A Hon, 1870. szeptember (8. évfolyam, 207-236. szám)

1870-09-27 / 233. szám

Reggeli kiailajk 283. száza­­m évfolyam. Pest, 1870. Kedd, September 27* Kiadóhivatal: Ferencziek tere 7.sz. földszint Előfizetési díj: Postán kerdre, rtgf Budapesten heiho* herdr* reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra ..........................1 frt. *5 kr. 1 hónapra ..........................5 , 50 , 11 hónapra ........................11 „­­ . Az esti kiadás postai különküldéséért felül­fizetés havonkint......................30 kr. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, ■ ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP, Szerkesztési iroda : Ferencziek­ tere 7. sz. Beiktatási díj: # hasábos ilyféle betét sora . . . Sir: Bélyegdij minden be­itatásért . . 30 » Terjede­lm­es hirdetések többszöri beiktatás mel­lett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. — Nyir-téri 6 hasábos petit sorért . . 35 kr. J.5nT~ dz előfizetési- és hirdetmény - dij a lap kiadó­ hivatalába küldendő. E lap szellemi részét illető minden köz­lemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentet­len levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza Előfizetési felhívás „A HON“ utolsó évnegyedére. October—decemberi 1/« évre . 5 frt BO kr. Az esti kiadás postai különb tu­dáséért felülfizetés havonkint 30 „ Külön előfizetési íveket nem küldünk, mert senki sem használja, s sokkal egyszerűbb is a pénzt postai utalványozással küldeni, mert ennek bérmentesítése csak 5 krajczárba kerül. A ,E9S" kiadóhivatala. PEST, SEPTEMBER 26 Pest, sept. 26. Most meg már a lengyel lapok kezdik bizgatni Ausztriát s Magyarországot, hogy miért nem lép ac­ióba? Ijesztgetnek az o­­roszszal, a keleti kérdéssel; azt mondják, hogy Austria s Magyarország, ha actióba nem lép, megsemmisíti magát, mert már­is csak a szomszédok kegyelméből létező biro­dalom. Ez utóbbi állítás vagy igaz, vagy nem igaz. Ha igaz, akkor ez a legerősebb indoka Ausztria s Magyarországnak, hogy ez idő szerint sehol és senki kedvéért háborút ne kezdjen. Ha Austria s Magyarország nem önnépeinek hazaszeretete által, hanem csak szomszédai kegyelméből áll fenn, ugyan nagy esztelenség volna tőle azt a vékony életét koc­kára tenni. Azt mondják, hogy ha nem teszünk semmit az európai bonyodalmakban, je­lentéktelen állammá fogunk lesülyedni. Tehát hadd legyünk jelentéktelen állam. Ismerünk mi egy ilyen államot, mely el tudta tűrni nagyon sokáig a jelenték­telenség szégyenét. Talán ki is lehet ta­lálni, hogy az Poroszország volt. Épen olyan hallgató, semmibe nem avatkozó, semmi szervr"4 —“ játszó ál­tali­­ volt Poroszország 1815-től kezdve egész 1864-ig, tehát egész ötven eszten­deig. Ez ötven esztendő alatt hullhatott kö­rülötte keleti, északi, török, görög, len­gyel, német, olasz kérdés; bele nem szólt semmibe, nem segített Görögországot fel­szabadítani,nem segített a pápát restaurál­ni,az olasz egységet előmozdítani,Konstan­tinápolyt védelmezni, Mexicót rendbehozni, Chinában igazságot szolgáltatni, a len­gyelek javára jegyzékeket aláírni, még a Schleswig-holsteini jajkiáltást sem hal­lotta meg. Más dolga volt. Saját belügyeit rendezte. Népneveléssel, kereskedelme ki­fejtésével, pénzügyei rendbehozásával, védrendszere tökéletesítésével foglalko­zott. Élt át azalatt minden megaláztatást. Hagyta a kis Dániát az orra alatt pacz­­kázni, hadiflottája