A Hét, 2006. január-augusztus (4. új évfolyam, 1-32. szám)

2006-01-12 / 1-2. szám

az interjú BÁNYAI ÉVA isMellékállásom volt a főszerkesztés Beszélgetés Huszár Sándorral1 UA hatvanas évek közepétől, Ceauşescu színre lépésének következtében elkezdődött egy liberalizációs hullám, új, magyar intézmények jöttek lét­re, kicsit szabadabban lehetett gondolkodni, tevékenykedni Hogy emlék­szel vissza erre az időszakra? Semmiképpen sem úgy, hogy ez egy szabadabb időszak lett volna. Ceauşescu bekerült a történelem csapdájába, tudniillik ő nem vonult be Csehszlovákiába akkor, amikor a szovjetek és magyarok. Ezért a ma­gyarokat bíztatták fel a szovjetek, hogy megbüntessék őt, mert a romá­niai magyarság nagyon rossz helyzetben volt. Tulajdonképpen védeke­zésből alapította akkor Ceauşescu a romániai magyar intézményeket. Előbb maga mellé vette Fazekas Jánost, és több magyar nemzetiségű aktivistát, végigment a Székelyföldön, mindent megígért, és ezzel megnyerte magának a magyarokat. Nem lehetett megtámadni Ceau­­şescut, mert a magyarok mellette álltak ki, értem benne magunkat, értel­miségieket is. Bukarestben létesített három nemzetiségi intézményt: a televízió magyar adását, amelynek egyik alapítója a feleségem volt, A Ha nevű magyar művelődési, nemzetiségi hetilapot, és a Kriterion Ki­adót, ez utóbbi volt a legfontosabb. Ha Ceauşescu ezeket megalapítot­ta, biztosítania kellett magát arról is, hogy olyan embereket szervezzen be, akikben megbízik. Domokos Gézáról azelőtt is mindent tudtunk, mert ő sokat dolgozott és nagyon megbízható ember volt a szónak ma­gyar értelmében is, a televízióhoz Bodor Pált nevezték ki, bár előzőleg engem akartak, én javasoltam őt. Előtte Ceauşescu felhívatta a legtekin­télyesebb magyar értelmiségieket, s megkérdezte, hogy ki mit óhajt ezek­től az intézményektől, kivel akarják vezettetni, így kerültem szóba én is. Mi semmiképp se valamilyen felszabadultsági érzettel indultunk, hanem azzal, hogy tudtuk nagyon súlyos felelősség hárul ránk bennün­ket fel akarnak használni arra, hogy a magyarságot úgy képviseljük ahogy Ceauşescu elképzeli. Ennek tudatában voltunk így indult az egész, so­káig vacilláltunk hogy elfogadjuk-e egyáltalán ezt a munkát.­­ Miért fogadtátok el ezeket az állásokat? Elsősorban a magyar értelmiségiek bizalma miatt. Ezek az öreg kommunisták hogy így mondjam, bíztak bennünk és ők biztattak hogy „ti tudnátok itt valamit csinálni, fogadjátok el”. □ Mi volt A Hét fontossága, a legfőbb jellegzetessége? Ilyen lap még nem volt Romániában, mert nem irodalmi, nem (tisz­tán) politikai, hanem tudományos és közművelődési hetilap volt. Ez azt jelenti, hogy a romániai magyarság nem ismerte a magyar tudományos nyelvet. Lejön a lány a Székelyföldről szolgálni Bukarestbe és meglátja a villamost. Csak azt tudja, hogy ez tramvai Kialakult nálunk egy jelszó: hazám az anyanyelv, mert más hazánk nem volt Bukarestben, és ragasz­kodtunk az anyanyelvünkhöz. Így lett jelentősége A Hétnek, amelyben a tudományos nyelv, szociológia, politika először jelent meg Romániában magyarul. Egy sokoldalú, húszoldalas hetilap lett, amelynek a fő törek­vése az volt, hogy megteremtse a magyar tudományos nyelvet. Ennek a lapnak alig fele szólt irodalomról, a többi