A Hét, 1972. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-07 / 1. szám

NAPIRENDEN 2 • • 1 r 1 Ügyintézés Szokásos munkamegbeszélésen sor­jázzák sérelmeiket. Tucatnál többen vagyunk jelen. Kérdezünk, feleletet várunk, jegyezgetünk, s nagyokat hallgatunk. Vállalati kiskirályok visszaélései, hatalmaskodásai kerültek a teríték­re. A szólók azt sérelmezik - s fel­jegyzéseikből mások panaszát is visszhangozzák —, hogy törvényes jogaikat megcsorbították,­ hogy to­vábbtanulási lehetőségtől fosztot­tak meg embereket. Mások viszont csak furfanggal juthattak újra isko­lapadba: munkaviszonyukat nem igazolta a vállalat, üzem vagy intéz­mény. Ezért kerültek az ügyiratok közé hamissággal toldott igazolások. Olyasfélék, amelyeken az áll, hogy „csak fogorvoshoz“ meg „villamos­bérlet váltáshoz érvényes“. Az isko­­lavezetőség humánumát dicséri, hogy az igazolványokat hivatalosak­nak tekintették, s iskolaügyekben is érvényeseknek. A beszélgetés elakad, s a résztve­vők döbbenten nézünk egymásra. Ki adott a kiskirályoknak hatalmat a jogtalan eljáráshoz? Honnét ve­szik a bátorságot az igazolvány­írók, hogy magukat törvénytevőkké pöf­­fesszék? A döbbenetünk, persze, nem változtat a tényeken! A felhá­borodás se. Akik nem kaptak iga­zolványt, val ’em szereztek fur­fanggal, eleső továbbtanulás le­hetőségétől, kit kényesen a tudá az asztal körül is magyaráznák,­lemző oktatási lésügyi politikán*, nyeskedés ellentétbe polgárokat tanulásra Héri őket ön­­mából. Akik emberként ez a jel­t­e, neve­­t önké­­állam­­i szán­dékainkkal. Mondanák, de nincs ki­nek. Még a jelenlevő — a bajból magukat kivágó — sértetteknek is hiába magyarázzuk, hogy a jog­­apasztók ellen csak nyílt sisakkal lehet hadakozni, teljes fegyverzet­ben. Hiába, mert keserű mosolyt erőltetve azzal dobják vissza a ta­nács­labdát: mi sem vagyunk ötlet­szegények, tanácsolni is tudunk. De más dolog belülről élni az üzemi életet és más kívülről bírálni. A kívülállókon nincs hatalma igaz­gatónak, mesternek, tisztviselőnek. — De mi a kezük alatt vagyunk. Megkeseredve értem őket. Belátom, hogy a sokfelé tekintő óvatosságnak is megvan a tapasz­talati lerakodást tükröztető sajátos oka. Megértem. De fegyverletétel, sőt fegyverszü­net nélkül értem meg. KÖTELES PÁL Koppintó! Néhanapján, hébe-hóba hazaau­tóznak, saját kocsiznak, vagy vona­toznak idegenbe szakadt atyánk­fiai. Ilyenkor aztán szabadjára en­gedik kishivatalnoki, vagy éppen értelmiségi indulataikat, s élvezve a hallgatóság pillanatnyi szimpátiá­ját, megkezdik szokásos „leltárai­kat“. A nagy karlengetések, poharak koccintása közepette kevesen veszik észre, hogy idegenbe szakadt földünk a legocsmányabbul pocskondiázza a község, a falu 20—25 éves megvaló­sításait ; hogy ez a falu még min­dig ott van, ahol nagyapáink hagy­ták, hogy mi a fészkes fenét csinál­nak az itthonmaradottak 15 év alatt miért nem építettek atomerő­művet, hogy a frissen épült kultúr­otthon szép ugyan, de akkora, mint egy mosdótál, hogy az iskola tete­jén miért nincs szélkakas, hogy ennyi idő alatt építhettek volna e­­meletes kórházat, hogy az iskolai múzeum nagyon kicsi, s miért nin­csenek benne középkori ágyúk, hogy az egész tantestület egy