A Hét, 1991 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1991-01-03 / 1. szám

GYÖRFI IBOLYA Pályázati felhívás helyett 1999 tavaszán azzal biztattuk magunkat, hoj/ amint el.mag­ját a nyomdát a szep­­tem uoeri tanézkoztáshoz szü­kséges tan­­kuny/ez, mám hozzá,áthatunk a magyar nya­v és irodalom új tannönyvsorozatának e.egészi­ő munkálataihoz. Természetesen pályázat útján beérkezett kéziratokból szeretnénk a legjobbakat kiválasztani. A pályázat meghirdetése azonban késik, s úgy látszik, hogy újabb és újabb halasz­tásra kényszerítenek a rendszerváltásra jellemző, körülöttünk zajló események. Nemcsak a könyvkiadást is érintő gazda­sági, pénzügyi szabályozások esedékes változásaira gondolunk, hanem minde­­nezeké­t a romániai iskolareform előké­születeire s a külhoni tankönyvkutatások által előrajaflo­­t változásáéra is. A tankönyvpályázati felhívásban vázol­nunk kell tantárgyunk körvonalait, a kép­zési folyamat jellegét, az elérendő célo­kat, a Tanügyminisztériumtól kapott tanterv alapján. Ez a tanterv még nem készült el, ám ezáltal a késlekedés, bámilyen furcsán hangzik is, nem jelent hátramaradást, ha arra gondolunk, hogy olyan mélyreható változások korát éljük, amelyben kelet­­európai országok is végre átalakíthatják, korszerűsíthetik a centralizált irányítással ka'odában torí­tt oktatási rendszerüket. Az iskolai ne­clét új arculatának jellem­ző vonásait egyelőn a vonatkozó tudós­nársyok nyara'őkrik kéadásfdtzvései jelzik. A l­az-i szal'é'tök nind-nekelőtt a tár­­sadalmi modell éltel megkívánt szemé!---i­­sógfoj’p'ztés fő irániéit t's-’ázó kérdés­­• -re-ar ra keresik a váli-zt. Dizvást remél- Jük hogy ez rolandé val',szo!c n tanköny­­v'i Ti rzem'é,e*é’'ek k'do''a-ásiban is c'i'taziti értéket kapnak. Valamit azért m­i most i- tudunk: azt, hogy milyen ne lennen az új tankönyv. A ie'en'og has-ná’ntban lé 'ő tanVe-’f­­ok’ő' e'mond'ia'iuk, ho-ry s--,'mai módon hö-etik a f-nte've*, r-ne'v addig sA-'—, k'-"*, m-n-tTV n'fe'ános fés iro­­d-'m'l rrűve,‘rép fokmé-e!árv‘k s­ánito’t A hfa’on r^narúan s­emmos t"*'otta az f""Ol-en c-'ényep f-nken"7 minden sza­­vA*. a,:ár'"’k pt 5,,"s;**áe!ók vagy a fa­rt''—i szinös'-e'-'p'ét A fan*',-v n-nt-'i f-a ■-it-j g HikS—r ert-iedé'y9Té''ének v-'t. Ie“'­'á*sb­s a 1-p-f-­könyvek r'-'ébe-i Az r-’s^hS f—k n—­-r kSnwei i-’-ább fan*en-Vfei- 11 f:“-*v'e*'ncV * t-n*-*-ek tf­r——'r a n—-'-s kü'mbö-ő f",ada*','y"i, cs,’n,”af r'ivheh'np-e­rlő’rá­r* piv*»sm*n-pn-,v'| kiv*'n-**^50ban ''—k vostak a* lm-«—dák. Általános műveltségre, noha Jelentés­­küre még nem kellően tisztázott, a köze­li és távolabbi jövő emberének is szüksé­ge lesz, mi több, általános európai mű­­vettsé­re lesz szüksége. A közös Európában a jelek szerint a népek egyenrangú kép­zettsége, műveltésége egyben a nemzeti fennmaradás biztosítéka is lesz. Az eu­rópaiság első konkrét ismérvét máris számontarthatjuk: az európai integráció folyamata a többi között azt is jelenti, hogy az érettségi bizonyítvány nemzetközi elismeréséhez az anyanyelven kívül két i­­degen nyelv magas szintű ismeretét i­­gazoló bizonyítvány is szükséges. Az a­­nyanyelv tankönyveinek