egyetlen hajóját a kó­­tyavetye kalapácsa alá jutni, magát, királyát, miniszterét az egész világ élettáblájául használtatni ; meghátrált Ausztria félbajuszának egy mozdítá­sa elől s aláírta az olmützi kö­tést, s engedte magának a párisi con­­gressuson azt a sottiset a szemébe mon­datni, hogy nem elég ám arra hogy va­laki nagy hatalom legyen, a háború után beleülni a szaros székbe! Mindent hagyott magának mondani. Mikor aztán ütötte a százados óra az ötvenet, akkor kilépett a síkra s kiderült, hogy ő az egyedüli nagy hatalom Euró­pában, hogy neki van egyedül csatázni való fegyvere, betanult serege és hadvi­seléshez való pénze. Ma 1870. van, s még ezelőtt hat esz­tendővel a­ki meg akarta nevettetni a pub­likumot, csak a porosz katonáról kellett neki beszélni. Ma aztán nem nevetnek rajta. Tehát hadd legyünk mi is már valami ötven esztendeig ilyen mindenki által ki­nevezett ország, a­mely sehol sem mutat­ja magát, a­hol embert és pénzt lehet agyonverni. Hadd él­zeljenek ránk valami ötven esztendeig (ennyihez jogunk van) hadd mondják a szomszédaink, hogy az ő ke­gyelmükből élünk; mi rendezzük az alatt csendesen a magunk gazdaságát, törlesz­szük adósságainkat, neveljük jó erkölcs­ben, tudományban fiainkat,leányinkat, tájé­nítsuk sokajkú népünket minden nyel­ven hazaszeretetre, kenyértermő szorga­lomra, békében tanuljuk a hadviselést, s a szabadságban erősítsük meg az államot: ez a mi dolgunk egy fél századig. Ez a félszázad kezdődik ránk nézve 1866 tal tehát tart 1915-ig. Majd akkor az unokáink, ha rendbe hozták, megerősítették az államot, hogy az többé nem Európa kegyelméből, ha­nem valami 40 millió állampolgár (any­­nyira fel kell szaporodni a mostani nép­számnak) hazaszeretetéből áll fenn; sza­bad lesz ismét beleszólni Európa nagy kérdéseibe. Addig is lehet hadseregünk, de nem koptatjuk. Hogy Oroszország a mi folytonos visz­­szavonulásunk mellett azután eltalál­ja majd foglalni Constantinápolyt, s mindent, a­mi körülötte van , az meg­lehet. De az is meglehet, hogy nem te­heti. Az ozmanlik elég sokan vannak, s­enkin, nekünk nem az a dolgunk, hogy a török császár keresztyén alattvalóit a török absolutizmus igája alá visszahajt­suk, ha azok egyszer lerázzák azt a nya­kukról, ha mindjárt mind oroszokká len­nének is. De nagy kérdés még, hogy a felszabadult délszlávokból hogyan fog az orosz diplomatia oroszokat vagy lengye­leket is csinálni ? Nekünk többet használ­hat azoknak a barátsága, mint az ellensé­geskedése. És in fine finali, ha Oroszország mind­járt elfoglalja a fejünk fölött a menny­országot,­­ a lábunk alatt a poklokat is, még akkor sincs okunk azon bánkódni, hogy élünk, s sietni meghalni csupa féle­lemből. Akkor lesz épen legnagyobb és egye­düli kötelességünk, így, a­hogy ide ter­mettünk, megmaradni, helyünkből ki nem mozdulni, és egyik rivális szomszédunk kedvéért sem tenni meg azt a barátságot, hogy eltűnjünk a földszinéről. Az nem csak nekünk lesz kellemetlen, hanem azoknak is; de mi azért nem fog­juk azt a hóbortot elkövetni, hogy előbb összetöressük magunkat s azután szépen utat nyissunk rajtunk keresztül. Úgy tudom, hogy az a nézet lega­lább Magyarországon igen nagy többség­gel bír. Mi élni akarunk. Elégszer meghaltunk az európai rend, a keresztyén hit, a spa­nyol örökség, a reactio és a szabadság kedvéért, próbálja már más is. A mi legelső kötelességünk élni és gyógyulni. Jókai Mór: Meghívás. A