A Hon, 1864. november (2. évfolyam, 250-274. szám)

1864-11-25 / 270. szám

210-ik szó Péntek, november 25. ^ Előfizetési «1 íj r Pistán küld­ve vagy Budapesten házhoz hordva K-y hónapra....................................1 írt 75 kr. 3 hónapr­a......................................... 5 fit 25 — 6 hónapra.........................................10 fi­t 50 — Az előfizetés az megkezdhető , s mindenkor a h év folytán minden h­ó­napban ennek bármely napján történik , első napjától fog számíttatni. Minden pénzjárulék bérmentesitve kéretik beküldetni. Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7-dik szám, földszint. Szerkesztő lakása: Ország út S ik szám, 2-dik emelet. Kiadóhivatal: Pest, Ferencziek terén, 7. sz. földszint. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Második évfolyam. 186 Beigtatási dij : 7 hasábos ilyféle betű sora .... 7 kr. Bélyegdij minden beiktatásért . . . 30 kr." Terjedelmes hirdetések töb­bszöri beiktatás mellett kedvezőbb feltételek alatt vétetnek fel. IPIT Az előfizetési díj a lap tulajdonos szerkesz­tőjéhez küldendő. A gazdasági-, ipar- ,kereskedelmi és közleke­dési rovat szerkesztőjének lakása : Szervita-tér, gr. Teleky-ház. E lap szellemi részét illető minden közle­mény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. ík­a­b­o­n­a - á­r­a­k Glözhajók­ menetrende. Lefelé: Broíból Pestre 612 órakor reggel. Vo ?trol­lí:.-h­ácsra 6 órakor reggel. Pe­st- Eszék- Zimony. Hétfőn,szerdán, szombaton 6 ó.r. Pest-Bonatch­tinápoly gyorshajó hétfőn 7 ó, r. kö­­zöns. hajó szerdán 6 ó, r. £lm<­ny JCen­ Biantinápoly csütörtökön virradatkor, K­ézláa- Konstantinápoly gyorshajó kedden és szom­­baton 8­­2 ó. reg., közönséges hajó csütörtökön d. e. Oraova-Konstantinápoly pénteken délben. F­ö­l­f­e­l­é : i?©»t -B-Scb 6 órakor est­ve. fSobáca-l'est 8 ó. estve. Ximouy-Eszék-fast hétfőn, szerdán, szomb 2ő ree fiRt-ra-X­ ást pénteken reggel. öalaox-Fest gyorsh. pént. 10 ó. r., közöns. hajó hétfőn r.­­g ß Ű-JSimony szerdán reggel. «ny-Szeged, vasárnap délelőtt. On­tzék-ZitűOlig hétfőn és csütörtökön reg­gel. Simony-Ssiezék vasárnap és csütörtökön délben, őegrid Euck szimbaton 2 ó. d. u. 3fl £ i­k-K­égrád kedd­en 5 órakor reggel. Pest vnd. 9.55 Észt. „ 12.14. E.Ujv.„ 1.60. Torn. „ 2.35. Pozs. „ 4.45. Bécs érk.6.33. Pestről Czeglédre és vissza. Pest..........................6.25. reg.l Czegléd . . Csegléd.....................9.07. reg.­Pest . . . . Czeglédről Temesvárra, Baziásra, Oraviczára és vissza. Czegléd indul 8.9 este 9. 7. d. e. Szeged , 12.17. éjsz. 8.50 d. u. Temes.érk. 5.30. reg. 10.10. est. Temesv.ind. 5.20. reg. Baziás érkéz. 11.55. d. e. Baziás ind. — 5.45 d. n. 5.10 r. Temesv.­­ — 10.82 este. Czegléd •- indul Szolnok „ . , P.­I­adány érkéz. . 9.27 r. . 10.27 r. .1.20 d. n. P.­Ladány ind.­—1.45 d. 12.86 e. Szolnok -4.44 d.n.4.43 r. Czegléd érkéz. •— 5.41 e. 6.64 r Pü­spök-Ladányról nagyváradra és vissza. P.­Ladány indul 1.53 d.u. M­. Várad indul . . 10.6 d. e. N. Várad érkez. 4.33 „ |P. Ladány érk. . . 12.48 dél Püspök-Ledányról Debreczenbe, Hiskolczra Kassára és vissza. P. Ladány indul 1.26 d. u. 1.20é. Kassa indul 5.21 r. lld.e. Debreczen Tokaj , Miskolcz , Kassa érkez. 5.25 3 47 r. 8.5 r. 7.24 e. 11.8 d.e. 7.62 r.3.2 d.u. 9.58 r. 5.3&U. 12.12 d,10.29 e. 9.56 e. 2.49 d. u.