Tarsadalmi Szemle – 1986.

4. szám - Könyvekről - Szerényi Sándor: Érdemes volt! (Tóth Pál Péter)

KÖNYVEKRŐL 99 ifjúmunkás csoportjába. A faipari munkások körében tevékenykedő kommunisták hamaro­san bevonták az illegális ifjúkommunista cso­port munkájába is. 1922 szeptemberében - hogy a lebukást elkerülje - ő is Bécsbe utazott, ahol az emigrációban élő kommunistákkal is megismerkedett. Közülük Landler Jenő volt rá nagy hatással, aki 1924-ben pártmegbízatással Párizsba küldte. Itt a Francia Kommunista Párt magyar csoportjában fejtett ki mozgalmi mun­kát, melynek rövidesen titkára lett. 1925-ben azonban egy tüntetés kapcsán letartóztatták, és másokkal együtt kiutasították az országból. Ké­sőbb ismét visszament Bécsbe, ahol Landler irá­nyításával felkészült a hazai illegális pártmun­kára. Szerényit 1926 júniusában azzal a feladattal küldték haza Bécsből, hogy a famunkások szö­vetségében szervezze meg az illegális kommunis­ta frakciót, kapcsolódjon be a legálisan működő MSZMP munkájába. Szerényi ezeket a felada­tokat - a párt elvárásainak megfelelően - siker­rel oldotta meg. Konspirációs hibák következté­ben azonban 1927. február 23-án letartóztatták, és több mint két évi börtönbüntetésre ítélték. A börtönből 1929 áprilisában szabadult, s bár rendőri felügyelet alá került, a folyamatos lebu­kások mégis szükségessé tették, hogy újra be­kapcsolódjék a pártmunkába. Rövidesen a Tit­kárság tagja lett, 1929. július 21-ét követően pedig, amikor Fürst Sándort, a Titkárság akkori vezetőjét letartóztatták, Szerényi Sándor került a Központi Bizottság Titkárságának élére. A párt Bécsben működő Külföldi Bizottsága, hogy megakadályozza a Titkárság új vezetőjé­nek letartóztatását, Szerényit is Bécsbe hívta. Szerényi 1929. augusztus 18-án, Jugoszlávián keresztül Bécsbe utazott, ahol bekapcsolódott a KMP II. kongresszusának előkészítő munkála­taiba. Szeptember közepétől e munkát már Moszkvában folytatta. Kun Bélával és Révai Józseffel együtt itt készítették el a KMP II. kongresszusának politikai platformjául szolgáló úgynevezett Nyílt Levél tervezetét. Szerényi Sándor könyve 1930-ig vázolja fel a szerző legfontosabb életrajzi adatait és munkás­mozgalmi tevékenységét. A kötetből azonban életének és mozgalmi munkájának teljessége sej­lik fel. A történelemkutatás már feltárta és elemezte a KMP-nek a kötetben tárgyalt időszakban ki­fejtett tevékenységét. Ismeretes, hogy a hibás stratégiai célkitűzés és az ebből fakadó szektás gyakorlat nem volt alkalmas arra, hogy jelentő­sen és eredményesen befolyásolja a magyar va­lóságot. Szerényi Sándor könyve nemcsak alátámasztja a történetírás értékelését, hanem azt tovább ár­nyalja, és több vonatkozásban új összefüggések­kel egészíti ki. Ezek közül csak néhány, a kuta­tók által eddig jórészt figyelmen kívül hagyott elemre hívnám fel a figyelmet. A szerző nagyon fontos lélektani mozzanatot ragad meg akkor, amikor arról ír, hogy a mozgalom vezetői - az addig megszerzett hiányos elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában - úgy vélték, hogy társa­dalmi, politikai, ideológiai stb. kérdések vonat­kozásában a teljes és megfellebbezhetetlen igaz­ság birtokában vannak. Ehhez sokszor fölényes magatartás, baloldali türelmetlenség és a csalha­tatlanság attitűdje is társult. Ebben a helyzetben pedig a féligazságok mellett a vélt vagy nagyon is relatív „igazságok" a politikai gyakorlatban valósággá transzformálódtak. Az ilyen körül­mények között megfogalmazott elemzések, helyzetértékelések természetesen nem jelenthet­tek szilárd alapot a gyakorlati politika számára. Ez - mint Szerényi Sándor helyesen írja - töb­bek között azt is jelentette, hogy az illegalitás­ban működő párt külföldön élő vezetői olyan feladatokat tűztek a maroknyi önfeláldozó kommunista elé, amelyek azok lehetőségeit s a párt szervezeti erejét jóval meghaladták. A szerző a tanú hitelességével erősíti meg könyvében, hogy milyen súllyal nehezedett a vád mindazokra, akik a kimunkált, majd hatá­rozattá emelt stratégiai célkitűzésekkel kapcso­latban, a valós lehetőségeket jobban számba véve jogos fenntartásokat fogalmaztak meg. A mozgalom tagjait véleménynyilvánításuk so­rán meggondolásra késztette a félelem attól, hogy frakciósnak és opportunistának bélyegez­ve kivetheti őket magából a mozgalom. Mert mi lett azokkal, akik kísérletet tettek a hibás irány­vonal megváltoztatására? A könyvből is kitet­szik, hogy a realitásokat jobban kifejező állás­pontok képviselői­­ (ebben a periódusban pél­dául Alpári Gyula és Ivándi Béla) -, amennyiben nem kívántak a párttal szakítani, önkritikára kényszerültek. De vajon meg­tehették-e ezt bel­ső meghasonlás nélkül? És vajon felelőssé tehe­tők-e azért, mert tartották magukat a hibás tes­tületi döntésekhez? A válasz erre - ma, amikor merőben mások a viszonyok - látszólag könnyű, pedig egyálta­lán nem az. Ha nem akarunk a történelmietlen­ség hibájába esni, akkor meg kell értenünk a mély illegalitásba szorított párt tagjainak, veze­tőinek ragaszkodását ahhoz, hogy megtartsák a párthoz fűző kötelékeket. Annál inkább, mert az illegális munkáért más, mint üldöztetés, nem járt a kommunisták számára. Érdemes a kötettel összefüggésben megje-

Next