népkör tisztelt választmánya tagjait felkérem, szíveskedjenek ! hó 28-án csü­törtökön d. u. 7 órakor a népkör helyiségében megjeleli-'­, hol a be­rendezések, némely válasz­tások, és különösen az új időszak alatt tartandó felolvasási és társalgási estélyek rendezése fö­lött leend tanácskozás. Pest, 1870. sept. 25. Jókai Mór. A „Népkor“ helyiségében jövő szombaton esti 7 órakor az első felolvasási estély fog meg­tartatni, mely alkalommal Jókai Mór „Buda os­tromának“ (1849) regényes korrajzát fogja elő­adni. Tagok és tagok által bevezetett vendégek meghivatnak. Páris előtt. (Sz.) Emlékszem ifjú koromból, soha azelőtt reám oly mély benyomást valami nem tett, mint Eugen Sue „Juif errant“­­jának azon helye, midőn 1831-ben a ko­lera megérkezik Páris elé, s a költő, mint­egy kiesve elbeszélői modorából, esede­zik előtte, hogy kímélje e várost, a mai miveltség anyavárosát. Ez jutott eszembe, midőn Bismarck gróf súlyos föltételei között még azt is ol­vasom, mely a békekötés feltételei garan­­tiájául Páris városát is követeli. Ha Poroszország az alku szokott ter­mészete szerint csak azért követel oly so­kat, hogy engedve is belőlük, még min­dig nevezetes előnyöket vonjon győzel­meiből s bőven megfizettesse — ha ugyan megfizethető annyi nemes polgárvér — győzelmeit, akkor tudom érteni e feltéte­lek czélját. De ha Vilmos királynak,vagy miniszterének csakugyan az lenne ambi­­tiója, hogy Párison végig lovagoljon s a respublica vörös lövege fölött pár hétig a Pikkelhaubét lássa; vagy az, hogy a franczia nemzetet a kétségbeesés utolsó küzdelmére szorítsa megalázó föltételei által, akkor e tényt embertelennek, az általános emberi műveltség érdekeivel el­lenkezőnek és a rend szerint mindent megfontolni szerető germán fajtól meg­gondolatlanságnak tartjuk. Ha például a németeknek a győzelem ambitiója azt mondja: igen, mi Párist akarjuk, I­ s. Napóleon is elfoglalta volt­­ számmal jelentek volt meg a tagok. Napirenden Berlint, és onnan szabta volt kemény­­­­­n S­e 1A Tivadar, pestvárosi tiszti föltételeit; I­ se Napoleon is levétette s magával vitte volt a brandenburgi kapu diadalszekerét s a német műkincseket; nekünk is el kell hoznunk a Vendome­­oszlopot, vagy a Colonne de Juillet ara­nyozott angyalát, akkor először is elfele­dik, hogy azóta több múlt el egy félszá­zadnál; másodszor, hogy I-s. Napoleon keserűen meglakolt Lipcsénél az elbiza­­kodásért, és harmadszor, hogy Berlin ma sem Páris s akkoriban még kevésbbé volt az. Sedanig a győzelmes német hadat Eu­rópa szabadságérzete vezette s Európa miveit részének rokonszenve kisérte; Se­­dánon túl mindkettő elmarad. Egy Jako­­byt el lehet zárni, de ezer meg ezer a­k­­ként érező marad szabadon Német­országon, sőt a német hadseregben is. Páris bombáztatása jó fenyegetésnek, de annak valódi végrehajtása az egész világműveltség kárhoztató sza­vát vonná maga után. Páris nem Berlin. Páris egy védhető, roppant terjedelmű erőd, mely a megvé­désre reményt nyújt s a német sergek­­nek egy Páris alatt történt vereség, há­tukban a meg nem ostromolt várakkal és felkelendő néppel, — egyértelmű a meg­semmisüléssel. S mik lennének egy oly béke föltételei, melyet egy esetleg ép úgy kézrekerülhető Vilmos királynak, az any­­nyira megalázni szándékolt franczia nép tehetne ? Vagy mit tenne maga a német nép, mely a 200,000 áldozattal bizonyo­san torkig jól van lakva ? Ha Vilmos király csakugyan