tudomány, és a tudomány töb­bi vonatkozása volt. □ Miért pont Te lettél A Hét főszerkesztője ? Hogy kerültem én oda? Messziről kell kezdenem. Én egy székely családból származom, a 16. századból szerzett, lófőszékely nemességgel büszkélkedhetek ez a család háromszáz évig protestáns papi család volt. Én pedig megszülettem 1929-ben katolikusnak és ipari proletárnak időközben, ugye, elveszítettük az első világháborút, a szüleim eljöttek Ko­lozsvárra szolgálni, én már ott születtem. Siklódi Lajos voltam az isko­láig, amikor felszólított a tanító néni, hogy „Huszár Sándor!” — néz­tem hátra, hogy ki az. Édesanyám még cseléd, édesapám már sofőr, bekerül a gyárba, a Dermatába, kikerülünk a világba. Egy kolozsvári külvárosba, a Szén ut­cába kerülünk ott kaptak apámék lakást, ahol románok között éltünk A román gyerekek csúfoltak mert nem tudtam románul. Emil Cră­­ciunnak hívtak egy nagyobb fiút, aki látta, hogy egy kedves gyerek va­gyok azt mondta a többieknek „Idefigyeljetek amelyik bántja a Sonit, azt én kinyírom.” Attól kezdve nem bántottak Mikor elment a hábo­rúba, megint megfenyegette őket, szeretett engem, mert egy szeretetre méltó és szeretetre éhes gyermek voltam, én ebből éltem, ez az életem­nek a legfontosabb vonása, hogy szeretetre vágytam. Emil elesett a há­borúban, de a gyerekek nem felejtették el, és én így lettem az ő testvér­ük így lettem a román népnek egy befogadott embere, és általában ér­zékeny a nemzeti kérdésre. Mellettünk lakott egy család, a fiút Icignek hívták Az édesanyja valamilyen számomra ismeretlen, németnek tűnő nyelven beszélt vele, fogalmam se volt, hogy milyen nyelv az. Időgel át­jártunk amikor éhesek voltunk a szomszédos kertbe szilvát lopni, ők aztán ‘43-ban „elköltöztek”. ‘45-ben tüntettünk édesapám bevitt a gyárba dolgozni. Előzőleg a piarista gimnáziumba kerültem, mert édesanyám „bemosott”­ a Piaris­ta Főgimnáziumba, ott minden hónapban az igazgató úr közölte velem, hogy a társadalomnak munkás emberekre is szüksége van, menjek vissza a gyárba. Elmélyült bennem a fájdalom, hogy idegen lény vagyok Ez ment 1946-ig, akkor édesapám rájött, hogy Erdélyben Románia lesz, ,gyere be velem a gyárba”, mondta. Szerettem a könyveket, elbújtam az egyik raktárba és olvastam. A szakszervezeti elnök megtalált ott, azt hit­tem, kirúgnak Ehelyett letolta apámat, hogy egy ilyen embert, aki sze­ret olvasni, behoz napszámosnak a munkásosztálynak értelmiségiekre is szüksége van. Mondtam neki, hogy azért jöttem el a gimnáziumból, mert kiutáltak. Másnap bementünk a Piarista Gimnáziumba, egy pap volt az igazgató, Károli János. Hideg volt, a szakszervezeti elnök küldött tíz vagon fát. .Mivel tartozunk?”, kérdezte az igazgató úr. .Azzal, vála­szolt a szakszervezeti elnök hogy ezt a fiút visszaveszik a gimnáziumba.” Erre aztán én lettem a védett ember. Az érettségi után visszamentem a gyárba. Megérkeztem, azt mondja Penkei Tibi, aki azóta mérnök lett: „Elvtárs, újul valami faliújság cikket!” Másnap kijött Kovács András, az Igazság szerkesztője és bevitt az Igazságom.. Gáli Ernő azzal fogadott, hogy: „Öregem, nekem az a feladatom, hogy munkáskádereket toboroz­zak De van egy kérésem, ne mondd meg senkinek hogy érettségiztél”, így lettem én munkásíró! Az élet ott avatkozik