­P. Ladány érk. 1.45 d.u. 12.56é. Gyorsvonatok. Pestről Bécsbe, kedden és szombaton 7 óra 40 percz reg. érk. Bécsbe 1 óra 60 percz délután. Lécéből Pestre, hétfőn és pénteken 2 ó. 10 p. h. u. érkez. Pestre 9 ó. 30 p. este. Pestről Temesvárra , Baziásra, hétfőn és pénteken 9 ó. 40 p. e. érk. Temesvárra 5 ó. 9 p. r. Baziásra 8 ó. 31 p. r. Szegedről Pestre, kedden és szombaton 2 ó. 12 p. r. érk. Pestre 6 ó. 56 p. reggel. B ÖL t­e­le­p javasa. Budáról Fehérvárra, Győrre, Bécsbe és vissza. ind. 6.80 r. 5.15 d.n. Buda SzFeh"Ind. 9.50 d.e. 8.33 „ 7.20 este 9.50 d.e. 1.30 d.e. Szőny Győr 8.11 d.u. 5.85 Bruck „ 5.28 „ 7.64 Bécs érkez. 7.— este 9.27 d. n. Bécs: Bruck Győr Szőny ind . 7.45 r. 5.20 es*­ 9.21 d.e. 6.54 , „ 11.38 B 9.5 „ „ 12.57 dél.­­érk. 4.15 dél. — — Sz.-Feb. Ind_ 5 59 b 710 r Buda. érk. 8.2 est. 9.14 d.e. Fehérvárról Kanizsára, Pragerhofba és vissza. Pragerh. ind. 9.30 d. e. 10.55 e. Fehérv. ind. 8.43 r. — N.Kanisa „ 1.58 d.10. 10 est. Pragerh, érk. 5. 2 d.u. 5.8 reg. N.­Kanisa „ 1.19 d. u. 5.22 r. Fehérv. érk. 5.59 Pragerhof­, söratz és vl.’tíza. Pragerhof ind.6.54 d.u. 5.39 r.iöratz ind. 6.16 r. 6.31 d.u. Grats érk.8.45 est. 8.34 „|Pragerh. érk. 9.6 d. e. 9.12 est. Pragerhof, Nabreslna , Tlest, Vclencze 6e vissza. Pragerh. ind. 9.25 e. 9.11 d.e ^einbruck „ 11.53 e. 11.38 „ ^abresina „ 7.37 r. 7.32 é. Velencze ind 11.— ,j. e- n. á. Nabresina „ 5.56 d„‘g.26 r. Trieszt „ 6.46 e‘Bti‘ 6.45 „ Nabresina „ 7.46 7 48 Steinbruck,, 3.12 é. 8.12 d. u”. Pragerhof érk. 5.89 r. 3.45 Steinbrü­ckról, Zágrábba és vissza. Soprony, Bécs-BJhely, Bécs és vissza. Soprony vnd. 5.50 r. 2. — d. B.-Ujhely , Bécs érk. 7.25 „ 3.23 Bécs indul 7.—­­ 6.25 B.-Ujhely­i. 9.10 d. e. 7.85 Soprony érk. 10.33 „ 8.68 9.20 „ 5.24 b hács, (Üszög), Pécs és vissza. Mohács*) ,nd. 1 ó. d.u. 4 d.u. ÍÜssög ind. 8. ó. r. 12.50 dél. í s­ög érk. 3 ó. d.u. 6 ó. d. u.­­Mohács ér. 10 ó. r. 2.55 d. o. Pozsony, Nagy-Szombat, Szered és vissza, (lo­vakkal vontatva.) Pozs. i. 8 d.e.— d.e. 6.15 d.u. Bazin„ 8.41„ 18.41 d. 6.57 „ N.Sz.n10­8h„2.20 d.u.8.50 dbr. Szer. e.11.86 d. e.-----9 61 e. Szered ind. 5.30 r. 2.50 d.u. N.-Szom. „ 2.30 „ 6.40 r. Bazin ind. 5.80 r.8 d. u.6 d.u. Pozs. é. 6 a. e. 10.10 r.7.80 e. *) Üszög és Pécs között Omnibus tartja fen a közlekedést, szem­ély­enkint 30 kr, nagyobb podgyászért fizettetik 50 font, 10 kr, kisebb 6 kr. Leg­alant Ö SS JL & XE vasúti — men Pestről Bécsbe és vissza. Bécs ind. 7.45. reggel 8— este. Pozs. „ 10.24. d. e. 10.49 este. délb. 12.51 éjjel, d. u. 1.48 éjjel, d.u. 3.05 éjjel, d. n. 5.27 reg. d. e. 9.30 este. délbe 11.48 é. d. u. 1.08 éjjel, d. u. 1.51 éjjel, d. u. 4.08 éjjel, este 6— reg. Bora. „ 12.12. Érs. „ 1.20. Észt. „ 2.28. Pest érk.4.37. 6.31 est’ 8.37 est- Szeged vnd.— 2.25 éjsz.12.16.d.u. Czegléd érk.—6.29. reg. 6.81 est. * Jassenovából Oragiczára 8. reggel, érkezik 10.11 délelőtt vissza indul 4.18 éjszaka, érke­zik 6 reggel Jassenovába. é S -Járá­s IS 8.20 „ 2.15 „ 8.8 „ 9.50 „ 3.6 d. u. 6.— r. Steínbrück ind. 4,25 d, u. érkéz. 6.59 este. Zágráb indul 7.14 „ Sziszek érkéz. 7.45 -Sziszek indul 6.80 érkéz. 8. 1 Zágráb indul 8.16 Steinbrück érkéz. 