újragondolásá­ban az európaiság eszmeköréhez kap­csolnak bennünket a román iskolareform törekvései és a magyar tankönyvkutatás reánk is érvényes a­ánlásai. A magyar nyelv és irodalom tankönyve­, a legj­ob európai és magyar hagyományok folyó­téiként szilárd, humánus erkölcsiségre kell hogy ösztönözzenek, az igaz, a jó, a szép embert meghatározó szerepet kell sugá­rozniuk, ennek megismert­etése és elsajá­títása fest tankönyveink rendeltetése. A Romániában magyarul tanuló fiatalokat az anyanyelvi képzés révén képessé kell tennünk a magasabb fogalmi szinteknek megfelelő nyelvhi­ználék­ra, szellemi ér­tékeink átörökítésére, s egyúttal arra, hogy az új társadalmi berendezkedésben „konvertálható”, átállítható munkaerő­ként meg tudják állni a helyüket. A hazai viszonyok is kedvezni látszanak­k a szemléletváltásnak. A gazda'ág' és ál­lamaiét kö­nonü irányítása megszűnőben van, az oktatás-'rányitás mer-'vaöres'­ is o­dódóban. A pal­tikomen'és iskola libe­­rá'is tenkan­­vitási rendszert ‘éfe'ez, s a tan­­könyvhasználat enned éh­ezéséhez a k'zá*ó­­fenos-ág me---ün-e'é-é*. M-t* már n­yilván­­való, hogy az ideológiai beszűkülés verejv­é­­jeként zsákutcába vezetett a mindent átfogó egységesítés. A kül­önböző fő­tételek között működő iskolákban a különböző képességű gyerekeket nem lehet azonos úton vezetni a közös cél felé. Az egységes tankönyvek az ideologizálás letán. di.au­­túrája mellett a módszertani diktatúra ve­szél­yét hordozzák magukban továbbra is. Az ok­tatásban a jövő a több tankönyv a választható tankönyvek, mi több, a helyi tankönyvek használata felé mu­tat Több országban már a tantervek rendszerében is megmutatkozik ez a tö­rekvés. Az új elgondolás szerint úgy­nevezett nemzeti alaptan,érv, tulajdon­képpen egy mindenféle iskola számára kidolgozott alapvető követelményrendszer lesz a legfontosabb eleme az oktatási fo­­lyamat,na.., ez tartalmazza az alapvető tudnivalókat, a vizsgakövetelményeket, a kialakítandó készségeket, beállítódásokat is, valam­int az ajánlott fejlesztési feladat­soro­kat, utóbbiak alternatív tanterveknek tekintehetők. A tantervkínálathoz megfe­lelő tankönyvválaszték társul, az iskolák, pedagógusok pedig motivációk és lehető­ségek szerint választana!­. Ha valamilyen oknál fogva egy­­ tantervet vagy tanköny­vet sem találják megfelelőnek, az­­alap­­követelmény-rendszerhhez igazodva helyi tantervet és tankönyvet alkothatnak -A tankönyv természetesen nem lehet egye­düli munkaeszköz az iskolában, más könyvekhez, a tanulási folyamatot segítő változatos eszközökhöz kell hogy kapcso­lódjék. Ebben az oktatási rendszerben a tankönyv már nem előrendelje a tanterv­­nev­ t, hanem vele egyenlő rangban ösztön­zője, segítő­i az alkotótevékenységnek. Ez a szerepváltás azért lehetséges, mert a tantere nem egyetlen szabáyolója a pe­­dzaón­ai flyamatnak. A legfontosabb szabályai, eszközt ne­vredmén­ymérő stan­­dardizált tesztek jelentik, az oktatási-kép­zési rendszer kimenetét ellenőrző, tehát az elért „performanciákat" mérő standar­dizált, vagyis előzetesen reprezentatív ta­nulócsoportokon bemért feladatsorok, s ezek birtokában maga a pedagógus