be akar pillantani Párisba, azt mint egykor Juri­­sics Kőszegen,Trochu is megteheti, hogy egy német zászlót meglobogtatni enged­jen a „Hotel de Villé“ erkélyén , de egy Páris bombázása az összes miveit világ műkincseinek legalább VI-ódának meg­semmisítése s ezért a felelősség terhét a história itélőszéke előtt a miveit germán faj nem veheti magára. Mi 10 év különbséggel 1858—64-ben láttuk Párist: ezen időköz alatt is közin­tézetei és gyűjteményei legalább is meg­kétszereződtek, és ennyi műkincset ép oly ph­­rcai képtelenség megvédeni ez esetben, mint erkölcsi képtelenség szétrombolni, megsemmisíteni. Már Strassburg városa bombázása is pótolhatlan veszteség. Emlékezünk, hogy a bécsi Sz. István templomának csak egy ablakzatának kijavítására alig akadt épi­ügy­észnek követk­ző indítványa volt: „Az új büntető törvénykönyv alkotása alkal­mával a halál mint büntetés mellőzendő, mert a halál, nem büntetés — mint ilyen jogi alappal nem bír, és a kívánt czél elérésére nem is al­kalmas.“ Az indítványozót illetvén az első szó, ez elő­adja, hogy ezen kérdést annyira megérettnek tekinti, miszerint nem is tartja szükségesnek hosszasabban indokolni. Ha lesznek ellenvéle­mények, fentartja magának a vitatkozás befeje­zése előtt ezekre válaszolni. Ennek a tanácskozási szabályok értelmében az ideiglenes bizottmány által választott elő­adót hívja fel nézetének nyilvánítására. Dr. Friedmann Bernát előadó jelenti, hogy az indítvány ellenében egy ellenvélemény érkezvén be Dr. Brode Lipót pesti ügyvédtől, ezt előbb egész terjedelmében felolvastatus indítványozza, ennek megtörténte után fogja saját nézetét elő­terjeszteni. A felolvastatás elrendeltetik. Ezen ellenvélemény a halálbüntetés megtar­tását javasolja a következő indokolással: szükséges, úgymond, a halálbüntetés­ megtartá­­sa addig, míg az állam­ a közbiztonság fentartá­­sára alkalmasabb eszközökkel nem bír. Előbb ezeket kell megteremteni s csak ha ezekkel bír­ni fogunk, lehet e kérdés felett vitatkozni. De a halálbüntetést különben is jogosnak tartja, mert ugyanazon érvek, melyek a halálbüntetés jogos­sága ellen szoktak felhozatni, a szabadságbün­tetés ellen is felhozhatók. Az államnak ép olyan joga van az emberi élethez mint az egyéni sza­badsághoz. Egyik sincsen neki lekötve,­­ mégis gyakorolja, mert a közbiztonság, az államfét követeli. Czélszerű a halálbüntetés, mert elret­tentő hatása kétségbevonhatlan. Igazságosan mérhető ki, mert a legaljasabb indokokból ere­dő gyilkosságokra lévén csak alkalmazandó ezen legsúlyosabb büntettek igazságosan torol­tanak a legsúlyosabb büntetéssel vagyis halállal. Kötelessége alkalmazni a halálbüntetést, mert felelős az állam a polgárai élete ellen elkövetett merényletekért. Közművelődési állapotaink még nincsenek azon fokon, hogy a halálbüntetés eltörlése veszélytelenül megtörténhetnék. Ha igaz is, hogy a halálbüntetésnek egy igen nagy hiánya van, mert ha ártatlant ér, az helyrehoz­­hatlan ; igaz másrészről az, hogy ezen hiányt a börtönbüntetés sem nélkülözi. Ha valaki meg­szenvedte az igazságtalanul reá rótt börtönbün­tetést, ez sem hozható helyre, ha utólag az igaz­ság, s a tévedés fel is derül. Ezeknélfogva nem pártolja a halálbüntetés megszüntetésére nézve tett indítványt, s arra kéri végezetül a jogász­gyűlést, hogy ezen kérdés eldöntésében nem a szív, hanem az ész tanácsait kövesse, ne keresse az olcsó popularitást. Ezen