bele, hogy véletlenül nem voltam tehetségte­len és kezdtem írogatni. S megszerettek Erre Gáli Ernő kezdett hozzám ragaszkodni: .Huszárka, van pénzed? Nesze, itt van, nem kell visszaad­nod...” Ragaszkodott hozzám, annyira ragaszkodott, hogy mivel ő volt a Bolyain a filozófia tanszék professzora, beíratott az egyetemre: „Huszárka, holnaptól kell menni egyetemre. Egyetemista vagy”. El­mentem egyetemre, megint csak­­derült, hogy nem vagyok tehetség­telen, másodéven kineveztek tanársegédnek így végeztem az egyete­met, közben írtam az újságot, és kezdtem irodalmat is írni, ez 1948-ban volt, ‘50-ben megjelent az első novelláskötetem. Nem is annyira a tehet­ség volt a fontos, hanem a származás, munkásszármazású voltam, ez akkor nagyon fontos volt. Közben Gáli Ernő átvitt az Utunkhoz, író lettem. Gáli Ernő egy nap azzal fogad: Huszárka, hallom kineveztek írónak”. Ugyanis meghívtak a fiatal írók első országos kongresszusára. Ment a dolog, kezdtem divatba jönni. ‘59-ben kerültem a színházhoz. A kolozsvári magyar színház a legrégibb magyar színház, de nagyon rosszul ment, mert egy régi öreg társaság vette hatalmába, és nem en­gedte a fiatalokat érvényesülni. Mindenhol bírálták őket. Azt mondták a románok miért szidjanak bennünket, itt van ez a Huszár, könyve je­lent meg, tehetséges, magyar, szidják őt, és kineveztek harminc évesen a magyar színház igazgatójának Ami nem lett volna baj, csak fogalmam se volt, hogy mi az. Ha én nem értek a színházhoz, olyan embereket kell odahozni, akik értenek hozzá! Vaida Vasile, akinek a felesége annyi­ra magyar volt, hogy az már zsidó, azt mondta, hogy ő segít. Olyan em­bereket vittem oda, mint: Harag György, Taub János, Rappaport Ottó, Kovács György, szereztem lakást is nekik elértem, hogy két-három-négy éven belül hatalmas fejlődésnek indult a színház. A Scinteia azt írta, hogy itt csoda történik Én a románokkal összedolgoztam, a legjobb színhá­zakkal volt kapcsolatom, a Bulandra hozzánk jött vendégjátszani, mert a magyar színházban magyar közönség is nézi őket Constanţa Crăciun művelődési miniszter volt, látta, hogy becsületes emberrel van dolga, ak békét és barátságot akar a románokkal. Liviu Ciulei volt a legjobb bará­tom, rendezett nálunk is. Az a bukaresti turné, amit szerveztem, egy di­adalmenet volt. Most jön a dráma: amikor kderült, hogy milyen nagy színház vagyunk elkezdődött a színházban a könyökölés, mindenk hatalomra akart kerülni, nekem akkor már öt-hat könyvem jelent meg, tudtam, hogy az emberek szeretetéből élek ezt nem akartam elveszíte­ni. 1964-ben, amikor láttam, hogy milyen könyökölés van, otthagytam a színházat. Támadtak hogy miféle dolog ez, fiatalon kerültem hatalom­ra. Erre azt mondtam, hogy nem bírom­­, ha itt maradok ilyen gonosz leszek Változtatni kell: író vagy gonosz színházi ember legyek Az újabb dráma: a pártnak és a hatalomnak megfeleltem, minden­ki szeretett, a közönség is, ha én lemondok az a hatalom ellen van. Nem akartak elengedni. Visszakerültem, a párt erőltetésére, az Utunkhoz: ta­karítónői állásba. ‘64-től én mint takarítónő dolgoztam az Utunksiál Ceauşescu zseniálisan gonosz ember volt, volt egy ötlete: ha ő rákény­szerül arra, hogy csináljon Bukarestben állást, lapokat, nem nevez­­ em­bereket