hális­­tenszájú gyülekezet, mert nem tud­ták színre hozni Az ember tragédiá­ját, csak ilyen szedett-vedett szín­művekkel rukkolnak elő, hogy a községi könyvtár miért nem rendel­kezik legalább annyi könyvvel, mint a kolozsvári egyetemi könyvtár, hogy itt nem érdemes szóbaállni senkivel, mert mindenki faragatlan tuskó és a többi, és a többi. Csak úgy záporoznak a bírálatok, hang­zatos szóvirágok. A szerencsétlen otthonmaradt mit csinál? Bólogat nagy igazságosan, tényleg úgy van : a kultúrotthon felső ablaka lehetett volna tojás alakú és nem kerek, tényleg be le­hetett volna tanítani Az ember tra­gédiáját, csak éppen nincs annyi lakója a falunak, hogy kiteljen a szereposztás. Lassan-lassan azok, akik hetekig hazafias munkáztak a kultúrotthon, az iskola építésénél, úgy érzik, hogy semmit sem tettek jól, és rossz szájízzel tolják félrebb a pohárral együtt a jelenüket. Vigyázat idegenbe szakadt fa­lubéli ! Mi lesz, ha egyszer mi is útra kelünk, s munkahelyeden, kör­nyezetedben „leltárt“ készítünk, va­jon lesz-e mivel tollászkodni ? Va­jon ott is csak leltározol, és más dolgozik ? TÓFALVI ZOLTÁN Angéla Balogh Alkonyat Népi kapu­faragásunk Magasabb fórumokon is sokszor elhangzott, hogy a népművészetet ápolni, vé­delmezni kell a kontár ke­zektől, a megsemmisüléstől. Áll ez népi kapufara­gásunkra is. Meg kellene őrizni az eredeti szép mo­tívumokat, új nemzedéket kellene nevelni, amely biztos kézzel bánjon az öreg mesterek szerszámai­val. Ifjabb Kós Károly egy régebbi írása fekszik előt­tem. „Erdélyben... a népi faépítkezés oly magas mű­vészi színvonalat ért el, hogy a velük való ismer­kedés komoly műélvezet számba megy. Ugyanakkor tanulmányozásuk fontos kötelezettsége mindazok­nak, kik mai és jövendő faluképünk alakulásának közvetlen vagy közvetett részesei, s érte felelősek. Közvetlenebb feladat a falvakon még meglevő je­les művű kapuk védelem­ben részesítése. Ne meszel­­tessék le a régieket, támo­gassák azokat, akik régi faragott kapujukat újítani akarják, vagy ez értékes művészi hagyományunkat folytatni szeretnék újabbak felállításával..." Kós Károly évekkel ez­előtt írt cikkében sok ja­vítani, helyrehozni valót lát. De mit látok én 1971 decemberében? Csak szü­lőfalumban — Korondon, az egykor híres fafaragók falujában — épp az ellen­kezője történik annak, a­­mit Kós Károly is kíván és ami közérdek. A köz­ségháza, az általános isko­la és a líceum előtt vas­kapu áll, a művelődési ott­hon mellől tavaly vágták ki a nagy székelykaput, most (szintén) vaskapu dí­szeleg. Korondon mintha hadat üzentek volna a né­pi hagyományoknak, akko­ra a kapuromboló kedv. És ami a legbosszantóbb az egészben: a falu értel­misége állíttatta a fent em­­lített „remek“ alkotásokat. Vannak még igazi reme­kek. Ott a termelőszövet­kezet bejárata előtt álló diadalkapu­­ gyönyörű. Magánszemélyeknek is van­nak még szépen megmun­kált népi kapuik, például Józsa Jánosnak. De miért csak néhánynak, amikor régebb mindenkinek volt? És miért éppen most nincs, amikor naponta tucatjával fordulnak meg Korondon a turisták? A híres népmű­vész faluból mindjárt csak a Pállok, Molnos Jóska bá­csi, Molnos Lina néni marad meg. Miért? Még élnek az öreg