A Hét, 1982 (13. évfolyam, 1-52. szám)

1982-01-01 / 1. szám

Egy hajdani újságíró jegyzetfüzetéből A korabeli lapokban tallózva fedeztem fel az első nagybányai autóskalandot. A Nagybánya és Vidéke egyik 1901-es száma a többi közt ezeket írta: „Határozottan rohamos léptekkel haladunk előre, hogy városunk minél kifejezőbben öltse magára a nagyvárosi jelleget. Ma utcáinkon végiggördül az első automobil. Az ördöngős masinának természe­tesen nagy nézőközönsége akadt utcaszerte. Kovács Géza, az automobil tulajdonosa, már az első úttal is szép rekordot ért el. Délelőtt 9 órakor indult el Nagykárolyból és pont egy órakor robogott be a nagybányai piacra. A csinos, könnyen kezelhető és igen praktikus közlekedési eszköz egy csapásra meghódította a közönséget, annyira, hogy a legke­vésbé sem fogunk csodálkozni azon, ha egy-két év múltán az összes telivéreink — amelyekkel most büszkén hivalkodunk — hivatást cserélve, valame­lyik szalámigyárba fognak vándorolni.“ Az első nagybányai személygépkocsi boldog tu­lajdonosáról még a következőket tudtam meg: Daimler kocsijával az akkori időkben szenzáció­számba menő túrákra vállalkozott. Felesége és egy „műszerész“ (így hívták abban az időben a gépkocsi­vezetőt és -szerelőt) társaságában 1902-ben Marosvá­sárhely—Iaşi—Kisinyov—Odessza útvonalon elver­gődött a Krím-félszigetre, mindenütt nagy szenzá­ciót keltve. Bejárta az összes tengerparti üdülőket. Jaltában különös kalandja volt. Az egyik, jármű­vek elől lezárt sétányon hajtott végig fülsiketítő zörgéssel, trombitálással, hatalmas porfelhőt hagyva maga után. Balszerencséjére a sétány végén az autó defektet kapott, s a rend éber őrei a gépkocsit — javítóműhely helyett — a közeli rendőrségre tolták be. A kihágásról nyomban jegyzőkönyvet vettek fel, s az ügyet, hogy ne késleltessék Kovács mérnök elutazását , gyorsított eljárás végett a bírósághoz továbbították. Másnapra a gépkocsit megjavították, S a rendőrség helyszíni vizsgálatot rendelt el és Ko­váccsal többször is végigjátszatták a „kihágást“ — mindazok a rendőrtisztek, akiknek még nem volt alkalmuk autókázni, rendre beültek az autóba, hogy a „tényállást“ tanulmányozzák. Másnap a bíróság meg is hozta az ítéletet: súlyos kihágás címén 50 rubel pénzbüntetésre ítélték a mérnököt. Az ítélet kihirdetése után a tanácselnök barátságosan kezet nyújtott Kovácsnak, és meghívta a város közelében levő villájába vacsorára. Kovács hatalmas orchidea-csokorral állított be a villába, ahol már nagyobb társaság gyűlt össze és lelkesen köszöntötték a bátor autóst. Vacsora után a­ vendé­gek körüljárták a bejáratnál parkoló masinát, és többen ama óhajuknak adtak kifejezést, hogy hold­fényes autókirándulásra szeretnének menni a mér­nökkel. Szegény Kovács nem térhetett ki a kérés elől. Nagy üggyel-bajjal bekurblizta a motort, s a társa­ság tagjait csaknem reggelig autókáztatta — a tanács­elnököt éppen a kihágás színhelyén, a sétányon ko­­csikáztatta végig háromszor is. (Ezúttal elmaradt a büntetés.) Utána az elnök kijelentette, hogy jóformán semmit sem látott, mert olyan iramban száguldott SZILVESZTER a masina, hogy kénytelen volt behunyni a szemét. Kovács mérnöknek a jaltai kaland (büntetés, orchi­dea-csokor, háromnapi ott-tartózkodás stb.) közel száz rubeljébe került . A húszas évek elején Kapcsa András műszerész, egy hatalmas Benz személyautóval tért haza Székely­udvarhelyre. Nem is annyira a hatszemélyes autó keltett városszerte nagy feltűnést, hanem Kapcza úr öltözete. Barna, fűzős francia csizmában, ugyancsak lovaglófoltos bőr­ sonkanadrágban és