a saját szakállára, mert ő lesz a hibás, ha nem jól sül­­. Össze­hívta a magyar értelmiségiek legjavát, Balogh Edgár mesélte el És kér­dezte, kt nevezzünk­­. Edgár mondta, hogy szünetben elkezdtek tana­kodni: „itt van ez a Huszár, ez olyan tehetségesen megy­nek fejjel fal­nak mert nem tudjuk mit akar ez a gonosz, de ha Huszár elbukik k­­derül”. Itt nem is hősiességről van szó, hanem racionális meggondolásról, így kerültem én - egy­icsit áldozati bárányként - oda. Nem tudtam, és erről a naplóm tanúskodik hogy menjek-e egyáltalán. Felhívtak a kolozsvári párbizottsághoz, egy évig tartott ez a tárgyalás. Megjegyzem, Fazekas János nagyon szeretett bennünket, tartott egy gyűlést ‘57-ben, rettenetesen letolt engem, többünket, miért mond­tuk hogy nincs ellenforradalom, azt mondta, ha forradalom lenne, ne­kem csak fapuskát adna, mert nem tudná, hogy hová jövök Fazekas később felhasználta, hogy ő már megbírált engem. Páskándinak nem volt ilyen háttere, őt is, másokkal együtt letartóztatták börtönbe vitték Engem megvédett Fazekas János. Később felhívattak a párthoz, azt a feladatot kaptam, hogy Földest rúgassam k. Tompa — a megyei párttitkár­­ volt az, ak azt mondta, hogy ha ezt nem csináljátok meg, kirúgok mindenki. Földessel mi szomszédok voltunk Este átjött Földes, szinte sírva mondta, rúgass­a, mert egyikünknek maradnia kell a pártban. Mi volt a vád ellene? Éjsza­ka Vásárhelyen Sütővel kapatosan beszélgettek amit az továbbmondott Hajdúnak Az Utunk legjobb főszerkesztője Gáli Ernő után Földes László volt. Amikor kirúgták akkor Hajdú Győzőék Sütőék üldözni kezdtek bennünket, Paneket is, miért mondtuk hogy nincs ellenforra­dalom. Amikor k akartak nevezni A Hét főszerkesztőjének konzultál­tam a barátaimmal, abban maradtam, hogy vállalom, ha Földes lesz a helyettesem. Dumitru Popescu - a „Dumnezeu”, ahogy hívták mert akkoriban Ceauşescu még nem önállósította magát - volt a KB titkár, ő felelt a sajtóért, rajta keresztül vették vissza Földest is a pártba. Azért ragaszkodtam Földeshez, mert egy hatalmas igazságtalanság történt ve­le. Kitették a lapoktól, pedig nagyon értett a szerkesztéshez. És nekünk is fontos volt, hogy egy ilyen hozzáértő ember, mint Földes, velünk jöj­jön. Fazekas nem volt gonosz ember, egy hibája volt, hogy imádta Hajdút és Sütőt. Az volt a feltétel: rendben van, de legyen egy másik főszerkesztő-helyettes is: Gálfalvi Zsolt. □ Miért lett a nve A Hét? Volt már két ilyen nevű elődje. Örököltük a címet, én nem akartam, azt mondták hogy ez semle­ges, mert már volt ilyen, nagy baj nem lehet belőle... Sőt, mondták an­­nál jobb, mert össze lehet keverni. U Az indítás napjában (október 23.) volt-e valamilyen mögöttes szándék? Dehogy, sőt, amikor kderült, hogy október 23.-án indítunk én fel­szaladtam a párthoz, de ott azt mondták hogy nem jelent semmit. □ Hogyan állt össze a szerkesztőség? Általában nem mi válogattunk ,jelöltek embereket. De jól alakult. Mi egy közösségi orgánum voltunk nemcsak lapot csináltunk hanem: A HoMa állítását Kovásznán, a szárhegyi alkotótábort, a székelyudvarhelyi Népszínházát. Még ennél is több voltunk érdekszervezet. Beszterce mellől, Szilágytacsról jött le egy pap még valakiől, Petőfi ünnepséget (folytatás az 5. oldalon) is

Next