vá­lasztja meg az ismeretanyagot és az u­­takat-módokat, amelyek, a kimeneti kö­vetelmények teljesítéséhez elvezetnek. Hazánkban a tankönyvválaszték kiala­kításának ma már nem annyira az en­gedélyezési, a jóváhagyási eljárás a fé­­kezője, hanem egyelőre a szegénység. Az állami dotációból nem futja egymással versengő tankönyvek kiadására. De lehe­tőség nyílt arra, hogy a meglévő, toldott­­foldott irodalomkönyvet a pedagógus, a helyi lehetőségekhez igazítva, az igénye­sebb esztétikai nevelés kiindulási alapjá­nak tekintse. Az 1990-ben közreadott kö­zépiskolai magyar irodalom tantervek kí­sérletet tesznek az adott oktatási rendszer feltételei között a nagyobb tanári szabad­ság, a kreatív gondolkodás ösztönzésére, mindenekelőtt azáltal, hogy csak a mini­­má­isan kötelező tananyagot írják elő, s szabad döntési jogot adnak a szaktanár­nak a kiegészítő anyag, valamint az évi órakeret elosztásában. Az elemi és általános iskolai irodalmi olvasókönyvek átdolgozott kiadásai is azt sugallják, hogy a bennük foglalt törzsa­nyag kiegészíthető. Sajnos, egyelőre nem a­jánlanak rá álítható irodalmi szemelvé­nyeket, az olvasmányok száma az órák számához igazod­ó, de a pedagógus már átvállalhatja az irodalmi nevelés innen a­­didó­gmájainak csökkentését a felelős­ségr és és tanári szabadság gyakorlásában segítségére lesznek az előkészületben lévő irodalmi szöveggyűjtemények. A Hogyan tovább? kérdésre válasz he­lyen ann­yit mondhatunk, hogy a magyar nyelv és irodalom tanterveinek a megvál­tozott korszellemhez igazodó, modern pszi­cho­pedagógiai al ápolását alkalmi mun­kaként, szívességből, egyelőre anyagi ele terni. Igaztatás lehetősége nélkül kezdte el Kolozsvárt egy kis létszámú szakember­csoport, dr. Ferenczi Gyula, dr. Dombi Er­zsébet és Tőkés Elek vezetésével. A román iskolareformban testet öltő nevelési kon­cepció most van alakákban, a bukaresti Neveléstudományi Intézet nemrégiben ren­dezte meg ennek a kérdéskörnek szentelt első sz­epiz­umát. Az intézet kutatási tervei azonban nem terjednek ki a ma­gyar (vagy más) anyanyelv oktatásának megúyitását előkészítő rlgálatokra. BALÁZS SÁNDOR Címkézünk, címkézünk? Mi történt tulajdonképpen? írtam egy cikket a Korunkban (1990. 9. sz.) Egye­­tem és élettere c mr.iül. Ebben — igaz, a leghatározottabban — két dolgot állí­tottam : szükségünk van a Bolyai Egye­temre; az egyetemet Kolozsváron és Marosvásárhelyen kell újraindítani, nem pedig valamilyen hagyományok nélküli városban. Majd a feléledő Bo­­lyá­ról szakadjanak le más városokban működő karok, részlegek. Az első állí­tást senki sem vonta kétségbe, de lám megjelenik A Hét, 1990. december 6-i számában Magyari Nándor László cik­ke (Számomra úgy tűnik), amely két mondatomra elméletet építve lehúzza a keresztvizet rólam s a magamfajták­ról, akik nem kérdőjelezzük meg, amit mondunk, mármint hogy Kolozsvár m­a Marosvásárhely... Már a cikk indítása meghökkentő. .. továbbra is lezáró és biztosnak tűnő kijelentéseket teszünk akkor is, amikor érveink igencsak ingatagok, vagy egye­nesen hiányoznak, amikor valójában­­még csak’ kérdezni kellene.