A Hét, 2005. január-június (3. új évfolyam, 1-26. szám)
2005-01-06 / 1. szám
Az új kormányprogram meglepően rövid idő alatt született. Az RMDSZ részéről Kelemen Hunor, képviselőházi frakcióvezető vett részt a programalkotás munkálataiban. Hogyan jött létre a végleges dokumentum ? A DA szövetség a választás nyerteseiként hozta a saját választási programját. Az RMDSZ ehhez a meglévő alaphoz adta hozzá a maga javaslatait, tervezetét. Természetesen mi megjelöltük a saját prioritásainkat, számba vettük, hogy a programjavaslatokban hol vannak átfedések, és milyen kérdésekben lehetnek nézeteltérések. Folyamatos egyeztetés révén szövegeződött meg a végleges változat. □ Melyek voltak az RMDSZ prioritásai? Elvárásainkat meghatározta, hogy gazdasági téren mi a tartós növekedésre és a méltányos elosztás biztosítására törekedtünk. A növekedés alapja pedig, elképzeléseink szerint, a termelés kell, hogy legyen. A beruházókat, vállalkozókat kellene ösztönözni a munkahelyteremtésre és a minőségi termelésre. Ezekben a kérdésekben nagyon sok átfedés volt a felek között Tulajdonképpen két kvázi liberális program állt egymás mellett. Mi volt mégis az a különbség, ami miatt a gazdasági programpontok egyeztetésére kényszerültünk? Mi is az egységes adókulcs bevezetését javasoltuk, csakúgy, mint a DA, igaz hogy számításaink szerint ez nem 16 százalék lett volna, hanem valamivel magasabb. Előrejelzéseink szerint a költségvetésben jelentős hiány születhet ilyen adókulccsal. Ezen a ponton engedett az RMDSZ. A koalíciós partnereink programjából hiányzott a kis- és középvállalatok támogatási rendszere, és ezt az RMDSZ programja alapján a kormányprogram részévé kívántuk tenni. Javaslatainkat elfogadták. Hiányzott még az eredeti programtervezetből a szövetkezeti rendszer felfrissítése, újjászervezése. Ez azért nagyon fontos, mert a szövetkezeti rendszer nem a múlt rendszer találmánya, Erdélyben ennek jelentős hagyományai vannak, kiváltképp a magyar közösségekben. Az előző kormány ideje alatt törvény született a szövetkezetekre vonatkozóan, most pedig, kérésünkre, önálló fejezetet kapott a kérdés. A szociális kérdéseket érintően számunkra fontos volt a nyugdíjrendszer kiegyensúlyozása, a nyugdíjak újraszámolása, lehetőleg minél gyorsabban: 2006 végéig. Kértük továbbá, hogy a mezőgazdasági nyugdíjak nagyobb mértékben nőjenek, újraszámításuk és az infláció mértékéhez való igazításuk elengedhetetlen. Úgy véljük, hogy a mezőgazdasági nyugdíjasok nem hibásak azért, mert kikerültek az állami nyugdíjrendszerből, embertelenül kevés nyugdíjat kapnak, ezért rájuk fokozottan érvényes a méltányosság elve. A kormányprogram részévé váltak az ezeket a gondokat orvosló felterjesztéseink is. További szociális előterjesztésünk volt, hogy a gyermeknevelési szabadságról két évnél hamarabb visszatérő anyák vagy apák kapják meg a gyermeknevelési támogatás egy részét. Ezzel lehetővé tehetjük a hamarabbi munkába állást, és ugyanakkor hozzáférhetővé tesszük a megfelelő gyermekne velési támogatást is. □ Mi az, ami nem került be az RMDSZ kérése ellenére sem a kormányprogramba? Nem voltak jelentős nézeteltéréseink. Nehezebben verekedtük át magunkat az oktatásügy kérdésein, illetve a regionális fejlesztés fejezetén. Az RMDSZ határozottan kérte, hogy az Uniós csatlakozása, mert ilyennel a DA program eredetileg nem rendelkezett. Oktatási kérdésben fontos eredményünk, hogy a felekezeti oktatást az állami oktatással egyenértékűként fogadja el a