10.50 d. e. reg. B Pesti börze, november 24-én. Pest, november 24-én. Alsó nustriai mérő ’701 lat. Búly, font szo.int Leg­magasb OlN ■ ................. ár oszt. árt. Búza bánsági . . . „ bnzamelléki és pesti „ lhét megyei . „ bajai . . . . „ bácskai . . Házs........................... Árpa sörnek való ” . „ takarmánynak Zab................................ Kukoricza tavalyi . Bab........................... .Köles........................... Stepcze.................. 86—38 88- 89 89- 90 86— 87 85— 86 86— 86 78-81 70—79 66—68 46-48 82-84 87- 88 2.70-3.10- 8 26-2.70-2.65— 2.65— 1.80-2.10- 1.20- 1.25- 8.00- 4.40-1.70- 5­ A­-2.95 -8.25 8.35 ■2.95 -2.80 ■2.80 -2.00 2.30 1.30 1.30 3.30 ■4.50 -1.95 5% Czeglédről Aradra és vissza. Czegléd indul . . 9.42 r. Arad indul . . . 9.30 d. e. Csaba „ . . 3.21 d. u. Csaba „ ... 12.6 dél. Arad érkéz. . 5.27 dél u. Czegléd érkéz. . . 6.33 este. Czeglédről Püspök-Ladányra és[vissza. Miskolcz Tokaj Debreczen ^rieszt Nabresina „ „ Velencze -Az adott-vett értékekBefize­tett összeg Zár-árfolyamAz adott-vett értékekBefize­tett összeg Zár -árfolyam megnevezése Pénz Áru megnevezése Pénz Áru I. Részvények da­rabszámra. Kereskedelmi bank Pesti takarékpénztár Budai „ Ó­budai „ Pesti hengermalom Pannónia gőzmalom Keresk. kamra-épület Pestbudai lánczhid Alagút .... Magy. bizt. társaság 500 63 40 500 1000 210 525 105 300 645 1040 420 75 1000 1245 340 350 63 595 650 1050 80 1025 1250 350 355 65 Pannónia viszontbiz­tosító társulat . Balatoni gőzhajózás Sz.-Istv. kőszén­bánya Pozs. - Nagyszombati I. kibocsátvány II. kibocsátvány. Légszeszv. társ. 6% els. kötv. . . II. záloglevelek. . 51­,%-os Földhitelint. 6%-os jövedékjegyek 200 1577, 100 210 210 100 305 155 98 83.75 165 99 84.25 100.— börssnovember 23-án. AdottTartott AdottTartott államadósság. 50/0-es nem. köles. 100 frtos 50/u-es Metalliques „ ,, Como rentpapir 15 Jan. 2, 1839. évi teljes „ Sept. 1 >» », ötödr. ,, ,, ,, 1854. „ teljes „ Jan. 2. 1860, „ „ „ Aug. 1 ,, ,, ötödr. ,, ,, ,, 1864. sorsj. 100 ftos Az ausztriai bank záloglevelei. 6%-és 10 hóra szóló 100 frtos „ sorsolható 105 „ Galicz. hitelintézet Magy. záloglev. 10 é. „ „ sorsolható Földtehermentesitési kötelez­vények. 5%-es magyarorsz. 100 frtos „ horvát „ „ erdélyi „ Sorsjegyek haz. n. Hitelintézeti „ Apr. Dunagőzhajózási „ Juli 1. 1 Trieszti „ Jun. 1 Eszterházy hg Salm Pálffy Clary Sí. Genois Budai WindisebgrStz Waldstein Kaglevich Jun. 15, „ Jul. 15. 40 Mart. 16. 40 Mart. 80. n Aug. „ Jun. 20 Dec. „ Jul. Máj. 10 ár 79.7E 71.41 19.50 156.25 152.50 89.60 94.50 96.70 83.80 102.00 89.60 74.00 83Í50 73.50 75.20 72.00 127.00 85.60 108.00 105.00 80.76 28.00 27.( 0 28.76 26.76 18.76 18.60 14.00 ár 79.85 71.60 20.00 156.75 153.00 89.76 94.60 96.90 83.90 Elsőbbségi kötvények. 2 sztr. Lloyd Uamvaspálya 275 frank Lomb.-velenczei 105 ftos 102.60 89.75 74.61 100.— 84.00 74. 75, 72, 127, 86, 109. 108. 31. 28. 27. £ 9. 27. 19, 19. 14. Részvények. Hitelintézet 200 frtos Bankrészvény — — Al.austr.esc. bank 500 „ Lloyd 52 > „ Dunagőzhajózás „ „ Pesti lánczhid „ „ Északi vasút 205.50 frtos . Állam „ 500 frank Déli „ 350 „ Nyugati „ 210 „ Tiszai ,, 200 „ Váltók (3 hóra). Augsb. 100 db német fr.8y,% Franki. 