wiesner követ, az osztrák legitimisták ügyvezetője szintén Steenockerzeelben tartózkodik. Stefanik kassai rendőrigazgató szabadsága leteltével a pozsonyi rendőrigazgatóság élére leér1 Érdekes változások a rendőrségi szolgálatban Pozsony, július 3. (Pozsonyi szerkesztőségünk telefonjelentése.) Ismeretes, hogy a pozsonyi rendőrigazgatói állás hosszabb ideje üresedésben van. Már annak idején a P. M. H. jelentette elsőnek, hogy dr. Stefanik Iván kassai rendőrigazgatót fogják a pozsonyi rendőrigazgatóság élére kinevezni. Értesülésünk szerint ez a kinevezés most meg is történt. Dr. Stefanik Iván új pozsonyi hivatalát azonban csak szabadságának letöltése után fogja átvenni, mert most hat heti szabadságra utazott el. Ezzel kapcsolatban a rendőrség szolgálatában egyéb változások is lesznek a köztársaság területén. A kassai rendőri igazgatóság élére Zsák reichenbergi rendőrigazgatót nevezik ki, míg Reichenbergbe értesülésünk szerint dr. Benda prágai rendőrfőtanácsos kerül, aki évekkel ezelőtt Pozsonyban teljesített szolgálatot. A Poledni List jelentése szerint dr. Dolejs prágai rendőrigazgató az ősz folyamán nyugalomba vonul.