A Hét, 1986 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1986-01-04 / 1. szám

3 A HÉT 1986. január 4. • Kezdetben volt egy szenvedély Mint minden hasonló intézményben, a marosvásárhelyi Szakszervezeti Mű­velődési Ház keretében is többféle együttes, kör és csoport működik. Jól, színvonalasan, olyan eredményekkel, amelyeket a Megéneklünk, Románia fesztiválon­ utóbb is számtalan díj ju­talmazott. De van közöttük néhány különösen figyelemre méltó, s ezeknek munkájában felfedezhetők olyan ere­deti, megkülönböztető vonások, ame­lyek a szabad idő tartalmas felhaszná­lását, az ön- és közművelődés célirá­nyosságát tekintve éppúgy ajánlatosak és szükségesek, akárcsak az emberi te­vékenység minden más — hivatásos vagy a hivatásost kiegészítő — terüle­tén, ahol csak az egyéniség megnyilat­kozhat. Az ilyen, szabad időben végzett közhasznú tevékenység lehet meghosz­­szabbítása a napi munkának, alapfog­lalkozásnak, de lehet azzal merőben el­lentétes is, értékét azonban így vagy úgy mindig a tehetség és a tudás mi­nősíti, az amatőr mozgalomnak ma ár ezek a „paraméterei“, ellentétben ódivatú dilettantizmussal, nem lehet helye például a dilettan­­musnak a műszaki-alk­otó mozgá­sban, amelynek éppen az a rendel­ése, hogy a részvevők kreatív gon­­kodását serkentse, a termelésben e fonatban időszerű műszaki, tudomá­­os, technológiai, munkaszervezési idősek megoldását segítse elő. De jön a napjaink tudományosságára,­űszaki műveltségére, ipari termelésé­­t jellemző nagyfokú szakosodás leh­e­tvé teszi-e ilyen szakkérdések meg­­közelítését „önképzőköri“ szinten, ahogy egy magamfajta filosz mondaná — erre a kérdésre várom a választ Va­sile Tero igazgatótól. — Lehetővé teszi, feltéve, hogy jól választjuk meg és tartjuk napirenden­­ témákat. Ezek csakis olyan témák ehetnek, amelyek egyaránt foglalkoz­atják egyik vagy másik vállalat — az E­lectromure?, a Metalotehnica vagy az •natex munkaközösségét, akár új tech­­ológiák bevezetéséről, akár találmá­nyok és újítások sorsáról, illetve ösz­nzéséről, akár a munka termelékeny­­sgét vagy az újrafelhasználható anya­ik értékesítését elősegítő megoldások­­, szó. A Szakszervezeti Tanács, mint a Mérnökök és Technikusok Micípiumi Bizottsága segítségével s legjobb szakemberek bevonásával szervezzük meg a szakköri té­­kénységet, hogy kellő rálátásunk le­m­ ezekre a legidőszerűbb műszaki­­melési problémákra és az egyik gy másik vállalatban elért jó ered­­ényekre, amelyek éppen a műszaki­lkota mozgalom révén válhatnak­­kiesőbb másutt is ismertté. — Ami azt jelenti, hogy így állandó fajiasztalatcsere valósul meg? — Szervezünk tapasztalatcserét, ta­­nácskozásokat és szimpóziumokat, mindig jól meghatározott témakörrel is pontos gyakorlati céllal. Ritkábban ártunk előadásokat, mivel itt kísért­eginkább a formális letudás veszélye. V­árpedig a kör tevékenysége csakis akkor lehet eredményes, ha a maga ehetőségei szerint igyekszik elősegíte­ni a tudományos és technikai találé­konyság fokozott készenlétét, nagyobb hatékonyságát mindazokban, akiktől ezt munkájuk ma egyre inkább meg­követeli. A tudomány- és oktatásügyi kongresszus dokumentumaiban megfo­galmazott elvárások is ezt tudatosítják bennünk: a mi munkánkra is szükség van ahhoz, hogy a következő évek, az új ötéves terv meghatározta fejlődés minél kevesebb zökkenővel valósuljon meg. Ami ebből az emberi tényezőn múlik, tehát a tudás, hozzáértés, alko­tó szellem fejlesztése, ez