10.,95. ,05. ,0 Hamburg 100 bankmark 4 V,0­, London 10 ft sterling 3% Pária 100 frank 4% Pénznemek. Korona............................... Császári arany..................... Reczés.................................... Napoleon d’or..................... Orosz imperiale .... Porosz pénztári utalvány . Ezüst..................................... ár 91.00 116.50 114.00 178.50 782.00 590.00 230.00 461.00 350.00 190.90 206.90 239.00 138.00 147.00 98.26 £ 8.30 87.80 116.40 46.40 16.95 5.57 6.67 9.41 9.58 73­ A 116.90 ár 92.00 US. 60 114.50 178.60 783.00 593.00 232.00 452.00 355.01­ 191.00 207.10 210.00 138.50 98.30 98.40 88.00 116.50 46.45 16.05 5.58 5.68 9.43 9.62 1.74 116.25 A hegyaljai bormivelő egyesület opt. 30-án tartott közgyűlésének jegyzőkönyve. (Folytatása és vége.) 4. A magyar borokkal átalában s különösen pedig a hegyaljai borokkali kereskedés mega­­padásának fő oka azonban fekszik a szállítási költségekben. Természetes helyzetünknél fogva Európának csak északi és északkeleti tartomá­nyaiban kereshetünk vásárt, sőt borainkat fe­lette jó minőségét, tekintve, Angolhonban is ke­­lendőségre juttathatnék, de fájdalom­ a ten­­­­gerpart távolsága miatt, a magyar borok szállítá­sa sokkal drágább, mint a versenyző boroké, melyek a tenger melletti tartományokból oda­­szállittatnak. Orosz-, Lengyelhonban és Német­ország észak déli részén a franczia borokkal; Angolhonban a franczia, spanyol és portugáli borokkal kell versenyeznünk. Feladatomul lé­vén más borkereskedő országoknak a fogyasztó tartományokba való szállítási dijait a magyar borokéival összehasonlítani; ezen összehasonlí­tás eredménye következő: Poroszhonba. Tokajtól Boroszlóig vasúton a vámmázsa egy-egy akó után . . . 2 ft 35 kr Tokajból Krakóig vasúton a vám­mázsa egy-egy akó után . . . . 2 „ 56 „ Ellenben Bordeauxból Stettinig a legközelebbi kikötőig.....................1 „ 25 Bordeauxtól Danczigig a legköze­lebbi kikötőig.......................................... 55 Föltéve, hogy Boroszlótól vagy Krakkótól, Porosz- vagy Oroszhon belső tartományaiba egy volna a szállítási költség: látható, hogy e szál­lítási költségünk kétszeres, sőt a franczia bor szállítási költségéhez háromszoros. Itt e szerint a mi szállítási költségeink még sőt ötszörösen magasabbak mint a verseny boroké. Ellenben a spanyol borok Ca­­ dixtól Londonig................................1 frt 04 1 Portugáli borok Oportótól Lon­donig .............................................— „ 96 Franczia borok Bordeauxtól Londonig........................................— „ 56 1De viz­sgáljuk meg a borok árát: Dancigban és Stettinben Egy akó franczia vörös vagy fehér bor........................................27 frt 61 I Egy akó Stinel-bor édes cse­mege . . ..................................33 „ 68 Egy akó spanyol vagy portu­­ban bor.........................................42 „ 62 Már pedig egyedül Stettinbe szállittatik éven­­kint 40,000 akó franczia és 3600 akó spa­nyol bor. Londonban pedig az angol borászati lap „Feste Office“ sept. számában következő bor­árak jegyeztettek fel: Spanyol bor, közönséges, 1 akó 26— Spanyol bor jó egy akó . . 35— Spanyol bor legjobb egy akó 71— Portugáli bor közönséges egy akó..............................................26— Portugáli bor jó egy akó . . 