mesterek — például Ravasz János bácsi—meg­áll még a véső a kezük­ben. Miért nem hívják, di­csérik, jutalmazzák az egész falu érdekében? Ha az értelmiség jó példával járna elöl, bizonyára a fa­lusiak is megtorpannának ideges vaskapu-hajszájuk­ban, mert meglátnák, hogy a népi a legszebb. De tal­palnak, „harcolnak“ a va­sért, éltetik a nemegyszer „fekete“ anyagból dolgozó kovácsokat. Most ez a di­vat Korondon, mert nincs ki megállásra bírja a né­pet. Hiányoznak a jó érte­lemben vett „lámpások“. Nincs ki összefogja, nevel­je, meggyőzze őket. Ha először csak tízen hallgat­nának a jó szóra, már az is eredmény lenne, tíz nem vágyakozna többé giccses kapu után. Ahogy a néptanács tit­kára tudott székelykaput faragtatni, úgy mások is megtehetnék. Csak kedvet kellene ébreszteni ehhez. KÖRÖNDI KOVÁCS ANDRÁS Bihari Folklór napok Negyedszer rendezte meg a me­gyei Szocialista Művelődési és Ne­velési Bizottság és a Népi Alkotá­sok Háza a seregszemlét. A meghí­vottak az idén a Fekete Körös alsó folyásának szokásaival, művészeté­vel ismerkedtek meg. Az eddigi Folklórnapoktól eltérően, a részt­vevők nagy része előzőleg hosszabb időt töltött a tanulmányozott terü­leten, s így friss tapasztalatokról számolhatott be. A Fekete Körös alsó folyásának központjában, Tenkén a 75 éves kó­rust köszöntötték. Hollódon, a mű­velődési otthonban fonót rendeztek, nem is színpadon, hanem a kultúr­terem egyik szobává átalakított sar­kában. A háziasszony, Solomie Luc­­resia nemcsak főszereplője volt a fonónak, de irányítója, erélyes kéz­­bentartója is. Természetes, népi hu­mora lendítette át az előadást a holtpontokon. Vasárnap Bihar me­gye valamennyi művelődési otthoná­ban folklórelőadást tartottak. A mű­sor gerincét­ helyi népdalok, táncok, szokások alkották. A Bihari Folk­lórnapok vendégei egy-egy útvona­lon 2—3 előadást is megtekinthettek, mivel a kezdés időpontja nem esett mindenütt egybe. A szalontai diák- és tanárműked­velők balladaestet rendeztek; a sza­­lacsi művelődési otthon dalosai, tán­cosai egy 1902-es szövegkönyv alap­ján rekonstruáltak a színpadon egy régi lakodalmast. Érsemlyénben tüzes kanásztáncot roptak (fűtetlen kultúrotthonban) a 14—15 éves le­génykék, Szabó József termelőszö­vetkezeti kondás lelkes irányítása alatt. Érkörtvélyesen egy már kive­szőben levő szokás, a kenderdörzsö­lő, elevenedett meg, Kovács Szerén tanítónő emlékei nyomán, 6 és 15 társa képezte a magvát a Bihar me­gyei Népi Alkotások Háza mellett megalakult magyar nyelvű folklór­körnek. Az előző Bihari Folklórna­pok alkalmával hangot kapott kez­deményezés íme megvalósult. A tu­dományos ülésszak alkalmával ala­kult kör vezetője a fiatal nagysza­lontai múzeumigazgató, Fábián Im­re. Az első munkaülésre január har­madik vasárnapján kerül sor , Fa­ragó József folklorista bevonásával. A Bihar megyei Szocialista Műve­lődési és Nevelési Bizottság mindent elkövet, hogy a kör munkássága rö­vid időn belül éreztesse hatását a műkedvelő mozgalomban is. A he­lyi folklór felhasználásával színeseb­bé, változatosabbá tehető a művelő­­dési otthonok téli munkaterve. A IV. Bihari Folklórnapok ilyen szem­­pontból példát mutattak. MUZSNAY MAGDA A HÉT, III. ÉVF. 1. SZÁM

Next