a mi dolgunk, ebből kell részt vállalnunk, a lehető leggyakorlatibb módon. Ami e mód­szertani kérdéseket illeti, erről sok szó esett, most nemrég is azon az október végén megtartott megyeközi értekez­leten, amely a munkás- és ifjúsági klu­bok szerepét vizsgálta a tudomány és műszaki alkotás ösztönzésében és fej­lesztésében. A lehetőségeket még ko­rántsem merítettük ki. Talán jobban össze kell hangolnunk a Ház keretében működő körök munkáját. A film- és fotóklub például kiválóan dolgozik, az itt készülő színes diák és diaporámák nagy sikerrel szerepeltek külföldön éppúgy, mint hazai versenyeken, a Megéneklünk, Románia fesztiválon. Tagjainak tehetségére, sokoldalú ta­pasztalatára a jövőben még inkább számít a műszaki-tudományos mozga­lom, annál is inkább, mert hiszen köz­tudomású, hogy tudományban, techni­kában mennyire megnőtt a film és a fotó szerepe. Érdekes és tanulságos a marosvásár­helyi fotóklub története; egy-egy feje­zetét, illetve eseményét sokan és sok­szor megírták már, de gyűl az anyag egy teljesebb, monografikus feldolgo­záshoz, főleg mert a fotózás, akárcsak a filmezés, valamint a „köztes“ műfa­jok (mint amilyen a diaporáma is) fo­lyamatosan, a lehető legtermészetesebb növekedéssel új meg új híveket hódít magának az egymást követő korosztá­lyokban. A több mint huszonöt éve működő fotókörről bízvást el lehet mondani, hogy nemzetközi híre van, tagjai Párizstól Moszkváig, a kanadai Winnipegtől Hongkongig számtalan ki­állításon képviselték igen jó eredmény­nyel a hazai fotóművészetet. Kezdetben volt a tájfotó. Vagy leg­alábbis így látják legtöbben a megkér­dezettek közül — Haragos Zoltán, Bá­lint Zsigmond, Kerekes Péter Pál —, akik hetente egyszer-kétszer össze­gyűlnek este a klubban, vitára, baráti beszélgetésre, egymás munkáinak el­bírálására. Hogy ennek a baráti kör­nek Marx József fotóművész a lelke, azt alighanem mindenki tudja, akit ér­dekel a fotózás, és nemcsak Marosvá­sárhelyen, de Slatinán vagy Craiován is, ahol ezen az őszön Marx József öt­ven év fotómunkáinak javát állította ki (egyéni kiállításon, de a kiadott ka­talógusok szervező, animátori munká­járól is tájékoztatnak).­­— Kezdetben volt a tájfotó — mond­ja Haragos Zoltán is, aki sok éve dol­gozik lapoknak, mint fotóriporter, akárcsak Marx József egyébként. — Mindenki tájképpel kezdi, holott talán ez a legnehezebb válfaja a fényképe­zésnek. De mire megtanulja a kezdő, addig jó fényképész lesz belőle. — Ez egyaránt vonatkozik a profi és az amatőr fotózásra? Vagy a fotómű­vészetben nincs is értelme határvona­lat vonni a kettő között? — Ennek már csak azért sem látom értelmét, mert hiszen nincs olyan főis­kola, ahol a fotózást tanítanák, ezt csak önszorgalomból tanulhatja meg az ember. Egyébként a hivatásos fény­képész nincs előnyben, mert napi munkája során megkophat a szeme és az érdeklődése. Egy amatőr, ha szenve­délyes fotós, többet, jobbat nyújthat. Visszatérve az előbbi témára: én is tájfotóval kezdtem, mint nagy termé­szetjáró, a Fogarasi-havasokban, a Re­­tyezátban. (Megjegyzem, hogy eredeti­leg könyvelő voltam, egy munkahelyen dolgoztunk Marx Jóskával.) Van, aki aztán csendélettel folytatja, engem az ember érdekel mindenekelőtt. Az em­ber és a keze munkája. A fotózás ren­geteget fejlődött az utóbbi évtizedek­ben, és kialakította a maga sajátos ki­fejezésmódját, illetve­­módjait. A pil­lanatot, a megtörtént dolgokat drá­maian tudja megragadni, ha művészfo­tóról