kormányprogram. Várhatóan önálló törvény foglalkozik majd a felekezeti oktatás működésével, finanszírozásával. A magánegyetemekre is kiterjed az egyenjogúsítás, státuszuk hasonlóvá válik az állami egyetemekéhez, amely szempontunkból azért fontos, mert lehetővé válhat a Sapientia román állami támogatása is. □ Konkrétan mit vállalhat fel a román állam a Sapientia támogatása illetően? Elképzelhető középtávon, hogy magánegyetemek, így a Sapientia is, például normatív támogatást kap a költségvetésből, de kiveszi az állam a részét a kutatási programok, a fejlesztés támogatásából is. □ Radikális oktatási reform körvonalazódik a kormányprogramban. Hogyan érinti ez a középszintű oktatást? A kormányprogram csak a kereteket jelöli ki, a többi a minisztertől fog függni. Erőteljes decentralizáció várható. A tanfelügyelőségek tanácsadó testületekké alakulnak át, tulajdonképpen csak módszertani kérdésekben nyilvánítanak majd véleményt. Ami a finanszírozást illeti: az önkormányzatok mellett az állam is támogatja a középszintű oktatást. A tízosztályos képzés kötelezővé válik e tervek vállalta mégis a konfliktusokat az általa kért 11 prefektusi és alprefektusi szék megszerzése érdekében? A prefektusi, alprefektusi tisztség helyi szinten fölértékelődött. Székelyföldön, elsősorban Kovászna megyében azt tapasztaltuk, hogy egy együttműködésre képtelen prefektus rengeteg bajt tud okozni. Az eddigi törvény nem volt egyértelmű, a kiskapukat pedig nagyon ki lehetett használni. Ezért van most ilyen tétje a kérdésnek. □ Az RMDSZ számára státuszkérdés a prefektusi kinevezés? Miért olyan fontos ez a kérdés? Azért, mert koalícióban vagyunk, a prefektúrák mind a mai napig politikai tisztségek, és a saját politikai súlyunkhoz mérten tartunk rájuk igényt, ráadásul helyi szinten alkalmasak a problémás ügyek megoldására. Sajnos két székelyföldi megyét nem fogunk megkapni, csak egyet, mert a románok itt ugyanolyan szimbolikus kérdésként kezelik a kinevezést, mint mi. □ Ön részt vett a szociáldemokrata kormányprogram előkészítésében is. Összehasonlítható-e a két tevezetet? A DA szövetség kormányprogramja szintetikus, koncentrált szöveg. A PSD sokkal terjedelmesebb szöveggel állt elő, rengeteg elemzéssel, előrejelzéssel támasztották alá a javaslataikat. Négy évig hogy esszéisztikusabb. Nincs teletűzdelve számokkal táblázatokkal de konkrét dolgokat fogalmaz meg. A kormányzás irányát jelöli ki, de nem merül bele a társadalmi alrendszerek szabályozásába. □ Intézményi, törvénykezési szinten végrehajtható-e? Tartalmaz-e garanciákat? Garanciát egyik program sem tartalmaz, ezt csak a kormány határozott, dinamikus működése tudja nyújtani. Az RMDSZ legfontosabb eredményeit a kormányprogram kialakításakor szociális téren érte el-beszámolója szerint. A DA pedig, szintén Ön szerint, egy markáns liberális gazdaságpolitikát követő tervezetet tett le az asztalra Ez azt jelenti, hogy az RMDSZ húzza balra ezt a kormányt? Egyáltalán nem helytálló ez a megállapítás, hiszen az RMDSZ ugyan hozzájárult a szociálpolitikai rész kialakításához, de nem fektette a hangsúlyt az állam újraelosztó szerepére. A méltányosság elvét szeretettük volna kiterjeszteni a kisnyugdíjasokra, a mezőgazdasági nyugdíjasokra. A kormány politikájába szociáldemokrata elveket a Demokrata Párt hozhat be, hiszen ez a szervezet a Szocialista Internacionálé tagja, a PSD-vel együtt. Az RMDSZ hozzájárulása ehhez a kormányprogramhoz sokkal inkább a jobbközép politikai érvényesítése. RMDSZ: jobbközép A kormányprogram létrejöttéről Kelemen Hunort Parászka Boróka kérdezi a hét 2005. január 6. előtt rajzoljuk újra a gazdasági-fejlesztési régiókat. Több régióra van szükség, és figyelembe kell venni a földrajzi, gazdasági, társadalmi, kulturális és szociális kritériumokat ezek kialakításánál Ebben a kérdésben tárgyalópartnereink szkeptikusak voltak, egyeztettek Brüsszellel, és így be kellett látniuk, hogy az Uniónak nincsenek fenntartásai. A kormányprogram tehát kitér erre az újjászervezésre is. További gondot okozott a tanügyi törvény módosítása. Végül is megállapodás született, hogy a magyar nyelvű egyetemi karok létrehozása legyen lehetséges kormányhatározattal, ne tegyük ezt függővé az egyetemi autonómiától A kisebbségi jogokat, a kulturális jogait ugyanis nem az egyetem szenátusán kéri számon a választópolgár, hanem az államon. A kérdés úgy vetődött fel koalíciós partnereink részéről hogy lehet-e az egyetemi autonómiát csorbítani? A válaszunk egyértelmű volt: nem az egyetemi autonómiát csorbítjuk ezzel a kitétellel, hanem biztosítjuk a kisebbségi jogok érvényesítését. Gyanakvás övezte a kulturális autonómiára vonatkozó előterjesztéseinket is, de végül is sikerült fenntartani az álláspontunkat. A kormányprogram kisebbségi fejezetét tulajdonképpen teljes egészében az RMDSZ ad szerint. Kisebbségi szempontból jelentős előrelépés, hogy az állam vállalja a tankönyvellátás támogatását. □ A várható közigazgatási reform mennyiben váltja be az autonómia-program ígéreteit, elvárásait? A kulturális autonómia a kisebbségi törvénnyel biztosítható. Az erős decentralizáció azt jelenti majd, hogy a döntések jelentős része lekerül az önkormányzatokhoz. Szeretnénk a prefektúrák mozgásterét szűkíteni, politikai szerepüket igyekszünk megszüntetni Tulajdonképpen csak a törvényesség felügyelete hárulna rájuk a közigazgatásban. Olyan jogosítványok kerülnek majd át az önkormányzatokhoz, amelyeket eddig a kormány gyakorolt szociális, oktatási, kulturális, pénzügyi téren. A források szándékaink szerint az önkormányzatoknál maradnak, az állam visszaosztó szerepe csak a kompenzáció terén működik majd. Az autonómia szempontjából igazán fontos a fejlesztési régió újraszervezése: Hargita, Kovászna és Maros megye egy fejlesztési régióba fog tartozni terveink szerint. Az RMDSZ tehát a prefektúra jelentőségének csökkentésére törekszik Miért kormányon voltak, minden információhoz hozzáfértek, nem csoda, ha ezeket alkalmazták is. Nem állt a DA szövetség rendelkezésére ennyi adat, ezért inkább az elveket fektette le ez az új csapat. Jelentős különbség mutatkozik a gazdasági-pénzügyi tésren a két program között. A PSD az egységes adókulcs bevezetését nem támogatta, a nyugdíjak újraszámolását kitolta 2007-2008-ig. Egy sok szempontból kevesebb rizikót vállaló, óvatos szociáldemokrata programmal készültek a kormányzásra. A jelenlegi tervezet liberális koncepción alapszik, az állami szerepvállalás csökkentésére törekszik, csökkenti az újraelosztás mértékét. El kell mondani, hogy nagyon sok fejezet egyezik a két rivális programban. A mezőgazdasági fejezetek például nagyon hasonlóak voltak, csakúgy mint az oktatásügyi fejezetek. Különbözött a decentralizáció csökkentésének a mértéke. A szociáldemokrata párt nem törekedett határozottan a központosítás megszüntetésére. □ Ön úgy értékelte, hogy a liberális kormány tervezete elvi szinten fogalmaz... Nem úgy értettem, hogy hiányoznak belőle a konkrétumok. Úgy fogalmaznék, III/1