33— Portugáli bor legjobb egy akó 50— 31 frt. 59 „ 19 » 31 „ 38 „ 71 „ Szállíttatott pedig január hó 1-jétől augustus 31-ig az az 7 hónap alatt: Németország, Holland és más tartományokból, Magyar­­országot is ide értve . . . Mindezekből láthatni, hogy a szállítási díjak, kivált a közönséges, olcsóbb, és azért kapósabb de több nyereséget hajtó borok árára mily nagy befolyással bírnak. De fájdalom 1 e részben mit sem vagy igen keveset tehetünk. Azon vasúti társaságok, melyeknek kezeiben van az északi szállítás, elállván a rendes elszál­lítási szabálytól a mi borainkra nézve, nem cse­kély kedvezményt nyújtottak ugyan már a szál­lítóknak , lehetne talán még kedvezőbb enged­ményekre számítani, a szállítmányok nagyobb mértékbeni biztosítása s talán a szállító vasúti teherkocsiknak hordók részére való átidomítása által. Többet várhatunk ugyan a most javaslott kassa-oderbergi vasút által, miután ezzel a kül­földi ut sokkal megrövidittetik, de ez mind nem elégséges szárazföldöni szállítási költségeinket a tengeréivel egyenlőségre hozni. 5. A kereskedés utáni nyereség ugyan csak­nem mindenütt egyforma, de nagy különbséget tesz a forgalomban levő bornak mennyisége; mi­nél nagyobb ez, annál több részletekre oszlik fel a nyereség; s azért, ha olcsóbb és a közön­ség ízléséhez idomitottabb bort termesztünk , több bor is el fog kelni s a fogyasztási ár ezen tényezője is leszállittathatik. Az előadottakból röviden az következik : a borkereskedésnek felelevenítésére szükséges lenne helyben rendes és egyedül hegyaljai bort kezelő kereskedelmi házaknak alapítása. De miután ez csak pium disiderium s életbe lépte­tése nem tőlünk függ, azt kell tennünk, mi sa­ját erőnkben fekszik. Itt azon kell lenni, hogy bortermesztésünket szaporítsuk a végett, hogy sok bort olcsó áron adhassunk el a minéműség kára nélkül. A súlyos külföldi vámok leszállítása végett folyamodjunk továbbá is a magas kormányhoz és kérjük a kivitelt a vám vagy adó visszafize­tés által oltalomba vétetni. Végtére szólítsuk fel a vasúti és duna-hajó­­zási társulatokat további kedvezmények meg­adására, s a magas kormánynál hathatósan szó­laljunk fel minden észak vagy északkelet felé építendő vasút mellett, jelesen most a kassa­­oderbergi vasút mellett. Ezek lennének véleményem szerint a borke­reskedés felsegéllésére teendőink. Sok ebből lehetlennek látszik és több csak évek múlva hozhat hasznot, de ez idő alatt bennünket csak a kitartás, a szőlőmű­velésbeni okszerű haladás és a többé nem időszerinti előítéletek abbanha­­gyása tarthat fenn. Labor improbus omnia Vin­cit. Soprony 1864. october 11-kén gróf Zichy Henrik.“ Ezen a magyar borkereskedést átalában s különösen pedig hegyaljai borkereskedésü­nk jelen állását, akadályait, s más bortermesztő országok kereskedésének­ viszonyait annyi szak­­értelmiséggel s kétségbevonhatlan hűséggel raj­zoló czikk egész terjedelmében jegyzőkönyvbe igtatni, s az egyesületi tagoknak tanulságos tá­jékozódás végett kinyomatás útján megküldet­ni elhatároztatik. Egyébiránt az értekezés folyamában elvont indítványokat illetőleg, mennyiben azok hegy­aljai borkereskedésünk gátló akadályainak né­­miképeni megszüntetésére irányozzák, a köz­gyűlés által méltánylattal fogadtatván: 1. Elnökség felkéresik, miként a súlyos kül­földi vámok leszállítása végett a magas kor­mány