van szó. A technikában, tudo­mányban pedig még izgalmasabbak a lehetőségei, a másodperc milliomod­­részét is rögzíteni tudja, egész munka­­folyamatokat követhet nyomon tökéle­tes pontossággal. — Mindennek van egy, illetve meg­számlálhatatlan előzménye — mondja Bálint Zsigmond mérnök, bútorgyári részlegvezető, aki tudatosabb ismerke­dését a meghatározott célú fotózással nem az első tájképektől számítja. Jól fényképezett már, amikor barátok, is­merősök biztatására néprajzi fotóval kezdett foglalkozni. — Megörvendtem az ajánlatnak, és Haáz Sándorral, Tófalvi Zoltánnal többször kint voltam a Sóvidéken. A sóvidéki kötet elkészült, de nem áll­tunk meg itt, sikerült összehozni egy kisebb tárlatravalót a falusi kismes­terségekből, amelyet be is mutattak a megyei könyvtár műszaki könyv rész­legén Munka és munkaeszközök cím­mel. Ez a téma két szempontból is na­gyon érdekes: először, mert az emberi munka ősi formáihoz vezet vissza, eze­ket tárja fel, örökíti meg, másodszor, mert azt lehet mondani, az utolsó pil­lanatban teszi, hiszen ezek az ősi for­mák ma eltűnőben vannak. Ez bizo­nyos fokig vonatkozik a népszokások­ra is, bár kevésbé, mert van egy ellen­tétes irányú mozgalom a népszokások, a népművészet megőrzésére. — A néprajzot — igaz, hogy főleg a tárgyi néprajzot — hosszú ideig inkább rajzzal illusztrálták, magyarázták. Vál­tozott ez a szemlélet? — A fényképet ma is inkább a szel­lemi néprajz használja fel, és a doku­mentációs értékre helyezi a hangsúlyt. Ami azt jelenti, hogy ezekbe a felvé­telekbe a fotós kevéssé viheti bele az egyéniségét. Én mégis arra törekedtem, hogy a néprajzos szemszögét közelít­sem a magam szemléletéhez, azaz saját­­környezetében fotózzam például a fa­lusi ezermestert, tehát a népéletből is belevigyek valamit a képbe. Legutóbb szeptember végén Siklódon és Atyhán­ ­ jártam, szintén régi mesterségeket fo­tózni, mesterembereket munka közben, azokkal az egyedinek nevezhető szer­számokkal, amelyekkel szekérkerék, székelyharisnya, könyvborító vagy he­gedű készült, és hallatlan találékony­ságról tanúskodnak. Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy a modern ember alkotó képzeletét is meglódíthatják. Mihálykó Anna, a megyei tervező­hivatal fiatal építésztechnikusa főleg portrékat készít, az ember és a környe­ző világ változatos jelenségei, érdekes és bizarr formái vonzzák. — Az emberi személyiség, amelyhez hozzátartozik a környezete is, amely­ben él és dolgozik, nemcsak az arc, egy-egy jellemző mozdulat. Valahogy így képzelem el a modern zsánerképet, az ember és a környező világ — mun­kahely és közösség — viszonyában azo­kat a nem évülő tartalmas kapcsolato­kat keresem, amelyek ellene szólnak az elidegenedésnek, a személyiség el­vesztésének. Úgynevezett száraz, mű­szaki napi elfoglaltságom mellett, gon­dolom, természetes ez a vonzalom mindahhoz, ami hamisítatlan, eredeti módon emberi. Például: hogyan alakít­ja az ember a környezetét és formálja a maga képére. Bár csak újabban kezdtem szociofotóval foglalkozni — de nagyon beleszerettem, mert nagy­szerű témákat kínál —, hadd vegyem innen a példát, amely az elmondotta­kat legjobban szemléltetheti. Székely­szentkirályon, Udvarhelytől tizenöt ki­lométerre jártam nemrég a fényképe­zőgépemmel. Tudni kell, hogy ebben a faluban valaki — nem készletezem — a húszas években meghonosította az asszonyok között a brüsszeli csipkeve­rést, ezt a kifinomult kézügyességet és nagy