Tolnai Világlapja, 1904. január-március (4. évfolyam, 1–13. szám)

1904-02-21 / 8. szám

Az egyesek, ha még oly gyöngék, erőssé válnak, ha összeállnak, hisz a fűszál­ból font kötéllel lenyűgöz­hetjük az elefántot. (Indus mondás ! A férfiak minden érve eltörpül a nők egyetlen he­lyes érzése előtt. Voltaire. TOLNAI VILÁG-LAP 231 Busók Kiegészítésül a A sokaczoknak van egy szokásuk, amely egye­dül Mohácson ismeretes. Ez a különös szokás az úgynevezett «busó-járat.» Farsang utolsó három napján az egész város fenekestül fel van forgatva. Minden utczában hang­zik a busó kolompja, tülkölése, ordítása, mely fő­leg a «bau» szónak borzalmas hangoztatásából áll. Ezen idő alatt nincs a napnak vagy az éjszakának az az órája, hogy busót látni, vagy hallani ne lehetne. Azonban főgyülekező helyük mégis a sokacz városrészben levő nagyobb térség, melyet «kelistye»-nek neveznek. Ezer és ezer busó jön itt össze, különösen a délutáni órákban. Az utczákból száz­számra tódulnak a busók erre a térségre. — Természetesen a lakosság is kivonul erre a «lát­ványosságra.» Aki csak ép­kéz-láb, vagy menni tud, az mind itt van. Sőt a vidékről is százával sereg­lenek az idegenek a városba a farsangi napokra, hogy ezt a különös szokást láthassák. Pedig hát nem valami esztétikailag szép ez a «mulatság». Mint fentebb említem, a «kelistye»-n gyüle­kezik a város minden mozogni tudó apraja-nagyja és folyik a «mulatság». Szólnak a tülkök fülsike­títő hangon, zúgnak a bádog kolompok velőkig hatólag és szól a «gájdó» (duda). Folyik az otrom­bánál­ otrombább tréfa, duhajkodás, suhanczkodás, orditás, gyereklárma, asszonysivalkodás. Maga a busó nagyon visszataszító külsejű. Fejére szőrére fordított báránybőrt húz, mely az arczot eltakaró álarczot tartja. Az álarcz, mely fából van faragva, borzalmas pofát mutat és több­nyire vörösre van festve. A fogak vigyorognak az óriási száj­üregekben. Egy fog rendesen ki van ütve, minthogy a busó annak a helyén dugja szá­jába bűzös­­kapadohánytól illatozó rövid szájú pipáját. A további öltözék áll egy szintén szőrére for­dított ködmenből, melyet a derékon egy, a jószág­tartásnál széles szíj tart össze és erre a szíjra elől egy marhakolomp van lógatva, melyet a busó, különösen ha valakit ijesztgetni akar, borzalmasan szokott rázni. A busó ritkán hord kifordított nad­rágot, mely a csizma felett szalaggal van össze­kötve. Kezében fabuzogányt tart, vagy valami döglött állatot, például döglött kutyát, macskát, malaczot, stb., vállán pedig az óriási tülköt. . Nagy előszeretettel fetreng a sárban, pocso­lyában, az utczaárok vizében, legyen bár akármi­lyen hideg, s jobban örül a durva tömeg, és az ut­­czagyerekek röhögésének, mint akármilyen színész az ő színpadi dicsőségének. Mulatságát képezi továbbá annak a szörnyű álarc­ásnak, ha menyecskéket és lányokat a tömeg pajzán röhögése között kíméletlenül összefog­­dossa és megcsipkedi. A sokácznő bevallott udvarló­jától ezt a nyilvános merényletet egyenesen el­várja, mert abban látja a valódi hajlam nyilvánulását. Ezt csak ép úgy várja, mint azt, hogy a busónak öltözött «kedves» a tükrökkel és festett czirádákkal ékesített «abromeniczá»-t (vállra való vízhordó-fa) ajándékozzon