villámzáros spencerben jelent meg a korzón. Fején autós bőrsap­kát viselt porvédő szemüveggel. A legnagyobb szen­zációt azonban a villámzár keltette: ha végigsétált a főutcán, ismerősei kérésére lépten-nyomon ki kellett nyitnia és be kellett csuknia. Volt is nagy álmélkodás! Pollner úr, a Hargita Testedző Egylet gyúrója nem győzött álmélkodni: — Meghúzod — kinyílik. Visszahúzod, becsukódik! Hiába, huncut a német! Kapcza úr az egyik helybeli lapban keretes hirde­tést közölt, amiben így reklámirozta az akkor már kiöregedett Benz gépkocsiját: „A legnagyobb áldoza­toktól sem visszarettenve a legmodernebb automobilt vásároltam meg, csak azért, hogy a nagy érdemű kö­zönség szolgálatára álljak. Személyszállítást vállalok az ország bármely részébe. Esküvői felvonulásokra és temetésekre külön árengedmény.“ A hirdetésnek megvolt a foganatja: előbb néhány marhakupec, majd kereskedők vették igénybe Kap­cza úr szolgáltatását, de a legnagyobb érdeklődés a házasulandók részéről nyilvánult meg. Igaz, hogy az esküvői menetek összeállításánál mindig viták vol­tak, mert Kapcza úr „az ünnepélyesség színvonala érdekében“ ragaszkodott ahhoz, hogy a gépkocsi men­jen az élen, ami ellen a bérkocsisok élénken tiltakoz­tak, mert lovaik az iszonyatos benzinbűztől gyakran megbokrosodtak. Hosszas vita után sikerült a bér­kocsisokkal megállapodni, hogy tisztes távolságban követik a gépkocsit. Az autóban rendszerint a nász­pár és a násznagyok foglaltak helyet, és úgy indultak a templom elé, ahol karbonári kalappal a fején, kar­­bonári kabátban, mellényére leomló kavallier-nyak­kendővel Kovács István fotóművész úr várta masiná­jával a násznépet. Református és unitárius esküvők általában minden incidens nélkül zajlottak le, mert mindkét templom lent volt a városban, komplikációk csak a katolikus esküvőknél akadtak, amikor az öreg Benz kocsinak meg kellett másznia a Szent Miklós hegyen levő szerpentint, hogy a templom elé törögjön. Tomcsa Sándor, a kitűnő író Autósesküvő című írá­sában a tőle megszokott humorral örökítette meg egy borbélymester lányának református esküvőjét, ami rengeteg bonyodalommal zajlott le. A nászmenet a templom elé érkezett. Kint állt Kovács fényképész, nagytiszteletű Vajda Ferenc esperes úr, valamint a rengeteg ámuló-bámuló nép. Igen ám, de az autó va­lami technikai hiba miatt nem állt meg a templom bejáratánál, hanem tovább robogott. Megkerülte a piacteret és a ferencrendiek templománál stoppolt. Kapcza úr a násznépet hívta segítségül, akik a bérko­csikról lekászálódva tolni kezdték az autót, miközben Kapcza úr gyújtott, kapcsolt és szitkozódott. — Nyomás uraim! Nyomás! Rögvest megindulunk! Meg is indult, a násznép ismét elhelyezkedett a fiákereken és folytatta útját a templom felé. De saj­nos az autó ezúttal sem tudott a templom előtt stop­polni, sőt a piactér ismételt megkerülésével sem si­került a bejáratnál megállapodnia. A bérkocsisok, látva a megbokrosodott masinát, a gabonapiacnál ki­vonultak a menetből és várták a fejleményeket, köz­ben Kapcza úr zörgő, nagyokat durrogtató masinájá­val, benne a halálra rémült ifjú párral és a nászna­gyokkal tovább keringett a piac körül, amíg csak a benzin ki nem fogyott a tartályból... Akkor sem a református templomnál, hanem a ferenceseknél álla­podott meg. Kapcza urat sem szerződtették többé esküvői fel­vonulásokra! A mai gyermekek számára az autózás megszokott dolog. A mi gyermekkorunkban egy-egy gépkocsis kirándulás, ha csak néhány száz méteres volt is, felejthetetlen élményt jelentett, legalábbis olyant, mint manapság a lovaskocsin való utazás... 