kitartást kívánó munkát, amely kenyeret adott a lányoknak, asszonyok­nak, hogy azokban a nehéz években ne járjanak el városra cselédkedni. A régi csipkeverő asszonyok közül kerestem fel egy idős nénit a faluban, aki nem pazarolta el a dolgait, még a dédanyja gyapjúfésűjét is megőrizte, megvan a rokkája — szép kézi munka — és min­den régi munkaeszköze, amivel a csip­két készítette. Gyönyörű helyen lakik, a háza mellett áll a régi malom, még annak a garatja is emberi alakra van kiképezve, és volt a szobában egy cso­dálatos majolikalámpa. Lefényképez­tem a nénit munka közben, amint ve­ri a csipkét, a lámpát pedig az előtérbe helyeztem. Kívülről is lefényképeztem a házat a malommal, a patak túlsó partjáról. Az idős csípkeverő asszony, akinek a keze alól egy életen át szebb­nél szebb, művészi munkák kerültek ki, munkaeszközeivel és egész környe­zetével olyan teljes, harmonikus vilá­got jelképez az én szememben, amely felé csak törekedni lehet. — Mit tehet a fotós a természet vé­delmében? — teszem föl a „költői“ kérdést Kerekes Péternek (karbantartó villanyszerelő), aki nemcsak kitűnő természetfotós, de egy időben tagja volt a megyei természetvédő bizottság­nak is. (Mellesleg leigazolt alpinista és barlangkutató.) Persze, hogy sejtem a választ (az olvasóval együtt), de annál jobban­­érdekel egyéni megfogalmazá­sa, no meg a sok technikai részleg mert Kerekes Péter főként diákot ké­szít, újabban pedig a diaporáma sike­res művelője. (A III. Megéneklünk, Románia fesztiválon egy első és egy második díjat, most legutóbb két or­szágos első, egy harmadik és egy ne­­­gyedik díjat nyert diával, Szénégetők című munkáját minden, egyes diaporá­­ma-fesztiválon díjazták.) — Mivel előbb voltam természetba­rát és természetvédő, csak azután fo­tós, azért érthető, hogy minden mun­kám egy kicsit „hazabeszél“. Kisdiák­ként kezdtem fényképezni, egy box­­géppel, minden célom az volt, hogy másokkal is megszerettessem a termé­szetet. Hiszem, hogy aki igazán szereti, az önkéntelenül óvja is a természet kincseit. De ha csak lefényképezek va­lamit, elkattintom a gépet, minden elő­zetes elgondolás, kompozíciós terv nél­kül, abból aligha lesz több, mint pusz­ta látlelet. A kép esztétikailag kell hogy hasson, a mondanivalójával, ettől lesz hatásos felvétel. Vannak különbö­ző képmódosító eljárások is, amelyek­kel érdekesebbé tehetjük, de ezek nem tüntethetik el a koncepció hiányát. — A fényképtől a diaporáma felé haladva ez a követelmény nyilván még nagyobb hangsúlyt kap, hiszen a dia­poráma már majdnem film. Mióta fog­lalkozik vele? — Közel tíz éve, s ehhez egy kis dramaturgiát is tanulnom kellett, mert a diaporáma a fotó és a film között helyezkedik el, állóképek sorozata, de ugyanazokat a dramaturgiai fogásokat használja, mint a film. Áttűnéses mód­szerrel vetítik, egyik kép „szüli“ a má­sikat, feltéve, hogy szoros összefüggés van közöttük, azaz jól átgondolt forga­tókönyv szerint követik egymást. Nagyszerűen meg lehet lesni így a ter­mészet jelenségeit éppúgy, mint a munkafolyamatokat. Ez utóbbi téma­körben a Szénégetők után most fejez­tem be a juhászok életéről fényképe­zett diaporámámat Egy nap az eszte­­nán címmel, éppen a hangosítása ké­szül. KACSIR MÁRIA NB. Marosvásárhelyen mintegy negy­ven fotókör működik még a Szakszer­vezeti Ház fotóklubján kívül és annak jótékony hatására. Részlet a Kismesterségek című sorozatból. BÁLINT ZSIGMOND felvétele A HÉT RIPORTJA

Next