vélemény felolvasása, melynek itt rö­vid kivonatos tartalmát adtuk, egy órát vett igénybe. Ezután Dr. Friedmann Bernát elő­adó emel szót. Igazat ad az ellenvéleménynek, hogy e nagy horderejű kérdésben nem a szív, hanem az ész érveinek kell dönteni. S egyetért arra nézve is az ellenvéleménynyel, hogy e kérdés nem any­­nyira jogossági, mint inkább czélszerű­tés?: 1856­­ körül, ki vállalkozik majd i­d­gi szükségességi szempontból ítélendő meg: az összelőtt strassburgi münstert, vagy a Párisban összerombolandó műveket hely­reállítani és miből ? A protestáns puritanismus, kivált ha egy kis hypocrisis is járul hozzá, nevezheti és tarthatja Párist Sodom­a és Gomorkához hasonlónak, de nincs joga vállalkozni Is­ten szerepére, mely azokat tűzesővel elbo­rítsa; és elvégre is nevetséges ily fenn­hangon beszélni azoknak, kik maguk is innen, mint a műveltség gyúpontjától me­rítették és merítik társadalmi szokásaikat, viseletöket stb. stb. Páris komoly megtámadása okvetlenül Páris komoly védelmét idézi elő. És e támadás, e védelem újra százezrek életé­be fog kerülni mindkét részről,­­ a­nél­kül, hogy a legjobb esetben is megfelelő eredményt adhatna a győzelmes német hadseregnek. Igazat ad, nem azon okoknál fogva, melyek az ellenvéleményben hozatnak fel, nem is azért, mintha elismerné, ho­gy az államnak joga volna mindenhez, a­mit czéljai elérésére szükségesnek tart, hanem meddőnek tartja a jogosság iránti vitatkozást azért, mert nincsen reménye, hogy az álam ezen képzelt jogáról lemondjon addig, míg azt czélszerű és szükségesnek tartja. Azért tehát épen a czélszerűség és szükségesség tekin­tetében akar c­áfolólag szólni. S épen e két pontnál már eltér nézete az el­lenvéleményben foglalt gondolkozás-menettől. Abban az a­mi szükségesnek látszik, czélszerű­­nek vétetik. Nézete szerint pedig csak az lehet szükséges, a­mi egyszersmind czélszerű is. Előadó szerint minden büntetésnek, hogy czél­szerűnek legyen nevezhető, következő kellékek­kel kell bírnie. Legyen mindenekelőtt a b­ü­n­t­e­­tés igazságosan kimérhető, javu­lást ki nem záró, helyrehozható­aa ártatlant ért, elrettentő, biztos bekö­­vetkezésű. A­mely büntetési nem ezen kellékek legfőbb­jeit nélkülözi, azt czélszerű büntetési nemnek máris elpusztulhat. Ennek élete, vágyá-­t nem tekintheti, az nem egyéb mint egy kétségbe­n­ megsemmisülhet; a közműveltség szá­zadokig pótolhatlan veszteségeket szen­vedhet, de az a harcrot be nem fejezi. A vérig ingerelt Franczia­országnak ekkor minden egyes departementje egy kis or­szág lesz, minden nagyobb városa egy kis Páris és mig ezeket a poroszok rend­re meghódítják, mig a Vendée szorosai­val megismerkednek, hátuk megött oly viszonyok alakulhatnak, melyek eddigi győzelmeik és temérdek áldozataik orrát is koczkáztatják. Aztán a nemes is sem szokott elkésni. A túlfeszített erő következése lankadás. A háború nyomában i döghalál jár. Egy szóval, a Páris előtt kötendő béke megtartja Európa rokonszenvét a német fegyverek iránt, mely a háború eredmé­nyét s a nimbuszt, mely a győzők homlo­kát ékesíti. Páris ostroma mindezt veszé­lyezteti, ha végleg meg nem semmisíti. Első magyar jogászgyűlés. A magyar jogászgyű­lés l­l­ik szakosztálya ál­­­tal tegnap tartott ülésében kétszázat meghaladó eseti eszköz, melylyel a rendezetlen belviszo­­nyokban sinlődő állam, a saját hibái s mulasz­tásai által okozta veszélyeket erőszakos módon