“ Ebben a dialógustól, a vitától való viszolygást véli felfedezni, s azonnal címkét ra­gaszt az ilyen mentalitásra: értelmi­ségi habit­us, értelmiségi attitűd. A Korunkbeli érveim ingatagságáról lehet vitatkozni, ellenérveket is fel lehet hozni — MNL egyetlen ilyen ellenérvvel sem szolgál, holott ép­pen ez lenne a dialógus —, de az érvek h’sínyiról szólni — az már dioptria kérdése. Akinek olvasásra alkalmas szemüvege van, olvashatta, hogy meg*­számozva öt évvel sorol­m fex all.tu­som i.i-támasztusara. Ami peu.g a fr..g csak, a kérdezés állapotában vagyuan kijelentest iue.i (mert ez tenyleg csak kijelent-«), hol lennénk, ha ehhez iga­zodtunk volna. Ném működne a Bo­lyai Társaság, nem léteznének­ széles kú­rű európai kapcsolataink külföldi e­­gyetemekkel, jeles személyiségekkel, amelyek/akik támogatják a Bolyai új­raindulását, nem volna Bolyai-alap, nemzetközi gyűjtés, nem látogatott vol­na el hozzánk Tom Lantos, meg még annyi minden nem történt volna, ha­­nem mi, nem holmi alantas értelmiségi a­­ti­tűddel, csak kérdezgetgetnénk, kér­dezgetnénk. A címkék azonban, úgy tűnik, soka­sodnak. Arra a közhely-igazságot ki­mondó mondatomra, mely szerint a Bolyai felélesztése körül „az anyanyelvi művelődésünk életben tartásáért kiálló kisebbségiek hadakoznak a többségi hangadókkal“, csak úgy záporoznak a minősítések. A „kiálló kis­ebbségiek“-et ilyen címkékkel látja el MNL, „azaz az (él)harcosok, a zászlóvivők, a példaké­pek“, s ez lesz a bizarr teória egyik a­­lapköve: az értelmiség hamis „külde­tés-tudatát“ fedezi fel benne. Ki kell ábrándítanom MNL- t. A Bolyaiért nem csak missziós­ lelkületű szuperzsenik áznak ki, hanem az egyszerű emberek tíz- és százezrei is. A hadakozásnak u­­gyanis sok módja van, egyebek mellett az aláírások. Az a közel kétszázezer a­­láírás a Bolyai mel­ett, amelyet szin­tén a nem kérdezgető, hanem cselekvő emberek gyűjtöttek össze városon és falun, jelzi, hogy nemcsak a zászlóviv­ők vívják a közös harcot, hanem mondjuk Kovács Zoli tizedek osztályos tanuló is, aki így, becenevén írta alá a kolozs­vári-vásárhelyi Bolyait követelő ívet. Ő csak nem (él)harcos küldetés-tuda­­tú-értelmiségi-habit­isú-zászlóvivő-ma­­gabiztos-példakép-tudor, hogy a „kiál­lókra“ aggatott MNL-címkék egyikét­­másikát felsoroljam. MNL nemcsak címkéket ragasztani, de kioktatni is tud. A több alternatíva nevében rákérdez a „szentenciák mo­nológját“ folytatókra: mi van akkor, „ha az egyetemet nem kiharcolni, ha­nem megtervezni, előkészíteni, egyszó­val megalapítani kellene és nem ’har­colni’?“ Először is tisztázzuk: mi nem akarjuk megalapítani az egyetemet. Ez már megtörtént 1872-ben. Talán itt a né­zeteltérések igazi forrása, ugyanis van­nak, akik tényleg egyetemet szeretnének alapítani. Ami a megtervezést, előkészí­tést illet, hát ez rég megtörtént, még ha a cikkíró nem is tud róla. Pontos terveink vannak az új Bolyai szerke­zetéről, működéséről, a talaj elő van ké­szítve, a szó átvitt, de nem átvitt ér­telmében is: kinéztük a területet, ahol — ahogy mondani szokták — az ütem­terv szerint évről évre felépülhetnek az épületek. De minden üresjárat mind­ 1991. január 3. A HÉT 4

Next