figyelmét továbbra is borkereskedésünkre felhívni kegyeskedjék, s ha netalán e leszállí­tás a közel­jövőben meg nem történhetnék, oda igyekezzék hatni, hogy borkereskedésü­nket a magas kormány a kiviteli vám vagy adó vis­­­szafizetése által vegye kormányi pártolás alá, s ekként borkivitelünknek a vám­tariffák magas­sága arányában ellenható kedvezményt nyujtson. Továbbá 2. Szinte az elnökség megbizatik, miként a vasúti és dunagőzhajózási társulatokat, a bor­kivitelét illető s az eddiginél nagyobb szállítási kedvezményeknek hegyaljai borainkra vonatko­zólag megadására szólítsa és kérje fel. Végre 3. Hathatósan szólaljon fel egyesületünk ne­vében a kassa-oderbergi vasút kiépítése mellett, miután e vonal kiviteli költségeinket tetemesen csökkentené s ekként más bortermesztő orszá­gok kiviteléveli versenyzéseinket — hacsak né­mileg is —­ előmozdítaná. XI. Dercsényi Kálmán, mint alelnöke a bor­kereskedési szakosztálynak, távol lakása miatt Hegyaljától úgy az alelnökség, mint átalában a szakosztályi tagságtól kéri magát feloldoz­tatni. Kérelme teljesitendőnek határoztatok a lakás­beli távolság miatt, s egyúttal e szakosztályhoz alelnökül gróf Szirmay Ottó ő méltósága válasz­tatott meg. XII. Draskóczy Gyula, Thuránszky Marczell, és Führer Adolf, ez utolsó mint Selbstherr test­vérek megbízottja, az egyesület tagjainak sorá­ba kívánnak felvétetni. Mindhárman az egyesület tagjai közé, mint különben is jelentékeny bortermelők s szakis­merettel bírók örömmel felvétetnek . Führer Adolf tag egyszersmind a pinczg­­azdászati szak­osztályba működő tagot megválasztatván, ezzel a közgyűlés berekesztetett. Kelt mint fent. Draveczky Alajos, egyesületi alelnök. Nagy Gyula, egyesületi tag. S­ch­m­ic­z Károly, egyesületi tag. Jegyzette Szabó Károly, egyesületi jegyző. Angolhonba. Spanyol bor Portugáli bor . Franczia bor . Olasz bor . . Madeirái . . Canari szigetbeli Angol kolóniákból . . . 419,878 akó. 156,936 „ 127,712 „ 21,464 „ 1,992 „ 952 „ 2,200 „ 38,128 Tokajból Londonig, Pesten át, Triesztig vas­­uton, onnét tengeren jön egy vámmázsára, az­az egy akó borra ... 4 frt 52—5 ft 37 1 Tokajból a Tiszán és Dunán Galatzig, onnét a tengeren.....................3 „ 99 — 4 „ 1 Tokajból Pestig vas­úton, onnét a Dunán, La­­joscsatornán át a Rhénu­­son és tovább Rotterda­mon át a vizen szállítva — „--------3 22 Tokajtól Pesten át Hamburgba s onnét ten­geren ........................—------------3 17 Tokaj­tól Pesten át Bré­mába, s onnét tengeren — „-------3 „ 22 Tokajtól Pesten át Stet­­tinig vasúton, onnét ten­geren .............................— „-------3 „ 58 Tokajtól Pesten át Rot­­terdam vagy Amsterda­mig vasúton, onnét ten­geren ............................— „--------5 . 27 Távirat. Távirati tudósítás a bécsi börzé­ről: novemb. 24. — 5 °/0 metalliques 71.65 Nemzeti kölcsön 80,20. 1860-diki sorsjegyek 94.40. Bankrészvény 783.—. Hitelintézeti rész­vény 178.50. Londoni váltó 116.