neki a farsang ez ünnepén. A busó nagy kedvteléssel hajszolja a fiúgyer­mekeket is, kik csapatosan vesznek körül egy-egy fürgébb, játszani kész busót. Ilyenkor aztán hamu­val telt zsákkal vagy döglött állat testével szokta pufogatni a rakonczátlan gyerekhadat. Három napon és három éjjelen át tart ez a durva mulatság, melyet bátran orgiának is lehet nevezni. A hatóságok hasztalan akarják elszoktatni a sokacz népet­­ettől a vad szokástól. Semminek sincs foganatja, de a legkevesebb sem. Ma épen úgy folyik le ez a farsangi czéczó, mint talán száz évekkel ezelőtt, a legdurvább középkorban. Csak­nem biztosan állíthatni ugyanis, hogy ez a szokás igen régi ; a középkori is nagyon is kiérzik belőle. Mohácson az a néphit, hogy a busók kerget­ték ki a törököket a városból. Büszkén emlegeti ezt minden sokact. Az ötvenes években zsandár­szuronyokkal akar­ták a busókat szétkergetni, — a Bach-korszak ugyanis nagyon tartott minden csoportosulástól, hát még ilyen ördögpofájú gyülevész hadtól ! — közé­­jük is lőttek, emberhalál is történt , de azért a busó nem pusztult ki. A busók legendáját elég érdekesnek tartom arra, hogy róla néhány szóval megemlékezzem. Mohács lakossága a török háborúk zivatarai közt az ellenségtől való félelmében elhagyatottabb helyeken, különösen a szemközt fekvő óriási sziget vadonjaiba rejtőzködött. A város határaiban levő házaikat és telkeiket a török elfoglalta, karmaikat, pénzbeli vagyonaikat elharácsolta, templomaikat fel­gyújtotta, leányaikat, fiatal feleségeiket vásárra hur­­czolta, gyermekeiket pedig elrabolta, hogy azok­ból apáik vallásának és hazájának ellenséges üldö­zőket neveljen. A félelem mellett az olthatatlan boszuszomj is űzte tehát Mohács lakóit török uraik elől a bujdosásra, hogy vadonjaikban elnyomóik el­len a szívükben élő véghetetlen gyűlöletből titkon fegyvert kovácsolhassanak. Soká, nagyon soká kellett várni arra, hogy a boszu órája üssön. Csak az öregek buzdítása, báto­rítása tudta a fiatalabbak lelkében a boszunak, a kiengesztelhetetlen gyűlöletnek érzetét folyton égő lángokra élesztve fenntartani. Sokáig várták az öregek által megjövendölt jeleket: az égőrengéseket, földrengéseket és meny­­nyei tüzeket. Az öregek a másvilágra költöztek már mind s a csecsemőkből ősz aggastyánok lettek, mikor a jelek mutatkozni kezdek. Ekkor megjelent fehér paripán az arany ruhába öltözött vitéz, aki azt parancsolta, hogy a száz esztendő alatt készült kürtöket megbújják, az ijesztő fasisakokat fejükre húzzák, varázslattal félelmes hangúvá tett barom­­kolompjaikat derekukra kössék és a Dunán át a városra törjenek éjfélnek idején. Az éjjeli álmából felriasztott török lakosság a támadók láttára azt hitte, hogy a rossz szellemek jelentek meg és a rémületet okozó tülkötéstől, kolompozástól s a ször­nyű arczoktól a babonás törökök annyira megfé­­lemlettek, hogy egymást ölve kifutottak Mohács városából, ott hagyván minden vagyonukat, minden drágaságukat. Szegény jó sokácz népnek se faji, se históriai más legendája nincs, mint ez az egyetlen egy. — Csodálható-e tehát, hogy oly szívósan ragaszkodik múltja egyetlen hősének emlékéhez s annak meg­testesüléséhez : a busóhoz ! ? „Lekáczok" czikkhez

Next