1914-be­n történt. Anyai nagyanyám a régi Monos­tori úton, a Kós Károly féle „kakasostornyú“ refor­mátus templommal szemben lakott. Abban az időben huzamosabb időt töltöttem nála. Súlyos beteg volt, és az akkor már neves és felkapott dr. Iuliu Hatieganu kezelte. Naponta meglátogatta nagyanyámat, hol fiákeren, hol meg autóval jött. (Hogy a sajátja volt-e, nem tudom). Ha autóval jött, az mindig esemény­számba ment, a fél Monostori út gyermekhada pilla­natok alatt odafutott, voltak, akik csak úgy távolból bámulták az ördöngös masinát, míg mások közelebb merészkedtek, sőt akadt olyan bátor kölyök, is, aki a sofőr legnagyobb bosszúságára, maszatos kézzel ta­pogatta, simogatta a felfele kunkorodó sárhányókat, az oldalára felszíjazott gumitömlőket meg a világító­lámpákról lecsüngő és valahol a kocsi belsejében el­tűnő piros gumi karbidlámpacsöveket. Hatieganu dr. távozásakor az automobil (mert akkor úgy hívták) néha percekig tartó kurblizása, a motor eleinte re­kedt, azután süvítő prüszkölése, az egyre hangosabb robajok, a kipufogóból áramló fekete, majd kékes színű benzinszagú füstfelhő — ez volt igazán a nagy attrakció! Arról nem is beszélve, hogy a sofőr, ha jó hangulatban volt, nyomós trombitájával sűrű ta-ta-ta jeleket adott le. Egy napon azután értem jött az apám. Reggel ér­kezett, s délben már haza is akart utazni. Amikor Hatieganu dr. úgy tizenegy óra körül megjött és meg­tudta, hogy apám a déli vonattal akar elutazni, fel­ajánlotta, hogy az autóval kivisz az állomásra. Az autó körül bámészkodó gyermekek legnagyobb irigykedésére nemsokára felszálltunk az autóba — olyan magas volt, hogy két lépcsőn kellett felhágni. Az indítással ezúttal nem volt baj, perceken belül a szokásos robajok és füstkarikák közepette útnak in­dultunk. Igen ám, de a mentőotthon előtt a motor kezdett kihagyni, egyet-kettőt köhintett, majd reked­ten elnémult. A sofőr bácsi kiszállt és felemelte a leszíjazott motorház köpenyét és elkezdett valamit kalapálni. Percek alatt nagy tömeg vett körül ben­nünket, mi meg álltuk a kíváncsiak érdeklődő tekin­tetét. özvegy Máthé Szabó Károlyné, Kuncz Aladár nő­vére közeledett felénk (szegről-végről atyafiságban voltunk), és kedvesen megkérdezte apámtól: — Hova-hova, hogy úgy siettek? — Az állomásra. — Kiértek-e az állomásra idejében, mert ezekkel az automobilokkal mindig baj van. (Férje életében ne­kik is volt, úgy látszik, szomorú tapasztalatai lehet­tek). Rendszerint akkor döglenek be, amikor az em­bernek sietős dolga van. A motor, mintegy cáfolatul Vilma néni megjegyzé­sére, elkezdett berregni s nemsokára a Főtér felé robogtunk. Abban az időben „Balra hajts, jobbra előzz“ volt a szabály. Nos, a Főtér sarkán a régi Wesselényi utca felől egy söröshordókkal megrakott társzekér kanyarodott be, s a sofőr, hogy az ütközést elkerülje, kénytelen volt rákapcsolni és már nem tudott az állomás felé befordulni, hanem tovább haj­tott a Kossuth Lajos utcába. Le kellett mennünk a református teológiáig és befordulnunk a Postakert utcába, így a piacon át folytattuk az utat az állomás felé. A református templom előtt ismét kihagyott a motor és végleg bedöglött a masina. Apám futó pil­lantást vetett az órájára, kiszállt, leemelt engem meg a koffert és gyalogosan indultunk az indóház felé, bár a sofőr váltig hangoztatta: — Menni fog ez kérem! Csak egy kis kontaktushiba van. Mire kiértünk az állomásra, az orrunk előtt döcö­gött ki a vonat. Az esti vonattal utaztunk haza. Ez volt az én első autóskalandom. SZÁSZ ISTVÁN 1982. január 1 . HÉT 6

Next