—. Erlist 115.70. Arany 5.56. Pest, nov. 24. Az idő borult volt, de száraz. A hévmérő 6—7 fokon állott 0 felett. A gabnaüzletben elég kedvező hangulat uralkodik, az árak változatlanok. Búzából keveset szállítanak a piaczra s e mellett az üzé­rek részéről meglehetős vásárlási kedv mutat­db használatra 62 ftjával dbonként. Behajtatott 68 db borjú, mely 18—23 kron, 1062 db Urü, mely 10—15 kron, 473 db disznó, melyből a csehországi nehéz 22—24 kron, a könnyű 18 —20 kron, a lengyelországi 20—22 kron kelt fontonként. Vásári forgalom lam­iha. * Köl­i, nov. 20. A múlt heti sok esőzés vé­get vetett azon aggodalomnak, hogy a vetések szárazság által fognak szenvedni; az őszi veté­sek, habár nem is oly tökéletesek, mint más években ilyenkor, által­ában mégis elég szépen állanak az üditő eső után. A vidékről való be­hozatal, főleg búzát illetőleg, gyarapodott; a múlt héten 3000 zsákot tettek a szállítmányok s ennek legnagyobb része búza volt. Az árak en­nélfogva nem tarthatták fen magukat s a buzáé 2 garassal, a rozsé 4—5 garassal szállott alább zsákonként. Zab lanyha. Átlagos árak : búza 5 tallér 4—18 garas, r­o­z­s 4 tallér 4 grs, zab 3 tál. 21—24 grs, 200 fontonkint minőség sze­rint. Az áringadozások, valamint a határidős szerződések jelentéktelenek voltak. (F. és H.) Magdeburg, nov. 1­9. A múlt hé­ten a nyers czukor üzletében nem tapasztalta­­tott változás. A kereslet megfelelt a kínálatnak; mint vevők szerepeltek a piaczon itteni és más finomító gyárak, melyek a megvett részleteket a múlt heti árakon fizették. Az e heti forgalom mintegy 30,000 mázsára ment. Finomított ezu­­korra nézve is élénk kereslet tapasztaltatok s a forgalom jelentékeny volt; daczára annak, hogy a finomító gyárakból e héten ismét nagy men­­­nyiségek hozottak, a kínálat még­sem volt ké­pes a keresletnek megfelelni, minélfogva az árak valamivel feljebb mentek. hozván, az árak igen szilárdak; a forgalom va­lamivel csekélyebb mint tegnap volt; eladatott 1500 mérő tiszamelléki 90—91 fontos 3 ft 40 krjával készpénz fizetésre; 1000 mérő tiszamel­­léki 88—89 fontos 3 ft 30 krjával várakozásra ; 10,000 mérő 87 fontos 2 ft 70 krjával Tétényen átvéve; 5000 mérő bánsági 87—88 fontos 2 ft 90 krjával; 1000 mérő pestmegyei 86—88 fon­tos 2 ft 95 krjával készpénz fizetésre. Rozsra nézve némi kereslet mutatkozott s apróbb rész­letek szilárd árakon adattak el. Serfőzésre al­kalmas árpából nem történt említésre méltó eladás. A zab üzletében szilárd hangulat ural­kodik , melyet leginkább az üzérek részéről ta­pasztalt vásárlási kedv tart fen. Kukoriczát illetőleg a hangulat folyvást kedvező. Kölesre nézve élénk a kereslet, de a készlet és szállít­mányok csekély volta miatt említésre méltó forgalom nem jöhetett létre. A repczeüzletben lanyhaság uralko­dik , forgalom nem volt; ugyanezt mondhatni olajat illetőleg is. Mézet illetőleg nagyon élénk az üzlet s je­lentékeny eladások történnek, az árak nem vál­toztak. (W. G.) B­ics, nov. 23. Az itteni piacz se­lyemüzletében lanyhaság uralkodik, egyébiránt másunnan érkező tudósítások is mind hasonló hangulatról tanúskodnak. Főleg a selyemgyár­tásban tapasztalt szünetelésnek tulajdonítandó, hogy a selyemüzlet nem nyert nagy lendületet, mivel rendes fogyasztási körülmények közt a készletek nagyon elégteleneknek bizonyultak volna. Londonból erre vonatkozólag azt írják, hogy a pénzpiacz helyzetének javulásával a se­­lyemüzlet is kedvezőbb alakot fog ölteni, mert míg a készlet mindinkább leolvad, az üzletben már némi hajlam mutatkozik a javulásra, és ez irányt megváltoztatni csupán Chinából