eltávolitani iparkodik. De sikeretlenül iparkodik ezredek óta, s iparkodása örökké sikertelen ma­rad , mert a választott eszköz nem czélszerű. A halál nem büntetés, mert minden embernek meg kell halni, a halál órája az emberre minden perezben bekövetkezhetik. Sokan keresik a ha­lált. Ha életunt gonosztevőt ért, a­ki lelki sz­e­rete furdalásai miatt e földön örömöket már nem talál, arra nézve nem egyéb mint egy pár percz­­nyi fájdalom, melyen a keresett örök nyugalmat vásárolta meg. Azok pedig kik még hévvel ra­gaszkodnak az élethez, a halálos ítélet kimon­dása által rendesen olyan kétségbeesésbe ejtet­­nek, hogy akkor, midőn a büntetés rajtuk vég­rehajtandó lenne, már önkívüli állapotban van­nak, nem éreznek. Elfogadja tehát az indítvány azon motívumát, hogy a halál nem büntetés. Eltörlendőnek tartja a halálbüntetést továbbá azért is, mert a bűntett nagyságához képest nem arányosítható, azért igazságosan ki nem mérhető. Az elkövetett gyilkosságnak is van­nak végtelen fokozatai, az egyik könnyen ölő eszközzel foszt meg egy embertársát az élettől, s másik gyötrelmes módon mészárol le 10—20 embert. S miután a gonosztevőnek is csak egy élete van, mind a kettőt egyformán kell bün­tetni. Azt mondja ugyan az ellenvélemény, hogy életfogytiglani rabságra is csak egyszer lehet ítélni az embert, de feledi, midőn ezt állítja,­­ hogy az életfogytiglani rabság végtelenül sú­­­­lyosítható. A halálbüntetés kizárja a javulást.­­ Mondják ugyan, hogy a halálra ítéltek utolsó perezsikhez­ meg szoktak térni. Ez — előadó szerint—jobbára csak tettetés, mely kegye- s­zemnyerésre számít, vagy kicsikart szavak, me­lyeket az öntudatlan ember desperatiojában ki­ejt. Előadó azt mondja, hogy ez a javulás csak a sírnak jó. Az államnak más javulásra van szüksége, javulásra, mely az emberiséget kien­gesztelje, s ez csak a börtönben és nem az akasz­tófán érhető el. Itt jó viselete ált­al kiszimithat­­lan hasznot csinál az államnak, mert a jó példa a többi fegyenczekre is javítólag hat, s szorgalma­s munka által az okozott kár megtérítése lehet­­ségesíttetik. A halálbüntetés, ha ártatlanon hajtatott végre, helyrehozhattam Az ellenvélemény azt mondja ugyan, hogy ez a börtönbüntetésről is áll,­­ iparkodni kell, hogy az eljárás oly korlá­tokat emeljen, p. o. a bírák egyhangúságában, melyek mellett ártatlanok elitéltetése lehetetlen legyen. Előadó szerint addig, mig a boszo­s irigység érzetei ki nem lesznek az emberből irtva, mig lesznek emberek, kik hamisan tanús­kodjanak, s mig szakértők tévedése nem ritka dolog, s ez véges embereknél mindig igy lesz, addig az iga­ságtalan elítéléseket lehetetlenítni nem sikerülend. Ez úgy áll, amint áll az, hogy életbe senkit többé visszahívni nem lehet. És nem áll feltétlenül az, hogy a börtönbüntetés is helyrehozhatlan, mert először van idő és ösztön a rabságra ítéltek hozzátartozóiban, hogy az igazság kikutatásán tovább is fáradozzanak, a holtnak rehabilitálióján ellenben többé senki sem­ igen fáradozik, s a halálbüntetés egy perez műve, ezután már helyrehozhatjak a szabadság­­büntetés ellenben lassan folyik, s lefolyása alatt bármikor kerüljön ki, legalább a hátralevő időre nézve lehetséges a rehabilitatió. S egészen lehetséges ez a mulasztás és kárra nézve. A halálbüntetés lehetetleníti az igazság utólagos felderítését, miután, ha némely körül­mények iránt az igazságtalanul elítélt meghall­gatása