Vasárnapi Ujság – 1868

1868-12-06 / 49. szám - Képek a hazai népéletből: XII. Keresetre induló székely fiu (képpel) Réthi L. 588. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

kötetre terjentes, most már Konvereationa­ lexico­nok helyettesitik, melyek számtalan fametszettel diszitve évenként egy-egy kötetben jelennek meg. E mű népismei (ethnographikus) része minden­esetre a legérdekesebb; az a rész, mely a biroda­lom egyházi és politikai intézményeiről értekezik, egyszerű névjegyzéknek mondható. Jelenleg tehát Yedo a japáni irodalom Lip­cséje; ott pontosul össze az egész irodalmi mű­ködés és könyvkereskedés. Nincs az a városrész, sőt nincs az a főbb utcza, melyben könyves bol­tot ne lehetne találni. E boltok bizarr kiraka­taikkal s meglepő különösnél különösebb falfest­ményeikkel már messziről magukra vonják az ide­gen figyelmét. Aztán meg a sürgés-forgás is jóval élénkebb azok előtt; az emberek folytonosan jár­nak ki s be, könyvekkel vagy hírlapokkal kezök­ben, olvasva, képeket nézegetve vagy vitatkozva. Ott épen egy előkelő daimio hozatja magát ké­nyelmes gyalog hintóján a bolt felé, itt meg ya­kuninok (szolgák) visznek egy csomó könyvet és képet sajátságos házi batyuikban azok számára. Lépjünk be a boltba. Alig lehet a boltajtóig ha­tolni, annyira elállják a bejárást, de a bolt maga is tele van olvasókkal. Legelébb is egy halmaz képes könyv tűnik szemünkbe számtalan röpirat és füzet kíséretében. Itt régi encyklopaediák állanak olyezerü metszetekkel diszitve, mintha a középkor német műhelyeiből kerültek volna ki, amott chi­nai tentával (tűs) festett vázlat-albumok, famet­szetek, regék és népszerű színművek gyűjtemé­nyei. A számtalan, selyemre és növénypapírra festett részint hidakat, piaczokat és színházakat, s különbféle gyülhelyeket ábrázolt, részint saját­ságos alakokat Yedo polgári és munkás osztályá­ból. Egy szóval az egész könyvkereskedés tar­kábbnál tarkább vegyületű áruival, meglepő fest­ményeivel és metszeteivel, komoly, ünnepélyes arczu látogatóival elfelejthetetlen benyomást hagy az idegen szemlélő lelkében. S. L. Képek a hazai népéletből. XI. Keresetre induló székely fiu, Orbán Balázs nagy becsű munkája, a „Szé­kelyföld" szerint, Csikszékben( 12 ezer léleknél toot) esik egy mivelés alatt álló négyszög mér­földre. A székelyföld többi részén, ha nem is megy épen ennyire, de közel jár mindenütt ehez a né­pesség. Miből tud megélni ez a rengeteg mód össze­zsúfolt nép? Hogyan történik, hogy háztartása csinosabb, költségesebb, eledele táplálóbb, mint az ország más vidékei lakóié? Földje, a­mi mivelhető is, nem tartozik a gazdagabbak közé. Ha Háromszék szép tiszta bú­zát termel is, Csíkban már csak zabot vetnek, za­bot aratnak, rozszsal ritkán, gyér sikerrel tesz­nek kísérletet. Udvarhelyszék, mintha a kettőből volna vegyítve, néhol terem, néhol csak legelni nyújt jó határt. Marosszéknek is csak külső fele, a Nyárád és Maros vidéke az az áldott hely, a­hol minden áldás együtt terem: fa,­búza, bor bőségben és a legjavából. A székely még sem hagyja földjét és ra­gaszkodik az ősöktől öröklött határhoz oly szí­vóssággal, a­hogy kevés nép a világon. Minden darab szántót fölhasogatnak a fiúk annyi darabra, a­hányan vannak; néhol majd annyi a barázda már, mint a­mit mívelni lehet. Azt a