és Ja­pánból érkező nagyobb szállítmányok lennének képesek, miután a londoni piaczon egyedül az ázsiai termelvény szokott hangadó lenni. Azon­ban a legújabb tudósítások szerint semmi ok nincs ilyet várni. Shanghaiból érkezett hírek szerint sem nagyobb szállítmányokra sem ár­csökkenésre nem lehet számítani a fogyasztási piaczokon. Legolcsóbb jelenleg a kelet-indiai se­lyem azok számára,kik azt használhatják. (S­z­e­s­z.) Daczára annak,hogy a gyártás már most mindenütt megkezdetett, nem érkeznek na­­gyobbszerű szállítmányok sehonnan sem. Azon­ban a vevők száma sem szaporodik úgy mint a jelen évszakban növekedni szokot fogyasztástól várni lehetne, minélfogva az árak ismét alább szállottak. Már a múlt héten adatott el egy jelentékenyebb, 1200 akónyi részlet 44 krjával fokonként, mire azután ez áron általánossá vált a kínálat, míg a vevők 43*/2—438/4 krt ígértek, de az utóbbi árt a tulajdonosok nem fogadták el és csupán november-decemberben átadandóból adatott el egy részlet 433/4 krajczárjával. Daczára annak, hogy a hó vége közeledik, sem másod eladások sem nagyobb kínálat nem tapasztalhatók, mivel az e hóban le­telő szerződések már régebben rendezve van­nak , sőt e héten az árak még javultak is; a készáruért megadnak 44—44­4 krt, sőt a tu­lajdonosok 441/a kra tartják. E hó folytán az áringadozások e czikket illetőleg nem tettek egészen egy krt, mivel eddig 443/t kr volt a leg­nagyobb, 44 kr a legalacsonyabb piaczi ár. (P. H.) Prága, nov. 22. (V­á­g­ó­m­a­r­h­a­v­á­­s­á­r.) Megvétetett 303 db. csehországi marha vágásra 97 ft 8 krjával 869 fontonként, és 34 Vegyes. —.A pesti áru- és értéktőzsde bi­zottmánya az alkusz díjakat érték­üzletekre néz­ve következőleg állapította meg: értékeknél az árfolyam szerint 100 ftig darabonkint 25 kr; 100—1000 ftig darabonkint 50 kr; 1000 ft és azon túl darabonkint 1 ft. Ha az üzlet 3000 fton túl terjed, akkor az összeg 12­7,fka szá­mítandó közvetítési díjul. — Ugyancsak a tőzs­de bizottmánya a gabnanemüekre nézve, me­lyek adás vevésénél a minőségre nézve különös feltételek nem köttetnek ki, az 1865. évi aratá­sig a következő legkisebb tételeket határozta kötelezőknek: a) búzának legalább 85 fontot kell nyomnia b) rozsnak „ 78 „ c) árpának „ 67 „ d) zabnak „ 46 „ A mértékre nézve mindig egy alsó austriai mérő értendő. — A hitelintézet jó üzleti fiókjai­nak előlegezése. Mint tudva van, a ma­gyarországi só­szállításra nyitott pályázatnál a hitelintézet lett a győztes és biztos kutforrásból vett hir szerint az ebbeli szerződés néhány nap múlva felsőbb helyen ratifikáltatni is fog. A hi­telintézet ennélfogva, minthogy a só­ üzlet kö­vetkeztében több városban fiók­hivatalt fog ala­kítani, azon tervvel foglalkozik, hogy ezen fiók­hivataloknál előlegezési üzlet­ágat is nyisson és a mezei terményekre kölcsönöket fog adni. Biz­tos tudomásunk van, hogy ezen előlegezési üz­let Győrött veszi kezdetét. Hivatalos értesítések kivonata, (A „S—­ny“ nov. 24. számából.) Árverés: Pest, Kolbly Antal bőrkészletei, kecskeméti u. 4. sz. nov. 26. d. u. 3 ó . Pest, Bürger Mihály ingói, nov. 25. d. u. 3 ó. a né­met színháztéren. Idézés: Rozsnyó, Radvány Ágoston szol­­gabiró elé, Vass Lujza, nov. 30-án; Baja város tszke elé, Szülik János, egy év alatt.

Next