volna szükséges, a sírban az örökre néma marad. A halálbüntetés nem is elrettentő. Mu­tatja az ezredek hosszú sora. Azóta mostanig alkalmazták — sikertelenül. Nyers kedélyekre, akik megszokták száz- meg százszor koc­kára tenni életüket, nem is lehet már elrettentő. A bűntett elkövetésénél is halál érheti a gonoszte­vőt, utóbb az üldözésnél is. Ez azonban nem volt még képes visszatartani a gonosztevőket a bűntettek elkövetésétől. S ha ezen közeli élet­veszélyek nem elég hatásnak, hogy lehet a tör­vényben álló, a bűnözőtől nem is ismert halál­lal fenyegetéseknek visszarettentő hatást tulaj­donítani. Addig, míg a bűnösnek kézre nem kerülni van reménye, addig a törvény fenyege­téseitől nem fél. S ha tudja, hogy elcsípik, elég fenyegetés neki az életfogytiglani börtön is vég­­telen gyötrelmeivel. Nincs megye hazánkban, hol akasztófák ne lennének láthatók. Mint egy „Memento móri“ intik az arra menő ővet, hogy ne bűnözze­nek. S mi hatásuk volt ? Gyilkolnak most is úgy, mint évtizedek előtt. Csak elvadítják a kedélyeket. Naponta látunk embereket meg­halni, a halál tehát közönyös előttünk s nem oly visszarettentő, mint az életfogytiglani rabság. Az 1840-ki magyar büntető törv. javaslat elej­tette a halálbüntetést. Háládatlanság volna ezen elv üdvösségét meg sem kísértve, a halálbüntetés­nél tovább is megmaradni. — Visszaesés vólra melybe a nemzet önnönmagát helyezné. — Az ellenvélemény jobbára az elszaporodott rablógyilk­óságokra utal, mint a­melyek a ha­lálbüntetés megszüntetését akadályozzák.De nem a halálbüntetés alkalmazásának idején lett-e az ország közbiztonsága oly szomorú? Elvárja az előadó, hogy a magyar jogászgyűlés nem a lakó kezeibe fogja letenni az ország közbiztonságát, hanem kívánni fog korszerűbb reformokat. (Folytatjuk.) Eredeti külföldi levelezés. (Saját tudósítónktól.) K­Gy. Berlin, sept. 24. Nem sürgönyöztem meg önöknek azt a mai nap itt terjengett hírt, hogy Párisban valószínűleg lázadás ütött ki, mert nem tartottam e hírt hivatalosnak, hanem — mint már néhányszor történt — bizonyos sensat­okereső hírlapok conjectural politikájából származottnak. Azóta miniszteriális körökben azt a felvilágosítást nyertem,hogy a hír a laferrieri főhadiszállásról ered ugyan, de csupán a lö­völdözés factumát jelenti, a­nélkül, hogy azt forr­ásáig kísérné, s megállapítani tudná, hogy forradalom vagy csak katonai­­hadgyakorlat volt-e Párisban. Ellenben táviratilag értesítettem önöket, hogy Jacoby János ismeretes exaitált képviselő és so­­cialdemokratát Königsbe­rgben egy beszéd miatt elogták, valamint a többi sociáldemokratát már a múlt héten Braunschweigb­ben elfogdosták és várfogságra szállították. Elfermedést nem oko­zott itt ez eljárás, mert Jacobynak alig van párthive, s a nagy közönségnél sincs lenomméja; a Schweitzerhez tartozó sociáldemokratákra pe­dig itt, kivált liberális körükben, már régóta haragusznak, különösen, mert a kormánynak, kivált a választások idején, midőn az eféle tu­ssétól vissza nem riad, el szokták magukat adni, hogy legalább szakadást idézzenek a táborban elő. De rosz hangulatot okoz az a tapasztalás, hogy a hatalom emberei még ily nagyszerű idő­ben sem szüntetik meg kisszerű, sőt veszedelmes pártü­ldözéseket, mely könnyen új életre éb­resztheti külföldén azt a mesés hiedelmet, hogy Poroszországban hatalmas köztársasági párt van melytől a kormány fél és mely ellen erélyesen

Next