csekély sza­lagot megmíveli mindenik pontosan, a­mi keve­set nyer belőle, örömmel költi el. Azzal ugyan kevés ideig érné be, pótolja hát szükségeit másun­nan, másképen. Földmivelő nép rendesen egyébbel nem fog­lalkozik. A legáldottabb vidékeken még a gyü­mölcs- és vetemény­termelést is elhanyagolják. Egyedül a dúsan termő gabonára támaszkodnak, annak árával, pénzen vesznek meg minden más szükségest; egyedül a gabna munkálásával foglal­koznak, ha annak nincs munkája, heveréssel vesz­tik az időt. Az Alföld, Bánság, Duna vidéke, Erdélyben a Mezőség, Marosmente mind bizo­nyítják ez állítást. A székely ilyen értelemben nem földmivelő. Neki nincs munkaszünete aratás vagy vetés vé­geztével; az esztendőnek bármely szakában, az időjárásnak bármilyen változása mellett van rendes foglalkozása.Nem tudni, melyik mellékes: ha baráz­dáit szántja, vagy ha növekvő tulkait messze ha­vason legelteti, vagy mikor erdőben szenet éget, szurkot gyűjt, deszkát hasít, taplóból kalapot ver, vagy otthon ülve eresze alatt ha teknőt, kereket, lapátot farag. Mindeniket teszi, a szerint, a­mint az idő és a körülmények egyiknek vagy másiknak kedvezőbbek. És ha elkészítette otthon iparczik­keit, maga indul el azokkal legtöbbnyire; bejárja az országot és becseréli készítményeit leginkább gabonáért. Pénzért nem örömest vásárol, nem csupán azért, mivel a pénzt újból ki kellene adnia, mielőtt haza ér, hogy kenyérnek valót vigyen, hanem gabonáért cserélni nyereségesebb is, mert a gazdag vidék lakója nem becsüli eléggé gabnája értékét; könnyen adta isten; könnyű őt rávenni, hogy valamicskével több ecekét bocsásson. Földmivelő, iparos, kereskedő, mindenik ki­telik a székelyből; csak is így, a foglalkozások összeműködtetése által tarthatja fenn magát a sovány és szűk, de oly forrón szeretett bérezés hazában. Egyszerű erkölcsei fenntartására nem kevés befolyással van ez örök foglalkozó élet; mig híressé vált ravaszságának, ha nem egyedüli is, de erős táplálója a kereskedés. Heverő tagja nincs a családnak. 6 — 8 éves fia már messze határokon legelteti a barmot, majd elviszi magával apja ura, bejárni az országot, mikor deszkát, fazekat, zsindelyt, meszet vagy borvizet árul. 12 esztendős korában egyedül a fiú indul a terhével, egyik vagy másik szomszéd társaságában. Egy-két évre egészen magára is elbocsátják. Ez, a­ki itt megpihent egy útszéli padon és most tovább folytatja útját a bizonytalanba, most hagyá el először igy magára a szülői házat. Az utat ösmeri sokfelé, apja urával tett utazásaiból, ösmert nyomon halad be az ország áldottabb vidé­keire. Derekán lógó új bőrtarisznyáját a mult vásáron vették szülői Székely-Udvarhelyen. Bol­dognak, férfinak érzi magát, hogy olyat akasztha­tott nyakába. Arczára önérzetes komolyságot vonz az a tudat, hogy most már vezető nélkül maga intézi dolgát. Sátán fekete csíki korsót visz, fenyőpálinkával (borovicska) telve; azzal indul kereskedni. A másik oldalon van még fenyő­mag is és finom fehér szurok, mely átlátszó, mint a borostyánkő; ha ég, illatos mint a tömjén; han­gyák gyűjtik fészkekben és úgy készítik, mint a méh a mézet; jó mindenféle baj, betegség ellen, fej alá téve is gyógyít. A fenyőpálinkát anyja készítette; a fenyő­magot, hangyaboly-szurkot maga gyűjtögette, első Japáni könyvkereskedés.

Next